Het grote Bass reflex vs Gesloten systemen vs Transmissielijn

Gestart door VlisChris, november 15, 2012, 16:27:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat voor speakers heb jij?

Gesloten systeem
27 (31.8%)
Bass reflex
51 (60%)
Transmissielijn
14 (16.5%)
Overig
2 (2.4%)
Dipool
4 (4.7%)
Passieve Radiator
5 (5.9%)
Bipolair
2 (2.4%)

Totaal aantal stemmen: 85

morca

Citaat van: Midcall op november 17, 2012, 11:03:02
Vast. Maar je wordt zo snel ontevreden als je hoort/ziet hoe het nog veel beter kan. Het beste is uit de wieg alle spullen kopen die je in je leven nodig hebt en jezelf opsluiten een leven lang. Dan is ultieme tevredenheid met wat je hebt gegarandeerd  :satisfied:
Dat zou idd het beste zijn   :clapping:

morca

Citaat van: dre73 op november 17, 2012, 11:07:29
dat snap ik!

maar ik bedoel meer dat je niet altijd de geschreven wegen moet volgen om tot een goed(geweldig) eindresultaat te komen.
Idd ,hier kan ik me helemaal bij aansluiten.
Het probleem is alleen dat niet iedereen het plaatsen en afstellen goed kan.Of niet horen wat er mis gaat.
Want als je dat onder de knie hebt,kan je die beschreven wegen wel eens verlaten omdat je zelf weet wat er gebeurd.
Of denk te weten,niet elk idee werkt altijd  :)

tifosi

You can't always get what you want.

De beschreven wegen is een mooie uitgangsbasis maar zal niet altijd toepasbaar zijn in elke akoestiek, afregelen is niet voor een ieder weggelegd en ook niet iedereen heeft de middelen om het tot in perfectie af te regelen.

Stel dat je het op je gehoor hebt afgesteld en het klinkt subliem, dan kun je ook tevreden leren zijn en vooral te genieten.

Mijn Impulse TL luidsprekers zullen nooit wijken voor een complete HT luidsprekerset, ik luister met veel genot naar de Impulse naar de stereo weergave, ik kocht er een mooie center bij welke niet van Impulse is omdat deze eenvoudig niet bestaat, ik kocht een paar boekenplank speakers voor de rear kanalen en toch klinkt alles in balans zonder rare overgangen.
Een goede sub die bijpassend is bij de TL weergave zal nog wel een klus worden, maar wie weet ;)

morca

Citaat van: tifosi op november 17, 2012, 13:24:44
You can't always get what you want.

De beschreven wegen is een mooie uitgangsbasis maar zal niet altijd toepasbaar zijn in elke akoestiek, afregelen is niet voor een ieder weggelegd en ook niet iedereen heeft de middelen om het tot in perfectie af te regelen.

Stel dat je het op je gehoor hebt afgesteld en het klinkt subliem, dan kun je ook tevreden leren zijn en vooral te genieten.


Idd ,beneden en boven deed ik ook op het oor.
Tot we gingen meten,als je dan hoord hoeveel beter het kan.
Maar daar moet je dan wel de meetset,inzicht,plaatsing en dan nog zelf luisteren of het klopt.
Want een correcte meting kan nog steeds een probleemgebied hebben.

Dat in beeld brengen,of beter gezegd horen is een stuk ervaring.
Jarenlang ervaring begin ik steeds meer in de gaten te krijgen.
Net nog een heel gesprek over gehad met een M&G hier over de intregatie vd sub hier ,en hoe je dat bewerkstelligt .

Daar is veel voor nodig ,niet alleen een meetset.

J.H

Zojuist de basreflex poort opgevuld met een 30x30cm stukje noppenschuim wat ik nog had liggen. Verschillen zijn zowel positief als negatief duidelijk merkbaar, vanavond en morgen maar eens uitgebreid gaan luisteren.
Eerste indrukken zijn dat het nadreunen flink minder is, maar dat ook het 'lage' laag beduidend minder is, ofwel het geheel klinkt een stuk strakker?  ??? Eerst maar eens flink wat muziek erdoor jagen ;)


Citaat van: J.H op november 17, 2012, 12:11:32
Ik ga gewoon even experimenteren, ik hoop dat ik hiermee het nadreunen wat kan beperken. Hoewel ik denk dat de ruimte hier misschien wel de grootste rol inspeelt, en de positie van de luidsprekers.
Moet trouwens eerst eens kijken wat ik kan gebruiken om de poort mee te vullen, ik zal meerdere sokken nodig hebben  :D
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Alex Groningen

Citaat van: tifosi op november 16, 2012, 21:53:39
Een TL en gesloten systeem zijn ook vriendelijker met plaatsing, een BR met de poort aan de achterzijde heeft al snel last van de achterwand.
Een BR met de poort aan de voorzijde is kwa plaatsing ook niet heel moeilijk maar klinkt in het algemeen in de lengterichting van de kamer een stuk beter in het laag, op de korte kant geplaatst heb je al snel last van headroom of staande golven.

Een goed gesloten systeem kan ook behoorlijk laag weergeven is mijn ervaring, maar de laagste octaven mis je als je een TL gewend bent, maar je hebt wel super strak en droog laag.

Ik mis er nog één, een luidspreker met de basreflex aan de onderkant. Heb zelf luidsprekers waar de poort aan de onderkant zit en heb gemerkt dat ik toch wat tijd kwijt was om het laag hier naar mijn smaak te krijgen.

vanzomereng

Om in 1 gelijke prijsklasse bij een vergelijkbaar rendement voldoende laag te
krijgen heb ik begrepen dat je met een geslotensysteem in kastinhoud nodig
heb die groter is, als bij een basreflex-reflex

Handig om te weten

1
Midcall heeft dan wellicht gelijk, dat een gesloten systeem een betere oplossing zou moeten zijn dan een BR,
maar een grotere kast, vergt dikkere wanddikte (stijfheid) , meer kastmateriaal, neemt meer ruimte in,
zaken die ook geld kosten (materiaal, logistiek) en dan elders op de speakers weer terugverdiend moeten worden.

2
Verder heeft een BR vaak een diepere onderste grensfrequentie maar valt daarna vrij stijl af...
en een gesloten systeem heeft dan weliswaar een hogere onderste grensfrequentie maar daar onder
zakt het laag geleidelijker weg

3
Het hebben van een baspoort in een speaker, geeft de fabrikant meer mogelijkheiden bij gelijkblijvende
kastafmetingen en wellicht ook zelfde drivers, om met de afstemming v/h laag te stoeien 
(denk aan het aantal baspoorten, lengte v/d baspoorten en de diameter)
Het kan zijn dat sommige fabrikanten "net over het randje gaan" en eigenlijk voor een kleine luidspreker
te veel laag, eruit persen (onwaarschijnlijke lage onderste frequentie en/of vaak een bult rond 60 hz)
en de kwaliteit te leiden heeft van de kwantiteit.
M.i.z. is dit in 1e instantie aan de afstemming te wijten niet aan het BR-systeem op zich zelf

4
Er zijn voldoende dure "high-end" merken/types BR-speakers , waarbij kastgrootte en kosten
nauwelijks een rol spelen en wat m.i.z. er op duidt ook BR goede oplossingen zijn.
geen rol spelen


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD