Ongezien een apparaat of luidspreker kopen.

Gestart door frank2, oktober 30, 2012, 18:37:13

Vorige topic - Volgende topic

LeonArdusS

Ik heb mijn Rotel RSP1098 geluisterd bij aankoop in de winkel, product was 2nd life desondanks alle tijd om het volledig te inspecteren.
Vervolgens in een andere winkel een 2nd life Rotel set van vv-ev en cd gekocht zonder te beluisteren, vv + een oude ev ingeruild via MP op een RMB1075, deze kort kunnen beluisteren.

Als laatste de ev uit dat setje verkocht en ongeluisterd een RB1080 gekocht. Ik was happy met de Rotel sound dus durfde dat zeker aan.
Maar, als het veel duurder gaat worden wil ik het zeker thuis testen.
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

tiptop

In principe luister ik altijd thuis eerst, al weet ik dat het bij een heleboel winkels niet voor iedereen kan. Ik heb altijd geluk gehad met veel bevriende dealers.
Al meerdere keren kwam ik erachter dat een apparaat die als heel goed bestempeld werd in reviews of via de wandelgangen, voor mij (en in mijn set en huis) niet klonk of matchte. Bijv. Primare versterkers en surroundversterker, REL subwoofer, Ayre AX-7e versterker, Cambridge pre, Esoteric UX1, Usher eindversterker, Stello versterking en DAC, enz...

Zo'n "gokje" is aan mij niet besteed. Zelfs Emotiva heb ik eerst bij 2 forumleden beluisterd en vergeleken met mijn versterker om te horen of het iets voor mij kon zijn. (is het wel, maar nog niks mee kunnen doen.)

Maar ja, iedereen zijn ding zeg maar. ;)

@John Wx.
Tip; Kom achter die meetapparatuur vandaan en ga eens echt luisteren. :thumbs-up:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Hopjesvla

Ik heb alles wat ik heb zonder luisteren gekocht, inclusief Classé CA2200, Velodyne DD18, DAC, processor en zelfs m'n B&W 802 Diamond set. Classé Delta had ik nooit gehoord, van B&W wel de nodige speakers gehoord, waaronder de Nautilus 802 een aantal jaar geleden, was ik bijzonder over te spreken.

Misschien ben ik geen echte audiofiel, ik ben niet zo bezig met vergelijk tussen bepaalde kabels, heb mij nooit druk gemaakt over verschillende CD spelers, loopwerken of DAC's. Ik ben gewoon enorm gek op 'goed geluid' en mooie muziek, ik vind dat ik dat heb met deze set. Zou vast even goed of beter kunnen voor dit geld, maar ik heb het ook op uitstraing gekocht, vind het ook optisch erg mooi spul :)

Niet geluisterd, wel tevreden (sterker, dolgelukkig) en ik geniet van stuk muziek wat ik opzet. Dus volgens mij heb ik het prima gedaan ;)

RubenV.

Tevreden omdat je nooit iets anders hebt gehoord. Tsjah, dan zou ik met zo'n set ook tevreden zijn (al denk ik dat er met je dac nog flink wat winst te behalen valt). Optisch gezien valt er makkelijk over te oordelen, het design staat je aan of niet. En dat zit met de Classe delta en de B&W diamond serie voor bijna iedereen wel goed.
Als je het kwa uitstraling net zo belangrijk of belangrijker vind dan het geluid zelf heb je er wellicht goed aan gedaan (altijd lastig om dit voor iemand anders uit te maken, maargoed).

Bottom line is: als je het zelf maar goed vind klinken.

Het mooie van dit forum vind ik dat er allemaal verschillende soorten mensen " rondlopen". Zo zijn er members die rustig een jaar kwijt zijn aan het beluisteren van verschillende componenten. En zo zijn er ook die alles in een keer kopen zonder ook maar iets anders beluisterd te hebben. Ik neig zelf meer naar het beluisteren van verschillende componenten. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige daar geen tijd voor hebben en in een keer klaar willen zijn. Of dat dat geen hobbyist is of niet laat ik in het midden. Waar het om gaat is dat iedereen happy is met de sound die de desbetreffende set geeft. Wellicht dat er nog altijd in de toekomst wat te tunen valt...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

John Wx

Citaat van: tiptop op november  5, 2012, 23:30:34
In principe luister ik altijd thuis eerst, al weet ik dat het bij een heleboel winkels niet voor iedereen kan. Ik heb altijd geluk gehad met veel bevriende dealers.
Al meerdere keren kwam ik erachter dat een apparaat die als heel goed bestempeld werd in reviews of via de wandelgangen, voor mij (en in mijn set en huis) niet klonk of matchte. Bijv. Primare versterkers en surroundversterker, REL subwoofer, Ayre AX-7e versterker, Cambridge pre, Esoteric UX1, Usher eindversterker, Stello versterking en DAC, enz...

Zo'n "gokje" is aan mij niet besteed. Zelfs Emotiva heb ik eerst bij 2 forumleden beluisterd en vergeleken met mijn versterker om te horen of het iets voor mij kon zijn. (is het wel, maar nog niks mee kunnen doen.)

Maar ja, iedereen zijn ding zeg maar. ;)

@John Wx.
Tip; Kom achter die meetapparatuur vandaan en ga eens echt luisteren. :thumbs-up:

Heb het jaren ingekocht en verkocht POLECTRO PLAZA, POL Audio heb al zoveel geluisterd en thuis gehad (kon er neerzetten wat ik wilde) van Accuphase PS Audio Linn Hafler Marantz Luxman de mooiste in ruilers etc. etc. ook kabels

Die fase ben ik al voorbij gelukkig om mij zelf voor de gek te houden en veel onrust te creeren in je muziek luisteren

En als er verschil zou zijn is het in de marge en zijn zo klein ik me daar niet druk om maak

Veel demo's gegeven op audioclubs etc. ACN Midden NL AC Velsen Beurzen etc. ga zo door en na de pauze werd er gewoon een dropveter of een ouwe Philips cd speler tussen gezet en mensen dachten dat ze naar de Siltech luisterde en de nieuwste Accuphase cd speler en ook weer terug niemand maar dan ook niemand die wat merkte pas als we het gingen laten zien en aanwezen welke speler kwamen mensen die zeiden jaaaaa duidelijk tot dat we het weer door elkaar haalde, vaak zeiden we niks maar hadden we weer een schat aan ervaring

Opmerkelijk is/was altijd dat er eerst werd gevraagd naar de prijs, nooit kunnen begrijpen

geheugen is 7 sec. dan is het verwaterd (aantoonbaar)

Maar ik vind het niks mis hoor als mensen gordijnen etc. horen weg gaan of meer ruimte of deze term is ook hot de laatse tijd meer "zwart" in het geluidsbeeld, geeft mij altijd een glimlach niet omdat ik het zelf niet ervaar maar wel de passie en enthousiasme die sommige mensen hebben en de superlatieven, dat zou dus betekenen dat er dus naar bagger is geluisterd neem ik dan aan of er was iets duidelijk mis ook de term weg spelen ? Speakers kan ik begrijpen die geven een klank kleur maar zelfs die kunnen in de ABX al niet eens herkend worden 

Pas geleden stond er nog een stukje in de HVT over POL Audio nu een museum van ouwe hifi en daar stond een oude B&O receiver met buizen met een ouwe Thorens 150 met 104 Philips cd speler en Quad ESL 55 oude staat even opwarmen alles en er werd alleen maar gelachen dat spullen van 40/50 jaar zoiets neer zet met 1.5 mm speakersnoer en dropveters

De hoofdredacteur reed weer glimlachend naar huis van de HVT en zei nog we zijn gek geworden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

John Wx

Citaat van: tiptop op november  5, 2012, 23:30:34

@John Wx.

Ik ben helemaal niet technisch onderlegd en heb nog nooit iets gemeten dus  :thumbs-up: zou niet eens weten hoe een simpele voltmeter werkt 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

weust

Dat eerst vragen naar de prijs kan ik mij wel voorstellen.
Doe ik zelf ook. Als ik het toch niet kan betalen, of er voor wil betalen, dan heeft het geen zin er tijd aan te besteden.

Het luisteren op zich is dan natuurlijk nog wel leuk en interessant, maar niet meer dan dat.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Raymond187

Ik heb vorige maand voor het eerst 2 artikelen gekocht zonder thuis uit te proberen. Voorheen eerst alles uitgebreid getest.

Ik heb na 14 jaar dienst mijn REL stadium 2 weg gedaan en een 2e handse (4 maand oud) SVS PB12 gekocht zonder deze eerst gehoord te hebben. Eerst indruk was negatief en Sub viel erg tegen. Na goed instellen en beter plaatsen erg tevreden :)

En ik heb 2 weken geleden de Oppo 103 besteld en ontvangen. Deze bevalt mij erg goed.

De SVS zou ik zo weer kunnen verkopen zonder verlies als hij niet zou bevallen. En de Oppo is nieuw dus heb je 2 weken de tijd om te testen, maar deze gaat niet meer terug hoor :D

Voordeel tov 10 jaar terug is dat we i-net hebben. Dus je kan al een hoop info winnen door te lezen.

Je kan wel naar speakers luisteren in de winkel met een dedicated luister ruimte en dan overtuigd zijn, maar hoeveel huiskamers hebben zo'n goede akoestiek gebruik je dezelfde kabels? Misschien had je die dag dat je in de winkel was een enorm goed humeur en klonk alles toch weer iets beter dan het normaal zou doen.

Als ik een andere receiver ga kopen en ik stap af van merk yamaha na ~15 jaar. Dan wordt er thuis eerst getest. Dat dan weer wel.

John Wx

Citaat van: Raymond187 op november  6, 2012, 12:20:13
Ik heb vorige maand voor het eerst 2 artikelen gekocht zonder thuis uit te proberen. Voorheen eerst alles uitgebreid getest.

Ik heb na 14 jaar dienst mijn REL stadium 2 weg gedaan en een 2e handse (4 maand oud) SVS PB12 gekocht zonder deze eerst gehoord te hebben. Eerst indruk was negatief en Sub viel erg tegen. Na goed instellen en beter plaatsen erg tevreden :)

En ik heb 2 weken geleden de Oppo 103 besteld en ontvangen. Deze bevalt mij erg goed.

De SVS zou ik zo weer kunnen verkopen zonder verlies als hij niet zou bevallen. En de Oppo is nieuw dus heb je 2 weken de tijd om te testen, maar deze gaat niet meer terug hoor :D

Voordeel tov 10 jaar terug is dat we i-net hebben. Dus je kan al een hoop info winnen door te lezen.

Je kan wel naar speakers luisteren in de winkel met een dedicated luister ruimte en dan overtuigd zijn, maar hoeveel huiskamers hebben zo'n goede akoestiek gebruik je dezelfde kabels? Misschien had je die dag dat je in de winkel was een enorm goed humeur en klonk alles toch weer iets beter dan het normaal zou doen.

Als ik een andere receiver ga kopen en ik stap af van merk yamaha na ~15 jaar. Dan wordt er thuis eerst getest. Dat dan weer wel.

Denk dat Internet heeft bijgedrage aan blind kopen

tiptop

Citaat van: John Wx op november  6, 2012, 11:44:27
Heb het jaren ingekocht en verkocht POLECTRO PLAZA, POL Audio heb al zoveel geluisterd en thuis gehad (kon er neerzetten wat ik wilde) van Accuphase PS Audio Linn Hafler Marantz Luxman de mooiste in ruilers etc. etc. ook kabels

Die fase ben ik al voorbij gelukkig om mij zelf voor de gek te houden en veel onrust te creeren in je muziek luisteren

En als er verschil zou zijn is het in de marge en zijn zo klein ik me daar niet druk om maak

Veel demo's gegeven op audioclubs etc. ACN Midden NL AC Velsen Beurzen etc. ga zo door en na de pauze werd er gewoon een dropveter of een ouwe Philips cd speler tussen gezet en mensen dachten dat ze naar de Siltech luisterde en de nieuwste Accuphase cd speler en ook weer terug niemand maar dan ook niemand die wat merkte pas als we het gingen laten zien en aanwezen welke speler kwamen mensen die zeiden jaaaaa duidelijk tot dat we het weer door elkaar haalde, vaak zeiden we niks maar hadden we weer een schat aan ervaring

Opmerkelijk is/was altijd dat er eerst werd gevraagd naar de prijs, nooit kunnen begrijpen

geheugen is 7 sec. dan is het verwaterd (aantoonbaar)

Maar ik vind het niks mis hoor als mensen gordijnen etc. horen weg gaan of meer ruimte of deze term is ook hot de laatse tijd meer "zwart" in het geluidsbeeld, geeft mij altijd een glimlach niet omdat ik het zelf niet ervaar maar wel de passie en enthousiasme die sommige mensen hebben en de superlatieven, dat zou dus betekenen dat er dus naar bagger is geluisterd neem ik dan aan of er was iets duidelijk mis ook de term weg spelen ? Speakers kan ik begrijpen die geven een klank kleur maar zelfs die kunnen in de ABX al niet eens herkend worden 

Pas geleden stond er nog een stukje in de HVT over POL Audio nu een museum van ouwe hifi en daar stond een oude B&O receiver met buizen met een ouwe Thorens 150 met 104 Philips cd speler en Quad ESL 55 oude staat even opwarmen alles en er werd alleen maar gelachen dat spullen van 40/50 jaar zoiets neer zet met 1.5 mm speakersnoer en dropveters

De hoofdredacteur reed weer glimlachend naar huis van de HVT en zei nog we zijn gek geworden

OK. Ik begrijp je ervaringen. Echter gaan ze voorbij aan het feit dat er wel verschil kan zijn. Tegelijkertijd ben ik ook verbaast dat iemand met kennelijk zoveel ervaring het verschil niet kan horen.
Ik heb asperger (lichte autistische stoornis) waardoor ik sowieso anders reageer dan de doorsnee mens. Als ik 1 van de 100 mensen ben die een demo bijwonen waarbij de demonstrator allerlei hallelujah verhalen verteld over de apparatuur en 99 mensen roepen dat het geweldig klinkt, vertel ik het meteen als ik dat helemaal niet vind! Aan mij geen groepsgedrag/ groepsbeïnvloeding. Als ik het wel goed vind zeg ik dat ook meteen. Vroeger had ik en de verkoper van de winkel (audio renaissance) waar ik kwam ook iets van..elk netsnoer is hetzelfde. We lachten zelfs om de types die zeiden dat het wel verschil gaf. Totdat hij opeens ook twee duurdere netkabels had liggen.(MIT) Ik ze;"Daar geloof je toch niet in?" Hij vertelde me dat ik ze maar eens een weekje mee moest nemen. Na een week luisteren wist ik bijna zeker dat ik meer dynamiek waarnam en dat het geheel meer diepte had, maar dat was inbeelding schatte ik. Totdat ik ze weer verwisselde voor mijn eigen (standaard netsnoer). Het geluidsbeeld was veel kleiner, de dynamiek was veel minder, een stuk minder details te horen en minder rust in het beeld. Zodoende moest ik erkennen dat ik voorheen verkeerd had geoordeeld.

Dat je ook zegt dat zoveel spullen zo een hoog niveau hebben. Voor mij missen vrijwel alle receivers onder de 1000 euro  in ieder geval de x-factor. Er is geen uitschieter, alleen nuanceverschillen. De enige die er voor mij geluidmatig uitsprong en dynamischer is/was was Cambridge audio, maar die had weer andere issues (menu aansluitingen enz..).
maw ik vind veel spullen juist een laag niveau hebben. Marantz en Cambridge zijn de enige commerciële merken die mij enigzins kunnen bekoren op stereogebied in de lagere prijsklasse.

Ook zou juist jij ervan bewust moeten zijn dat luisteren voor de meeste mensen een must moet zijn om een set te verkrijgen waar ze echt gelukkig mee kunnen zijn. Natuurlijk...mensen die niks gewend zijn weten niet wat ze missen of hoe het beter kan zijn. Die zijn al blij als ze iets beter hebben dan hun alles-in-één setje van Yoko. Maar als je gaat luisteren merk je dat het loont. Vooral op een hoge niveau. In het lager niveau vind ik dat vooral de luidsprekers een verschil kunnen maken. (op de voornoemde merken versterkers na dan)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Xander32

Mijn huidige Marantz LE set heb ik ongezien en ongehoord gekocht. Een MF A5 en Lyngdorf CD-1 heb ik er voor weg gedaan en heb daar nog geen enkel berouw over gehad.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

whoknows

Tja,

Ik zit er over te twijfelen om ongezien een paar Hypex Ncore versterkers te gaan maken. Overal op het net lees ik dat deze top zijn( bijvoorbeeld op audiocircle). Bovendien zijn deze betaalbaar als je ze vergelijkt met commerciële versterkers met een hypex ncore (ATSAH NC amp, Merrill audio veritas en Mola Mola versterker bijvoorbeeld kosten snel 10.000 pleuro's of dollars per paar mono blocks) Aan de andere kant lees ik ook dat er heel erg weinig verschil zit bij een Blinde test met versterkers  http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22725.660  :blink:. Wat wellicht wel belangrijk is dat een versterker een speaker met name in het laag voldoende controle heeft en niet clipped of iets dergelijks( en hoe hij reageert op clipping).

Dus als er iemand is die een paar ncore's wil demonstreren tegen een paar andere goede amps (of bijvoorbeeld een vergelijk met mijn AV-9000 en MM-9000) hou ik me aanbevolen...
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

Cobraatje

Ik heb ongezien mijn oude sub de Fine Art Acoustics HFW-3 gekocht, dat was gezien het gebrek aan recencies een grote gok. Gelukkig pakte het goed uit en had ik een topsub voor relatief weinig geld.
Ook mijn nieuwe sub Supercube Reference heb ik ongehoord gekocht, hier zijn wel veel recensies van, via een aanbieding die ik niet kon weerstaan. Ben benieuwd.
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED 83G6 - Lyngdorf MP40 2.1 - Mark Levinson no. 535H - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50 - Apple TV 4K 128GB Cinemike

John Wx

Citaat van: tiptop op november  6, 2012, 19:21:08
OK. Ik begrijp je ervaringen. Echter gaan ze voorbij aan het feit dat er wel verschil kan zijn. Tegelijkertijd ben ik ook verbaast dat iemand met kennelijk zoveel ervaring het verschil niet kan horen.
Ik heb asperger (lichte autistische stoornis) waardoor ik sowieso anders reageer dan de doorsnee mens. Als ik 1 van de 100 mensen ben die een demo bijwonen waarbij de demonstrator allerlei hallelujah verhalen verteld over de apparatuur en 99 mensen roepen dat het geweldig klinkt, vertel ik het meteen als ik dat helemaal niet vind! Aan mij geen groepsgedrag/ groepsbeïnvloeding. Als ik het wel goed vind zeg ik dat ook meteen. Vroeger had ik en de verkoper van de winkel (audio renaissance) waar ik kwam ook iets van..elk netsnoer is hetzelfde. We lachten zelfs om de types die zeiden dat het wel verschil gaf. Totdat hij opeens ook twee duurdere netkabels had liggen.(MIT) Ik ze;"Daar geloof je toch niet in?" Hij vertelde me dat ik ze maar eens een weekje mee moest nemen. Na een week luisteren wist ik bijna zeker dat ik meer dynamiek waarnam en dat het geheel meer diepte had, maar dat was inbeelding schatte ik. Totdat ik ze weer verwisselde voor mijn eigen (standaard netsnoer). Het geluidsbeeld was veel kleiner, de dynamiek was veel minder, een stuk minder details te horen en minder rust in het beeld. Zodoende moest ik erkennen dat ik voorheen verkeerd had geoordeeld.

Dat je ook zegt dat zoveel spullen zo een hoog niveau hebben. Voor mij missen vrijwel alle receivers onder de 1000 euro  in ieder geval de x-factor. Er is geen uitschieter, alleen nuanceverschillen. De enige die er voor mij geluidmatig uitsprong en dynamischer is/was was Cambridge audio, maar die had weer andere issues (menu aansluitingen enz..).
maw ik vind veel spullen juist een laag niveau hebben. Marantz en Cambridge zijn de enige commerciële merken die mij enigzins kunnen bekoren op stereogebied in de lagere prijsklasse.

Ook zou juist jij ervan bewust moeten zijn dat luisteren voor de meeste mensen een must moet zijn om een set te verkrijgen waar ze echt gelukkig mee kunnen zijn. Natuurlijk...mensen die niks gewend zijn weten niet wat ze missen of hoe het beter kan zijn. Die zijn al blij als ze iets beter hebben dan hun alles-in-één setje van Yoko. Maar als je gaat luisteren merk je dat het loont. Vooral op een hoge niveau. In het lager niveau vind ik dat vooral de luidsprekers een verschil kunnen maken. (op de voornoemde merken versterkers na dan)

totaal niet mee eens maar dat hoeft ook niet

zolang niemand slaagt voor een ABX test tussen een receiver van 1000 euro en een Accuphase van 20000 of een kabel van Siltech of een Hama of een cd speler van 300 euro of 10000 euro kan je luisteren tot dat je een ons weegt maar gaan er anderen dingen meespelen om tot een besluit te komen of oordeel

7 seconden is wat we onthouden (wetenschappelijk aantoonbaar) al het andere denken we te kunnen benoemen

1 miljoen $ is nog steeds op te halen bij James Randi om verschil tussen een cd speler versterker of kabel te onscheiden blind, en dan mag je 25% fout hebben ik betaal je ticket en je onkosten kom je zonder terug betaal je mij 4 x de prijs van de ticket, goede deal toch

veel mensen worden puur en alleen beinvloed door commercie en andere mensen is mijn mening en dat is in elke tak waar een stekker aan zit maar dat is ook prima en als iemand zegt dat hij het hoort ook prima maar als andere daar aan twijfelen mag het ook daarom zeg ik ook altijd vind ik of is mijn mening

Nogmaals 7 seconden niks meer niks minder

nog iets waarom zal je op een "hoger" nivo meer verschil waar nemen dan "mid" ? kan je dat uitleggen ik snap het niet net zoals de X faktor wat jij benoemd wat is dat in hifi

whoknows

Vind het lastige materie; audio luisteren vind plaats in je hoofd (emotie). Er bestaat zoiets als autosuggestie daarnaast is het internet juist een gevaar: iedereeen gaat elkaar napraten, men leest wat dat door veel mensen gesuggereerd word en vervolgens neemt men het voor waar aan. Ik vind verschillen idd moeilijk te duiden, of dit nou met je  audiogeheugen van 7 seconden  te maken heeft of niet.

Ik denk uiteindelijk dat blinde luistertest eigenlijk zouden moeten kunnen vertellen of er verschil tussen twee produkten zou zijn. Echter wat in zo'n geval tegen speelt is dat je audiogeheuegen je idd in de steek laat: je luistert een paar nummers op een set met versterker a, vervolgens op dezelfde set met versterker B. echter omdat je geheugen van de eerste sessie je in de steek laat  (7 seconden??)word het lastig te vergelijken. eigenlijk zou je beide produkten gedurende langere tijd moeten vergelijken  voorbeeld een week naar de ene en daarna ene week naar de andere. En dan kijken of er iets van verschil opvalt, dit verschil zal met name opvallen als er een produkt tussen zit wat echt slecht is, naarmate beide systemen beter zijn verwacht ik dat de verschillen steeds kleiner worden

Ik heb ooit mijn v.d. Hul Clearwater vervangen door Wyrewizard spellbinder Ls kabels en vond daarna mijn geluid wat minder agressief in het hoog. Ook toen ik een no-name dig interlink verving door een apogee wideeye meen ik toch echt te kunnen waarnemen dat mijn geluid beter werd. Maar goed, je zou dit ook kunnen verklaren door autosuggestie. Mijn set was ook niet echt high end maar meer Mid end... 

Echter ik vind wel dat de prijzen van high end soms best belachelijk zijn. Kabels van duizenden euro's die goddelijk zouden moeten klinken, maar dit kan eigenlijk wetenschappelijk niet aangetoond worden. Daarnaast worden de tests in audiobladen betaald door de fabrikanten en zie je zelden tot nooit kritiek over dingen die gereviewed worden. Ik ben overigens wel van mening dat er grote verschillen kunnen zijn bij Luidsprekers en daarnaast word het geluid voor een groot gedeelte bepaald door de akoestiek. Versterkers, bronnen en bekabeling zal waarschijnlijk minder verschil in geluid veroorzaken.

tiptop

Citaat van: John Wx op november  6, 2012, 20:42:03

totaal niet mee eens maar dat hoeft ook niet

zolang niemand slaagt voor een ABX test tussen een receiver van 1000 euro en een Accuphase van 20000 of een kabel van Siltech of een Hama of een cd speler van 300 euro of 10000 euro kan je luisteren tot dat je een ons weegt maar gaan er anderen dingen meespelen om tot een besluit te komen of oordeel

7 seconden is wat we onthouden (wetenschappelijk aantoonbaar) al het andere denken we te kunnen benoemen

1 miljoen $ is nog steeds op te halen bij James Randi om verschil tussen een cd speler versterker of kabel te onscheiden blind, en dan mag je 25% fout hebben ik betaal je ticket en je onkosten kom je zonder terug betaal je mij 4 x de prijs van de ticket, goede deal toch

veel mensen worden puur en alleen beinvloed door commercie en andere mensen is mijn mening en dat is in elke tak waar een stekker aan zit maar dat is ook prima en als iemand zegt dat hij het hoort ook prima maar als andere daar aan twijfelen mag het ook daarom zeg ik ook altijd vind ik of is mijn mening

Nogmaals 7 seconden niks meer niks minder

nog iets waarom zal je op een "hoger" nivo meer verschil waar nemen dan "mid" ? kan je dat uitleggen ik snap het niet net zoals de X faktor wat jij benoemd wat is dat in hifi
Een hoop stellige uitspraken die je hier als een soort waarheid gebruikt.

Een versterker van 1000 euro die net zo goed is als en versterker van 20.000 euro kan natuurlijk altijd. Maar de kans dat mensen met een beetje luisterervaring het verschil tussen een gemiddelde versterker van beide prijsklasse niet hoort is erg onwaarschijnlijk. Ik hoor duidelijke verschillen dus vanuit mijn persoonlijke ervaring weet al het het onzin is wat je verkondigd.
dat 7 seconden verhaal is ook BS. Ook ruime persoonlijk ervaring. Vooral als je een tijd naar je eigen set luistert en deze gewend bent, hoor je meteen als er een ander apparaat tussen staat )of kabel'.
Ook wordt er altijd bij gehaald door mensen die dan denken dat het er niet is, dat mensen die wel verschil horen dit ook altijd en tussen elk apparaat moeten kunnen horen. Ook onzin natuurlijk, want er is ook hoop wat wel bijna hetzelfde klinkt. En in een onbekende ruimte, met onbekende apparaten en vaak ook nog geluiden op de achtergrond wordt het dan wel lastig.
Goedkopere apparatuur laat minder verschil horen omdat daar vaak veel minder informatie mee wordt doorgegeven uit de muziek. Duurdere apparatuur (Niet allemaal) heeft (door betere componenten) veel meer de potentie om wel die informatie door te geven. De klanksignature van de set is hierdoor makkelijker te bepalen en daardoor ook het verschil wanneer er gewisseld wordt met iets anders in de set.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat betekend nog niet dat het ook niet zo is.

Ik heb hier ook een nonbeliever gehad die wel eens het evrschil tussen digitale kabels wilde horen als het er zou zijn. Ik had meerdere kabels liggen van goedkopie tot 1000 euro. Voordat de eerste toon aangezet was zei hij al dat ie geen verschil hoorde. Dat is de instelling van de meeste. De omgekeerde versie als waar ze believers van beschuldigen. Namelijk te denken (overtuigd zijn) dat er geen verschil is en dat ook echt niet willen beluisteren op een serieuze manier. Tsja, dan hoor je het waarschijnlijk ook niet eens. En dan natuurlijk tegen iedereen vertellen dat er geen verschil te horen was.
Misschien zijn believers uitgerust met een set superbe zintuigen (of eigenlijk hersens). Dat kan ook.

tiptop

Citaat van: whoknows op november  6, 2012, 21:23:45
Vind het lastige materie; audio luisteren vind plaats in je hoofd (emotie). Er bestaat zoiets als autosuggestie daarnaast is het internet juist een gevaar: iedereeen gaat elkaar napraten, men leest wat dat door veel mensen gesuggereerd word en vervolgens neemt men het voor  waar aan. Ik vind verschillen idd moeilijk te duiden, of dit nou met je  audiogeheugen van 7 seconden  te maken heeft of niet.

Aan de andere kant ik heb ooit mijn v.d. Hul Clearwater vervangen door Wyrewizard spellbinder Ls kabels en vond daarna mijn geluid wat minder agressief in het hoog. Ook toen ik een no-name dig interlink verving door een apogee wideeye meen ik toch echt te kunnen waarnemen dat mijn geluid beter werd. Maar goed, je zou dit ook kunnen verklaren door autosuggestie. Mijn set was ook niet echt high end maar meer Mid end... 

Echter ik vind wel dat de prijzen van high end soms best belachelijk zijn. Kabels van duizenden euro's die goddelijk zouden moeten klinken, maar dit kan eigenlijk wetenschappelijk niet aangetoond worden. Daarnaast worden de tests in audiobladen betaald door de fabrikanten en zie je zelden tot nooit kritiek over dingen die gereviewed worden. Ik ben overigens wel van mening dat er grote verschillen kunnen zijn bij Luidsprekers en daarnaast word het geluid voor een groot gedeelte bepaald door de akoestiek. Versterkers bronnen en bekabeling zal waarschijnlijk minder verschil in geluid veroorzaken.

Wanneer je vaak genoeg een apparaat of kabel beluisterd die je echt graag wil of de hemel in is geprezen door iedereen, en het klinkt in je oren helemaal niet goed, terwijl ook andersom veel ervaringen zijn (slechte recensies, onbekend, maar in jouw oren geweldig), dan lijkt autosuggestie mij aardig uitgesloten.

De prijs van sommige (misschien wel meer dan sommige) apparaten/kabels zijn inderdaad ver buiten verhouding.
Je moet je ook altijd de vraag stellen of de prestatiewinst in verhouding tot het bedrag is

Dat audiobladen alleen goede reviews geven is ten dele waar. Wanneer ze apparatuur testen dat echt slecht is dan plaatsten ze de review niet en sturen ze het artikel terug. Daar merk jij niks van. Wanneer een apparaat alleen maar redelijk is, dan kan je dat wel degelijk teruglezen in de review. Dan gaan ze het meestal hebben over een bepaalde match die je moet maken of als je op zoek bent naar iets wat dit of dat kan dan is dit apparaat wel geschikt...

Akoestiek bepaald inderdaad een heel groot deel van de klank. Net als de luidsprekers. EN net als de rest van de keten in de weergave reproductie! Het zijn allemaal factoren die elk afbreuk doen aan de weergavekwaliteit wanneer ze niet op orde zijn.

whoknows

Citaat van: tiptop op november  6, 2012, 21:33:55
Wanneer je vaak genoeg een apparaat of kabel beluisterd die je echt graag wil of de hemel in is geprezen door iedereen, en het klinkt in je oren helemaal niet goed, terwijl ook andersom veel ervaringen zijn (slechte recensies, onbekend, maar in jouw oren geweldig), dan lijkt autosuggestie mij aardig uitgesloten.

Ik denk dat veel mensen als ze een negatieve ervaring hebben dat ze dat vaak juist niet posten. Vaak zijn er ook mensen op een forum die veel commerciele belangen hebben bij een produkt en het dan ook hand en tand verdedigen. Verder word er iets negatiefs verkondigd in directe vergelijking met iets nieuws wat men gekocht heeft, hierbij kan de autosuggestie al gespeeld hebben. Hoe dan ook het blijft zeer subjectief. Bij  reviews probeer ik vooral de grote lijnen te vinden en kijk ik met name naar ervaringen in fora waarbij heel veel mensen ergens enthousiast over zijn. Vervolgens komen deze produkten op de "te beluisteren"shortlist.

Voor de rest kan ik me best vinden in je betoog, misschien moet ik zelf wat meer kritisch moeten leren luisteren en vooral wat meer vergelijkingen doen. Ik kan bijvoorbeeld wel goed het verschil horen tussen Hd flac en Mp3 320kb/s. echter het verschil tussen mp3 en de geripte wav files van een cd word al een heel stuk moeilijker Ik zelf heb besloten een bepaald type luidspreker te gaan kopen, na veel geluisterd te hebben. echter dit was nog niet mogelijk in mijn eigen ruimte met alle LS systemen die ik beluisterd heb natuurlijk.

Wat ik wel denk is dat men iets mooi kan vinden klinken maar het meettechnisch totaal niet goed hoeft te meten. Daarom denk ik dat veel audiofielen een bepaalde voorkeur hebben maar dit meettechnisch gezien totaal niet goed hoeft te zijn. M.a.w. misschien vind men een bepaalde bult in de frequentie karakteristiek "lekker", terwijl dit niet met op die manier opgenomen is en dus niet overeen komt met het origineel.

tiptop

Citaat van: whoknows op november  6, 2012, 22:23:07

Wat ik wel denk is dat men iets mooi kan vinden klinken maar het meettechnisch totaal niet goed hoeft te meten. Daarom denk ik dat veel audiofielen een bepaalde voorkeur hebben maar dit meettechnisch gezien totaal niet goed hoeft te zijn. M.a.w. misschien vind men een bepaalde bult in de frequentie karakteristiek "lekker", terwijl dit niet met op die manier opgenomen is en dus niet overeen komt met het origineel.

Dat kan altijd natuurlijk. Ik denk dat dat 99% van de tijd zelfs gebeurd. Die metingen zijn imho zelfs niet realistisch. Elke keer als ik een perfect metende set beluister klinkt het geheel totaal niet realistisch. Erg koel en zakelijk, alsof alle emotie eruit is gefilterd. Kennelijk is perfect metend dus niet representatief voor perfecte reproductie. Buizen en klasse A geven imho nog steeds de mooiste weergave. (en een uitzonderlijke klasse B soms)

John Wx

Citaat van: tiptop op november  6, 2012, 21:23:52

Een hoop stellige uitspraken die je hier als een soort waarheid gebruikt.

Een versterker van 1000 euro die net zo goed is als en versterker van 20.000 euro kan natuurlijk altijd. Maar de kans dat mensen met een beetje luisterervaring het verschil tussen een gemiddelde versterker van beide prijsklasse niet hoort is erg onwaarschijnlijk. Ik hoor duidelijke verschillen dus vanuit mijn persoonlijke ervaring weet al het het onzin is wat je verkondigd.
dat 7 seconden verhaal is ook BS. Ook ruime persoonlijk ervaring. Vooral als je een tijd naar je eigen set luistert en deze gewend bent, hoor je meteen als er een ander apparaat tussen staat )of kabel'.
Ook wordt er altijd bij gehaald door mensen die dan denken dat het er niet is, dat mensen die wel verschil horen dit ook altijd en tussen elk apparaat moeten kunnen horen. Ook onzin natuurlijk, want er is ook hoop wat wel bijna hetzelfde klinkt. En in een onbekende ruimte, met onbekende apparaten en vaak ook nog geluiden op de achtergrond wordt het dan wel lastig.
Goedkopere apparatuur laat minder verschil horen omdat daar vaak veel minder informatie mee wordt doorgegeven uit de muziek. Duurdere apparatuur (Niet allemaal) heeft (door betere componenten) veel meer de potentie om wel die informatie door te geven. De klanksignature van de set is hierdoor makkelijker te bepalen en daardoor ook het verschil wanneer er gewisseld wordt met iets anders in de set.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat betekend nog niet dat het ook niet zo is.

Ik heb hier ook een nonbeliever gehad die wel eens het evrschil tussen digitale kabels wilde horen als het er zou zijn. Ik had meerdere kabels liggen van goedkopie tot 1000 euro. Voordat de eerste toon aangezet was zei hij al dat ie geen verschil hoorde. Dat is de instelling van de meeste. De omgekeerde versie als waar ze believers van beschuldigen. Namelijk te denken (overtuigd zijn) dat er geen verschil is en dat ook echt niet willen beluisteren op een serieuze manier. Tsja, dan hoor je het waarschijnlijk ook niet eens. En dan natuurlijk tegen iedereen vertellen dat er geen verschil te horen was.
Misschien zijn believers uitgerust met een set superbe zintuigen (of eigenlijk hersens). Dat kan ook.

Die 7 sec. kan je BS vinden maar is wetenschappelijk aangetoond kan ik verder ook niks aan doen als jij denkt dat het niet zo is prima maar betekend dus dat die mensen die ervoor geleerd hebben het niet juist hebben, knap

Ik gebruik alleen de waarheid als het aantoonbaar is en alles wat ik heb geschreven is aantoonbaar in officiele berichtgeving op internet over ABX testen etc.

De enige waarheid is altijd als het aangetoond kan worden niks meer niks minder maar als jij een andere opvatting heb mag dat ook maar betrek het op jezelf en haal er geen dingen bij die niet te staven zijn

Je haalt er ineens dingen bij als onbekende geluiden op de achter grond of akoestiek als je gaat vergelijken in welke ruimte ook zijn de omstandigheden gelijk neem ik aan

De akoestiek bepaalt 95% van het resultaat wederom genoeg op internet over te vinden door de "kenners van de topbladen" wat dat ook mag zijn

En het zit al in het woord believer en dat mag van mij is prima maar verkondig het niet als een waarheid als het niet onderbouwd kan worden met feiten en ik hoor het dus is het zo ja daar men zo weinig mee

En mijn mening is als mensen zeggen op een serieuze manier gaan luisteren moet ik lachen je luisterd naar muziek en dat is emotie en dat ervaar je en heeft niks te maken of je alleen met een GRP cd of Stockfish een set kan beoordelen voor jezelf

Nogmaals geloof is voor iederen persoonlijk alleen niet tastbaar daarom heet het ook geloof

John Wx

Citaat van: tiptop op november  6, 2012, 21:33:55

De prijs van sommige (misschien wel meer dan sommige) apparaten/kabels zijn inderdaad ver buiten verhouding.
Je moet je ook altijd de vraag stellen of de prestatiewinst in verhouding tot het bedrag is

Dat audiobladen alleen goede reviews geven is ten dele waar. Wanneer ze apparatuur testen dat echt slecht is dan plaatsten ze de review niet en sturen ze het artikel terug. Daar merk jij niks van. Wanneer een apparaat alleen maar redelijk is, dan kan je dat wel degelijk teruglezen in de review. Dan gaan ze het meestal hebben over een bepaalde match die je moet maken of als je op zoek bent naar iets wat dit of dat kan dan is dit apparaat wel geschikt...

Akoestiek bepaald inderdaad een heel groot deel van de klank. Net als de luidsprekers. EN net als de rest van de keten in de weergave reproductie! Het zijn allemaal factoren die elk afbreuk doen aan de weergavekwaliteit wanneer ze niet op orde zijn.

We hebben allebei een ander kijk er op prima
Er is in NL nog nooit een apparaat retour gestuurd naar de fabrikant alleen als er iets kapot was en er is vanaf 1995 in de Homestudio HVT later ViFi wat niet meer bestaat Music Emotion geen een slechte recensie meer geschreven puur en alleen omdat ze moeten leven van die reclame, pak een HVT of Home studio uit 1990 en een van 2000 en zie het verschil in advertising

die bladen hebben het alleen maar over match ze zullen wel uitkijken

John Wx

Citaat van: whoknows op november  6, 2012, 22:23:07
Ik denk dat veel mensen als ze een negatieve ervaring hebben dat ze dat vaak juist niet posten. Vaak zijn er ook mensen op een forum die veel commerciele belangen hebben bij een produkt en het dan ook hand en tand verdedigen. Verder word er iets negatiefs verkondigd in directe vergelijking met iets nieuws wat men gekocht heeft, hierbij kan de autosuggestie al gespeeld hebben. Hoe dan ook het blijft zeer subjectief. Bij  reviews probeer ik vooral de grote lijnen te vinden en kijk ik met name naar ervaringen in fora waarbij heel veel mensen ergens enthousiast over zijn. Vervolgens komen deze produkten op de "te beluisteren"shortlist.

Voor de rest kan ik me best vinden in je betoog, misschien moet ik zelf wat meer kritisch moeten leren luisteren en vooral wat meer vergelijkingen doen. Ik kan bijvoorbeeld wel goed het verschil horen tussen Hd flac en Mp3 320kb/s. echter het verschil tussen mp3 en de geripte wav files van een cd word al een heel stuk moeilijker Ik zelf heb besloten een bepaald type luidspreker te gaan kopen, na veel geluisterd te hebben. echter dit was nog niet mogelijk in mijn eigen ruimte met alle LS systemen die ik beluisterd heb natuurlijk.

Je laatse zin is wel grappig je hebt het over het "origineel" terwijl er van alles word gedaan om je eigen sound te maken met kabels en weet ik veel wat, dan heb je het over Myfi en niet meer over HiFi mag is prima maar ga is kijken hoe een opname word gedaan met wat voor bekabeling etc. en afluister spullen dan zie je de Belden op de rol liggen om te gebruiken

ps: laatste is uit eigen ervaring omdat een van de grootste opname mensen een persoonlijke vriend was maar vorig jaar overleden Onno Scholze

Maar hoe jij je passie beoefend is toch prachtig en kan ik zelf van genieten want ik heb het ook gedaan maar probeer mensen alleen te overtuigen met aantoonbare overtuigingen vind ik

Ga zo door maar probeer soms is minder in die tunnel te kijken en ik wat meer erin  ;)

John Wx

Maar dit is allemaal mijn beleving en doet niets af aan jouw laat het helder zijn, ben soms jaloers hoe mensen over een andere netkabel hebben etc. terwijl ik er dan bij zit en denk ik word gek of hun denk ik dan  ;)

Vreemde is wel dat ik ooit 1 tweak ervaren heb waar ik nog steeds niks kan van onderbouwen

Was bij Fritz de With en die deed houten blokjes onder zijn cd speler, oke Fritz ik kom wel even langs en verdomd de vrouw/stem werd wat hoger in stage (in afbeelding) en bekkens werden iets anders maar dan word het anders maar beter ? dat mag ieder zelf uitmaken blokjes snel weg je weet het ondertussen 7 sec.  8) en de grote van de zangeres werd kleiner en de bekkens iets anders weer

Dat is ook vaak wat het meeste opvalt, de stem want een stem kunnen we langer onthouden (aantoonbaar sorry) denk maar een aan iemand van vroeger en je hoort hem of haar

Moet je ook bekennen dat ik die 0,1% verandering/beter/anders het niet waard meer vind om daar naar op zoek te gaan

Ben van mening dat een set netjes neerzetten en met een fatsoenlijke kabel voor de speakers 2.5mm koper of 4 mm en een interlinkje die goed is afgeschermd mooi plugje erop al helemaal top moet zijn als je met kabels of andere dingen moet gaan corrigeren is er iets mis denk ik of verkeerde speakers en inspelen van iets waar een stekker aan zit  :-X

Former member 78

Citaat van: tiptop op november  6, 2012, 19:21:08

Een kennis van mij heeft ook Asperger.
Vindt audio ook leuk, maar heeft zelf een redelijk simpel 5.1 setje.

Hem uitgenodigd om bij mij eens te komen luisteren, want hij zei altijd dat hij mijn spullen zo mooi vond.
Speelde toen nog met de Usher Be20 met de Belles VV en Usher EV.

Na diverse nummer geen enkele reactie, dus ik vroeg er naar. Goh, wat vind je er van?
Nou, er zit een goed filter in jouw speakers. Daar zitten mooie onderdelen in.

Heerlijk! :D

Deleted member

Heb meerdere onderdelen van m'n set blind en ongehoord gekocht. Heel recent nog m'n huidige versterker en sub. Door veel te researchen/lezen kun je je absoluut een beeld vormen of datgene geleverd gaat worden bij je past. Het zou ook mis kunnen gaan, tsjaa dan heb je pech en kost 't je geld en niet meer dan dat behalve wellicht tijd. En 't kost je dan meer wanneer je iets nieuw hebt gekocht dan wanneer je een demo of een tweedehands artikel kocht. Gewoon een kwestie van of iemand bereid is de risico's te nemen of niet.

Natuurlijk is 't altijd "beter" om eerst uitgebreid te vergelijken als je een bepaald doel nastreeft/risicomijdens bent ingesteld maar bij mij werkt dat in elk geval niet; te ongeduldig! Ben tot nog toe echter nog niet direct de mist in gegaan, althans ik ervaar 't zeker niet zo. Ook niet als je zegt dat er nu andere apparaten staan dan toen wanneer ik begon met deze hobby. ;) Had ik goedkoper of tot een beter resultaat kunnen komen als ik wel uitgebreid vergeleken had? Ongetwijfeld! Bestaat een tevreden liefhebber? Ja! Blijft een tevreden liefhebber tevreden tot in de oneindigheid? Alleen wanneer die persoon niet meer actief is met het zoeken naar verbetering. Zijn we hier op 't forum allemaal krankjorem in vergelijking met een doorsnee wereldbewoner? De vaste bezoekers van dit forum en de mensen die in dit topic reageren zijn dit zeker! :D Maar goed, de meeste hobby's vinden mensen die de hobby niet delen overdreven etc.