Ongezien een apparaat of luidspreker kopen.

Gestart door frank2, oktober 30, 2012, 18:37:13

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Ik sta steeds weer verbaasd dat mensen ongezien en vooral ongehoord zomaar iets kopen van honderden euro's alleen afgaande op enkele positieve reviews. Bijvoorbeeld  Emotiva maar ook voor subs, zie het voorbeeld elders, gisteren binnen gekomen een svs sub 600 euro, nu weer te koop gezet.

Je weet niet hoe het klinkt, is het jouw klank, hoe goed is het tov. je huidige merk enz. Toch wordt er maar gekocht, ik snap daar echt helemaal niets van. Een kabeltje van 40 euro wil ik ongezien nog wel kopen maar een sub van BK of SVS van honderden euro's gaat mij te ver.

Ja je mag terugsturen binnen 14 dagen, dan is het apparaat misschien net ingespeeld....... (hoe stuur je zonder kosten trouwens een sub van 40 kg terug?)
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Exxar

Tja, waarom ook niet.
Hoeveel mensen zijn er niet die een auto kopen zonder een testrit gedaan te hebben? Zelfde met motos.
Er is altijd wel een markt voor.

frank2

Inderdaad zonde, maar ook hoe mensen iets kopen. De sub was groter dan gedacht, dan denk ik je kunt toch meten, de maten staan erbij? Als je het niet zeker weet dan maak je toch van karton een doos die net zo groot is? dan kun je zien hoe groot het is.

Hetzelfde ongezien een versterker of reciever/processor kopen? Je weet de klank niet eens...
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

VlisChris

Ik hoop en verwacht deze week een eindversterker op te kunnen gaan halen. Ongezien, ongehoord, onuitgeprobeerd.

Bevalt die is het mooi, bevalt die niet: dan zie ik wel weer verder :) Af en toe beetje lef willen hebben en een gokje wagen vind ik juist deel van de sport. Op dezelfde manier heb ik overigens mijn speakers, en mijn huidige versterker gekocht. Niet proberen, gewoon kopen.

Je komt er toch maar op 1 manier achter of die bevalt: en dat is een tijdje in je eigen situatie proberen. Even een middagje proberen doet het hem niet wat mij betreft :)

Etiennevh

Een beetje lef is idd wel goed maar ik vind het altijd wel prettig om te weten waar het ding toe in staat is...
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

frank2

Ik ga naar mijn dealer en neem een apparaat of speaker mee naar huis en test 'm hier 2 weken uit voordat ik iets koop, dan weet ik of het goed is of niet. Dat vind ik normaal, kwestie van lef, nee, dat is geen lef maar kan een grote teleurstelling zijn, en misschien ook wel een kat in de zak. (duur terwijl een goedkoper apparaat het beter/mooier doet)

VlisChris

Lef is inderdaad verkeerd omschreven, maar ik bedoel een beetje dat je soms niet bang moet zijn om de sprong in het diepe te wagen.
Daarnaast heb je ook dat als je 2e hands koopt, dat de kans dat je iets uitgebreid thuis mag uitproberen niet zo bijster groot is. Ik heb bij de eindversterker geluk dat ik hem mag proberen, en als die niet bevalt dat ik hem terugbreng, en mijn geld terug krijg, maar dat is een service van verkoper die je niet vaak ziet 8)

squeek

Ik deed dat vroeger ook wel, maar nu niet meer. Althans, ik deed het met mate. Ik kocht niet gelijk elke drie maand een andere sub bijvoorbeeld om dan terug te 'upgraden' naar een nieuwe etc, om uiteindelijk terug te belanden bij die allereerste sub, you know. Maar zoals een receiver kopen zonder te beluisteren heb ik wel vaker gedaan.

Maar nu doe ik dit niet meer, omdat het leven al duur genoeg is, en ik kan men geld maar één keer uitgeven. Dus ik ben erg bewust van de keuzes die ik nu maak. Ik wacht ook liever wat langer om te kunnen vergelijken.

grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Maro

Citaat van: frank2 op oktober 30, 2012, 19:25:33
Ik ga naar mijn dealer en neem een apparaat of speaker mee naar huis en test 'm hier 2 weken uit voordat ik iets koop, dan weet ik of het goed is of niet. Dat vind ik normaal, kwestie van lef, nee, dat is geen lef maar kan een grote teleurstelling zijn, en misschien ook wel een kat in de zak. (duur terwijl een goedkoper apparaat het beter/mooier doet)

Je doet het wel heel zorgvuldig overkomen maar iedereen weet hier inmiddels wel wie jouw dealer is. Jij wilt een receiver, gaat naar jouw dealer, die heeft 1 merk in zijn assortiment. Die probeer je thuis en hij klinkt goed kijkt niet naar andere merken en besteld hem meteen. Vind ik ook niet echt zorgvuldig te noemen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

VTEC_genieter

Frank, zijn er inderdaad zaken waar je echt een audio component of speaker mee naar huis mag nemen om twee weken te testen in je eigen omgeving thuis?
Want het is niet vanzelfsprekend dat een bedrijf daarna de versterker doorverkoopt (als je het hebt teruggebracht).
Iedereen wil van de winkel toch een nieuwe ongeopende doos/produkt?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

erik s.

Citaat van: VTEC_genieter op oktober 30, 2012, 20:41:35
Frank, zijn er inderdaad zaken waar je echt een audio component of speaker mee naar huis mag nemen om twee weken te testen in je eigen omgeving thuis?
Want het is niet vanzelfsprekend dat een bedrijf daarna de versterker doorverkoopt (als je het hebt teruggebracht).
Iedereen wil van de winkel toch een nieuwe ongeopende doos/produkt?
bij 2de hands is het zo wie zo geen probleem. nieuwe zaken zijn gewoonlijk wel demo-apparaten voor beschikbaar.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

vanzomereng

Soms, doet zich een ongeloofelijke kans voor iets zeer goedkoop te kunnen krijgen
onder het motto, weg is weg,  tsja dan moet je snel reageren !

Ik heb wel eens een set speaker Dali Helicon 400 voor 2.800 euro p.paar !
nieuw gekocht in doos (waren de laatste)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

John Wx

Veel merken kan ik blind kopen hoef ik niks voor te testen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Former member 78

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 31, 2012, 10:40:10
Soms, doet zich een ongeloofelijke kans voor iets zeer goedkoop te kunnen krijgen
onder het motto, weg is weg,  tsja dan moet je snel reageren !

Ik heb wel eens een set speaker Dali Helicon 400 voor 2.800 euro p.paar !
nieuw gekocht in doos (waren de laatste)

Ik heb zelfs mijn Be10 DMD nieuw gekocht zonder te beluisteren :D

Heb nog wel meer gekocht, zonder te luisteren:
Unison Research Unico Secondo
Pathos Digit
Mijn center en rears
Oppo BDP83SE TUC

Zo kan ik nog wel ff doorgaan denk ik  :angel:

frank2

Citaat van: Maro op oktober 30, 2012, 20:30:45
Je doet het wel heel zorgvuldig overkomen maar iedereen weet hier inmiddels wel wie jouw dealer is. Jij wilt een receiver, gaat naar jouw dealer, die heeft 1 merk in zijn assortiment. Die probeer je thuis en hij klinkt goed kijkt niet naar andere merken en besteld hem meteen. Vind ik ook niet echt zorgvuldig te noemen.

Dat heb je al meerdere keren geschreven echter ook BB&G zijn er erg enthousiast over, vele reviews idem tov andere recievers. Onkyo heb ik hier ooit zelf gehad klonk tov de Cambridge audio gewoon slecht, dus als een anthem hier thuis mijn Belles die 2x zo duur is verslaat moet ik dan nog verder zoeken? lijkt me niet. Bovendien heb ik het apparaat wel eerst thuis enkele dagen kunnen beluisteren.

Ik ken geen winkel die ook recievers verkoopt waar je een denon, onkyo, NAD en anthem even thuis mag beluisteren......

chansig

Mijn laatste speakers heb ik zonder thuis te beluisteren gekocht. Soms kan je door ervaring en logisch denken al een eind komen. Al blijft het uiteraard een gok. In mijn geval zijn ze goed uitgepakt.

Blind versterkers/cd spelers/dac's kopen heb ik helemaal geen moeite mee. In mijn ervaring is dat alleen een kwestie van logisch nadenken. Heeft te maken met hoe ik tegen de invloeden van genoemde apparaten aankijk.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

quattronl

Mijn Totem speakers heb ik bij de vorige eigenaar (ook forumlid) beluisterd. Niet thuis. En thuis klonk het idd anders dan bij hem maar het was al een aanzienlijke upgrade tov mijn vorige speakers dus ik was blij.

Mijn Marantz PM15S2 kocht ik blind (2e hands van een forummer) maar ik had er al zoveel over gelezen dat ik dat wel aandurfde  8)

M'n Oppo kocht ik ook 2e hands (en ook nu weer bij een forummer). Heb 'm bij hem beluisterd/bekeken en ja, hij deed het. Ook daarbij al het nodige vooronderzoek gedaan.

M'n CA DACMagic 100 besloot ik ook 2e hands via een forummer te kopen. Hij kwam 'm brengen en toen pas heb ik 'm thuis eventjes kunnen beluisteren (dus al nadat de deal al beklonken was).

Met sommige zaken kan je gewoon geen miskoop doen. Met andere zaken blijft het een gok.
Het nodige voorwerk doen scheelt wel en lijkt me wel een voorwaarde. 8)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

evilniek

Ik heb vorig jaar een Proceed 5 kanaals EV gekocht van een forum lid, en ook een Outlaw processor. Dit heeft goed uitgepakt, niet veel later zag ik hier een Lexicon MC8 processor voorbij komen, ik heb nog zitten twijfelen of ik niet beter voor een Marantz AV7005 kon gaan. Uiteindelijk advies gevraagd bij een van de heren van BB&G, Lexicon was ook voor muziek een stuk beter, was de mening. Niet helemaal blind gekocht dus, ervaringen van mede-forummers zijn best waardevol, imho. Heb er nog geen moment spijt van gehad.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

brtram

ik vind een beetje lef niet zo gek, het kan je veel geld schelen.

Bij 2e hands, of bij een flink afgeprijsd demo model, is het vaak niet mogelijk om eerst rustig thuis te gaan luisteren.
Ook moet je er rekening mee houden dat er meerdere kapers op de kust kunnen liggen.

Maar als je huiswerk doet valt het risico wel mee.   
Kritisch reviews lezen, lees ook andere reviews van de reviewer, om te zien of hij objectief is of een "broodschrijver"
Een search op het Htforum, met een historie van jaren, help zeer zeker.
Zeker als je hier al wat langer mee leest, weet je zo onderhand wel van welke forumleden de mening er toe doet en welke altijd negatief of lyrisch zijn.

Ja en soms kom je thuis met iets wat toch tegen valt of niet door de WAF keuring komt.
Wat is er mis mee om het dan weer in de markt te zetten?

Maro

Citaat van: frank2 op oktober 31, 2012, 11:19:48
Dat heb je al meerdere keren geschreven echter ook BB&G zijn er erg enthousiast over, vele reviews idem tov andere recievers. Onkyo heb ik hier ooit zelf gehad klonk tov de Cambridge audio gewoon slecht, dus als een anthem hier thuis mijn Belles die 2x zo duur is verslaat moet ik dan nog verder zoeken? lijkt me niet. Bovendien heb ik het apparaat wel eerst thuis enkele dagen kunnen beluisteren.

Ik ken geen winkel die ook recievers verkoopt waar je een denon, onkyo, NAD en anthem even thuis mag beluisteren......

Je mist mijn punt. Kan me niets schelen of je merk A of merk B hebt gekozen maar je hebt niet vergeleken. Dat komt op mij net zo over als dat je gewoon een component blind koopt en beluisterd en later misschien eens een ander merk. Dat jij nou toevallig bij een zaak in de buurt woont die receivers uitleend maar wat als je in Zeeland of oost Groningen zou wonen? Of iets anders dan Anthem wilt proberen.

Je hebt ook al meerder keren geschreven dat de Onkyo bij jou slecht klonk. Welk type was dat?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

paaj

Ik koop het meeste ongezien tweedehands en dat gaat eigenlijk bijna altijd goed. Wel altijd met uitvoerig onderzoek vooraf zodat ik weet wat ik kan verwachten. Tot nu dan. Niet helemaal handig inderdaad en ik had het even moeten meten, maar financieel geen probleem omdat de kop er al af was. Je zult me ook niet horen zeggen dat deze 'beter' is dan een ander, want daar heb ik inderdaad geen ervaring mee, alleen of (dat) hij me goed bevalt.

Reviews en test zijn goed dus om de kwaliteit maakte ik me geen zorgen, en in de winkel testen zegt me eigenlijk weinig omdat het thuis toch anders is. Daarnaast heb ik helemaal het inkomen niet heb om alles maar nieuw te halen.

Met hoofdtelefoons was het relatief eenvoudig omdat op head-fi (bijna) letterlijk alles met alles vergeleken wordt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Marino

Ik heb ook bijna alles zonder te luisteren gekocht maar altijd met het vooraf veelvuldig inlezen. Het is ook een onderdeel van de hobby om weer eens wat anders te proberen, zeker met de zgn. buitenkansjes is het moeilijk om de verleiding te weerstaan.
Door het steeds wisselen van merk en steeds een stapje omhoog te maken ben ik bij mijn huidige verzameling gekomen en hierover ben ik zeer tevreden.
Om het muzikale plaatje compleet te maken staat er wel een subwoofer op het verlanglijstje maar ik ben er nog niet over uit welke dit gaat worden.   
Versterking:
Bronnen: Meridian 596 / Primare NP5
Luidsprekers: IMF CM2

Peerless Monster

Ik heb ooit de mooiste proc gehoord in stereo... Van Onkyo...
Was wel een integra ;).
Daar kon mijn Sunfire proc niet tegenop. Met geen mogelijkheid.

Ik koop vaker blind. Beetje fifty fifty...
Ik denk dat ik wel een beetje kan inschatten hoe iets klinkt...

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

CZ79

Alleen als ik weet dat ik de apparatuur voor hetzelfde bedrag (of meer  :devil:) kan verkopen dan koop ik het blind en kan ik het lekker uitproberen, is het dan niets dan verkoop ik het gewoon weer.
Alle andere gevallen, vanaf 100 euro eerst luisteren :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika