Nieuwe HT subwoofer

Gestart door nielvm, september 28, 2012, 09:38:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nielvm

Gisteren had ik skoebiedoe op bezoek.

Wat zitten spelen met plaatsen en instellen van de subwoofers. Na heel wat plaatsen te hebben geprobeerd, hebben we ze terug op de oorspronkelijke plaats gezet (links tegen de muur, naast elkaar)

Skoebiedoe had heel wat andere meningen en ideeën als de mensen bij de m&g vorige zaterdag. Hij denkt dat de piek rond 40-60hz niet alleen een room mode is. Volgens hem is het een combinatie van een room mode + te weinig output van de subwoofers van 0 tot 30hz. De reden daarvoor was ons echter onbekend. Deze theorie werd gestaafd door de enorme piek van 10-15db die altijd tevoorschijn kwam, waar we de subwoofer ook plaatsten...

Om deze theorie na te gaan, speelden we een toon van 20 en 40 hz na elkaar af via de home theater demo disc. Daarbij hadden we 2 opmerkelijke resultaten: bij het meten vlak voor de subwoofer was er opmerkelijk minder spl bij 20hz als bij 40hz, maar we hadden ook een groot verschil in spl tussen de bovenste en onderste driver. Hierdoor vermoedde skoebiedoe dat de drivers onderling in tegenfase opgesteld waren.

Om dit te onderzoeken, sloten we de driver met de minste output omgekeerd aan (zwart en rood omgedraaid). Bij het afspelen van die 2 testtonen gaven de drivers allebei evenveel spl. Probleem opgelost denken jullie? Neen hoor! Met rew een nieuwe meting gedaan en er kwam amper nog geluid uit. Dan maar weer gewoon aangesloten, eens goed in onze haren gekrabd en geconcludeerd dat we er niets van snapten  ;D.

Het werd toen al laat en skoebiedoe vertrok weer huiswaarts. Hij liet mij achter met wat nieuwe inzichten en kennis, maar ook met een hoop nieuwe vragen en raadsels. Alleszins bedankt voor je bezoek! Het was me aangenaam ;).






Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

is gemakkelijk te checken, speel eens een testtoon van 10hz en kijk of de woofers gelijk bewegen of in tegenfase

nielvm

Zal straks eensroberen. Gisteren ook al gedaan, maar we konden het met het blote oog niet zien of ze gelijk waren.

Nadien als we de kabels terug gewoon aangesloten hadden, gaven ze weer wel allebei dezelfde spl. We stonden erbij en we keken ernaar ;D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

kuiperik

Ik was benieuwd of je nog vorderingen hebt gemaakt of heb je verder niet meer getest gehad?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

nielvm

Juist ja, al lang hier niet meer geweest omdat ik altijd aan het genieten was ;)

De opstelling is veranderd. Momenteel staat er 1 subwoofer vooraan onder de center, de andere staat achter de zetel.

De subwoofer achter de center fungeert als een soort van veredelde buttkicker en zorgt voor de voelbare impact die ik met de andere opstellingen altijd wat miste. Deze subwoofer is echter zeer subtiel afgeregeld, enorm veel eq op toegepast en de gain staat een stuk lager als de voorste. Zoals ik het ervaar, zorgt de voorste subwoofer voor het geluid en de vulling van de ruimte, de achterste voor het gevoel.

Met deze opstelling speel ik toch wel al een kleine 2 maanden. Het feit dat ik nog steeds niets veranderd heb, wil toch wel al heel wat zeggen. Van elke film die ik tot nu toe heb bekeken, vond ik de bassen echt kloppen. Strak, voelbaar en in harmonie met de rest.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


kuiperik

Fijn dat je nu een opstelling hebt gevonden waar je tevreden over bent.

Ben wel benieuwd hoe je de subs nu qua aansturing hebt ingeregeld? Heb je beide subs op dezelfde frequentie ingesteld, of begint die achter de bank pas wat lager. Heb je daarnaast geen problemen met de fase gehad, heb zelf namelijk meerdere keren getest met de subs op verschillende afstanden vanaf de luisterplek. Met name als je ze dan ver uit elkaar zet of zoals jij voor en achter de luisterplaats, dan wordt de fase afstelling wel erg gevoelig.

Maar het kan natuurlijk ook eraan liggen dat ik hier zelf eerder last van heb  ;)
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

nielvm

Denk dat de fase iets minder belangrijk is voor de achterste subwoofer. Die speelt namelijk zodanig "stil" mee dat die nagenoeg geen impact heeft op de SPL.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

markieray

Citaat van: nielvm op maart 20, 2013, 09:52:23
Juist ja, al lang hier niet meer geweest omdat ik altijd aan het genieten was ;)

De opstelling is veranderd. Momenteel staat er 1 subwoofer vooraan onder de center, de andere staat achter de zetel.

De subwoofer achter de center fungeert als een soort van veredelde buttkicker en zorgt voor de voelbare impact die ik met de andere opstellingen altijd wat miste. Deze subwoofer is echter zeer subtiel afgeregeld, enorm veel eq op toegepast en de gain staat een stuk lager als de voorste. Zoals ik het ervaar, zorgt de voorste subwoofer voor het geluid en de vulling van de ruimte, de achterste voor het gevoel.

Met deze opstelling speel ik toch wel al een kleine 2 maanden. Het feit dat ik nog steeds niets veranderd heb, wil toch wel al heel wat zeggen. Van elke film die ik tot nu toe heb bekeken, vond ik de bassen echt kloppen. Strak, voelbaar en in harmonie met de rest.


zeer benieuwd naar de nieuwe "trap-onder-je-kont-opstelling" Niel !  ;D

Epson TW-5000 full hd - Denon AVR-2807 - B&W 6 series - DIY sub (BK Monolith+ clone) - Behringer DSP- Dune BD Prime- 5,5 TB harddisk (Western Digital)

nielvm

Bump  :)

Het laatste bericht dateert van eind maart, wat wil zeggen dat ik al zo'n 5 maanden naar alle tevredenheid speel met de huidige opstelling. 1 subwoofer staat vooraan in het midden, de andere staat achter de zetel.

Bij het opstellen van deze setup heb ik de achterste subwoofer zeer subtiel afgeregeld. Hij staat een pak stiller en hij is serieus ge-eq-ed. Anders was het effect gewoon TE groot.

Enkele weken geleden merk ik echter dat het effect van de achterste subwoofer te verwaarlozen is. Tot mijn verbazing merkte ik geen verschil als ik deze gewoon uitzette. Ik heb intussen al heel wat films bekeken met "slechts" 1 subwoofer en dat klinkt en voelt nog altijd even goed :)

Ik ga binnenkort proberen om ze allebei vooraan te plaatsen om te zien of deze opstelling een meerwaarde biedt voor de 2de subwoofer. Zoniet, ja dan heb ik er eentje reserve :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Voor zal je uiteraard reserve opleveren,mits goed geplaatst in ingeregeld.
Probeer ze beide evenveel gain op te laten bouwen,door ze bv naast elkaar in het midden te plaatsen.
Dan kan je ze misschien ook gelijk dspen.

Leuk te horen dat voor toch de beste plek was   ;)

super dat je sub,s nog zo goed bevallen kerel,maar het zijn dan ook best wel hele goeie.
Lees graag binnen kort hoe alles voor bevalt

Succes !!!

nielvm

Zal inderdaad meer reserve opleveren, maar de plaats vooraan wordt wel erg krap  :P

Op zich is "reserve"ook niet echt nodig, maarja, zo'n subwoofer laat je toch ook niet werkloos he  :p

Ik ben ook bezig met plannen voor een eerste zelfbouw monitor. Daarvoor ben ik mij eerst serieus aan het bijscholen qua filters. Het eerste ontwerp wordt een pure budget speaker om alle verschillende aspecten te ontdekken en later stilaan mijn eigen ht speakers te kunnen bouwen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Gaaf man,eigenlijk wilde ik ook 5 speakers gaan bouwen.
Maar het buget is niet rond  :)  leuk dat jij er ook mee bezig bent .
Dat word weer een mooi DIY topic

Tim heeft ze alle voor staan en geen ruimte meer over ,dus denk dat het je gaat lukken .

nielvm

Bij "gewone" luidsprekers komt er zo veel meer bij kijken...

De subwoofer is zo goed als af wanneer de kist klaar is. Bij gewone luidsprekers begint dan pas het echte werk :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Ik weet dat dat veel werk is,daarom had ik een kant en klaar pakket van seas op het oog  ;)
Door hun optimaal uitgerekend .

Wel een uitdaging dat je het zelf gaat doen en leren,ik ben er te druk voor nu.

Timvg

Heb zoiets ook al overwogen, en zie het wel nog gebeuren. Ik zou zeker en vast actief gaan filteren, van weerstandjes etc. heb ik geen kaas gegeten  :angel:

morca

Het maken kan ik wel,het uitrekenen zal ik ook hulp bij nodig hebben.
Daarna komt het meten,en eventueel zo,n weerstandje vervangen zodat je tweeter of midrange harder of zachter gaat.
Lukt ook nog wel ,maar verder gaat mijn kennis ook niet  :)

nielvm

Zonet samen met forumlid chaka de 2de subwoofer vooraan gezet en afgesteld. De ruimte vooraan is NET groot genoeg om ze allebei te zetten en nog voldoende ruimte te hebben voor center, versterkers, dune,...

Voorlopige conclusie:

Qua geluid naar mijn mening slechts een lichte verbetering. Moet echter nog bevestigd worden in volledige films. Met de 2de subwoofer erbij is er echter wel een pak meer reserve (niet dat er vroeger geen was :p). De subwoofer output van de marantz is van -1.0db naar -7.0db teruggeschroefd.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Thx.

In de metingen ook gezien dat de fronts wel behoorlijk snel afvallen. Vanaf 300hz zakken ze zo'n 8db, om dan recht te spelen tot 10khz. Morgen eens kijken of dit met plaatsing beter kan.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Toe-in kan daar ook veel bij helpen, zien dat netjes weg stralen van muren. Voor de sound kan je wat experimenteren met de DSP, bepaalde gebieden eens een boostje gaan geven en kijken hoe dat uitpakt.

nielvm

Bedankt voor de tip, ik ga er straks mee aan de slag...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Met de EQ in de versterker heb ik alles al een stuk rechter gekregen. Hier met smoothing en housecurve:



Ik heb wel een zeer opmerkelijk resultaat bij het gebruik van de equalizer. Zodra ik deze aan zet (user presets), speelt het geluid zo'n 6 db stiller, ook al staat er nog geen filter actief. Vanaf 500hz loopt alles weer ongeveer gelijk.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Vreemd idd.. Maar hoe klinkt het nu? ;-)