Downloaden vs kopen - een discussie

Started by Bas Akkerman, April 19, 2012, 08:47:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

@administrators: als dit topic in het verkeerde board staat hoor ik dat graag.

Er werd in een ander topic gepeild op wat voor manier mensen films en muziek bekijken. Via een betaalde blu-ray/cd/download of op een andere onbetaalde manier. Een groot aantal mensen kiest voor de tweede manier.

Op deze plek zou ik graag met jullie willen discussieren over de voor en tegens van het kopen dan wel downloaden. Wat mij betreft mag dat een pittige discussie worden. Belangrijk daarbij vind ik dat er niet op de man gespeeld wordt. Het gaat mij niet om het veroordelen van "betalende fatsoensrakkers" of "asociale downloaders". Het gaat er om inhoudelijke argumenten te noemen, het vermijden van clichés zal daarbij helpen.

Kortom, wat zijn voor jou de redenen om de keuze te maken tussen kopen of downloaden?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

roland p

Kopen: Titels die ik graag wil hebben, die ik erg goed vind en die ik in de best mogelijke kwaliteit (zowel beeldkwaliteit als beleving, gemak) wil bekijken.
Downloaden: Titels waarvan ik niet zeker weet of ik ze wel leuk vind, én die niet te huur zijn.

De filmindustrie leeft helaas nog in het stenentijdperk. Ze verdienen het meest aan verkochte dvd's/blu-ray's. Dus bieden ze niet zo graag een alternatief aan (betaald downloaden), zo lijkt het (ik heb het van dichtbij meegemaakt, in 2005 al nota bene). Als ze een apparaat aanbieden met het gemak van een blu-ray speler (aub geen pc) waarmee je alles betaald (maar niet duurder dan de videotheek) kunt downloaden in blu-ray kwaliteit, hebben ze aan mij een klant.

Met abbo's van eweka van 7,50/mnd waarvoor je honderden gigabytes kunt downloaden en internet abbo's waarbij de megabits je om de oren vliegen lijkt de infrastructuur er tegenwoordig helemaal klaar voor te zijn...

Nee, wat we krijgen zijn bedreigingen van brein wanneer we een film eerlijk gekocht hebben.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Springbank

Ik kan alleen maar zeggen dat ik er precies zo over denk als roland p

Ik heb nog behoorlijk in de spaarmodus gezeten met de DVD's, (ik heb nog bij wijlen Ton Meerendonk (Meerview Eindhoven) een behoorlijk bedrag aan R1 titels besteedt want het kwam maar niet uit op R2, of de R2 was een slechte overzetting van de NTSC master met een minder geluidsspoor.) Kortom ik heb een behoorlijke collectie DVD's toendertijd opgebouwd en mij is de vergankelijkheid duidelijk. Nu is het blu-ray, maar straks 4K? Wat wordt de Bron?

- Geef mij een licentie op een filmtitel en bij een normale bijbetaling (paar euro per titel) kan ik de nieuwe bron kopen. Ik betaal dus voor de nieuwe kwaliteit, maar niet meer voor de film.

- Geef mij legale downloadmogelijkheid waarbij ik de rechten betaal en een bepaalde hoeveelheid films kan downloaden. Ik betaal liever 4-5 euro per film en doe het legaal, dan illegaal downloaden. Ik ga echter niet weer 10 - 20 euro per titel betalen voor mijn films.

Om dit te realiseren gaat het de industrie miljoenen kosten, plus er zitten nog steenrijke dinosaurussen daar op de troon, 2 redenen waarom een innovatie naar een nieuw business-model niet of maar heel langzaam op gang zal komen. Tot die tijd blijven we downloaden, en als het verboden wordt, wordt het een oneindig kat en muis spel, waarbij dus nog steeds te downloaden valt...

Kjelt

Zoals Springbank denk ik er ook over,
wat ik nog wil toevoegen is de belachelijke prijserosie op gekochte films, het komt vaak voor dat een BD boxset bij introductie over de 60 euro kost om twee jaar later voor 15 euro op de bekende internetwinkels te koop te staan. Wat dat betreft koop ik dat soort boxen en films alsnog ook al zou ik ze bij introductie niet aangeschaft hebben.
Maar als je meteen een film wilt zien en koopt dan lever je dus binnen een jaar al 60% van "de waarde" in mocht je hem weer willen verkopen.
Ik zie downloaden dan ook meer als een trial of de film de moeite waard is alsnog aan te schaffen, zoals je bij sommige games op de iPad ook free levels hebt en bevalt het dan koop je het, bevalt het niet (zoals bij 80% van de huidige bagger die uitkomt) dan helaas pindakaas.

W.Otter

Quote from: Kjelt on April 19, 2012, 12:02:04
Ik zie downloaden dan ook meer als een trial of de film de moeite waard is alsnog aan te schaffen, zoals je bij sommige games op de iPad ook free levels hebt en bevalt het dan koop je het, bevalt het niet (zoals bij 80% van de huidige bagger die uitkomt) dan helaas pindakaas.

+1

alleen titels die de moeite waard zijn vaker te bekijken koop ik. het zelfde geld voor concerten. zijn genoeg zaken die een blu-ray niet terugnemen als deze eenmaal unsealed is, hoe kun je dan beslissen of je die (toch al te dure) dvd/bluray permanent in de kast wil hebben staan? ik steun de film makers als ze het verdienen. maar wil ze geen budget geven om nog meer kutfilms te maken, die zijn er al genoeg.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Piet342

Ik ben het volledig eens met bovenstaande meningen.

Ook ik ben niet van plan elke keer weer een film die ik al eens heb aangeschaft, opnieuw aan te schaffen voor de volledige prijs.
Het zou eerlijker zijn als je bijv je DVD in kunt ruilen op dezelfde titel op BD en dan een redelijke korting krijgt, maw je upgrade je beelddrager.
Hierna kun je dit dan weer doen met je BD als de 4k versie uitkomt enz enz.

Volgens mij vind de filmindustrie het wel best zo, ze innoveren niet of nauwelijks en verdienen toch nog hele behoorlijke bedragen.
Ze veranderen niet hun businessmodel, maar proberen alleen de downloaders aan te pakken. Doordat ze niet innoveren kunnen ze oude films (klassiekers)
elke keer weer opnieuw verkopen voor de volle prijs en de mensen moeten het wel kopen, omdat de kwaliteit van de film verbeterd is of dat er wat goede extra's
geboden worden (die overigens de volledige aanschafprijs niet rechtvaardigt).

Zolang de filmindustrie dus geen noodzaak ziet te vernieuwen, zie ik niet langer de noodzaak steeds weer mijn "klassiekers" voor de volle prijs op een nieuwe beelddrager
aan te schaffen. Het gaat hierbij wel om films die ik al heb aangeschaft in het verleden, nieuwe films huur ik doorgaans via UPC en koop ik als ik ze goed vind/vond
op DVD of BD


The World Is Yours!

W.Otter

inderdaad wel een goed idee om een dvd in te kunnen ruilen voor een zelfde bluray tegen betaling. maar goed hoe krijg je de filmmaatschappijen zo ver om dat door te voeren ;) toch een creatief idee piet  :satisfied:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

eduard

Het omruilen van dvd voor bluray bestaat al een paar jaar alleen zover ik weet niet voor buiten de us.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109956.0
http://www.dvd2blu.com/

MaxxMark

Ik vraag me af in hoeverre je een 'pittige' discussie kunt verwachten. Er zijn denk ik weinig mensen die *alle* films compleet legaal en tegen introductieprijs zullen kopen. Ook het feit dat er zo ontzettend veel films zijn en uitkomen is het (denk ik) vrijwel onmogelijk om iemand te vinden die geen enkele illegale onbetaalde film heeft.

Ook denk ik dat het publiek wat op dit forum loopt geen goede afspiegeling is van de doorsnee bevolking. Ik denk dat een groot deel van de mensen op dit forum bereid is om te betalen voor filmcontent in de vorm van bijvoorbeeld een abonnement, of licentie voor een film (wat ik overigens wel een geniaal idee vind).

Om dan toch maar even een kamp te kiezen stap ik in het 'illegaal download'-kamp. Ja ik download vrijwel alle films die ik wil zien. Ik ga daar niet bij zeggen dat ik heilig ben en dat ik het als 'trial' zie. Ik heb een hele hoop erg toffe films staan welke ik niet gekocht heb.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik regelmatig in de bioscoop te vinden ben en dat ik een hoop films in de bioscoop heb gezien. Ook de block-buster films die je echt niet mag missen koop ik op blu-ray omdat ze niet voor release datum op minder legale wijze (en in BR formaat(!)) te vinden zijn. Avatar was er daar 1 van. Dat hebben ze erg goed geregeld, welke ik overigens in zowel normal als EE versie gekocht heb*.

Wat mijn motivatie voor dit alles is? Puur het gemak. Het downloaden kost geen geld, je hoeft er de deur niet voor uit en je hebt hem vaak nog voor (nl) release date ook. En dan hebben we het uiteraard niet over crappy versies maar over normale 1080p varianten.

Heb ik er moeite mee dat ik een film download? Absoluut niet, waarom niet? Het is net als door roodlicht oversteken bij een zebrapad zonder verkeer. Je doet er (niet direct) iemand kwaad mee, je doet niemand pijn, er gaat niemand dood en er zijn geen consequenties. Is het toegestaan? Nee.. (daargelaten dat downloaden 'mag')

Zoals gezegd ben ik zeker wel bereid te betalen voor filmcontent. Maar het moet eenvoudiger worden dan het nu is. Neem nu Spotify bijvoorbeeld. Dat vind ik zijn geld dubbel en dwars waard. Gewoon een vast bedrag betalen, en je kunt bij veel muziek. Voor mij is het een uitkomst aangezien ik niet opzoek wil gaan naar muziek. Ik zet spotify aan kies een van de door anderen beheerde playlists en ik luister altijd naar een prachtig verzorgde playlist zonder reclame in een voldoende goede kwaliteit.

Iets dergelijks is er nog niet op filmgebied, dus blijf ik bij de op dit moment makkelijke methode; downloaden.

HBO had een goede aanpak. Vanaf het moment dat ik hoorde dat het er was liep ik er warm voor. Het idee is weer goed. Vast bedrag per maand, de nieuwste series en een on-demand variant waarbij je direct kunt kijken wat je wilt. Maar helaas... Het aanbod is niet al te groot. Ik snap dat het geld kost, maar op deze manier gaan ze mij niet overhalen. Als het een beetje is als met muziek, dan moeten we nog een jaar of 2 a 3 wachten totdat film is zoals muziek en je een 'Spotify'-variant hebt voor films.


En ik wil nog een keer zeggen dat ik dat licentie idee wel erg tof vind; licentie op de film, betalen voor het medium. Eerst VHS, toen DVD, nu BluRay en binnenkort 4K. Meteen invoeren zou ik zeggen :)


*
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

W.Otter

de pittige discussie zal wel gewoon een discussie worden inderdaad. Zo'n spotify idee voor films is inderdaad het beste voor zowel bedrijven als consument.
Ik lees steeds meer over 4K, wanneer komt dat op de markt? wacht nu al een aantal jaar met het kopen van een nieuwe tv aangezien er vroeg of laat wel weer een hogere resolutie tv/drager komt.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Ejorne

Ik vond het absurd te horen dat ik toeslag betaalde op mijn lege cd's. Natuurlijk snap ik dat die dingen vooral gebruikt worden om muziek op te zetten. Maar ik gebruikte aanvankelijk die schijfjes om mijn ingescande dia's op te slaan. Ik had zo'n mooi dia scannertje gekocht en vond de kwaliteit van de scans daarvan destijds best wel okay. Maar harde schijven waren toen nog niet zo groot en nog best wel duur. Ook lege cd's waren duur. Voor 350 gulden kocht ik een doos van 100 stuks Philips schijfjes.

Ik kreeg toen te horen dat er een toeslag was (of nog moest komen in die tijd?) omdat je er wel eens muziek op zou kunnen zetten. Vanaf dat moment ben ik dat ook volop gaan doen. Ik denk dat ik vanaf dat moment zo'n 10 muziek cd's tegen 1 dia cd verbruikte. Een abonnement op de bibliotheek genomen en een paar maanden later was zo'n beetje mijn collectie gelijk aan die van de bib.

Toen kwam de mp3 tijdperk (of die was er wel al een poosje misschien maar ik ben nogal eens laat van begrip.  :P ) En een jaartje later had ik 100 cd's vol met mp3 muziek. Ik was helemaal los op het downloaden. Die hele collectie mp3 cd's zo de prullenbak in toen ik in aanmerking kwam met usenet. En een paar maandjes later zo ongeveer de gehele collectie aan flac bestanden terug... Nu volop bezig met hi-res opname te downloaden vanaf platenspeler, dvda of sacd. En zo grooit mijn collectie nog dagelijks...

Ik zou denk ik nooit zo los geslagen zijn op het downloaden als men die verplichte toeslag nooit had ingevoerd. Dat ik helemaal nooit zou downloaden is niet waar. Ik had denk ik best wel hier en daar iets gedownload maar waarschijnlijk meer in het kader van proberen en dan kopen. Nu koop ik eigenlijk alleen nog maar datgene wat ik écht heel mooi vind en datgene dat niet zo heel commercieel is. Een cd van een plaatselijk bandje bijvoorbeeld. Of na een optreden een gesigneerde cd...

LittleNinja

En dan te bedenken dat je ook bij de bibliotheek betaald voor het mogelijk kunnen kopieren van software. Dit heb ik namelijk nagevraagd voordat ik op het idee kwam om hun collectie te gaan gebruiken om nieuwe muziek te ontdekken..

Quote from: Ejorne on April 23, 2012, 10:47:28
Ik kreeg toen te horen dat er een toeslag was (of nog moest komen in die tijd?) omdat je er wel eens muziek op zou kunnen zetten. Vanaf dat moment ben ik dat ook volop gaan doen. Ik denk dat ik vanaf dat moment zo'n 10 muziek cd's tegen 1 dia cd verbruikte. Een abonnement op de bibliotheek genomen en een paar maanden later was zo'n beetje mijn collectie gelijk aan die van de bib.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Pos

Ik heb ook mp3's cd's en later dvd's vol gehad, films ook wel. Paar jaar geleden alles in prullenmand gegooid. De kopie dvd's stonden al een paar jaar in de kast zonder er ooit een in de speler te stoppen. Het ging toen vooral om "het maar te hebben". Films huurden we toen per 2 voor iets van 3-5 euro voor een dag. Ook wel stuk of 100 dvd's gekocht zoals de star wars boxen, godfather, LotR, etc. Die staan nog in de kast maar kijk daar eigenlijk nooit naar.

Muziek koop ik op cd, meestal download ik eerst even om te luisteren en koop dan. Op mijn harde schijf staat alleen muziek die ik zelf op cd heb. Bevalt een download niet dan koop ik niet en gooi de download weg.

Films en tv-series worden gedownload en 1x gezien en dan verwijderd van de harde schijf. Zolang downloaden legaal is zie ik daar geen probleem in. Gaat ook vooral om het gemak. Tv-series kun je ook op tv kijken, nu doe ik dat echter op een moment dat het mij uitkomt en zonder reclame.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

EJ

Quote from: LittleNinja on April 23, 2012, 12:40:33
En dan te bedenken dat je ook bij de bibliotheek betaald voor het mogelijk kunnen kopieren van software. Dit heb ik namelijk nagevraagd voordat ik op het idee kwam om hun collectie te gaan gebruiken om nieuwe muziek te ontdekken..


Ahum, als je 'software' als in programmatuur bedoelt dan mag je niet kopieren (tenzij het expliciet is toegestaan). Niet van usenet, niet van internet en zeker niet van de bibliotheek.

Muziek en films mogen wel. Was indertijd (negentiger jaren) lid van de centrale discotheek van Rotterdam. Die kochten toen alle nieuwe verschenen cd's. ;) Voor 4 gulden (of zo) per cd kon je die dan huren en er mee doen wat je wilde (lees kopieren). Weet niet of ze dat nog steeds doen.

Piet342

Quote from: W.Otter on April 22, 2012, 22:10:39
maar goed hoe krijg je de filmmaatschappijen zo ver om dat door te voeren ;)

Dit krijg je alleen maar voor elkaar als iedereen massaal gaat downloaden, alleen dan krijgen ze een prikkel (minder inkomsten) en gaan ze snel alternatieven zoeken.

Quote from: W.Otter on April 23, 2012, 10:04:35
Ik lees steeds meer over 4K, wanneer komt dat op de markt? wacht nu al een aantal jaar met het kopen van een nieuwe tv aangezien er vroeg of laat wel weer een hogere resolutie tv/drager komt.
Dan kun je de rest van je leven waarschijnlijk blijven wachten, want op het moment dat 4k doorbreekt (in de loop van volgend jaar) wordt er ook al weer een opvolger bekend gemaakt.

Quote from: eduard on April 22, 2012, 23:58:24
Het omruilen van dvd voor bluray bestaat al een paar jaar alleen zover ik weet niet voor buiten de us.
Dit is maar heel beperkt en ook niet wat ik bedoel, maar het benaderd het wel enigszins.
The World Is Yours!

Hanky Panky

Quote from: EJ on April 23, 2012, 15:51:01
Ahum, als je 'software' als in programmatuur bedoelt dan mag je niet kopieren (tenzij het expliciet is toegestaan). Niet van usenet, niet van internet en zeker niet van de bibliotheek.

Muziek en films mogen wel. Was indertijd (negentiger jaren) lid van de centrale discotheek van Rotterdam. Die kochten toen alle nieuwe verschenen cd's. ;) Voor 4 gulden (of zo) per cd kon je die dan huren en er mee doen wat je wilde (lees kopieren). Weet niet of ze dat nog steeds doen.

Wat een afzetters, in de 'grote bieb' van Apeldoorn kon ik CD's lenen met een knipkaart (fl 25 voor 15 x lenen)  :D
Wel opletten want dubbel LP's/CD's waren 2 knipjes !!

Stond een heerlijk alternatief mokkel achter de balie met zwart haar en zwarte make up. Tien jaar later noemde je die een Goth  :laugh:

Kon je zelfs voor 1 gulden 10 een CD reserveren, kreeg je braaf een kaartje of een belletje dat hij klaar lag voor je.
Dat waren nog eens tijden, een Maxell XL-II 90 en daar ging de Yamaha aan het kopiëren  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Piet342

Quote from: Hanky Panky on April 23, 2012, 15:57:42
Wat een afzetters, in de 'grote bieb' van Apeldoorn kon ik CD's lenen met een knipkaart (fl 25 voor 15 x lenen)  :D
Wel opletten want dubbel LP's/CD's waren 2 knipjes !!

Kon je zelfs voor 1 gulden 10 een CD reserveren, kreeg je braaf een kaatje of een belletje dat hij klaar lag voor je.
Dat waren nog eens tijden, een Maxell XL-II 90 en daar ging de Yamaha aan het kopiëren  :)

Dat was nog in het cassettebandjes tijdperk  8)
The World Is Yours!

Hanky Panky

Quote from: Piet342 on April 23, 2012, 16:00:21
Dat was nog in het cassettebandjes tijdperk  8)

Jup maar stiekem was ik toen ook al een piraat denk ik, alleen bestond het internet nog niet  :D

Enfant avant-garde denk ik 
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

Ontopic: ik heb al vaker een betoog gehouden voor een download tax per internet-aansluiting. Krijgt Timmeh Kuik zoveel centjes dat hij alleen al het hele jaar bezig is met tellen en verdelen, heeft hij voor andere zaken geen tijd meer. Eveneens roep ik al een tijdje dat de entertainment industrie vele malen meer kan verdienen als ze hun business-model eens zouden updaten, zo na een jaar of 35 na introductie van de videofilm zouden we daar wel aan toe zijn. Een gebruiksrecht voor film X zou dan wel een mooi idee zijn zoals hierboven geopperd wordt. Als er een nieuwe versie uitkomt (bijv. van DVD naar BR) dan betaal je een aantal euro's om je licentie te upgraden naar het volgende niveau of uitvoering.

Zolang de entertainment industrie maar blijft gillen en wijzen naar downloaders weten ze in mijn optiek heel effectief de aandacht van het verstrijken van de houdbaarheidsdatum van hun eigen businessmodel af te leiden en op de 'piraten' te focussen.

Ik vind het overigens wel grappig dat gelijk in de openings-post al met naamkaartjes als 'fatsoensrakkers' of 'asociale downloaders' worden gebruikt maar dat terzijde.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

 :clapping:

Het was ook puur uit mijn geheugen, en we weten allemaal hoe geheugen je in de steek kan laten dan wel bedriegen. ;)

Piet342

Quote from: Hanky Panky on April 23, 2012, 16:09:49
Zolang de entertainment industrie maar blijft gillen en wijzen naar downloaders weten ze in mijn optiek heel effectief de aandacht van het verstrijken van de houdbaarheidsdatum van hun eigen businessmodel af te leiden en op de 'piraten' te focussen.
Klopt helemaal!
The World Is Yours!

W.Otter

Quote from: Piet342 on April 23, 2012, 15:52:24
Dit krijg je alleen maar voor elkaar als iedereen massaal gaat downloaden, alleen dan krijgen ze een prikkel (minder inkomsten) en gaan ze snel alternatieven zoeken.
dat doen we al
Quote from: Piet342 on April 23, 2012, 15:52:24
Dan kun je de rest van je leven waarschijnlijk blijven wachten, want op het moment dat 4k doorbreekt (in de loop van volgend jaar) wordt er ook al weer een opvolger bekend gemaakt.
zo lang gaat mn tv niet mee ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Piet342

Quote from: W.Otter on April 23, 2012, 16:42:42
dat doen we al
Nee hoor, het downloaden van films wordt sterk overdreven door de industrie en brein
Quotezo lang gaat mn tv niet mee ;)
hehehe klopt
The World Is Yours!

LittleNinja

Quote from: EJ on April 23, 2012, 15:51:01
Ahum, als je 'software' als in programmatuur bedoelt dan mag je niet kopieren (tenzij het expliciet is toegestaan). Niet van usenet, niet van internet en zeker niet van de bibliotheek.

Ik doelde op muziek en films. Mijn vraag aan de bibliotheek was hoe zij er mee om gingen omdat men de cd's zou kunnen kopiëren. Mijn vraag aan hen was dus niet of ik het mocht kopiëren. Hun reactie was dat er een aandeel in de bijdrage zit wat hiervoor bedoeld is. Ofwel er wordt al betaald voor het feit dat dit mogelijk is.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

MaxxMark

Quote from: LittleNinja on April 24, 2012, 12:14:05
Ik doelde op muziek en films. Mijn vraag aan de bibliotheek was hoe zij er mee om gingen omdat men de cd's zou kunnen kopiëren. Mijn vraag aan hen was dus niet of ik het mocht kopiëren. Hun reactie was dat er een aandeel in de bijdrage zit wat hiervoor bedoeld is. Ofwel er wordt al betaald voor het feit dat dit mogelijk is.

De vraag is of dat aandeel in de bijdrage voor de bieb is om hun kosten er uit te halen, of dat een dergelijk bedrag daadwerkelijk wordt afgedragen aan de belangenorganisatie.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com