Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Mijn eerste Showcase-topic! In tegenstelling tot het stereogedeelte, bestaat mijn HT-set geheel uit demo-exemplaren.
In het verleden heb ik altijd al erg van film gehouden. Voor mij is het echt een beleving, een ervaring en soms ook het herkennen van mijn eigen fantasiewereld. Kritisch als ik ben, geldt dat niet voor alle films. Maar als ik eenmaal geniet van een film, is dat intens. Daarom heb ik ook een filmabonnement (waar ik veel te weinig gebruik van maak), maar dat is ook niet alles. Een zelfde beleving thuis, zonder pratende, telefonerende en popcorn gooiende mensen, is me toch ook heel wat waard.

In eerste instantie was ik helemaal niet van plan om een HT-ruimte te gaan maken. Ik had mij hier aangemeld om informatie en advies te vragen voor mijn stereoplannen. Gaandeweg kwam ik meer nieuws tegen met betrekking tot het HT-gebeuren en werd het me duidelijk dat het ook iets voor mij zou kunnen zijn. Tot die tijd had ik namelijk altijd het idee dat een HT-ruimte een enorme investering was die ik mijzelf nooit zou kunnen gunnen. Niets bleek minder waar en ik werd nog enthousiaster. Mijn ervaring in winkels en mensen thuis was dat iedereen een platte tv had, maar de kwaliteit niet altijd even goed was. Ook vond ik de filmervaring ontoereikend als ik het vergeleek in de bioscoop.

De eerste stap was dus het bekijken of er in ons huis de mogelijkheid was een projector kwijt te kunnen. Omdat mijn vrouw dat ook wel zag zitten, hebben we de slaapkamer naar een andere kamer verplaatst. Zo werd de oude slaapkamer de HT-ruimte, niet erg groot maar groot genoeg en goed in te delen voor het gebruik als HT-ruimte. Een ruimte van 4 meter lang en efficiënt 3 meter breed. Aan de rechterkant is een wand met kledingkasten die eigenlijk nog best goed werkt als natuurlijke demping. Aan de andere kant een computerkast met vierkante vakken. Natuurlijke diffusie dus. ;) Maar alle gekheid op een stokje, er is nog te winnen op akoestiek. Dat zal in de loop van de tijd aangepakt worden, net als het donkerder maken van de wanden en het plafond.

Via Internet en de informatie hier, bleek de verhouding van kijkafstand en beeldgrootte prima te kunnen wanneer ik zou kiezen voor een projector. Bij een forumlid kon ik de Epson 8500UB bekijken en ik was eerlijk gezegd best onder de indruk. Niet tot nauwelijks panningproblemen, aardig diep zwart, mooie kleuren, maar vooral de filmervaring deden me besluiten deze projector te kopen. Totaal wat anders dan de "kleine" LCD- en plasmatv's die ik tot dan toe had gezien en met een veel betere prijs-kwaliteitverhouding!

Een Oppo zou het gaan worden, of toch een Arcam of Marantz? Ook nu weer in het diepe en bij een forumlid een Oppo BDP-83 gekocht. Niet het nieuwste van het nieuwste, maar binnen het budget een prima keuze leek me. Inmiddels is deze vervangen door een Oppo 103.

Luidsprekers... Tja, iets waar je normaliter mee begint bij het samenstellen van een set. Nu dan als derde, met ook weer meer dan genoeg ideeën. Gezien de ruimte vielen vloerstaanders af. Ook magnetostaten of electrostaten. Best jammer, maar wie weet ooit eens in een andere huis met een grotere ruimte. Monitoren werden het dus, maar welke? De demo-lijn bleef ik volgen, dus moest het een zwarte HT-set tot €1000,- zijn. Met een niet te donker geluid, ook niet te schel. Na Den Haag, Almere, deed ik nu Amsterdam aan. Daar stonden vier Jmlab Electra 905 en een Jmlab Electra CC 30 voor mij klaar. Na ze kort beluisterd te hebben, besloot ik ze te kopen. Een prima geluid voor de HT-ruimte!

Omdat het beeld direct op mijn muur werd geprojecteerd, waren mensen net reptielen. Het is namelijk reliefbehang. Daarnaast kon het contrast ook beter en was het dus tijd voor een scherm. Boven het gestelde budget, maar te zonde om te laten hangen was een Stewart Greyhawk 100". Flink groot dus, maar net te doen en wat mij betreft voor de echte beleving.

Dan nog versterking. Wat mij betreft hoeft dat niet per sé de nieuwste formaten te zijn. Een mooie surroundbubble vind ik belangrijker dan het laatste beetje detail. Ik werd de gelukkige bezitter van een Lexicon MC-4, als hart van de HT-setup. Omdat ik geen eindversterking meer had (die door een receiver was verzorgd), ging ik daar naar op zoek. Omdat ik de receiver als tijdelijke oplossing zie, werd het de Denon AVR-2808. Inmiddels heb ik, na een leuk bezoek aan manta, samen met skyfox de Parasound HCA-1206 opgehaald. Een prima match met de Lexicon en de JMlabs; het gemoedelijke en smoothe van de eerste twee met de felheid van de geluidweergevers!

Niets leukers dan een voetbal-, ijshockeywedstrijd of spannende televisieserie op een groot scherm te zien! Daar zorgt de Humax 5200C voor en ik moet zeggen, het beeld overtreft mijn verwachtingen! Verder nog een Apple TV3 voor Netflix en een pc voor spelletjes spelen in surroundgeluid en op de projector. Alle heb ik via HDMI aangesloten op de Oppo.

En hoewel de 4 afstandsbedieningen heel gebroederlijk naast elkaar liggen, vind ik één afstandsbediening toch wel makkelijker. Daarom heb ik de Logitech Harmony One+ gekocht.

Bekabeling zijn cheap-ass kabeltjes van een grote keten. Ook dat wil ik nog gaan veranderen, maar eerst even sparen. Inmiddels heb ik Linn K20-interlinks tussen de Lexicon en Parasound.

Update 2017: uiteindelijk kwam er dan toch nog een upgrade op mijn pad, vrij onverwacht moet ik zeggen. Bas' Bios is verrijkt met een Velodyne DD 12.

In mijn volgende posts zal ik verder ingaan op de beeld- en geluidsweergave. Foto's volgen later deze week (ik hoor jullie al roepen  :P). Maar verwacht daar geen wonderen van, al was het maar omdat de ruimte nog lang niet af is en mijn fotografische kwaliteiten wat bijgeschaafd kunnen worden.

Op pagina 9 heb ik een kort verslag gemaakt van mijn impressie van de Parasound in de set.

Misschien ook wel leuk om te vermelden, mijn film Top 10. Niet in steen gegrift, maar ik doe een poging:

1. Festen
Zo echt heb ik zelden acteurs zien spelen. Geen mooi beeld, geen mooi geluid, geen mooi verhaal. Een triest verhaal zó mooi verfilmd dat dit mijn nr. 1 film is.

2. Silence Of The Lambs
Wanneer je respect en fascinatie krijgt voor een FBI-agente én een seriemoordenaar, dan heb je een parel van een film gemaakt.

3. The Wizard Of Oz
Moraal van het verhaal. Meestal tenenkrommend verwerkt en er bij de haren bijgesleept, in dit geval uit het hart gegrepen met het prachtige "Over The Rainbow" als kers op de taart

4. Brokeback Mountain
Wie dit als een film over twee homoseksuele cowboys betitelt, heeft niets van Romeo en Julia begrepen

5. Il Postino
'En er sprong iets op in mijn ziel, koorts of verloren vleugels'. Traag, oudbollig, sommige delen nagesynchroniseerd. Het wezen van poëzie is echter naar mijn mening slechts zelden beter vertaald. Beslist de moeite waard om het gedicht 'Poëzie' van Pablo Neruda te lezen nadat je de film hebt gezien.

6. Ferris Bueller's Day Off
Bueller, Bueller, Bueller... Zijn er betere comedies? Vast! Maar dit onvervals jeugdsentiment verveelt mij nooit!

7. 2001: A Space Oddysey
Is dit nu saai, is dit nu briljant? Traag of uitgesponnen? Ik ben er nog steeds niet uit, maar moet je wel altijd over een film denken en schrijven en deze simpelweg niet gewoon ondergaan?

8. The Matrix
There ain't no spoon. Filosofie, sci-fi én actie om je vingers bij af te likken.

9. Irreversible
Angst, blijdschap, verdriet, woede, verbazing. Op walging na heb ik ze allemaal gehad. Deze film is controversieel, heel controversieel. In een tijd waarin films alleen maar heftiger worden en geweld de maat lijkt, kruipt deze film waar je niet wil gaan maar is deze laatste emotie toch echt deel van het leven.

10. Where The Wild Things Are
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

Eervolle vermeldingen:
Se7en
The Game
Forrest Gump
Le Roseau Sauvage
American Beauty
Leon
Eternal Sunshine Of The Spotless Mind
Schindler's List
Ædams Appler
Twelve Monkeys
Monty Python And The Holy Grail
Rosemary's Baby
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

erik s.

bij deze dan!: FOTOOOOS!
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

skyfox

Mooi verhaal weer, Bas! Al lezend besef ik me dat ik gewoon bij de helft van de aankopen aanwezig was, hahaha!

Zonder gekheid, je hebt mooie spullen. Nu wij allebei nog aan de losse eindbak en de puntjes op de i qua afwerking en akoestiek. Dan kunnen we daarna kaartjes gaan verkopen ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Eddye

Leuk om te lezen, ik ben ook wel erg benieuwd naar de foto's
Die vrouw van jou is wel meegaand in je hobby, hoor. Even naar een andere slaapkamer verhuizen voor een HT. Later de woonkamer aanpassen op je nog aan te schaffen stereo. Ik wil eigenlijk wel zover gaan om te zeggen dat jij WAF niet meer mag gebruiken :D
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Quote from: Eddye on January 23, 2012, 18:04:43
Leuk om te lezen, ik ben ook wel erg benieuwd naar de foto's
Die vrouw van jou is wel meegaand in je hobby, hoor. Even naar een andere slaapkamer verhuizen voor een HT. Later de woonkamer aanpassen op je nog aan te schaffen stereo. Ik wil eigenlijk wel zover gaan om te zeggen dat jij WAF niet meer mag gebruiken :D
Haha, ik bof inderdaad heel erg met haar! En natuurlijk wel meer dan het gunnen van mijn hobby. Nou ja, gisteren hebben we, nadat ik het één en ander had ingesteld, gekeken naar Bambi. Die had ik als kerstcadeautje gegeven. Dus we kunnen er sámen van genieten, dat vind ik wel erg belangrijk. Eerlijk gezegd zullen de foto's niet eerder dan zaterdag of zondag online staan. Of ik moet een beetje geluk hebben dat het nog licht is als ik van mijn werk thuiskom.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

#5
Leuke ruimte Bas,,,, Foto,s  :D


Sky ga je geld rekenen , even denken wat ik jouw volgende maand laat dokken voor een JL a morca ervaring  :clapping:  :headbanging: Kidding  :P

wel gaaf jullie kunnen nog eens bij de een of de ander in de HT duiken Bas/Sky  :thumbs-up:

Hier int midden van het land weten ze niet eens wat HT betekend lijkt het wel,ken niemand.




EDIT: staat ge niet verkeerd Bas,showcase/stereo
Bas Bios/Home theater.   toch?

Eddye

Quote from: morca on January 23, 2012, 19:10:58
Hier int midden van het land weten ze niet eens wat HT betekend lijkt het wel,ken niemand

Wat noem je 'midden van het land'?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Quote from: morca on January 23, 2012, 19:10:58
Leuke ruimte Bas,,,, Foto,s  :D


Sky ga je geld rekenen , even denken wat ik jouw volgende maand laat dokken voor een JL a morca ervaring  :clapping:  :headbanging: Kidding  :P

wel gaaf jullie kunnen nog eens bij de een of de ander in de HT duiken Bas/Sky  :thumbs-up:

Hier int midden van het land weten ze niet eens wat HT betekend lijkt het wel,ken niemand.




EDIT: staat ge niet verkeerd Bas,showcase/stereo
Bas Bios/Home theater.   toch?

Je hebt gelijk. Helemaal niet op gelet, bedankt! Even een mod vragen of ze dit willen verplaatsen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

blue-eyes

Quote from: Bas Akkerman on January 23, 2012, 19:35:07
Je hebt gelijk. Helemaal niet op gelet, bedankt! Even een mod vragen of ze dit willen verplaatsen...


Done ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bas Akkerman

Quote from: Blue-Eyes on January 23, 2012, 19:37:28

Done ;)
Haha, en ik zoeken welke mods er nu aanwezig zijn. Heb je een "trigger" dat er je berichten krijgt als het woord 'mod' gebruikt wordt? Handig!
Bedankt in ieder geval!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

blue-eyes

Quote from: Bas Akkerman on January 23, 2012, 19:40:10
Haha, en ik zoeken welke mods er nu aanwezig zijn. Heb je een "trigger" dat er je berichten krijgt als het woord 'mod' gebruikt wordt? Handig!
Bedankt in ieder geval!

Nee hoor. Mod zijn is 24hr alle berichten scannen, alles lezen en dan zie dit soort berichten :D :D


Je kan ook een report to mod doen, krijgen alle mods een bericht in de mail.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bas Akkerman

Quote from: Blue-Eyes on January 23, 2012, 19:45:03
Nee hoor. Mod zijn is 24hr alle berichten scannen, alles lezen en dan zie dit soort berichten :D :D


Je kan ook een report to mod doen, krijgen alle mods een bericht in de mail.
Petje af!
Ik wilde inderdaad een report to mod doen, maar 'You can't report your own post to the moderator, that doesn't make sense!'.  :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Hey Bas, ein-de-lijk jouw eigen showroom :clapping:.
Gemist worden echter nog de foto`s, maar daar was je al op geattendeerd ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

larzie

Ik ben net als iedereen hier nieuwsgierig naar de foto's van al jouw mooie aankopen! Gefeliciteerd! Eindelijk wat knopen doorgehakt zie ik!  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

morca

Quote from: Bas Akkerman on January 23, 2012, 19:59:05
Petje af!
Ik wilde inderdaad een report to mod doen, maar 'You can't report your own post to the moderator, that doesn't make sense!'.  :satisfied:
Hahahaha dat had ik ooit ook toen ik iets verkeerd geplaatst had ik denk wtf..... oh logisch eigenlijk  :D

Was niet zeurderig bedoeld hoor,maar het viel me opeens op.
Maar Blue Eyes is weer sneller als het licht vandaag  :D     :thumbs-up:

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on January 23, 2012, 20:03:16
Hey Bas, ein-de-lijk jouw eigen showroom :clapping:.
Gemist worden echter nog de foto`s, maar daar was je al op geattendeerd ;).

Quote from: larzie on January 23, 2012, 20:06:03
Ik ben net als iedereen hier nieuwsgierig naar de foto's van al jouw mooie aankopen! Gefeliciteerd! Eindelijk wat knopen doorgehakt zie ik!  :D
De HT-ruimte is voor mijn doen heel snel gegaan, binnen het half jaar. Stereo gaat nog wel even duren, daar ben ik een stuk kritischer op.

Gisteren stond skyfox al in de deuropening om te gaan. Ik was net bezig met de juiste instelling te kiezen voor de Lexicon en was
me gelukt. Mijn bek viel open van het effect, letterlijk. Ik had een scene van 'Resevoir dogs' en ik hoorde gewoon de galm van de ruimte waarin de bebloede heren discussieerden. Echt super!! Daarna X-men 3,Bambi gekeken en vandaag een stukje James Bond; Live and let die.

Er valt nog meer uit te halen, want de center is mij bijvoorbeeld nog te overheersend. Ligt ook wel aan de mix, alhoewel ik alles met de Db-meter zo goed als gelijk heb gezet. Wel raar, want voor mijn gehoor waren de kanalen wat volume betreft niet gelijk.

En het beeld lijkt met de nieuwe opstelling (Oppo --> Denon --> Epson) iets donkerder (contrast) te zijn. Zal wel met de bijbehorende HDMI-kabel van Oppo te maken hebben die ik er weer extra tussen heb hangen.

Quote from: morca on January 23, 2012, 21:44:51
Hahahaha dat had ik ooit ook toen ik iets verkeerd geplaatst had ik denk wtf..... oh logisch eigenlijk  :D

Was niet zeurderig bedoeld hoor,maar het viel me opeens op.
Maar Blue Eyes is weer sneller als het licht vandaag  :D     :thumbs-up:
Is ook helemaal niet erg, je had gewoon gelijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on January 23, 2012, 22:04:44
Er valt nog meer uit te halen, want de center is mij bijvoorbeeld nog te overheersend. Ligt ook wel aan de mix, alhoewel ik alles met de Db-meter zo goed als gelijk heb gezet. Wel raar, want voor mijn gehoor waren de kanalen wat volume betreft niet gelijk.

Veel hangt af van de oriëntatie van de geluidsdrukmeter. Hou deze rechtop op de plek waar normaal je oren zitten, je armen gestrekt voor je. Zet hem op C-gewogen, traag. Zijn alle speakers met hun tweeter op de luisterplek gericht?

QuoteEn het beeld lijkt met de nieuwe opstelling (Oppo --> Denon --> Epson) iets donkerder (contrast) te zijn. Zal wel met de bijbehorende HDMI-kabel van Oppo te maken hebben die ik er weer extra tussen heb hangen.
Is ook helemaal niet erg, je had gewoon gelijk.

Dat hangt absoluut niet van de kabel af, is onmogelijk. Misschien een verkeerde instelling van HDMI extended of normal bereik? Is de projector gecalibreerd? Zie je blacker than black op een test DVD of is tenminste een gray ramp goed doortekend in het donkerste EN het lichtste gebied (dus geen black crush of white clipping)?

Bas Akkerman

Dat wordt woensdagavond nog het een en ander instellen zo te zien. :bigsmile: Bedankt voor de tips Garmt!

De projector is nog niet gecalibreerd en ook is de ruimte nog te licht voor een optimale situatie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Zo, een drie kwartier geleden is mijn vader langs geweest. Hij heeft het bureau in de HT weg gehaald en gaat die in de diepte inkorten. Nu steekt die namelijk een halve meter uit t.o.v. de zijwand. Dat staat minder mooi en de linker luidspreker staat daardoor  tot nu toe uit verhouding.
Nadat mijn vader weg was, heb ik de fronts "ideaal" gezet. In de beschikbare ruimte staan ze nu 1 meter van de achtermuur en zo'n 40 centimeter van de zijmuur. Nog wat vrijer in de ruimte dus. De center staat nog steeds tegen de muur.
Daarna op het gehoor de center iets minder luid gezet. Voor mijn gevoel zijn de luidsprekers nu een stuk moeilijker te plaatsen (snel getest met een stukje Tron). Dat gaat dus de goede kant op. Morgen misschien verder inregelen, tenzij ik teveel zin heb om film te kijken. :popcorn:
Wel had ik nog last van de wasmachine. De deur staat nu nog open. Eens zien wat het effect is als ik die dicht doe en er isolatie aan de binnenkant opkomt. Iemand ideeen, glaswol o.i.d.??
Grappig om te vermelden is dat ik het makkelijkst de geluidskwaliteit kan bepalen als de beamer uit staat. Geboren uit noodzaak, het is immers slecht voor de lamp als de beamer maar kort aan staat, maar eigenlijk best effectief! Dus tip als je dat nog niet deed, regel je geluid in zonder beeld dat afleidt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

#19
Ben wel nieuwsgierig Bas naar de foto's. Ook van de situatie van nu :) Hou je wel een mooie foto registratie bij voor ons?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on January 24, 2012, 22:04:51
Zo, een drie kwartier geleden is mijn vader langs geweest. Hij heeft het bureau in de HT weg gehaald en gaat die in de diepte inkorten. Nu steekt die namelijk een halve meter uit t.o.v. de zijwand. Dat staat minder mooi en de linker luidspreker staat daardoor  tot nu toe uit verhouding.
Nadat mijn vader weg was, heb ik de fronts "ideaal" gezet. In de beschikbare ruimte staan ze nu 1 meter van de achtermuur en zo'n 40 centimeter van de zijmuur. Nog wat vrijer in de ruimte dus.
Wel had ik nog last van de wasmachine. De deur staat nu nog open. Eens zien wat het effect is als ik die dicht doe en er isolatie aan de binnenkant opkomt. Iemand ideeen, glaswol o.i.d.??
Mooi dat het bureau nu lekker ingekort word. Zo heb je inderdaad veel mooiere mogelijkheden voor de links-voor speaker. Je pa is goed bezig ;)

Qua geluidsisolatie denk ik dat je het meeste kan winnen met het afdichten van de kieren. Ik heb geen idee of je ook een verlaging in dB's krijgt als je de deur zelf helemaal met isolatiemateriaal bekleed. En vergeet niet dat glas boven de deur (kan me even niet herinneren of jij daar uberhaupt glas hebt zitten) enkelglas is en dus ook een hoop geluid doorgeeft.
Als ik zelf de keuze had zou ik bij mij thuis ook een geluidsisolerend kozijn/deur inbouwen.

Ben benieuwd naar hoe je het verschil tussen de Denon en de Lexicon ervaart, zodra alles goed is ingeregeld. De Denon heeft het 'voordeel' met HD audio te werken, de Lexicon heeft mogelijk betere processing/dacs.

Lukt het trouwens een beetje met die setup-bluray?


Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Ik heb geen kozijn er boven, dus de ruimte kan in die zin "hermetisch" dicht. Ik wil nog een verduisterend rolgordijn met zijprofiel en de muren/plafond in een donkere (donkerpaars?) kleur hebben.

Foto's!!!!!!!



Die heb ik gemaakt en ga ze morgen proberen te plaatsen. Verwacht geen superkwaliteit. Alhoewel de pancake super is op de Panasonic GF1, is het geen groothoeklens. Daarbij zijn mijn fotografietalenten een beetje minder goed ontwikkeld en was ik wat gehaast. Mijn vrouw vond het fotograferen van de boel om 21.45u wel weer leuk geweest.  :sly:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Leuk dat je je eigen HT-topic hebt geopend. Is geen kinderachtige set die je neer hebt gezet. Scherm kom je inderdaad niet vaak tegen, want als je eenmaal een Stewart hebt hoef je nooit meer een ander. Heb je nog plannen voor een sub of heb ik daar overheen gelezen? En, ja hoor daar komt ie weer ;), ga je nog iets doen aan akoestiek, of heb je dat al gedaan?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

#23
Quote from: HTip on January 25, 2012, 23:09:10
Leuk dat je je eigen HT-topic hebt geopend. Is geen kinderachtige set die je neer hebt gezet. Scherm kom je inderdaad niet vaak tegen, want als je eenmaal een Stewart hebt hoef je nooit meer een ander. Heb je nog plannen voor een sub of heb ik daar overheen gelezen? En, ja hoor daar komt ie weer ;), ga je nog iets doen aan akoestiek, of heb je dat al gedaan?
Ik wil zeker een sub, maar moet daar nog even voor sparen. Het hoeft niet te grommen, ik heb liever een mooi, onopvallend fundament. Wapperende pijpen en trillende ramen, dat is voor mij juist een afbreuk aan de filmbeleving. Dan slaat de tonale balans voor mijn gevoel helemaal de verkeerde kant op.

Akoestiek, net als lichtbeheersing, is iets waar ik zeker nog aandacht aan ga besteden. In vergelijking met de woonkamer valt het me echter niet tegen. Gisteren heb ik met de deur dicht gekeken en dat scheelde zeker. Aan de rechterkant heb ik een open kastenwand met kleren en voor mijn gevoel heeft dat nog best een grote, positieve invloed op het geluid. De linkerkant is dus nog een punt van aandacht. Ik zal voor de gein morgenavond eens kijken waar daar het eerste reflectiepunt van de linker front is.
Een vloerkleed komt er misschien ook nog, maar dat is afhankelijk van de kleurstelling.
Genoeg plannen dus!

Edit: als ik dan toch aan het typen ben...
Gisteren dus film gekeken met de nieuwe opstelling. Ik ben al meer tevreden dan eerst. Zo was de center nu veel beter geintegreerd en begint het een beetje te lijken op een surroundbubble. De rears mogen wat mij betreft nog iets meer aanwezig zijn. Als in: het speelt zich meer voor me af en achter is daar echt nog gescheiden door een denkbeeldige horizontale strook. Maar misschien ligt dat wel aan de mix (James Bond: Live and let die). Of misschien heeft het met de opstelling van de rears te maken, die staan namelijk behoorlijk strak in de hoek.

Een nadeel is dat ik pas op luider volume echt een surroundbubble beleef. Ik ben bang dat dat niet anders kan. Binnenkort eens gaan luisteren bij buren dus om te horen of ik overlast bezorg. En echt iets aan de deur doen.

Een ding valt me echt positief op! Dat is akoestiek binnen de film. Als er een scene in een auto is, hoor je dat. In een half-open ruimte, zoals een ruimte met veel opening naar buiten, dan hoor je dat ook. Net zoals stemmen die ter plekke zijn opgenomen of later zijn gedubt. Dit leidt niet af van de film, maar is echt een toevoeging aan de beleving. Ik heb tot nu toe alleen over de Lexicon geluisterd. Wat de HD-track over de Denon doet, ik ben benieuwd! Eerst maar inregelen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#24
Zo, hier dan de foto's. Gelukkig zijn de geluid- en beeldkwaliteit in mijn HT niet zo slecht.  :P

1. Waar de computer stond
2. De computer nu
3. Apparatuur
4. Projector
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten