MaxxMark's bouw van zijn HT - Part Deux - Versterker is er!! Atmos!! YAY! \o/

Started by MaxxMark, September 1, 2010, 18:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Voor de toekomstige lezer die bij pagina 1 begint een rundown door de tijdlijn:

2010-09-01 - Sleutels van mn nieuwe huis (p1)
2010-12-19 - Slopen van de schoorsteen en leeghalen zolder (p1)
2011-01-24 - Alles is weg en het plafond/vloer is verstevigd met extra draagbalken (p1)
2011-02-04 - Vaste trap naar zolder is geplaatst en steiger voor dakopbouw staat (p1)
2011-02-09 - Dakopbouw wordt geplaatst - Ikea in het groot (p2)
2011-02-24 - Voor en na plaatsing dakopbouw - alles is enigszins aan kant (p2)

- Het moment dat er een hele tijd aan de rest van het huis geklust wordt en niet aan de zolder, er veel werk te doen is en er geen tijd is voor HT :( -

2012-10-03 - De eerste uitwerkingen voor de zolder worden gedaan (p2)
2012-10-18 - De zolder wordt ruwbouw afgewerkt, isolatie aangebracht (p2)
2012-11-10 - Ruwbouw staat (isolatie + OSB + gipsplaat)  (p2)

- Het moment dat er weer een tijd niets gedaan wordt vanwege werk en andere prioriteiten -

2014-12-13 - De eerste stappen voor de HT worden gedaan. *ALLES* wordt dichtgekit, afgedicht, afgesloten, etc. (p2)
2015-03-17 - Ramen aan de achterkant worden afgesloten, isolatie wordt tegen de ramen gezet en het dak wordt extra geisoleerd (p3)
2015-03-27 - Ramen aan de voorkant worden afgesloten, eerste test voor projectiegrootte (p3)
2015-05-01 - Gipsvezelplaten voor de vloer en de bonded foam voor vloerlaag worden geleverd (p3)
2015-05-01 - Bondedfoam gelegd en de eerste vloerlaag er bovenop gelegd, houtwerk voor de houtconstructie is op maat gezaagd en staat klaar (p3)
2015-05-27 - Twee lagen gipsplaat ligen (met greenglue er tussen) en de omloop die op de vloer komt wordt geplaatst (p3)
2015-05-27 - Trapgat wordt verder afgesloten (p3)
2015-06-09 - Een eerste stuk van het houtskelet staat (p3)
2015-06-20 - Het dak van het houtskelet is af (p3)
2015-07-09 - het kozijn voor de geluidswerende deuren staat (p3)
2015-07-28 - Levering van fermacell platen voor de wanden (2 pallets van 60 platen van 1.5m x 1.0m  (22.5kg/stuk) ) (p3)
2015-07-29 - Mutrox levert massaplaat voor de vloer, er komt een extra laag op voor verzwaring (en dus ontkoppeling) (p3)
2015-08-01 - 2e kozijn voor de (buiten)deur van de ruimte staat (p3)
2015-08-02 - Met wat hulp is de massaplaat + extra laag gipsplaten gelegd en is de vloer weer dicht (p3)
2015-08-15 - Isolatie in de spouw is geplaatst en vastgezet (p3)
2015-08-15 - Begin monteren eerste laag gipsplaten op het houtskelet (p3)
2015-08-19 - Ventilatie voor de ruimte is aangelegd en verbonden met 'buiten' de ruimte (p3)
2015-08-21 - Meer isolatie geplaatst, ventilatie is afgerond en weggewerkt evenals dat er meer gipsplaat gemonteerd is (p3)
2015-09-12 - Het gepruts en geklooi met de kleine hoekjes. niet het meest leuke werk... (p3)
2015-09-12 - De 2e deur is geleverd en geprobeerd (nog niet afgehangen) (p3)
2015-10-14 - De 1e laag gips zit er op, de 2e deur is gemonteerd en alles is afgekit (p3)
2015-10-25 - Het begin is gemaakt aan de 2e laag gipsplaten (p4)
2015-11-05 - Er wordt veel geklust aan de 2e laag, het gaat een stuk sneller dan de eerste laag omdat veel prutsstukjes al gedaan zijn en alles 'rechter' is (p4)
2015-11-09 - Een mijlpaal! De 2e laag zit er helemaal op! (p4)
2015-11-23 - Glasvlies behangen; kriebeligge handen en alles onder de plak! (p4)
2015-11-28 - Behang is gedroogd. Verven maar! (p4)
2015-12-17 - Vloerbedekking is geleverd en scherm is geleverd (p5)
2016-01-09 - Omloop van het scherm staat (p5)
2016-02-07 - Advies nav meting van BB&G is gedaan; sketchup update en Oculus Rift versie van mn sketchup gemaakt (p5)
2016-02-28 - Materialen uit oude HT verhuisd en deze omgebouwd zodat ze in de nieuwe ruimte gebruikt kunnen worden aan het plafond (p6)
2016-03-05 - Plafondpanelen + verlichting grotendeels klaar (p6)
2016-03-11 - Akoestisch materiaal is binnen! (p6)
2016-03-19 - Zelfbouwpanelen; metrofusors met stof en speakerkasten (p6)
2016-03-21 - Zelfbouwpanelen en verfen extra metrofusors en panoramafoto (p6)
2016-03-28 - Maskering scherm en wegwerken scherm (p6)
2016-08-06 - Bijna afgerond! (p6)






--- Originele Opening Post ---

Toen mijn (eerste) HT af was had ik het niet aan kunnen zien komen...

Maar sinds vandaag 1 september 2010, ruim een jaar nadat mijn HT afgerond was (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89109.0) heb ik de sleutels ontvangen van mijn nieuwe huis in Delft!  :pompom:

Ik ben uiteraard reuze enthousiast over dit heugelijke feit dat ik meteen maar even een topic er over open en mijn blijdschap met jullie deel!

Er moet uiteraard erg veel gebeuren aan het huis, maar ik heb natuurlijk ook plannen voor mijn Nieuwe HT! :D

Het is een rijtjeshuis met 2 verdiepingen (per verdieping 35m2) en een zolder. De 2 verdiepingen zijn al helemaal ingedeeld qua huis, maar de zolder is nog vrij.  Uiteraard was deze niet hoog genoeg (een dak onder een hoek van 30 graden ongeveer, dus je kunt op 1.5 bij 4 meter net aan staan) dus daar moet een oplossing voor komen. En die oplossing is er! Namelijk een dak opbouw over de volledige breedte van het huis!

En dat, wordt een geweldige ruimte voor mijn HT Part Deux :music:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

deniax

Hahahahaha , kijk hem nou, dat hele huis moet nog verbouwd worden, wat maanden lang scheldpartijen zal opleveren en in de bioscoop zal hij pas ergens
volgend jaar zitten, maar een newe HT kriebelt zo erg dattie toch nu al een topic opent  :clapping:
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

MaxxMark

Tijd voor een update!

Vandaag is eindelijk :pompom: de vergunning er doorheen voor mijn dakopbouw (27 juni is de aanvraag begonnen, 17 dec de beschikking en over 6 weken is die onherroepelijk).

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:


Uiteindelijk heb ik dus een ruimte van 22m2 waar ik mijn nieuwe HT in wil gaan bouwen (en bovenop de ruimte zelfs nog een kleine vliering voor alle nutteloze zooi die je nergens anders kwijt kunt; kerstspullen, wintersport meuk, etc.).

Omdat de huizen redelijk gehorig zijn wil ik voor een kamer in kamer constructie gaan om zo de geluidsoverlast naar de buren toe zo min mogelijk maken.

Ik twijfel nog of ik wil gaan voor boven en onderaan de trap een deur maak, of dat ik bovenaan de trap een dubbele deur wil maken om een sluiswerking te bewerkstelligen.

Het is nu wachten tot de aannemer nog een keer langskomt om de details nogmaals door te nemen en een planning te maken. En uiteraard moet ik eerst wachten tot de vergunning onherroepelijk is.

Binnenkort ga ik maar eens beginnen aan een SketchUp tekening van de bovenverdieping.


Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen


Denon Focal

Goed idee zo'n dakopbouw.
Wordt een mooie tweede HT :)
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

MaxxMark

Quote from: Denon Focal on December 18, 2010, 18:51:08
Goed idee zo'n dakopbouw.
Wordt een mooie tweede HT :)

Nouja 2e, de eerste gaat natuurlijk mee verhuizen. Het is niet dat ik zometeen 2 HT's heb! (Zou wat zijn :D)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Nou veel suc6 met de verbouwing.
En dat nadat je al zo'n mooie ht had.

En natuurlijk weer veel foto's.

MaxxMark

Quote from: denoontje on December 19, 2010, 12:36:12
Nou veel suc6 met de verbouwing.
En dat nadat je al zo'n mooie ht had.

En natuurlijk weer veel foto's.

Thanks! :)

Nu is het wel zo dat mn 1e HT gebouwd was met het doel om evt "verplaatst" te worden (in ieder geval de kostbare zaken).

De vloerbedekking zit alleen rondom vast met vloerbedekkingstape, de panelen op de muur zitten vast met klem contstructies en zijn dus eenvoudig transporteerbaar.

Uiteindelijk gooi ik 'maar' ongeveer 600 tot 1000 euro weg. Dit betreft het (el-cheapo) behang , verf, het houten frame voor het scherm, de wand onder het schuine dak en de koof op het plafond.

Uiteraard ook een boel man-uren. Maar dat is allemaal vrije tijd geweest en voel je dus niet echt in je portemonnee :)

Bovendien heb ik wel al 1.5 jaar optimaal gebruik gemaakt van mn HT (de teller staat ondertussen op ongeveer 1300 uur) en heb ik natuurlijk al ervaring opgedaan in het bouwen van een HT.

En uiteraard zal ik foto's blijven plaatsen!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Om alvast wat indrukken te geven:

Zolder, bij de bezichtiging van het huis (juli 2010):


Zoals je ziet staat daar een schoorsteen danig in de weg.

Na het subtiel verwijderen van de schoorsteen ziet het er als volgt uit (oktober 2010):


Hierna heeft de zolder stil gelegen en de verbouwingen in de rest van het huis zijn minder interessant voor dit topic ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Valkyrie

Dat wordt een flinke verbouwing, succes! ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Denon Focal

Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

MaxxMark

Even een korte update nu er weer wat HT relevante verbouwingen gedaan zijn.

Het trapgat is nu volledig verplaatst. Dit vereiste oa versteviging van de raveling voor het trapgat.

Een  dubbele balk zoals je die nu ook ziet zitten (verlijmd en met bouten aan elkaar gezet) zit ook boven de muur aan de linker kant en zorgt voor overbrugging naar de muur van de kamer. Dit was een eis vanuit de bouwtekeningen naar de gemeente. De dubbele dikte (11cm ipv 5.5cm) is gedaan om te voorkomen dat je hogere balken moet gebruiken.

Originele trapgat is nu dus ook dicht en heeft extra balken ter ondersteuning van de vloer:


Het plafond in de voorkamer op de 1e verdieping is ook verzwaard. Dit ten behoeve van de doorbraak van de muur die daar stond. Doordat de afstand van +- 3 naar 4.5m is gegaan is was het nodig dat het plafond extra verstevigd wordt. En aangezien de lasten exponentieel toenemen en ik wilde voorkomen dat ik hogere balken moest gebruiken is het uitgekomen op een verdubbeling van het aantal binten 6 extra balken van 5x15.


En vanuit de zolder ziet het er nu als volgt uit:

en


En een mooie doorkijk vanaf zolder naar BG:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

Leuk om de vorderingen alweer te zien!

Groet,

Bjorn

hoekie

ff volgen, leuk weer zo'n project.
veel succes en maak er weer wat moois van!

MaxxMark

Zo! Het gaat er van komen!

Gisteren is de aannemer langsgekomen om de stijger te plaatsen en de definitieve afmetingen op te nemen. Hij gaat nu in zn loods alles opbouwen en met een beetje geluk gaan ze volgende week de opbouw plaatsen. Dan komt er een kraan langs en tilt als het goed is in 1x de grote delen op het dak. Met 1 dag is het wind en regen dicht. Daarna is het even basic afwerken en klaar!

Natuurlijk kan ik niet met lege handen, eh zonder fotos, staan... Dus:




En vrijdag wordt de vaste trap naar zolder geplaatst! Dus dan komen er waarschijnlijk ook weer nieuwe foto's :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Vandaag zijn ze de vaste trap komen plaatsen! Half 9 stonden ze voor de deur. Zelf ook even meegeholpen en het werk was rond 11:30 geklaard. Het viel alles mee!

Uiteraard geen reply zonder plaatjes:

Vanaf onder:


Zij aanzicht:


Voor aanzicht:


Zolder aanzicht:


En van boven:



Gisteren heeft de aannemer van de dakopbouw gebeld en volgende week dinsdag komen ze de dakpannen er af halen, en woensdag komen ze de opbouw plaatsen! :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MG76

Gaat snel zeg, hopelijk gaat de wind volgende week wat liggen...

Heb je al een schets van hoe je deze HT wil gaan inrichten?

MaxxMark

Nee nog niet. Hoewel ik de bouwtekeningen van de dakopbouw heb zou ik in SketchUp al een opzet kunnen gaan maken, maar ik wil voor de zekerheid even wachten tot de opbouw er staat. Dan weet ik met 100% zekerheid dat het is zoals het is, inclusief eventuele problemen die tijdens de bouw naar voren komen.

Daarna wil ik mn HT baseren op wat ik ook gedaan heb in mijn huidige HT (veel zaken worden hergebruikt). Dus het doel zal waarschijnlijk iets zijn als:

Maar dan ruimer :)

Een wijziging die ik in ieder geval wil maken is dat het stuk voor het scherm meer zwart zal gaan hebben. Het eerste beige paneel staat naar mijn mening iets te dicht bij het scherm. Ik speel toch ook nog met het idee om hem gewoon helemaal zwart te maken. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Aangezien ik deze weken bezig met electra probeer ik weer informatie op te doen over wat de ideale situatie is qua stroom groepen in mijn nieuwe HT ruimte.

Uiteraard zet ik mijn HT op een eigen groep. Maar nu hoorde ik laatst dat het aan te raden kan zijn om eventueel apparaten op verschillende groepen te zetten in je HT.

Nu ga ik uiteindelijk naar een situatie waarin 9 groepen gaan zijn (waarvan er nu 1 tje dedicated is voor de HT). Het zou daar een optie kunnen zijn om van een van de andere groepen (slaapkamer of werk kamer) een extra buisje te trekken naar de HT ruimte zodat ik eventueel een extra groep heb waarop ik aparatuur kan aansluiten.

De vraag is eigenlijk: Wat is aan te raden?
- Alles op 1 (HT) stroom groep
- Meerdere groepen voor de HT
- Meerdere groepen, liefst over gescheiden gemeente zekeringen (en aardlek)

En de vraag is welke aparaten je juist wel en juist niet bij elkaar wilt hebben.

Sowieso lijkt het mij dat je geen HT apparaten wilt op een groep waar zware apparaten zitten (wasmachines, drogers, ovens, etc) of computer apparatuur (computer,nas,switch, iets met fans).

Heeft iemand hier advies in?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

neverywhere

Benieuwd hoe dit gaat worden....even volgen.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

HTip

#20
Ik heb alles op 1 groep, maar optimaal is meerdere groepen. Kijk maar eens in het topic van Jean Sibelius. Uit mijn hoofd: analoog, digitaal en versterking, dus 3 stuks.

Ik zou trouwens de voorkant zwart maken ivm lichtreflectie vanaf het scherm.

Gaat weer een mooie HT worden :thumbs-up: Succes met de verdere bouw!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MaxxMark

Quote
Uit mijn hoofd: analoog, digitaal en versterking, dus 3 stuks.

Nu ben ik geen electrotechnicus, maar toen ik een dergelijke beredenatie hoorde (audio / video scheiden bijv.) zat ik te denken over als je bijvoorbeeld je player en je receiver op 2 verschillende groepen hebt staan. Krijg je dan geen potentiaal verschil tussen beide apparaten die vervolgens door de verbonden coax (of hdmi) kabel gaat lopen en dus voor storing/brom/etc. gaat zorgen? Of praat ik nu totale nonsens? :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

Quote from: MaxxMark on February  5, 2011, 19:51:19
Nu ben ik geen electrotechnicus, maar toen ik een dergelijke beredenatie hoorde (audio / video scheiden bijv.) zat ik te denken over als je bijvoorbeeld je player en je receiver op 2 verschillende groepen hebt staan. Krijg je dan geen potentiaal verschil tussen beide apparaten die vervolgens door de verbonden coax (of hdmi) kabel gaat lopen en dus voor storing/brom/etc. gaat zorgen? Of praat ik nu totale nonsens? :)

Dat is mogelijk, ik heb dan ook wel 1 groep voor mijn set (processor, eindversterker, bron), projector en subwoofer zijn gescheiden door 2 extra groepen.

Groet,

Bjorn

Jean Sibelius

Quote from: HTip on February  5, 2011, 14:44:43
Ik heb alles op 1 groep, maar optimaal is meerdere groepen. Kijk maar eens in het topic van Jean Sibelius. Uit mijn hoofd: analoog, digitaal en versterking, dus 3 stuks.
Zag toevallig een referentie naar mijn topic. Indien mogelijk zou ik kijken naar meerdere groepen. Ik had echter de mogelijkheid om helemaal vanaf '0' te beginnen.
Ik heb gekozen voor 8 aparte groepen op een dedicated fase + eigen aardpen, maar het zal ongetwijfeld simpeler kunnen ;).
Heb zelf gekozen voor de onderverdeling: 4 groepen voor versterking, 1 groep voor subwoofer(s), 1 groep voor beeld, 1 groep voor analoog en 1 groep voor digitaal.
Versterker groepen zijn opgesplitst in 'gewoon' en 'CEE-form' (beide voor links en rechts) => mogelijkheid om met 7 monoversterkers en 2 subwoofers aan te kunnen.
CEE-form is puur als experiment. Is later niet meer te maken. Als ik moest kiezen uit 3 groepen: beeld / versterking / overige.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Bedankt voor de uitleg Jan. Ik wist dat je meerdere groepen had, maar 8? :o Dat wist ik niet meer ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive