Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

Vorige topic - Volgende topic

Robino

Welke kabel bedoel je en hoe duur als ik vragen mag? Moet er wel bij zeggen dat ik niet zo'n kabelbeliever ben. Zo zweer ik nog altijd bij 4 mm koperen ls-snoer (Van Damme; in Engeland besteld).

Knicky

Moet je eerlijk zeggen vind de keuze steeds lastiger worden...

GX50 mooie kleine speaker, mooi geluid maar voelde alsof het geluid te veel opgesloten zat  en er niet echt uit kwam
GX100 ook een hele mooie speaker voller geluid dan de RX50 met een redelijke bass

Toch heeft mijn voorkeur de RX6 en RX8.. (althans op dit moment ;)

Zoals ik al eerder heb gezegd vond ik de RX6 maar zo zo.. maar nu leek het wel alsof deze heel anders klonk mooi gebalanceerd
geluid een redelijke bass het hoog niet te hoog of dit nu komt door de Sonos die er aan hing ipv een CD speler of dat ik de laatste
keer niet goed heb geluisterd geen idee zal het laatste wel zijn!

De RX8 is net als de RX6 maar heeft wel een iets opener en rustiger geluid en dat bevalt me wel ik denk dat het komt doordat
deze een wat grotere kast heeft. Alleen de bass is wel duidelijk (veel) meer aanwezig dan de RX6 dat hoor je en voel je op zich
is dit eigenlijk wel fijn maar toch is dit nu net het punt waar ik op vast loop. Ik twijfel aan die bass nu vind ik het mooi maar
in der loop der tijd word dit misschien te veel en een ergernis. Ook vraag ik me af deze RX8 de juiste keuze zal zijn voor in mijn appartement
(ook rekening houdend met buren) maar mooi klinken ze zeker...

Heb alles geluisterd met een Marantz pm7004 deze heb ik ook al gekocht.

Robino

Ja het is ook moeilijk! Zit met hetzelfde. Maar voor mijn woonruimte, 2 onder 1 kap woning met L-vormige woonkamer wordt mij overal de RX 8 afgeraden. Die gaat teveel hinderlijke bass geven. Vergeet niet; in de luisterruimte van een hifizaak klinkt een (kleinere) vloerstaander vaak helemaal niet goed. Schel en schetterig, terwijl in je eigen woonruimte het totaal anders klinkt. Ik wil nog de RX 6 proberen, maar wel in mijn eigen woonruimte. Alleen dan kun je een oordeel vormen. Een goede zaak biedt die mogelijkheid.
Maar ga in een zaak ook nog eerst naar de B&W Cm 8 luisteren. Gewoon om een indruk ervan te krijgen.

Whathifi vindt trouwens de RX 6 ook de betere speaker en meldt over de RX 8 het teveel aan bass.........................

Knicky

Het is net wat je zegt in je eigen woonruimte gaat het zeker anders klinken.. mijn woonkamer is vrij ruim maar dan nog.
De verkopers in de hifi winkel zeiden ook die RX6 gaan je thuis meer bass geven dan in deze luisterruimte..

Ga deze week ook maar eens kijken of ik zoiets kan regelen met die winkel

Die B&W heb ik ook al geluisterd maar ga ik niet nog een keer doen stel je voor heb ik daar straks ook weer
een andere mening over dan weet ik het helemaal niet meer ;)

ja die review had ik ook al gelezen en zo nog veel meer soms om gek van te worden..

Robino

Ken het. Op het laatst weet je helemaal niet meer wat je hoort :unsure:

Maar als ik jou was een paar dagen een paar RX 6 thuis beluisteren (en dan niet geforceerd luisteren!). Een goede zaak zal dit zeker doen! Twijfel je dan nog; dan de RX 8. Het is de enige manier om een goede keuze te maken. Ik heb het in het verleden niet gedaan en duur leergeld ervoor betaald.

Zefanja

Citaat van: Robino op juni 11, 2012, 17:58:44
Welke kabel bedoel je en hoe duur als ik vragen mag? Moet er wel bij zeggen dat ik niet zo'n kabelbeliever ben. Zo zweer ik nog altijd bij 4 mm koperen ls-snoer (Van Damme; in Engeland besteld).

Ik speelde met viablue kabels in Bi-Amp en speel nu met Inakustik en die zijn wel redelijk aan de prijs.
Maar denk vooral dat het ligt aan het type kabel en niet zozeer de prijs.
Verzilverde kabels zou ik afraden. Met koper zit je gewoon goed.

Ik heb zelf een vrij kleine ruimte thuis, maar de RX8 geeft voor mij echt niet te veel bas.
En je kan anders altijd nog de poorten dicht maken.
Ik heb de RX8 gekozen omdat ik deze idd net dat stukje voller vond klinken in het hoog en laag.
Zelf hou ik wel van wat bass, maar moet natuurlijk niet te veel worden.
De bass kan overheersen, maar dat hangt ook af van de muziek.
Ik denk niet dat ik terug zou kunnen gaan naar de RX6. Ja in de toekomst als surrounds misschien ipv de RX1
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Xstream

Grappig om te lezen.
De RX6 was in m'n vorige woning gewoon bass heavy. Ik heb weken zitten pielen om er wat meer balans in te krijgen en kreeg 't uiteindelijk voor elkaar. Maar toen moest m'n sub ook nog voor de lagere noten. Was best een uitdaging, maar ook gelukt.

Nu in m'n huidige woning krijg ik 't iets makkelijker voor elkaar, hoewel de ruimte kleiner is. Zal met name komen door de rijkere aankleding (gordijnen, vloerkleed etc).

Dus zeker aan te raden om bij jou thuis een test te doen.

Om mijn ervaringen te delen op de vragen hierboven:
Het hoog is sprankelend en helder, maar heeft een lichte rolloff bij de hele hoge frequenties (althans, volgens mijn gehoor). Daardoor klinkt 't mooi open, maar heb ik geen last van snerpend hoog. En dat is op een neutrale Emotiva. Op een Marantz bijv. zal dit nog iets zachter zijn.

Het laag op de RX6 vind ik heel strak en ritmisch. En toch ook wel goed gedefinieerd en gaat best diep. Bij de RX8 is die zeker meer aanwezig, maar neigt 't meer naar boom. Een beetje het solid vs fluid verhaal. Net wat je mooi vind. Ik prefereer dus duidelijk fluid. Zodra er een "plop" achtig geluid in komt haak ik af. De RX8 viel daarom bij mij ook af. Zeker als je de lagere tonen oplost met de sub die dat veel beter doet krijg je een heel mooi vol en gebalanceerd geluid. De vrijheid om je sub in te richten naar smaak geeft meer flexibiliteit. Je kunt zelfs de frequenties iets over elkaar laten lopen als je ergens toch wat meer body wilt. Dus iets wat ik sowieso altijd wel zou adviseren, gebruik een sub! Want zelfs een RX8 haalt die echt lage noten niet en geeft ook weinig opties (alleen de plugs) om de bass te tunen als die te heavy wordt.

Je kunt ook die 200 EU per speaker besparen (RX6 vs RX8) en er een leuke BK XXLS400 bij kopen bijvoorbeeld.
Maargoed, als je de RX8 beter vind klinken heb ik niks gezegd hoor. Je moet uiteraard kiezen wat jij mooi vind. Puur even een perspectief om wellicht rekening mee te houden.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Robino

Nogmaals geluisterd en vind dan toch de RX 6 de beter uitgebalanceerde speaker. Het laag van de RX8 klinkt toch wel "muddy".

Maar voor het allerlaagste laag is dan misschien een subwoofer erbij wel mooi. Maar het gaat voor mij puur om muziekweergave in stereo. Klinkt dat dan wel een subwoofer erbij? En wat is een goede bij de rx 6?

Xstream

Citaat van: Robino op juni 12, 2012, 16:05:41
Nogmaals geluisterd en vind dan toch de RX 6 de beter uitgebalanceerde speaker. Het laag van de RX8 klinkt toch wel "muddy".

Maar voor het allerlaagste laag is dan misschien een subwoofer erbij wel mooi. Maar het gaat voor mij puur om muziekweergave in stereo. Klinkt dat dan wel een subwoofer erbij? En wat is een goede bij de rx 6?
Een sub is vaak zoiets wat je pas merkt als je 't hoort. Je denkt, klinkt prima. Sluit je een sub aan en dan denk je, verdraaid, zo klinkt 't nog veel mooier en voller. Het geeft gewoon een extra dynamiek aan zowel film als muziek. Net dat beetje meer body, gelaagdheid en energie.

Op zich is een sub niet zo nauwkeurig per speaker oid. Wel heb je subs die 't beter doen m.b.t. muziek, waar andere weer beter excelleren bij film. (weer beetje fluid vs solid verhaal - punchy en snel vs boomy en diep). De genoemde BK XXLS400 die ik noemde wordt hier alom gewaardeerd voor muziek met name voor een zeer scherpe prijs. Ik weet ook niet wat je budget is natuurlijk.
De MJ Acoustics Pro 50 MkII wordt ook goed gewaardeerd. B&W ASW610 ook, al is die weer een stap duurder. Ik zelf zou toch vooral eens kijken naar BK.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

tiptop

Citaat van: Robino op juni 12, 2012, 16:05:41

Dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan je ruimte en opstelling. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Robino

Welke versterker gaat trouwens beter samen met de RX 6; een Musical Fidelity M3i of een Marantz Pearl Lite? Ook als je het hoog zeker niet wilt benadrukken, maar misschien verzachten. Hifichoice lees ik is enthousiast over de M3i, maar waarschuwt ook dat verkeerd gematched "if not partnered correctly it could be overly forward"Dus maar niet met een RX 6?

tiptop

Citaat van: Robino op juni 12, 2012, 18:42:00
Welke versterker gaat trouwens beter samen met de RX 6; een Musical Fidelity M3i of een Marantz Pearl Lite? Ook als je het hoog zeker niet wilt benadrukken, maar misschien verzachten. Hifichoice lees ik is enthousiast over de M3i, maar waarschuwt ook dat verkeerd gematched "if not partnered correctly it could be overly forward"Dus maar niet met een RX 6?
Persoonlijk vind ik juist daarom Marantz zo goed matchen met MA. Erg muzikaal en niet scherp. Musical fidelity vind ik ontzettend nikszeggend klinken. Cambridge Audio vind ik ook goed matchen met MA.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Zefanja

Citaat van: tiptop op juni 12, 2012, 18:59:17
Persoonlijk vind ik juist daarom Marantz zo goed matchen met MA. Erg muzikaal en niet scherp. Musical fidelity vind ik ontzettend nikszeggend klinken. Cambridge Audio vind ik ook goed matchen met MA.

Ja Marantz is een hele goede match met MA mits je de juiste kabels gebruikt.
Met cambridge heb ik ze helaas nog nooit gehoord.

Citaat van: Robino op juni 12, 2012, 18:42:00

De Pearl Lite zou ik je niet aanraden. Ik speel zelf op een SR7005 en heb ze ook mogen horen op de PM 15S2 en dat klonk ook echt heerlijk. Net een stukje beter dan de SR7005.
De pm heeft wel duidelijk meer power dan de SR.

En het boomerig zijn van de RX8 hangt echt af van je ruimte en afstelling. Ze bas kan bij mij zwaar zijn, maar vind het eigenlijk nooit echt te.
En die poort pluggen doen echt een hoop hoor. Bij mij als ik ze aan de voorkant doe dempt het de bas echt flink.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

tiptop

Citaat van: Zefanja op juni 12, 2012, 19:29:50
Ja Marantz is een hele goede match met MA mits je de juiste kabels gebruikt.
Met cambridge heb ik ze helaas nog nooit gehoord.

De Pearl Lite zou ik je niet aanraden. Ik speel zelf op een SR7005 en heb ze ook mogen horen op de PM 15S2 en dat klonk ook echt heerlijk. Net een stukje beter dan de SR7005.
De pm heeft wel duidelijk meer power dan de SR.

En het boomerig zijn van de RX8 hangt echt af van je ruimte en afstelling. Ze bas kan bij mij zwaar zijn, maar vind het eigenlijk nooit echt te.
En die poort pluggen doen echt een hoop hoor. Bij mij als ik ze aan de voorkant doe dempt het de bas echt flink.

Waarom raad je de Pearl niet aan? Klinkt die zo anders?

Xstream

Citaat van: Zefanja op juni 12, 2012, 19:29:50
Mwoah. Er veranderd wel veel, maar in mijn ervaring toch niet echt natuurlijk. Het lijkt wel of de bass dan weer teveel wegvalt, en een soort rare plaatsing krijgt (baspoort achterkant). Het leek wel of er bepaalde frequenties bleven hangen waar anderen wegvielen, waardoor er bij mij een wat gek geluid ontstond. Al kun je met plaatsing (mits je die vrijheid hebt, vaak is dat niet 't geval), nog wel e.e.a. tunen ook natuurlijk. Ik vind 't toch niet meer dan een noodoplossing.

Het is toch makkelijker om aan een knopje te draaien, naar smaak, op je sub.

tiptop

Je kan ook beter de baspoort aan de achterkant dicht stoppen. Die richt zich naar de muur en geeft sneller kans op galm of timingsproblemen.

Robino

"De Pearl Lite zou ik je niet aanraden. Ik speel zelf op een SR7005 en heb ze ook mogen horen op de PM 15S2 en dat klonk ook echt heerlijk. Net een stukje beter dan de SR7005.
De pm heeft wel duidelijk meer power dan de SR".

Lees net van iemand die zijn RX 8 met een Pearl lite aanstuurt en spreekt van een perfecte match????

Zefanja

Ik vond hem zelf wat minder dan de 15S2.
Maar goed zelf luisteren is het beste advies toch ongeacht wat andere aanraden?

Pluggen zijn naar mijn mening ook een noodoplossing.
Daarom gebruik ik ze ook niet. Heb ze er wel een tijdje in gehad, maar zonder klinkt toch echt beter.

Knicky

Mijn gevoel gaat toch steeds meer richting de RX6.. het bass gebeuren zit me toch steeds minder lekker

En zoals hierboven werd beschreven kan er altijd later nog een sub aan toegevoegd worden als daar behoefde aan is het idee dat
je het geheel dan meer in de hand heb spreekt me zeer aan..

Heb zelf ook zitten kijken  Marantz PM-KI Pearl Lite maar vond het prijs verschil tussen de Marantz pm7004 redelijk groot de
Marantz pm7004 klink naar mijn mening prima met de MA's en kon deze ook nog eens in een aanbieding kopen dus was voor mij
de keuze snel gemaakt. Waarschijnlijk zal de Marantz PM-KI Pearl Lite beter zijn dan de Marantz pm7004 kan denk ik ook niet anders
maar toen ik nog druk bezig was in mijn zoektocht naar een versterker heb ik wel eens gelezen dat het verschil tussen deze
2 niet zo groot zijn.

Robino@ misschien ook wat voor jou om naar Marantz pm7004 te luisteren vind je het wat
kan jij je geld bij je speakers stoppen en direct overstappen naar de Gold serie  ;) dan kan heel
het verhaal weer opnieuw beginnen ;D

Robino

Waar is de 7004 in de aanbieding?

Vond de Lite wel fraai klinken. Leek wat emotie in de stemweergave te leggen.

Velen raden ook NAD aan.

Jumping Jack

FDLarry heeft de GS20 van MA op een Roksan Caspian M2. Dat was tevens mijn vorige versterker: niet zo gekend maar heel erg goed (MA is trouwens de importeur van Roksan in Nederland)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Zefanja

Citaat van: Robino op juni 13, 2012, 14:40:58
Waar is de 7004 in de aanbieding?

Vond de Lite wel fraai klinken. Leek wat emotie in de stemweergave te leggen.

Velen raden ook NAD aan.

MA klinkt naar mijn mening veels te warm i.c.m. NAD.
Heb deze combi beluisterd met de RX6 en RX8 aangesloten.
Het sprankelende hoog verdwijnt naar mijn smaak in deze combi.

Robino

Grappig. Ik vond juist de combinatie met NAD c355/c545 cd speler met de RX6 veel helderder dan met de marantz combinatie. Veel meer punch ook, maar ook een hardere sound. Moet je van houden.

Zefanja

Citaat van: Robino op juni 13, 2012, 15:15:26
Grappig. Ik vond juist de combinatie met NAD c355/c545 cd speler met de RX6 veel helderder dan met de marantz combinatie. Veel meer punch ook, maar ook een hardere sound. Moet je van houden.

Haha dat is idd grappig.
Kan aan de NAD combi gelegen hebben.
Ik heb toen een NAD pre/pro naast de de SR7005 en de PM 15S2 gehoord.
Vond toen beide Marantzen lekkerder en helderder klinken dan de NAD combi.
Bron was een NAD cd speler.

Knicky

Helaas die is er niet meer maar was bij correct scheelde 1/3 van de huidige prijs