Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Knicky

Dit lijkt mijn een mooi topic om deze vraag te stellen

Afgelopen weekend ben ik wezen luisteren naar de Monitor Audio RX8 die was aangesloten op de
versterker arcam fmj a28..

Ik vond dit direct een mooi geluid.. maar toch had ik het gevoel dat het geluid wat in toom werd gehouden
vooral in het hoog.. alsof het in het hoog soms wat meer moest sprankelen..

Nu wil ik deze week nog een keer gaan luisteren naar de RX8 met dezelfde versterker en een andere versterker
de Marantz pm7004 om te kijken of dit een ander resultaat gaat geven.

Tevens wil ik ook naar de RX6 luisteren om te vergelijken...

Mijn vraag aan jullie komt mijn ervaring met de RX8 jullie bekend voor...?

Is dit afhankelijk van de versterker die er op aangesloten staat, het type kabel dat word gebruikt... of wat anders?

Of is dit nu eenmaal het geluid van de RX8......

Tnx

Xander32

Ik lees vaak dat de "6 " de meer afgewogen, uitgebalanceerde van de 2 is ...
Je zou eens een RX6 op de Arcam moeten proberen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Zefanja

Ik denk dat het in dit geval vooral aan de versterker ligt en niet aan het type speaker.
Ik speel zelf met de RX8 op een SR7005 met in-akustik kabels en het hoog is absoluut sprankelend.
Aan te raden is idd om ze op een andere versterker te beluisteren.
Kabels hebben ook zeker invloed. Ik speelde eerst met viablue en bij die kabels krijg het hoog een te scherp randje.
Nu met de in-akustik is het hoog meer open en meer afgerond.
Het verschil tussen de RX6 en de RX8 zit hem vooral in het laag. De RX8 kan nogal bass heavy zijn.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Willy de Woofer

Heeft iemand ervaring met de PL200? Dit is een van de l.s. die nog op mijn lijstje staat.

Robert T

PL200 heb ik staan... met een NAD M2 ervoor....
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Knicky

Heb al een afspraak staan voor zaterdag om te gaan luisteren naar de rx6 en rx8 als eerste instantie
weer met de arcam fmj a28 daarna met een Marantz of nog een ander Merk..

Die bass heb ik ook wel gemerkt maar vond het niet storend. Heb gelezen dat er foam plugs
bij de rx8 worden geleverd om dit eventueel te temperen?

tnx




clockwork

Citaat van: Willy de Woofer op mei 22, 2012, 18:28:50
Heeft iemand ervaring met de PL200? Dit is een van de l.s. die nog op mijn lijstje staat.

En anders heeft forumlid Miesepies ze staan.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Zefanja

Citaat van: Knicky op mei 22, 2012, 19:32:25
Heb al een afspraak staan voor zaterdag om te gaan luisteren naar de rx6 en rx8 als eerste instantie
weer met de arcam fmj a28 daarna met een Marantz of nog een ander Merk..

Die bass heb ik ook wel gemerkt maar vond het niet storend. Heb gelezen dat er foam plugs
bij de rx8 worden geleverd om dit eventueel te temperen?

tnx

Klopt die zitten er bij.
Ik gebruik ze zelf niet, want vind de bass ook niet storend.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op mei 22, 2012, 18:28:50
Heeft iemand ervaring met de PL200? Dit is een van de l.s. die nog op mijn lijstje staat.
Ik heb de PL100 gehoord en het gebrek aan bas wreekte zich. Voor mijn gevoel kwamen stemmen te kort en werden die vrij hees. Net als halve instrumenten met een klankkast, wel de snaren te horen, minder de klankkast. Maar dat is misschien "op te lossen" met meer bas, zoals de PL200. Wat ik wel een familiar trekje vindt van MA is het benadrukken van het midhoog en hoog en de gebrekkige cross-over tussen de units. Maar ook dit is wellicht weg bij de PL200. Ten slotte vond ik de PL100 een breed geluidsbeeld (voorbij de luidsprekers) geven, alleen wat minder diep. Maar dat laatste is ook afhankelijk van de res van de keten.
Sorry voor de wat negatieve reactie in dit MA-topic.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op mei 23, 2012, 08:18:45
Ik heb de PL100 gehoord en het gebrek aan bas wreekte zich. Voor mijn gevoel kwamen stemmen te kort en werden die vrij hees. Net als halve instrumenten met een klankkast, wel de snaren te horen, minder de klankkast. Maar dat is misschien "op te lossen" met meer bas, zoals de PL200. Wat ik wel een familiar trekje vindt van MA is het benadrukken van het midhoog en hoog en de gebrekkige cross-over tussen de units. Maar ook dit is wellicht weg bij de PL200. Ten slotte vond ik de PL100 een breed geluidsbeeld (voorbij de luidsprekers) geven, alleen wat minder diep. Maar dat laatste is ook afhankelijk van de res van de keten.
Sorry voor de wat negatieve reactie in dit MA-topic.
Voor mij schoot de PL100 ook tekort in het laag.
De PL200 klonk mij aangenaam in de oren. Kost wel € 6000,00
Ik zoek een l.s. waar geen subwoofer meer bij nodig is.

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op mei 22, 2012, 18:28:50
Heeft iemand ervaring met de PL200? Dit is een van de l.s. die nog op mijn lijstje staat.
Citaat van: Willy de Woofer op mei 23, 2012, 08:55:52
Voor mij schoot de PL100 ook tekort in het laag.
De PL200 klonk mij aangenaam in de oren. Kost wel € 6000,00
Ik zoek een l.s. waar geen subwoofer meer bij nodig is.
Vroeg je het meer om andermans mening te horen? Of had je hem tussen gisteravond en vanochtend gehoord? ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robert T

Hm, heb ook de PL100's geluisterd en vond eigenlijk dat ze best wel laag wisten te komen al blijven het monitoren en dat kan je horen. Met de PL200 heb je absoluut geen sub nodig mits je een versterker hebt die deze goed aan kan sturen. Ik weet niet waar je mee geluisterd hebt maar bijv de MF M6 kwam duidelijk te kort, de MF M6500i deed het stukken beter al is mijn keuze op de NAD M2 gevallen.

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Willy de Woofer

Citaat van: Robert T op mei 23, 2012, 11:23:42
Hm, heb ook de PL100's geluisterd en vond eigenlijk dat ze best wel laag wisten te komen al blijven het monitoren en dat kan je horen. Met de PL200 heb je absoluut geen sub nodig mits je een versterker hebt die deze goed aan kan sturen. Ik weet niet waar je mee geluisterd hebt maar bijv de MF M6 kwam duidelijk te kort, de MF M6500i deed het stukken beter al is mijn keuze op de NAD M2 gevallen.
Audio Research LS25 + VT100MK3

el-jorge

Ik zie dat met name de top series besproken worden. Maar meld mij hier ook maar eens. Ben in het bezit van de MA Radius HD. Ben in het bezit van 4x 270HD en 1x R250HD dit icm een Denon versterker en een SVS SB12+.  Vind de speakers voor film beleving erg goed. Voor muziek vind ik ze minder goed dan mijn vorige speaker de onix ref.1. Maar ze staan zeker hun mannetje.
Ik overweeg ook een setje HD90 om deze met een simpel versterkertje op mijn pc aan te sluiten
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

Michel8

Citaat van: Knicky op mei 22, 2012, 19:32:25
Heb al een afspraak staan voor zaterdag om te gaan luisteren naar de rx6 en rx8 als eerste instantie
weer met de arcam fmj a28 daarna met een Marantz of nog een ander Merk..

Die bass heb ik ook wel gemerkt maar vond het niet storend. Heb gelezen dat er foam plugs
bij de rx8 worden geleverd om dit eventueel te temperen?

tnx

Hoe was de luistersessie?

Xstream

#140
RX beschouw ik nog niet als topserie, en die worden ook al besproken :)

Om een nog lagere instap review te geven: de BX2 die ik beneden in de woonkamer heb staan.
Helemaal accuraat kan ik niet zijn helaas, want ik heb wat last van galmen (zo'n oud huis met enorm hoog plafond).
Wel was/ben ik compleet verbaasd over de kwaliteit die er uit deze monitor komen. Bij de 1e luister sessies kreeg ik zelfs het idee dat ze zich heel goed konden meten met m'n RX6jes.
De signature is in ieder geval duidelijk 't zelfde. Wel merkte ik met verloop van tijd steeds meer verschillen. Zo is 't hoog niet zo sprankelend en helder en mis je toch net die punch / diepte in 't laag. Maar 't midden is vrijwel identiek tov de RX6. Hoewel de RX6 wel de betere zijn kan ik toch wel concluderen dat de prijs/kwaliteit verhouding ongekend is eigenlijk. Ik heb ook nog een tijdje de eveneens populaire Boston Acoustics A25's aangesloten gehad om ze 's te vergelijken (van een maat van me), maar ik vond de BX2's echt 2 klassen beter.

Dus valt de MA sound in de smaak en heb je een iets krapper budget, dan is de BX2 zeker wel aan te raden.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Knicky

Ben weer wezen luisteren naar de MA rx8 en de RX6 ernaast als eerste instantie weer met de
arcam fmj a28 vond het verschil zelf erg groot tussen deze 2 luidsprekers. RX8 had naar mij
gevoel een veel voller geluid dan de RX6 deze vond ik erg licht klinken.  Maar zat nog wel weer
met die bass die behoorlijk aanwezig was maar niet storend en het hoog. Toen werd de Marantz
aangesloten en dit maakte voor mij toch wel het verschil, bass was wat minder nadrukkelijk aanwezig
waardoor volgens mij het hoog ook mooier aanwezig was.

Ga nog een keer terug met vriendin maar ben er bijna zeker van dat dit het gaat worden

Xstream

Ook rekening gehouden met een evt. sub? Of sluit je geen sub aan?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Knicky

Nee ga geen Sub aansluiten gewoon alleen 2 speakers...

Knicky

Oke ben weer terug weet eigenlijk nog niet helemaal zeker of dit het gaat worden...

Ga zaterdag weer luisteren naar de RX8 en dan met de GX50 er naast om te vergelijken  ;D
alles aangesloten op een marantz met als bron Sonos want wil eigenlijk streamen..

iemand ervaring met de RX8 en GX50 ??


Robino

#145
Hoi Knicky,

Ik ben ook bezig met speakers. En zit o.a. ook te kijken naar de RX 6 en 8. Hoe vond jij het hoog? Ligt er ook aan wat voor muziek. Ik draai veel symfonische metal met hoge vrouwenstemmen en dat wil te schel en te hard worden.  Marantz lijkt wel een goede combinatie.
Nog naar B&W wezen kijken?

Knicky

Vond de RX6 totaal anders klinken dan de RX8 miste de bass het volle geluid wat de RX8 wel had. RX6 vond ik gewoon veel te licht
klinken waardoor het hoog ook redelijk aanwezig was maar niet overdreven dus niet helemaal mij ding.

Heb ook wel eens gelezen op internet dat deze speakers eigenlijk bedoeld zijn om er Sub bij te plaatsen
(maar goed zeker weten doe ik dat niet) maar kan mij er iets bij voorstellen.

De RX8 vond ik het als eerste instantie het hoog te weinig en de bass iets te veel deze waren toen aangesloten op een Arcam
had het gevoel met bepaalde nummers dat het hoog er helemaal niet uit kwam zeker in vergelijking met een andere speaker
die ik er naast had staan Focal Chorus 826v waarbij het hoog behoorlijk aanwezig was.

RX8 samen met de Marantz vond ik idd een mooiere combinatie bass stuk minder en het hoog ook mooi sprankelend..
het hoog heeft bij mij geen enkele keer schel in de oren geklonken. Maar goed ik hou dan ook wel van iets andere muziek dan jij...

B&W CM8 waren de eerste speakers die ik heb geluisterd maar deze deden mij niks heel vlak leek alsof alles het zelfde klonk

Ik ga morgen weer luisteren RX2 RX6 RX8 Gx50 Tja toch RX6 wil gewoon de vergelijking weer horen! aangesloten op Marantz
en omdat ik wil streamen de Sonos zonder externe DAC jammer dat ze geen Squeezebox Touch hebben had ik gelijk het verschil kunnen horen


Robino

#147
Bij mij valt Dynaudio X32mogelijk af. Wezen luisteren en had een wonderschoon hoog, nooit te scherp of overdreven; ja misschien zelfs wel wat saai. Had niet zo veel bass en de muziek kwam er wat krachteloos en zonder enige energie uit .Maar volgens de dealer was de speaker nog niet ingespeeld. Of er dan veel veranderd?.

Ga nu komende week kijken naar de MA Rx 8 en RX 6. Ik lees hier ergens dat de combinatie NAD-MA een no go is. Waarom? Lees op internet dat dit een toch wel aardig vaak voorkomende combinatie is. En toch nog een keer naar de Dynaudio luisteren.

Robino

Knicky,

Ben je er al uit wat het gaat worden en met welke versterker?

Zefanja

Ik heb zelf ook heel lang tussen de RX6 en de RX8 getwijfeld en ben ook een stuk 4 a 5 keer gaan luisteren.
De RX8 deed het toch net meer voor me, idd net iets voller, maar de RX6 deed niet veel onder.
De RX8 is ook wel redelijk kieskeurig wat betreft combinaties. Ik speel ook met Marantz en had daar eerst de verkeerde kabel tussen hangen.
Geloof me, dan kunnen ze heel schel worden. Met mijn huidige kabel klinkt het uitstekend.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |