Stereoset Kingpin "Zolder"

Gestart door Kingpin, december 8, 2011, 14:31:00

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: simsatit op juli 27, 2015, 10:41:29
Hoe zorg je ervoor dat de kabel precies in het midden blijft?

Wat voor aders wil je trouwens gebruiken?
Precies in het midden lukt niet, maar is volgens mij ook niet eens het belangrijkst, gaat erom dat de kern niet opgesloten zit.
Ik wil single core gaan gebruiken, OFC/goud.

Citaat van: simsatit op juli 27, 2015, 10:47:30
Dc blokker, welk spectrum blok je dan eigenlijk?
Doe je dat met een spoel?
Ben niet zo thuis met dc blokker gebeuren vandaar mijn vraag, kun je misschien korte uitleg geven waar je dat toepast in de keten?
Dank je.
DC Blokker, blokkeert de eventueel aanwezige gelijkspanning in het aangesloten lichtnet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Kom net terug van een bezoekje aan kingpin ( gisteravond) om eens naar zijn set te luisteren.

Oef ,.... Wat een sound, zuiver, zuiver zuiver, strak en emotioneel met drive en een fenomenale plaatsing en diepte. En dat uit een sub die kleiner is dan velodyne en 2 kleine monitoren. Ongekend was echt onder de indruk.
Geen dure kabels wel goede voedingen.

Topset  .      meer kan ik er niet van zeggen, ja misschien: TOPSET!!!!!!

Ik vond de muziek heerlijk al weet ik niet wat het was. Maar metal, blues en klassiek alles klonk fantastisch. Moest wel oppassen om bij het " zigeuner nummer " om niet te gaan huilen zo emotioneel klonk het wel. Ik heb vele sets behoord maar dit was echt uniek.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

twani

Citaat van: frank2 op juli 30, 2015, 07:59:46
Kom net terug van een bezoekje aan kingpin ( gisteravond) om eens naar zijn set te luisteren.

Oef ,.... Wat een sound, zuiver, zuiver zuiver, strak en emotioneel met drive en een fenomenale plaatsing en diepte. En dat uit een sub die kleiner is dan velodyne en 2 kleine monitoren. Ongekend was echt onder de indruk.

Ik vond de muziek heerlijk al weet ik niet wat het was. Maar metal, blues en klassiek alles klonk fantastisch. Moest wel oppassen om bij het " zigeuner nummer " om niet te gaan huilen zo emotioneel klonk het wel. Ik heb vele sets behoord maar dit was echt uniek.

Veel aandacht besteedt aan de bron, de opstelling en een Cayin buizenbak met mooie NOS buizen. 

Ik begrijp een beetje wat je hebt gehoord.

En dure kabels zijn daarin van ondergeschikt belang.  Het klopt allemaal.

frank2

Dure kabels zijn meestal niet nodig, die heb ik ook niet. Maar betere kabels zorgen wel voor iets meer briljantie..
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Robiwan

Citaat van: frank2 op juli 30, 2015, 08:30:43
Dure kabels zijn meestal niet nodig, die heb ik ook niet. Maar betere kabels zorgen wel voor iets meer briljantie..

Kijk nu ben ik het wel met je eens, meer briljantie (minder dik laag), dat is ook mijn ervaring.
Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

simsalabim

Het is me nog steeds niet gelukt verschil te horen met netsnoeren, terzijnertijd maar weer eens wat vergelijken.
Met interlinks en speakerkabel heb ik wel degelijk verschil gehoord, maar ook deze verschillen vielen in het niet bij wat filter aanpassingen en betere condensatoren voor mijn apparatuur deden, zelfs zekeringen gaven bij mij beter hoorbare verschillen, dat had ik van mijzelf ook nooit verwacht dat ik dat ooit nog zou zeggen..
Maar met netkabels weet ik het zo net nog niet, heb een Siltech, Lessloss, Crystal cable, Oyaide, Llapp, Gamma, standaard PC netsnoer allemaal in mijn set gehad en kon niet echt iets ontdekken..
En nee het ligt niet aan mijn stroomvoorziening, ik heb een dedicated groep (Hifituning) via de dikste en best geïsoleerde Llapp (3x5mm2) rechtstreeks naar een zelfbouw stekkerblok (hardwired verbinding) uit puur koper met sterbedrading en kwaliteit inlets.
Dit heb ik al 10 jaar zo.
Maar ik wil het terzijnertijd wel weer eens proberen.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

Citaat van: frank2 op juli 30, 2015, 07:59:46

Leuk te lezen Frank dat je zo enthousiast bent over deze mooie set!

Hulde ook aan Kingpin voor het werk met de voedingen, heel mooi spul en terzijnertijd wil ik daar toch ook eens naar gaan kijken,
Maw, gewoon gaaf man!

simsalabim

Kingpin,
Trouwens een vraagje aan jou,
Ik heb de Cayin a88t gehad en heb deze helemaal doorgespit met wat er allemaal in zit met de service manual in de hand omdat ik een defect gehad heb.
Met hulp was dat weer helemaal opgelost maar we zijn een paar issues tegengekomen.
1 was wel serieus, ik vraag me af of jij al dingen hebt aangepast aan het ontwerp?
Natuurlijk zijn de koppelcaps heel dankbaar om te vervangen, had je dat al gedaan?
Maar dat ene punt wat een technische kennis (met veel buizen knowledge die mij geholpen heeft met de reperatie toen) eigenlijk meteen opviel was dat de Cayin engineers de voeding elco geloof ik dat het was (2 grote in het midden) een te lage voltage waarde hadden, namelijk heel dicht tegen het werkvoltage aan, mischien maar 50 Watt erboven ofzo, hij vond dat aan de krappe kant, en zei mij dat zijn ervaring is met het bouwen van buizenversterkers dat je daar minimaal 20% boven wilt zitten en dat dat waarschijnlijk ook een upgrade zal zijn die het geluid zeer positief gaat helpen.

Een paar mooie Mundorf elcos of iets anders moois zou daar wonderen kunnen doen?

Ben benieuwd wat je al allemaal gedaan hebt maar zou je een mooie stepped attunuator ook echt kunnen aanraden, dan ben je wel je AB volume kwijt maar heb al op meerdere fora vernomen dat de Cayin er zeker verder van 'opknapt'.

Mocht je ook maar ergens vragen over hebben stel ze gerust, vind dit soort werk altijd heel leuk!
En sorry als je dat allemaal al besproken hebt en ik er over heen gelezen heb, was gewoon benieuwd of je al iets aan de Cayin gedaan had.

Jij bent een technisch persoon en ik hoef jou helemaal niets te vertellen, je hebt veel meer kennis dan ik ben ik van overtuigd, maar die kennis die heeft mij op het hart gedrukt voorzichtig te zijn met modificeren aan de Cayin daar de elcos enorme reserve hebben en een hele serieuze opdonder kunnen uitdelen soms nog dagen nadat je hem hebt aangehad, ontladen is dat zeer verstandig, volgens mij doe je dat door de aan knop te switchen met het stroom eraf maar dat weet ik niet zeker,  weet jij dat Kingpin?

Kingpin

Bedankt !
Het blijft leuk werk om zelf te knutselen en resultaat behalen, dat geeft veel voldoening kan ik je zeggen.

Soms ook verbazingwekkend, daar waar ik dacht dat de LiPo voeding niet kon worden overtroffen door een netvoeding kan ik je vandaag zeggen dat mijn 5V netvoeding versie wel heel dicht in de buurt komt.

Binnenkant

Achterkant

Verbeterde plaatsing met koellichaam op de achterwand

Gemiddelde meetresultaten

Ripple: (~760nVrms, bereik: 0-100kHz)

Ruisvloer (-122dB, bereik: 0-100kHz)

Verschillen:

LiPo versie
Voltage ripple: 460 nVrms
Ruisvloer: -137 dBV

Netvoeding versie
Voltage ripple: ~760nVrms
Ruisvloer: -122 dBV
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

simsalabim

Ik kan me zo voorstellen dat dat goede resultaten zijn echter heb ik er geen verstand van, desalnietemin heel mooi om.te zien.
Is het ontwerp van jezelf?

Kingpin

Citaat van: simsatit op juli 31, 2015, 23:26:53
Ik kan me zo voorstellen dat dat goede resultaten zijn echter heb ik er geen verstand van, desalnietemin heel mooi om.te zien.
Is het ontwerp van jezelf?
De 5V versie hierboven is niet van mezelf (de pcb dan, de rest wel), de 12V netvoeding en 5V lipo wel, alleen de bestukte pcb haal ik ergens, de rest bereken ik en zorg dat er goede componenten worden gebruikt.
smd kan ik thuis helaas niet bestukken ...

Citaat van: simsatit op juli 31, 2015, 23:20:34
Natuurlijk zijn de koppelcaps heel dankbaar om te vervangen, had je dat al gedaan?
Ik heb de mijne gekocht toen deze 1 jaar gebruikt was, en hij zei dat deze waren vervangen door betere (met bon).

Citeer
Maar dat ene punt wat een technische kennis (met veel buizen knowledge die mij geholpen heeft met de reperatie toen) eigenlijk meteen opviel was dat de Cayin engineers de voeding elco geloof ik dat het was (2 grote in het midden) een te lage voltage waarde hadden, namelijk heel dicht tegen het werkvoltage aan, mischien maar 50 Watt erboven ofzo, hij vond dat aan de krappe kant, en zei mij dat zijn ervaring is met het bouwen van buizenversterkers dat je daar minimaal 20% boven wilt zitten en dat dat waarschijnlijk ook een upgrade zal zijn die het geluid zeer positief gaat helpen.
Een paar mooie Mundorf elcos of iets anders moois zou daar wonderen kunnen doen?
Zou ik moeten checken, heb dit nog niet gehoord trouwens (bedoel je 50Volt ... 50Watt is wat anders ;)).

Citeer
Ben benieuwd wat je al allemaal gedaan hebt maar zou je een mooie stepped attunuator ook echt kunnen aanraden, dan ben je wel je AB volume kwijt maar heb al op meerdere fora vernomen dat de Cayin er zeker verder van 'opknapt'.
Nog meer  ;D
Hij speelt op dit moment erg goed, eigenlijk niets zou ik op dit gebied willen veranderen (muv de kleinere tweaks die er nog gaan komen, de puntjes op de i zeg maar).
De Cayin heeft andere condensatoren en er zitten best exotische nos buisjes in op dit moment met een paar goede Winged C's als eindversterking.
Geen goedkope upgrade ...

Citeer
... maar die kennis die heeft mij op het hart gedrukt voorzichtig te zijn met modificeren aan de Cayin daar de elcos enorme reserve hebben en een hele serieuze opdonder kunnen uitdelen soms nog dagen nadat je hem hebt aangehad, ontladen is dat zeer verstandig, volgens mij doe je dat door de aan knop te switchen met het stroom eraf maar dat weet ik niet zeker,  weet jij dat Kingpin?
Je kan een bleederweerstand gebruiken als deze er niet in zit (even parallel een weerstand over de condensator zetten) of in het verlengde van de weerstand een led, dan kun je visueel nog zien of er wat opstaat, das wel handig.

simsalabim

Er zit inderdaad geen bleeder in!
Dat herinner ik me nog.
Uiteraard Volt, waar ik nu Watt vandaan haalde weet ik even niet haha..

Ik zag je buisjes, mooi ja.
Ik weet wat buisjes doen;)

Het is verstandig toch eens te kijken naar die elcos, al zou je ze maar vervangen door 1000 of liever nog hoger van een redelijke kwaliteit zou het echt moeten schelen!
Nu zit er geloof ik 900V in terwijl de werkspanning zo een 850 is geloof ik, moet je even naar kijken, is voor mij ook weer even geleden.
Ae elec in schagen is goed en scherp geprijst maar dat wist je waarschijnlijk wel:)
Zelf haal ik het meeste bij hificollective maar ik ben een gestuiterde modificeerder..
Enige waar ik vanaf blijf zijn mijn SET's die hebben zo een achtelijk hoog voltage daar kom ik niet aan.

Kingpin

Citaat van: simsatit op juli 31, 2015, 23:52:10
Het is verstandig toch eens te kijken naar die elcos, al zou je ze maar vervangen door 1000 of liever nog hoger van een redelijke kwaliteit zou het echt moeten schelen!
Nu zit er geloof ik 900V in terwijl de werkspanning zo een 850 is geloof ik, moet je even naar kijken, is voor mij ook weer even geleden.
Ik zou eerst een schema willen hebben met waardes voordat ik ergens aan begin. Daar moet toch wel aan te komen zijn.
Maar ik kan altijd eens een kijkje nemen uiteraard.

Citeer
Ae elec in schagen is goed en scherp geprijst maar dat wist je waarschijnlijk wel:)
Zelf haal ik het meeste bij hificollective maar ik ben een gestuiterde modificeerder.
AE ken ik ja, hificollective niet, bedankt voor de link !

Citeer
Enige waar ik vanaf blijf zijn mijn SET's die hebben zo een achtelijk hoog voltage daar kom ik niet aan.
Mwa ... zo blijft het wel spannend ;D

simsalabim

En ik zal je waarschijnlijk niet kunnen overtuigen maar een paar mooie koppelcaps zijn zooooo fijn , zeker omdat je het zo goed hoort..
Mijn ervaring met Cayin is dat de koppelcaps heel sterk het geluid beïnvloeden.
Mijn ervaring is dat een bepaalde koppelcap iets heel, heel bijzonders doet voor de Cayin, namelijk de Audyn true copper, deze cap is veels te goedkoop voor de prestatie, tov Jupiter HT en jupiter Bwax (nog) meer realisme.
Wil je meer 'plasticiteit' dan is de Mundorf s/g oil heel mooi, iets duurder.
De Jupiter copper foil vind ik ook heel mooi maar eigenlijk te duur, wel zijn deze heel erg klein en daardoor in mijn Pyon sound voorversterker beter toepasbaar.
Maar die Audyns zijn waanzinnig voor het geld, en de waardes zijn verkrijgbaar voor de Cayin.
0.33, 0.1 en 0.01 als ik me niet vergis, alleen de 0.01 is een waarde die Audyn (intertechnik) niet heeft, daar zou een Mundorf of Riken misschien een goede vervanging zijn of een Obligato (goedkoop maar goed) de verschillen die ik gehoord heb met het swappen van caps zijn zoveel groter dan ik ooit gehoord heb met interlink swaps.

simsalabim

Citaat van: Kingpin op augustus  1, 2015, 00:03:08
Ik zou eerst een schema willen hebben met waardes voordat ik ergens aan begin. Daar moet toch wel aan te komen zijn.
Maar ik kan altijd eens een kijkje nemen uiteraard.
AE ken ik ja, hificollective niet, bedankt voor de link !
Mwa ... zo blijft het wel spannend ;D

Schema is gelukkig (ook voor de a55t)  open domein, dus zo te vinden, let wel even op de versie/jaartal.

Kijkje is kleine moeite met de Cayin!
Buizen eruit en op zijn kop leggen op een handdoek.

Had je de bias al eens gecontroleerd?
Deze kan licht verlopen met de Cayin.
Na een uur of 300 bleef die stabiel en was bijstellen niet meer nodig.

Hificollective is niet goedkoop, wel mooie spullen.
Ae is wat dat betreft misschien het best, die hebben ook Obligato en Jupiter, maar om eerlijk te zijn zou ik voor Audyn true copper gaan.
Deze zijn daar Tony Gee ook op dezelfde hoogte beoordeeld als de Mundorf s/g oil maar zijn wel een stuk goedkoper, ze zijn ook vooral heel anders qua geluid van elkaar dat vond ik zeer verassend.

Betreffende de SET, nooit gaat die door mij geopend worden.
Ik heb eerst onderzoek gedaan om.zelf een SET te bouwen, op Russische fora rond geneust (lang leve google translate) en ook op DIYaudio forum en andere westerse fora maar ben er van afgestapt, gewoon veels te gevaarlijk en de travos zijn nog steeds hartstikke duur, dus heb ik gekozen om dit ene onderdeel (ev) compromisloos aan te schaffen zodat het ook meteen niet meer verbeterd hoeft te worden.
Zelfs mijn Pyon sound is VOLLEDIG gemodificeerd, dit heb ik dan wel helemaal in samenspraak met de ontwerper John Park gedaan, om echt te weten dat het de juiste beslissingen zijn.

Zo leuk om te doen dat DIY en idd het geeft een waanzinnige voldoening!

Kingpin

Citaat van: simsatit op augustus  1, 2015, 00:24:04
Zo leuk om te doen dat DIY en idd het geeft een waanzinnige voldoening!
Ik ga wat je hebt opgeschreven even apart bewaren, daar heb jij waarschijnlijk meer verstand en ervaring mee dan ik.
Mocht ik daar aan toe komen dan heb ik je gegevens in iedergeval.

Bedankt!

simsalabim

Geen dank!
Die voeding die jij gemaakt heb zou ik ook wel eens willen bekijken, zou ook wel eens iets met streaming willen doen (cd en lp blijft voor mij toch het medium maar leuk voor erbij).
En dan is een goede voeding bij zo een touch bv essentieel!

Lijkt me tof om te doen!

Kingpin

Hier een aantal tests w.b.t. Ripple en Noise ...
Gemiddeld < 300nVrms / -130dB bij 5V/100mA / 0 - 20kHz measurement

Kingpin

Zo even een testje. Op de bedrading na en nog wat kleine tweaks vind ik het goed zo.
De 'sound' is zoals ik het wil hebben en de plaatsing is bovenverwachting goed.
Daarna maar eens flink opruimen  :headbanging:

Kerkhoffd

Lekkere muziek! Wat draai je hier?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Gast001

Citaat van: Kerkhoffd op augustus 24, 2015, 01:08:12
Lekkere muziek! Wat draai je hier?
i Gave It All van Friend 'N Fellow

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kingpin

Wilde het vanavond ff doorgeven, maar mooi dat het al is opgelost.
Lekker nummer inderdaad.

frank2

Na lange tijd naar een goede 2e hands moon te hebben gezocht en deze gevonden en gekocht te hebben moest natuurlijk ook de switchvoeding welke bijgeleverd was verbeterd worden en als eerste vervangen worden.
Nu heb ik in het verleden hier thuis een BOTW 1e generatie hier gehad, welke minder was dan mijn gemodificeerde voltkaft. Een Teradak; welke beter was enigszins heldere sound en verder niets op aan te merken. En dan pas geleden de Moon met Teddy Pardo voeding, en een hagelnieuwe oningespeelde Kingpin voeding.

De Moon met Teddy Pardo voeding klonk volumineus, vol van klank en de bekkens kwamen mooi los met een grote soundstage en ruimtelijkheid. De Kingpin voeding klonk kaal maar strak.
Na afloop kreeg ik van Kingpin te horen, dat ik deze voeding wel enige tijd thuis mocht houden want hij gebruikte hem toch niet en ik had nu een moon. Dus ik heb hem opgehaald en sindsdien staat hij elke dag de Moon te voeden. (met stroom :))

Nu na 8 dagen kan ik wel zeggen hoe deze Kingpin voeding het doet op de Moon.
Als eerste: hij klinkt geheel anders dan de Teddy Pardo, de sound is echt anders. Of dat nu beter of slechter is? Ik denk meer een smaakkwestie.

Hoe klinkt de Kingpin voeding?
Deze heeft als meest duidelijk kenmerk: strak van sound, bass, mid en hoog klinkt strak, en zeer zuiver, de stemmen mannelijk en vrouwelijk klinken zeer naturel, mannenstemmen hebben een vol geluid, vrouwen stemmen een wat minder vol geluid, instrumenten klinken goud eerlijk maar vliegen nergens uit de bocht, toch geeft de voeding een zeer goede dynamiek weer. Ook het verschil in opnames is hoorbaar. Er is lucht rond de instrumenten, volheid in het middengebied, dus muzikaal, de bass is zeer diep en strak. Er is een grote mate van sprankeling in het geluid, het hoog is helder, open en NOOIT scherp. Ik heb de meest vervelende tracks afgespeeld die ik nog nooit zonder een spoor van felheid of scherpte of een randje heb beluisterd, nu geheel strak nergens scherpte of felheid, wel briljantie. Detaillering is bijzonder fraai. En alles klinkt zo " echt" .Toch klinkt het geheel absoluut niet analytisch of kaal.
Het stereobeeld is breed, de ruimtelijkheid is zeer goed, en de diepte het verschil tussen orkesten die op de "achtergrond" spelen en de stemmen die upfront klinken is uitmuntend, zelfs beter dan wat ik bij de Teddy Pardo hoorde, die trouwens lang niet zo strak klonk.

Conclusie:
Het totaal beeld is open, briljant, met diepe bass en een grote mate van ruimtelijkheid en diepte. Toch is er een mate van volheid zodat het geheel niet analytisch of kaal klinkt. Daarnaast klinkt alles naturel of echt dus zonder aangezet laag of hoog.

Kingpin

Mooie review Frank, bedankt voor het compliment.

Op dit moment zijn mijn voedingen voor de Touch en de miniDSP geupgrade met de nieuwe chip (en gevoed via lipo's), en dat valt te horen idd.