audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

het heeft géén nut, audiofielen verzinnen op basis van hun eigen logica hun eigen wetmatigheden en geloven daar heilig in.
Zijn al tig topics hier over geschreven. Gewoon lekker laten gaan, als het hun geluk brengt. Ieder z'n ding toch? ze doen er niemand kwaad mee.
als mensen zich willen laten beduvelen is dat hun vrije keuze.
JBL PRX Power!

bmateijsen

Ik wil best een dag organiseren waarin we de netwerk kabels van Audioquest demonstreren, mag ook in meerdere sets. En ik zou het dan leuk vinden om de mensen die hier het hardst roepen dat het niet kan, ook gewoon komen luisteren ;D

Groet,

Bjorn

Raphie

what's next? de audiofiele router?

gaat iemand z'n squeezebox wallwart op z'n Linksys router zetten en claimen dat streaming nu echt naar een hoger niveau is getilt?
wifi antennes met gouden randjes? of de rijspapieren hoesjes voor over je antennes.  :D

Bjorn een demo is leuk, maar credible audiovriendjes onder elkaar willen echt niet voor elkaar onder doen, dus die horen het allemaal, stuk voor stuk... ze zullen niet allemaal met een kabel huiswaards keren, maar niemand zal zeggen dat hij het niet hoort
JBL PRX Power!

jvanhambelgium

Citaat van: bmateijsen op juni  2, 2013, 10:45:32
Ik wil best een dag organiseren waarin we de netwerk kabels van Audioquest demonstreren, mag ook in meerdere sets. En ik zou het dan leuk vinden om de mensen die hier het hardst roepen dat het niet kan, ook gewoon komen luisteren ;D

Groet,

Bjorn

Laat maar weten welke datum als het zover is  :coffee:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bmateijsen

Kom zelf langs.... ;D

Citaat van: Raphie op juni  2, 2013, 10:51:41
what's next? de audiofiele router?

gaat iemand z'n squeezebox wallwart op z'n Linksys router zetten en claimen dat streaming nu echt naar een hoger niveau is getilt?
wifi antennes met gouden randjes? of de rijspapieren hoesjes voor over je antennes.  :D

Bjorn een demo is leuk, maar credible audiovriendjes onder elkaar willen echt niet voor elkaar onder doen, dus die horen het allemaal, stuk voor stuk... ze zullen niet allemaal met een kabel huiswaards keren, maar niemand zal zeggen dat hij het niet hoort

jvanhambelgium

Citaat van: bmateijsen op juni  2, 2013, 10:58:56
Kom zelf langs.... ;D

Goed plan, zal eens rondhoren of er hier nog animo is. Hoe meer oortjes hoe beter natuurlijk!
Nemen jullie dan mee plaats in de luisterstoel terwijl ik de omschakelingen doen tussen CAT5(e) en AQ ? Ik weet dat jullie héél goede oortjes hebben, dus dat komt zeker van pas ;-)

bmateijsen

Citaat van: jvanhambelgium op juni  2, 2013, 11:09:35
Goed plan, zal eens rondhoren of er hier nog animo is. Hoe meer oortjes hoe beter natuurlijk!
Nemen jullie dan mee plaats in de luisterstoel terwijl ik de omschakelingen doen tussen CAT5(e) en AQ ? Ik weet dat jullie héél goede oortjes hebben, dus dat komt zeker van pas ;-)

Het is geen test....

jvanhambelgium

Citaat van: bmateijsen op juni  2, 2013, 11:12:26
Het is geen test....

Tja, ik weet van mezelf dat mijn gehoor helemaal niet "super" is, zeker niet op het niveau om de allerkleinste subtiele verschillen waar te nemen..(vb powercords,conditioners,kabels, etc)

Het zou toch leuk zijn als "we" tot de conclusie komen dat er verschil is omdat ik en/of jullie herhaaldelijk de AQ kabel eruit kunnen halen bij een reeks luistermomenten ?

Zal de verkoop & geloof alleen maar ten goede komen ;-)

Kjelt

en ik zal kijken of ik een CAT6 shielded naar CAT5 unshielded verloop kan meenemen zodat ik mijn Ground theorie kan staven of mag dat ook niet?  ;)

bmateijsen

Geen probleem om dat mee te nemen. Doe overigens ook maar een voorstel vwb een paar datums.

Kjelt

bmateijsen

Zondag is echt familiedag ;D.... Zaterdag zou kunnen, maar is wel onze drukste dag. Dus mijn voorkeur zou liever uitgaan na een doordeweekse dag.

Joris1971

Ik geloofde het eerst ook niet, totdat ik bij Art's Excellence de verschillen hoorde.

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op juni  3, 2013, 10:51:02
Zondag is echt familiedag ;D
Neem de familie gezellig mee, lekker vers gebakken broodjes.....  ;D

CiteerDus mijn voorkeur zou liever uitgaan na een doordeweekse dag.
Een vrijdag zou evt. kunnen maar hangt een beetje van de datum af, en ik weet niet of de rest van de geinteresseerden dit uitkomt. Schiet anders een twee dagen in ofzo en kijken wie wanneer kan. Evt. even nieuw topic voor aanmaken om deze niet teveel te vervuilen.  :thumbs-up:

bmateijsen

Citaat van: Kjelt op juni  3, 2013, 12:11:06
Neem de familie gezellig mee, lekker vers gebakken broodjes.....  ;D
Een vrijdag zou evt. kunnen maar hangt een beetje van de datum af, en ik weet niet of de rest van de geinteresseerden dit uitkomt. Schiet anders een twee dagen in ofzo en kijken wie wanneer kan. Evt. even nieuw topic voor aanmaken om deze niet teveel te vervuilen.  :thumbs-up:

Je mag ook zelf topic leider zijn hoor, voor een nieuw evenement, dat is een kwestie van afstemmen. Een vrijdag is geen probleem bij ons. (over het algemeen)

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Het event is aangemaakt, zie AudioQuest RJ/E netwerk kabels demo. Iedereen is welkom en ik zie graag de mensen die in dit topic ook zeer sceptisch zijn ook gewoon graag langs komen.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

AbZ

Citaat van: bmateijsen op juni  3, 2013, 14:23:32
Het event is aangemaakt, zie AudioQuest RJ/E netwerk kabels demo. Iedereen is welkom en ik zie graag de mensen die in dit topic ook zeer sceptisch zijn ook gewoon graag langs komen.

Met vriendelijke groet,

Bjorn
Je weet dat dit sceptische topic is aangemaakt door onze grote kabelmagier uit Belgie?

denoontje

Zou er best bij willen zijn, maar het gaat me niet lukken helaas.

Martin!!!

Donderdag de 13e zou ik ook graag willen komen mits het op deze avond wordt georganiseerd!
mainly British stuff

RalphH

Citaat van: denoontje op juni  6, 2013, 23:45:38
Zou er best bij willen zijn, maar het gaat me niet lukken helaas.

De 13e ook niet?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Vandaag met Riwi bij BB&G geweest voor de luistertest.
Ik heb de kabels nu zelf mogen beluisteren en meteen wat kleine metingen en testjes gedaan.
Ik zal het zo goed mogelijk proberen te verwoorden.

Setup
De geteste kabels waren een noname STP Cat5 kabel, een AQ CAT7 Cinnamon en een AQ CAT7 Vodka,
deze waren aangesloten op een Netgear switch welke een metalen kastje had maar een niet geaarde voeding.
De Netgear switch was dus niet geaard en dus ook de shielding waar de Female RJ45 aansluitingen zitten niet.
De bronnen waren (als ik me niet vergis) een Linn Klimax DSM aangesloten op een Linn eindversterker op Wilson Benesch luidsprekers.
Alle drie de kabels waren permanent op de switch aangesloten en werden oms de beurt in de Linn gestoken zonder iets uit te zetten.
Even een zijopmerking, de Linn doet dit overschakelen echt geweldig, als de RJ45 van de kabel wordt verwijderd speelt ie door tot zijn
buffer leeg raakt (paar secondes) en dan fade hij de laatste seconde het volume naar beneden, om als de andere stekker erin gestopt wordt
en de buffer weer voldoende data heeft met een fade het volume weer terug omhoog te zetten.
Erg mooi, ik had eigenlijk een harde plop of zoiets verwacht maar dit was een fraai staaltje engineering.

Luistersessie
Goed, eerst werd een aantal keren geluisterd met de noname STP Cat5 kabel.
Hierna werd direct geswitched (door de RJ45 plug te verwijderen en de andere erin te steken) naar een AQ kabel om de verschillen te beluisteren.
En weer terug naar de noname STP Cat5 kabel etc. etc.
Garmtz hoorde iedere keer het verschil duidelijk en probeerde ons (Riwi en ik) zo goed mogelijk te begeleiden om het verschil ook te horen.
Soms dacht ik echt een verschil waar te nemen om vervolgens als de andere kabel weer terug gezet werd weer te moeten constateren dat dit verschil
er helaas toch niet was. Pas helemaal op het einde na tig testen denk ik dat ik wel een verschil hoorde maar ik zou het persoonlijk dus
zeer zeer subtiel willen noemen of wellicht valt het buiten mijn waarneming.
Je wilt je wel realiseren dat ik de kamer met zijn akoestiek, de audio set en speakers en zelfs de muziek nooit eerder had gehoord
dus dan wordt het zowiezo al lastig om goede verschillen te kunnen constateren. Daarnaast is Garmtz enorm ervaren door alle luistersessies en
setups die hij al heeft gerealiseerd.
Ook Riwi had in het begin problemen om de verschillen te kunnen constateren pas op het einde kon hij volgens mij wel verschillen waarnemen.

Goed na de eerste luistertesten was het voor mij persoonlijk duidelijk dat ik geen grote verschillen met zekerheid kon constateren en dat ik dus maar
op de gouden oortjes van Garmtz zou moeten vertrouwen.

Hypothese
Mijn hypothese was dat door het gebruik van een shielded CAT7 AQ kabel je de aarde (afscherming) van de switch aan de aarde van de Linn legt en dat je
daardoor wellicht wat verschil krijgt. Oftewel als je deze aardverbinding doorbreekt zou het verschil er niet mogen zijn of als je een andere shielded CAT kabel
gebruikt zou dit ook dit effect teweeg moeten brengen.

Metingen
Ik ging eerst meten of de randaarde van de Linn keihard aan de randaarde van de wcd (de meet referentieaarde) hing.
Ik heb daarvoor uiteraard de CAT kabel verbinding tussen Linn en switch verwijderd.
Met een Fluke RMS multimeter op ACV geschakeld was het verschil tussen de randaarde van een wcd en een 3 meter verlengsnoer en het chassis en referentieaarde
van de Linn (gouden aansluiting achterop) minder dan 1mV oftewel die lag keihard aan de aarde. Iets dat een andere forumgenoot ook al eens had getest en gemeld.
Daarna heb ik de spanning tussen de randaarde van de wcd (de meet referentieaarde) en de metalenafscherming van de
Netgear switch gemeten en die was bijna 5VAC. Oftewel op de switch aarde staat wel wat troep.

Na het aansluiten van de CAT7 AQ Vodka kabel tussen de switch en de Linn was er geen verschil in de situatie wat mij zeer bevreemde want als je een shielded
CAT7 kabel aansluit tussen de Linn en switch zou er geen spanningsverschil meer mogen zijn tussen de chassis van beide apparaten.
Ik ging de AQ Cat7 kabel meten en inderdaad bleek dus dat de shield NIET aan beide kanten is doorverbonden. Oftewel AQ heeft de shield van de kabel slechts aan
1 kant aangesloten. Dit is wel vreemd en niet zoals het hoort en deed ook meteen mijn hypothese in het water belanden, het verklaart wel het aanwezig zijn van de pijltjes op de
kabel. Alleen kan ik zonder de kabel te openen niet meten aan welke kant de afscherming aangesloten is maar goed dat doet ook niet ter zake voor deze test.
De CAT5 bleek wel STP dus shielded te zijn en dat bracht geen verbetering.

Daarna heb ik een zeer korte (6cm) adapter aangesloten op de Linn waarbij de afscherming niet aanwezig is, alleen de 4 twisted kabelparen.
Daarna hebben we alle luisterproeven met de kabels herhaald. En weer hoorde Garmtz duidelijk verschil tussen de verschillende kabels waarbij volgens hem
de AQ Vodka weer net iets beter klonk dan de AQ Cinnamon.

Conclusie
Ik heb geen reden om te twijfelen aan Gartmz gehoor of integriteit en vanuit de theorie en metingen kan ik het verschil momenteel niet verklaren.
Ik kan dus niets anders concluderen dan dat de AQ netwerk kabels voor sommige mensen een daadwerkelijk verschil in geluidsbeleving realiseren.

Waar ik nog wel mee zit is dat als een netwerkkabel verschil teweeg brengt hoe zit het dan met bv de switches en overige netwerkkabels?
De 5VAC op de aarde van de switch vind ik geen goed teken. Ik heb Garmtz geadviseerd eens een geaarde professionele switch te gebruiken en daar stond hij
voor open. Dus ben benieuwd of er nog een vervolg komt en persoonlijk hoop ik dat er ooit een verklaring of antwoord komt, voor anderen zal dat wellicht niet nodig zijn.

Jumping Jack

Mooi en duidelijk verslag van een toch niet eenvoudige materie!  :clapping:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

bmateijsen

We hebben managed switches van Cisco in Zevenbergen... dus dat gaan we testen. Overigens hebben we de test met gelijke resultaten ook in Zevenbergen gedaan.

En de verschillen zijn natuurlijk niet enorm, maar voor de puntjes op de "i" juist wel weer leuk ;).

Groet,

Bjorn