audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

infonews

In deze infomercial durven ze toch wel heel nare dingen beweren:

http://www.hifi.nl/HiVisit_pagina3/279/Hi-Visit-AudioQuest-European-Headquarters-DBS.html

Citeer
In de werkplaats zie ik ook netwerk-kabels liggen die duidelijk in deze nieuwe serie thuishoren. "Ja, die zijn er sinds kort ook." Zegt Richard. "Als je een streaming systeem in je huis installeert krijg je onherroepelijk met netwerkkabels te maken. Wifi is leuk voor draadloos internetten, maar voor audio en video is een bedraad systeem echt beter. En je wil niet weten hoeveel verschil het maakt of je je NAS via een standaard UTP kabel aansluit of met eentje van ons."

Dat willen we inderdaad niet weten, want er is geen verschil. Netwerkprotocollen zoals ethernet icm TCP/IP hebben geen last van zulke onzin.
Want dat zou anders impliceren dat er verschil is tussen internetstreaming via bvb kabel of dsl, en dat is er niet.

Wie gaat de eerste audiofiele switch/router of wifi op de markt brengen. Wie durft ?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

Je kunt op zijn hoogst wat winst boeken als je Shielded netwerkkabels gebruikt als ze langs de stroomkabels liggen en tegen de 100m lengte aan zijn, maar waar je dat aan zou moeten merken :confused: :confused: :confused:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

contour3.0

Probeer het en je weet het! ;D
zoniet: overbodige posting ;)

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

twani

Citaat van: infonews op augustus 14, 2011, 11:43:28
In deze infomercial durven ze toch wel heel nare dingen beweren:

http://www.hifi.nl/HiVisit_pagina3/279/Hi-Visit-AudioQuest-European-Headquarters-DBS.html

Dat willen we inderdaad niet weten, want er is geen verschil. Netwerkprotocollen zoals ethernet icm TCP/IP hebben geen last van zulke onzin.
Want dat zou anders impliceren dat er verschil is tussen internetstreaming via bvb kabel of dsl, en dat is er niet.

Wie gaat de eerste audiofiele switch/router of wifi op de markt brengen. Wie durft ?
Helaas, er is zeker verschil, zeer wel detecteerbaar zelfs. Niets proberen en alleen maar beweren.........dat werkt niet.

infonews

Citaat van: twani op augustus 14, 2011, 20:19:27
Helaas, er is zeker verschil, zeer wel detecteerbaar zelfs. Niets proberen en alleen maar beweren.........dat werkt niet.

gezien tcp/ip foutloze transmissie GARANDEERT kan het enkel ten gevolge van designfouten in de desbetreffende toestellen

zelfde discussie met toestellen die verschillen tussen flac en wave laten horen, ook fout of slecht ontworpen, gezien er na decodering van flac exact dezelfde data onstaat als de originele wave

twani

Een autoband is bijna altijd zwart rond en van rubber, een autoband dus. Het is goed zo :-X

infonews

als je een bestand op je NAS (neem bvb een .wav bestand) kopieert naar de lokale schijf van je PC waarmee je afspeelt, dan krijg je een binair identiek bestand op je PC, want dit bestand is een bitperfecte kopie van het bestand op je NAS

beide bestanden zijn dus identiek, er kan dus geen verschil zijn bij afspelen, buiten dan indien er designfouten zijn

bvb een netwerkkaart met brakke chipset die zoveel noise op de rest van het systeem zet tijdens aan transfer, dat de geluidskaart er gaat onder lijden door bvb overspraak en andere interne troep -> maar dat brengt designfouten duidelijk aan het licht in het toestel, gezien het om dezelfde informatie gaat. Er is ook geen 'jitter' issue gezien er bij netwerkprotocollen geen sprake is van clock recovery: de data loopt namelijk asynchroon tussen de NAS en het afspeelapparaat. TCP/IP garandeert foutloze transmissie.

de allereerste soundblaster kaarten waren een mooi voorbeeld van een slecht ontworpen product, je kon horen aan de achtergrondgeluiden of je een window versleepte, of je harde schijf actief was, ..... de kaart was namelijk amper shielded en pikte dus alle RF en EMI op

20 jaar later maken de ontwerpers van streamers blijkbaar nog steeds dezelfde designfouten en daar springen de kabeljongens gretig op

Peerless Monster

Citaat van: infonews op augustus 15, 2011, 22:09:06
als je een bestand op je NAS (neem bvb een .wav bestand) kopieert naar de lokale schijf van je PC waarmee je afspeelt, dan krijg je een binair identiek bestand op je PC, want dit bestand is een bitperfecte kopie van het bestand op je NAS

beide bestanden zijn dus identiek, er kan dus geen verschil zijn bij afspelen, buiten dan indien er designfouten zijn

bvb een netwerkkaart met brakke chipset die zoveel noise op de rest van het systeem zet tijdens aan transfer, dat de geluidskaart er gaat onder lijden door bvb overspraak en andere interne troep -> maar dat brengt designfouten duidelijk aan het licht in het toestel, gezien het om dezelfde informatie gaat. Er is ook geen 'jitter' issue gezien er bij netwerkprotocollen geen sprake is van clock recovery: de data loopt namelijk asynchroon tussen de NAS en het afspeelapparaat. TCP/IP garandeert foutloze transmissie.

de allereerste soundblaster kaarten waren een mooi voorbeeld van een slecht ontworpen product, je kon horen aan de achtergrondgeluiden of je een window versleepte, of je harde schijf actief was, ..... de kaart was namelijk amper shielded en pikte dus alle RF en EMI op

20 jaar later maken de ontwerpers van streamers blijkbaar nog steeds dezelfde designfouten en daar springen de kabeljongens gretig op

Het is natuurlijk ook een ontzettend oud protocol dat TCPIP en het is enorm betrouwbaar...
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het gebruik van betere UTP kabels...
Vreemde uitspraken in ieder geval... Dat van een simpele analoge verbinding kan ik nog snappen... Maar dat een UTP kabeltje invloed zou hebben op het geluid...
Maar goed eerst proberen voor ik ga gillen, maar ik weet zeker dat ondanks dat ik een behoorlijke set(s) heb, dat ik dit verschil niet ga horen.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

CZ79

Er zijn wel meetbare verschillen in diverse soorten UTP, ik betwijfel alleen of dit ook daadwerkelijk hoorbaar is

duinboy

Leuke discussie, maar ik denk niet dat indien er verschillen zijn, dit door tcp/ip of ethernet gaat komen.

Mijn dune spelers halen hun data vanaf een nas die nu 47 dagen uptime heeft, deze nas heeft 0 maar dan ook 0 fouten op meer dan 550 Gbyte aan totale data:

RX packets:369321756 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:129796539 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:364181896301 (339.1 GiB)  TX bytes:236218172699 (219.9 GiB)

Om een idee te geven, 219 GiB is meer dan 400 cd's in flac, en foutloos en dit met de goedkoopste type gigabit kabels die gratis bij de router zaten.
Dus als na 400 cd's er nog geen enkele fout is opgetreden, laat staan dat er dan hoorbare verschillen zullen zijn ten gevolge van het protocol, en dat dit hoorbaar zal zijn met 1 track.

JackElenbaas

Inderdaad een leuke discussie.

Maar ik denk dat het meer gaat om bepaalde storingen die standaard netwerkkabels teweeg kunnen brengen tussen je hifi-kables.
En zeker een draadloos systeem zal meer storing teweeg brengen dan je lief is.
Vandaar dat Audioquest de kabels ook zo graag goed afschermd.
Marantz SR6007 | Marantz DV6400vM
Marantz RC3200 | Bluesound Node N130
Quadral Aurum 7 | Quadral Aurum Base Center | Quadral PICO Phonologue C | E250P
Audioquest Type-4 DoubleBiWired | CV-6 DoubleBiWired | Diamondback | Sidewinder| Sub-3 | G-Scart | Scart-1 |  DIY bekabeling.  Panasonic TX-P42G15E | Humax iHRD-5050C | Audioquest HDMI-3

Kingpin

Bij het gestreamde bestand is er nog altijd een checksum aanwezig. Het zou wat zijn als je een firmware update uitvoerd op je Dune van pakweg 90Gb en deze draadloos binnenhaalt met fouten .... Rest my case.
Dan werkt het niet, zelfde geld voor het binnenhalen van flac bestand.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joris1971

Ik heb tussen mijn switch en mijn Linn Majik DS ook zo een AudioQuest UTP kabel hangen...

Kjelt

Citaat van: JackElenbaas op augustus 24, 2011, 05:24:22
Inderdaad een leuke discussie.

Maar ik denk dat het meer gaat om bepaalde storingen die standaard netwerkkabels teweeg kunnen brengen tussen je hifi-kables.
Lijkt me niet, netwerk draait op 2,4GHz entcpip op MHz, hoe zou dat de auioband tot 22kHz kunnen beinvloeden? Het kan wel maar dan bv op je DAC of micro in de streamer, maar mochtdat zo zijn dan zijn die apparaten gewoon slecht ontworpen. Tegenwoordig worden bijna all apparatuur op en tegen EMC getest.

EJ

Citaat van: cz79 op augustus 14, 2011, 13:41:46
Je kunt op zijn hoogst wat winst boeken als je Shielded netwerkkabels gebruikt als ze langs de stroomkabels liggen en tegen de 100m lengte aan zijn, maar waar je dat aan zou moeten merken :confused: :confused: :confused:
Zelfs dat niet. Galvanische scheiding enzo.

Voor je info: heb wel eens netwerkkabels in een fabriekshal zien liggen naast de motoren (diverse pk's). Wat denk je? Geen enkele invloed. :D

Citaat van: cz79 op augustus 15, 2011, 23:01:17
Er zijn wel meetbare verschillen in diverse soorten UTP, ik betwijfel alleen of dit ook daadwerkelijk hoorbaar is

En zelfs die hebben geen invloed op TCP/IP, tenzij de kabel niet aan de specs voldoet. 0 errors enzo, zie de post van duinboy... ;)

katwax

Bij streaming wordt er veel gebruik gemaakt van udp niet tcp.
Indien het udp/ip is kan zo'n kabel inderdaad verschil geven tov een andere kabel, echter als je kijkt welke voorwaarden een cat5 al aan moet voldoen is de kans klein.
Bij tcp is er een controle dat een pakket toekomt indien niet is er een request om het pakket opnieuw te zenden, bij udp is deze controle er niet en kan een pakket dus gedropt zijn onderweg, dit zou je dus horen alsof er een stukje uit de muziek is gesneden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Joris1971

Een goede vriend van mij zit in de kabel..

UTP Cat5 is pas nodig als je honderden meters gaat afleggen met een kabel.

katwax

Probeer maar eens netwerk kabel te vinden die minder is dan cat5 :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CZ79

Citaat van: EJ op augustus 26, 2011, 23:09:32
Zelfs dat niet. Galvanische scheiding enzo.

Voor je info: heb wel eens netwerkkabels in een fabriekshal zien liggen naast de motoren (diverse pk's). Wat denk je? Geen enkele invloed. :D

En zelfs die hebben geen invloed op TCP/IP, tenzij de kabel niet aan de specs voldoet. 0 errors enzo, zie de post van duinboy... ;)

Het gaat meer over de snelheid die gehaald wordt, het verschil bijvoorbeeld tussen UTP Cat5e en STP Cat5e, als je de meetwaardes bekijkt zijn die behoorlijk verschillen qua maximale throughput en continue snelheid, maar goed daar heb je geen last van in de  meeste situaties.

CZ79

Citaat van: Joris1971 op augustus 27, 2011, 08:25:20

Maar Cat5e/ Cat6 / Cat7 zijn allemaal gespecificeerd tot 100m (voor netwerkgebruik).

Raphie

De audioquest zal z'n werk prima doen, net als een Belkin, of een zlef gekrompen Draka
Audiofiele netwerk kabels, zijn net als HDMI en Firewire kabels echt klinkklare onzin.

wil je geld uitgeven aan een mooi marketingverhaal prima, maar "gewone" MOLEX kabels van <1€ doen er niet voor onder
JBL PRX Power!

EJ

Citaat van: cz79 op augustus 27, 2011, 08:39:00
Het gaat meer over de snelheid die gehaald wordt, het verschil bijvoorbeeld tussen UTP Cat5e en STP Cat5e, als je de meetwaardes bekijkt zijn die behoorlijk verschillen qua maximale throughput en continue snelheid, maar goed daar heb je geen last van in de  meeste situaties.
Larie. Cat 5e STP en UTP zijn gespecificeerd op 1 GBit/s. Op niets anders.

Kabels zijn gebonden aan natuurkundige wetten, en dan vooral aan de snelheid van het licht. Die verandert niet heb ik me ooit laten vertellen, en in hetzelfde medium (koper) is de lichtsnelheid een constante...

En de maximale gedefineerde throughput is dus 1 GBit/s. Niets meer, maar vooral ook niets minder. Halen ze dat niet, dan zijn het slechte kabels.

Citaat van: Joris1971 op augustus 27, 2011, 08:25:20

Dan is je goede vriend niet alleen in de kabel maar ook in de bonen. Cat 5 en hoger is gespecificeerd tot 100 meter zoals cz79 al opmerkte. Niet meer. *Mompelt iets over broadcast domeinen*.

CZ79

Jazeker gesprecificeerd tot 1 GBPS maar in de praktijk zal bijv een Fluke meter uitwijzen dat dat 960MBPS is of 980 Mbps, die minitieuze verschillen zijn er tussen bepallde kabels, daar merk je als normale gebruiker natuurlijk niets van, maar die verschillen zijn er wel degelijk. Als een Cat 5/6/7 installatie gemaakt wordt krijg je doorgaans dat soort meetrapporten in handen en zie je de verwschillen merken doe je ze haast nooit.

erik s.

Citaat van: katwax op augustus 27, 2011, 00:24:24
Bij streaming wordt er veel gebruik gemaakt van udp niet tcp.
Indien het udp/ip is kan zo'n kabel inderdaad verschil geven tov een andere kabel, echter als je kijkt welke voorwaarden een cat5 al aan moet voldoen is de kans klein.
Bij tcp is er een controle dat een pakket toekomt indien niet is er een request om het pakket opnieuw te zenden, bij udp is deze controle er niet en kan een pakket dus gedropt zijn onderweg, dit zou je dus horen alsof er een stukje uit de muziek is gesneden.

waarom gaat er niemand in op deze info?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B