The CinemaLounge

Started by high-q, July 18, 2011, 14:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Thanks allemaal guys!

Quote from: Raymond187 on June 21, 2013, 15:53:36
Heb nog wel oude sokken liggen. Kan mooi mee in het vat. Vooral de sokken na 1.5 uur sporten. Lekkere jus  :pompom:

Jij gaat binnenkort weer beginnen met sporten toch? Doen we als jij komt een training voordat we met de M&G beginnen >:D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

denoontje

goed dat ik lees dat de macbook ook meemoet dan en de db meter en kabels.....

clockwork

Het was ook meer bedoeld als boodschappenlijstje.... :D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

denoontje


HTip

Ik neem aan dat de M&G in volle gang is met een druk programma aan het lijstje te zien, dus veel plezier met de rest van de dag! :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

inderdaad, we zijn flink bezig om een subprobleem op te lossen.....

denoontje


Atmoz

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

high-q

Thanks allemaal!

Denoontje, RalphH en Maurits zijn net weer richting huis gegaan. Het was naar mijn mening weer een ontzettend gezellige dag. Of het ook een geslaagde dag was is weer een ander verhaal, haha. Zoals gewoonlijk hebben we maar een gedeelte van het lijstje af kunnen werken omdat we te weinig tijd te hadden.

Ik hou het voor nu even kort:

Quote from: high-q on June 21, 2013, 14:13:37

RalphH:

- neemt zijn panelen mee om te horen wat voor effect deze hebben in de ruimte
Ben er zelf niet over uit wat mijn voorkeur had, neigde iets naar zonder panelen

- neemt zijn meetspulletjes mee om met REW aan de slag te gaan
Hier heb ik duidelijk te weinig kaas van gegeten om er iets zinnigs over te zeggen, dat laat ik aan de experts over

- neemt zijn zijn NAS mee om zijn eigen referentiemateriaal in deze ruimte te bekijken en te beluisteren Over het algemeen muziek beluisterd in het eerste deel van de M&G

Denoontje:

- Neemt zijn Linn DS mee om te horen hoe deze samen met de Arcam AVR600 klinkt
Muziek beluisterd via de Linn, maar niet kunnen vergelijken met de Arcam

- MacBook Pro voor REW ivm het ontbreken van een analoge ingang op mijn Air??
Heeft deels zijn rol vervuld, daarna verder gemeten met de HTPC

High-Q:

- Zorgt ervoor dat alles werkt zodat zijn gasten niet voor niets naar het hoge noorden komen
Was zo handig om op de avond voor de M&G met de instellingen te prutsen en ze daarna niet meer goed kreeg, OEPS

- Zorgt voor genoeg hapjes en drankjes, zodat iedereen het een dagje in de man-cave overleeft
Volgens mij heeft niemand vandaag honger geleden  :D

Kortom gaat het een leuke dag worden met veel getweak en ongetwijfeld veel gezelligheid. Ben erg benieuwd wat ik deze dag allemaal van deze heren ga leren!
Ik had meer willen leren van REW. De basis heb ik nu door, maar door de aard van het probleem was het af en toe nog te moeilijk om te volgen


Ben benieuwd naar hoe de anderen de dag hebben ervaren  ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

denoontje

Zo net weer thuis....nu eerst lekker slapen

RalphH

Het was zeker een gezellige dag. Geslaagd? Ligt er een beetje aan wat de verwachtingen waren ;D.

Naar mijn mening is er iets teveel geprutst (my bad I guess ;D) en wat te weinig gekeken/geluisterd.
We hadden namelijk op enig moment het plan opgevat om de boel nog eens na te meten met REW, er was tenslotte links en rechts wat geschoven met de speakers tov de vorige keer.
Uit de meting kwam een wat vreemd resultaat naar voren in het sub-laag. We zijn vervolgens ongeveer de halve meeting bezig geweest met dit gedrag te verklaren en te corrigeren. Het laatste is soort van gelukt, verklaring is mij (zelfs na een nachtje slaap) nog steeds compleet onduidelijk.

Wat was r aan de hand dan?
Het lijkt er op of er iets niet helemaal lekker gaat met het subwoofer signaal dat vanwege de ingestelde crossover op de fronts, richting sub gaat.
Het inmeten met roze ruis zet de sub en fronts op een bepaalde waarde. Bij nameten met REW kwam het laag onder de 60Hz to-taal niet uit de verf (-40 dB tov het signaal boven de 60Hz).
Lang verhaal kort, we zijn uiteindelijk het subwoofer volume op gaan krikken met als verbazingwekkend resultaat dat bij nameting met REW, enkel het gedeelte < 60Hz harder ging (terwijl crossover op 120 stond) en er dus een vlakke grafiek ontstond op de luisterplek.

Het was inmiddels al laat en geloof dat we allemaal wat aan de gare kant waren (ik wel in iedergeval ;D) om hier nog langer over na te denken. Daarbij moesten Thuur en ik nog naar het Zuiden afreizen.

We hebben nog wel een stukje Master en Commander gekeken waarbij te constateren was dat het met de EQ van de Arcam aan, toch het lekkerste klonk. Zonder kwam alles erg dunnetjes de kamer in. Uit REW was overigens gebleken dat de EQ het hoog > 5kHz flink boost, dit was niet perse wat er tijdens het luisteren te horen was.

Over het eerste gedeelte van de meeting, kan ik kort zijn, het blijft in stereo een heerlijke set om naar te luisteren. Je moet hierbij wel een liefheber zijn van het Tannoy geluid, dit komt met de TD's ook weer onmiskenbaar naar voren.

Mensen, hartelijk dank voor het leuke ontvangst en de goeie zorgen (zeker niet verhongerd/uitgedroogd inderdaad). Het was erg gezellig. Volgende keer weer een sessie met vooral beeld en geluid en geen "gepruts" ;D.

Thuur bedankt voor het "piloten".
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Atmoz


Haha mooi ;D
Achja, dat "gepruts" hoort er ook wel eens bij toch.
Allemaal prutsers hier eigenlijk ;D

Lekker beetje tweaken hier, schroefje daar... waarvoor zitten ze anders d'r op?! :police:

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

RalphH

Quote from: Atmoz on June 23, 2013, 12:56:10
Achja, dat "gepruts" hoort er ook wel eens bij toch.

Zekerzeker, enkel was het in dit geval wat onbevredigend dat we niet echt konden verklaren wat er gebeurde.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

#2189
Om  7.30 bed uit en alles inpakken na een korte nacht; het is ver rijden vandaag.

Snel alles bijeen sprokkelen en via whatsapp even checken of ook ralph al wakker is.


Hd met muziek
Linn majik ds met bijbehorende kabels
Statief en fototoestel (niet echt meer gebruikt)
Kabels en DB meter

Check, check check.....

Eerst snel naar de garage om te zien of toch mijn audi al niet klaar zou zijn, maar helaas, dus moesten we met de vw 1.2 tfsi golf variant naar het hoge noorden.
Enig voordeel: genoeg plek om alles mee te nemen.

Tegen 8:30 snel Ralph opgepikt en de auto verder ingeladen
Nog meer kabels en de de nas en 4 (!) akoestische panelen.

Toen al kleppend naar het Noorden gereden waarbij we door het kleppen af en toe de nav niet de juiste attentie gaven en tot 3 maal toe verkeerd zijn gereden.
Halverwege kwamen we erachter dat we bij Hilversum waren en reden even naar BB&G om te zien of we een audioquest konden oppikken voor de M&G van volgende week. Helaas waren de heren er nog niet en hadden we geen zin om een uur te wachten. (maar kabel wordt opgestuurd!)
Uiteindelijk na nog een koffiestopje en nog een verplichte omweg aan in het Friese.

We werden hartelijk ontvangen en eigenlijk meteen aan tafel gezet.......broodjes kroket en soep werden snel klaargemaakt. Ondertussen kwam er nog een vriend van High-Q die af en toe hier ook op het forum rondhangt en we al eens ontmoet hadden op de laatste show in Veldhoven. Daarna naar de mooie HT/luisterruimte van HQ.

Echt een plaatje en de tannoys stonden te blinken. Moet wel zeggen dat de backs wel erg in het niet vallen bij de front....ze leken wel 10 maten gekrompen in de was en moesten ook nog zielig op een standje staan ;-)...mogelijkheid tot upgrade dus. De center staat machtig op het rek dat gevuld is met de arcam avr600, een ht pc en een squeezebox met dac. Achter liggen vele kabels en alles aangesloten op een hele grote stroomslof welke zelf weer in een furutech wanddoos zit.

Snel de Ds aangesloten en luisteren maar...maar ja de 3 IT guys (!!!) kregen het maar niet voor elkaar de DS en de nas te koppelen en te bedienen via de phone......

Uiteindelijk lukte het en konden we muziek luisteren. De sound was vol en wat bombastisch, maar wel detailrijk en mooi los van de speakers. Door de grote ruimte en ook brede opstelling is er een enorme soundstage. Wel een totaal andere sound als mijn eigen set.
Bij een aantal nummer ging het zo laag dat we afvroegen of de sub niet mee stond te spelen, maar dat was niet het geval. De Tannoys op de Arcam gaan diep!
Het is denk ik de typische Tannoy sound, want dit ervaar ik ook zo bij Ralph.
Tijdens de muziek  ook lekker geouwehoerd over onze hobby's en wat blijken HT-ers toch met regelmaat dezelfde andere hobby's te hebben.

Ondertussen werden we nog voorzien van wat drinken en bijbehorend lekkers...goed geregeld.
De panelen werden opgesteld en werd vergeleken. Er was wel verschil te horen, rustiger.

Toen werd het tijd om te gaan meten eeeh...dat hadden we dus niet aan moeten beginnen! Met zijn allen aan de slag en we kwamen er maar niet achter waarom we niet de grafiek kregen die we wilde hebben. (zie ook stukje van Ralph). We maakte het onszelf ook niet makkelijk om de REW grafieken niet een tag te geven (speltip 1).  Ook snapten we de parametrische equalizer achterop de svs niet helemaal. En hdmi handshake.....daar wordt je ook niet altijd vrolijk van...tijd voor een nieuw protocoll!

Ondertussen was het etenstijd geworden en werden we getrakteerd op een chinees gemaakt door  Hielke en Sietse Klinkhamer ☺.

Na het eten snel weer verder en uiteindelijk konden we de HT forum demo disc opzetten. Deze werd na verder instellen en prutsen erg goed weergegeven (master commander). Wat een mooi laag en wat ging alles door de kamer heen zeg. Bij High –Q is de roomcorrectie wel aan te bevelen, al moet ik toegeven dat ik de dialogen beter verstaanbaar vond zonder de correctie. Maar de keuze zou ook voor zijn met correctie zijn (in deze ruimte en met deze set).

Maar High-Q voortaan wel je beeld eerst goed afstellen hoor voordat er HT vriendjes over de vloer komen...dit kan echt niet ;-)

Tegen een uur 22 zijn we dan toch maar gaan stoppen. Alles ingepakt en weer richting huis gereden. Halverwege toch maar even een redbulletje gepakt om op de lange rechte wegen niet in slaap te vallen en weer veilig thuis te komen.

High-Q

Je hebt een geweldig mooie ruimte waarbij je zowel film als muziek  kan ondergaan. Door de aankleding ook goed om met licht aan lekker een boekie te lezen met een muziekje op de achtergrond. Geweldig! Jammer dat we het cinemascope doek icm de lens niet erg hebben kunnen ervaren door ons eigen gepruts, want dat smaakt toch ook wel naar meer. Allemaal bedankt voor de gezellige dag en special dank aan High-Q en zijn vriendin voor de bijbehorende verzorging.

Check voor volgende keer:
Majik ds vs arcam vs squeezebox(dac)
Meten met en zonder panelen (moeten we dat willen ????)
Genieten van een film met cinescope breedte

Greetz

high-q

#2190
Hey Guys,

Bedankt voor de complimenten het posten van de samenvattingen, toch altijd leuk om de M&G weer een beetje te herbeleven als je de verslagjes leest. Vooral erg gelachen om de grappen die tijdens de Ontmoet & Groet zijn gemaakt en hier en daar heel SUBTIEL verwerkt zijn in de verwoordingen :D

Ik had de gasten voor deze dag vooraf al aangegeven dat er in huis nog wat klusjes (afval afvoeren van "operatie tuin") gedaan moesten worden, dus dat ze vooral rustig de tijd moesten nemen om deze kant op te komen. Rond een uurtje of tien kreeg ik ook van Maurits een berichtje dat hij aan wilde komen schuiven, dus we hadden toch weer een iets groter groepje dan verwacht.

Na een paar keer een status update ontvangen te hebben van de heren uit het zuiden, kwamen ze zoals verwacht netjes rond een uur of half twaalf aan. Gelijk maar even geholpen bij het uitladen van de wagen, want de heren hadden van allerlei leuke speeltjes meegenomen waar we ons deze dag mee konden vermaken. Ik schrok wel even van de GIK panelen die RalphH mee had genomen, want die waren toch een stuk groten dan dat ik me kon herinneren. Na de rest van het speelgoed binnen gezet te hebben liepen we gelijk maar door naar de ruimte waarvoor ze waren gekomen.

RalphH was al eens eerder geweest, dus hij wist redelijk de weg te vinden. De nieuwe onderdelen in mijn ruimte sinds zijn laatste bezoek waren de AVR600, maar hiermee was hij al bekend aangezien Denoontje ook met eentje draait, plus de Tannoy TD8's die volgens Denoontje te klein waren en nog wel upgrade-waardig waren. Hmmm, dat zet je toch weer aan het denken :P Na een kort rondje door de ruimte gelopen te hebben en het over wat kleine dingetjes zoals elektra gehad te hebben kwam ook Maurits aan. Het liep al tegen het middag uur, dus een mooi moment om even te lunchen.

Tijdens de lunch waren er leuke gesprekken over HT gerelateerde zaken zoals Audioquest kabel voodoo, maar ook over andere gemeenschappelijke hobby's als sport en fotografie. Dit doet me er overigens aan denken dat ik Denoontje nog even moet vragen of hij nog leuke foto's heeft kunnen schieten. Inmiddels nog gezocht naar High Key/ Low Key? Na het eten gingen we uiteraard snel aan de slag.

Deel 1 - Muziek:

Erg leuk een nieuw apparaat in de keten, maar het was wel even handig als 1 van ons nog wist hoe we het de vorige keer hadden gedaan. Volgens mij hebben we er veel langer over gedaan dan nodig was om de Linn met Logitech Media Server te laten praten. Staat me bij dat we dat een eerdere sessie met Lazybird binnen 5 minuten aan de praat hadden en de Linn konden bedienen met multiple handheld devices. Deze keer mocht maar 1 persoon de Linn remote bedienen. Is dat misschien alleen mogelijk bij duurdere Linn streamers? Denoontje speelde, tijdens het muziek kopiëren door, de hele sessie voor DJ via zijn MacBook Pro  :music:

We hebben verschillende fragmenten beluisterd en hierbij kwam vrij snel naar voren wat de voorkeur qua sound per persoon was. Denoontje gaf aan meer een voorkeur te hebben naar een analytischer geluid. Maurits, RalphH en ik zijn daarentegen wat meer Tannoy fanboys. Wel ben ik het met Denoontje eens dat het wat bombastisch kan klinken. Ik had gehoopt dit afgelopen week wat verminderd te hebben door de fronts iets verder de kamer in te zetten, maar dat was helaas nog niet genoeg. Puntje voor verbetering, ga ik mee aan de slag.

Wat betreft de panelen vond ik het erg lastig. We hebben zowel de grote als de kleine panelen geprobeerd, maar ik vond zelf het verschil in eerste instantie veel minder waarneembaar dan bij RalphH. Kan ook wel aan mijn oren gelegen hebben, want ik merkte later op de dag dat mijn oren af en toe dicht zaten en dan weer open plopten. Zoals ik eerder zei ging mijn voorkeur uit naar het luisteren zonder de panelen. Dit was voor mijn gevoel ook een test waarvoor ik langer de tijd nodig heb, bijvoorbeeld een week testen met panelen en ze dan weer weghalen.

Deel 2 - REW:

Vooraf had ik RalphH gevraagd of hij nog eens een meting wilde doen en eens wilde kijken of de SVS beter konden laten integreren met de rest van de set. Wat begon als een leuke, leerzame en zeer informatieve meting, veranderde in de loop van de avond in een voor ons onverklaarbaar mysterie. Aan de ene kant ben ik het met de heren eens dat we hier veel en veel te veel tijd in hebben gestoken, maar op het moment gaf het ons allemaal geen voldoening dat we het gedrag niet duidelijk en helder genoeg konden verklaren. Kort samengevat welke stappen we hebben doorlopen:

*. AVR600 auto-setup laten doen
*. Afstanden aanpassen op werkelijke afstanden
*. Levels checken met dB-meter en REW (wat verschillende waarden gaf)
*. REW rechtstreeks op de sub (gaf goede respons)
*. AVR600 factory reset
*. Meten via Digital Video Essentials Blu-Ray
*. Metingen met en zonder EQ
*. PEQ op de SVS geprobeerd aan te passen
*. Port Tuning (20hz vs 15gz tune)

Al met al zijn we hier een dikke vijf uur mee aan de gang gegaan en heeft deze sessie er uiteindelijk toe geleid dat we de  Sub een vijfde slag gedraaid hebben en het volume een stuk harder hebben gezet. Ik ben in ieder geval zelf tot de conclusie gekomen dat ik op dit gebied van zowel RalphH en Denoontje nog het een en ander kan leren en er ook daadwerkelijk mee aan de slag moet als ik wil dat de sub beter tot zijn recht komt in de huidige opstelling: Het knaagt ;)

Aan het einde van de REW sessie was het voor iedereen waarschijnlijk een beetje information overload en hebben we de boel maar gelaten voor wat op dat moment het beste leek. Helaas hebben we hierdoor een stuk minder op video gebied kunnen bekijken dan we hadden gewild.

Deel 3 - Video(?)

Het enige wat we effectief hebben kunnen zien is de scene van Master and Commander op de HSDD. Zelf was ik het meeste fan van de run met de EQ aan en vond het ook erg leuk om Maurits met een big smile op zijn gezicht te zien zitten tijdens het afspelen van deze scene. Graag had ik nog wat meer willen laten zien in 21:9 gepaard met HD-audio, maar helaas was door de REW sessie de tijd HARD voorbij gegaan.

Rond een uurtje of 10 hielden we het maar gezien, aangezien de twee gasten uit het zuiden nog een stukje moesten rijden. Als ze nog hadden willen blijven zitten voor een filmpje was dat wat mij betreft ook prima. Maar goed, het is een goede les geweest om ons de volgende keer wat meer in te houden op het gebied van meten en tweaken en wat meer tijd aan AV fragmenten te besteden. Aan de andere kant hadden we misschien andersom wel hetzelfde gehad, dus bij kijken van een film: Hadden we dit niet beter af kunnen stellen? Het beeld in ieder geval wel ... sorry! :devil:

Al met al een ontzettend GESLAAGDE dag gehad wat betreft gezelligheid en spielerij. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar en jullie zijn hier in elk geval van harte welkom. Misschien kunnen we de volgende keer wel volgens het boek van Jim Smith (Get better sound) werken om het optimale uit onze sets te halen. Voor de gasten die hier anders ook bij hadden gezeten: We weten voor de volgende keer hoe het moet, dus reserveer maar alvast een plekje in jullie agenda's voor het najaar ;D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

Leuk jullie verslagen weer te lezen en helaas dat ik er dit keer niet bij kon zijn. Mijn uitje met het basketbalteam op de camping vlakbij Callantsoog was overgoten met harde wind, regen en kou, maar ondanks dat lieten we ons niet uit het veld slaan en heb ik me buitengewoon vermaakt.

Volgende keer hoop ik uiteraard wel weer bij de M&G aanwezig te zijn en kunnen we de Anthem MRX700 en D700/D300 combi in de test gooien. Of wellicht dat ik dan de Anthem meeneem richting Den Bosch aangezien Ralph ook in zijn kamer correctie nodig heeft en dit oplost met o.a. panelen.

Aan de andere kant lees ik dat het ook maar goed was dat een bezoekje aan mij niet doorging ivm de tijdnood die jullie nu al hadden. Uiteraard zijn jullie een volgende keer van harte welkom bij mij thuis! :) Ik hoop dat Ralph dan ook zn panelen weer kan meenemen. Blijf nieuwsgierig wat dat nog extra doet in mijn kamer naast de correctie door ARC. En uiteraard nieuwsgierig naar de sub van Denoontje en wat deze extra toevoegd. Mijn D700's gaan behoorlijk diep al door in het laag.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Quote from: larzie on June 24, 2013, 19:54:50
aangezien Ralph ook in zijn kamer correctie nodig heeft

Klein beetje inderdaad ja, grootste gat is helaas niet met EQ te corrigeren...


De rest is best netjes volgensmij, paar piekjes die wegmogen. Grootste pieken zitten in stereo, met enkel de fronts, maar die heb ik inmiddels redelijk kunnen temmen met Electri-Q op Foobar :pompom:.
De panelen zijn overigens puur tegen de nagalm, dat zou ik ook niet met EQ op (willen) lossen. Kreeg hier wel het vriendelijke verzoek de panelen nu te laten hangen, 1 spijkertje hangt wat los in de gipsplaat en een groter gat maken om ze op te hangen, wilde ik eigenlijk niet doen... We zien wel ;D. De 244's kunnen altijd mee, dempen het hoog enkel wat minder dan de dunnere 242's.

Jammer dat je er niet bij was, je hebt weer wat gepruts en een hoop vraagtekens gemist.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Jammer dat je er niet bij was Larzie, anders had je even mee kunnen helpen met het versjouwen van de sub :P
Ben heel erg benieuwd wat een sub in jouw opstelling gaat doen, misschien heb je die tzt dan al in je opstelling staan.

Maar goed, had het in het andere topic ook al gemeld: ik heb zojuist een MiniDSP UMIK-1 besteld om zelf
ook aan de slag te kunnen met REW. Was afgelopen weekend weer onder de indruk van de kennis en kunde van de
jongens, wel mooi om dat zelf te kunnen doen.

Kan me voorstellen dat die iemand in huis het niet leuk vindt om schade te hebben in de mooie tuinkamer. Ik ben er
trouwens achter hoe de PEQ op de SVS werkt, maar ik kan er pas mee aan de slag als de microfoon binnen is. Wel
gaaf trouwens dat deze mic genoeg is voor REW, hoef ik de beamer ook niet de hele tijd onnodig aan te hebben  :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Raymond187

Zo dan... moet een gezellige leersessie zijn geweest dus.  :thumbs-up:

@Larzie, De D700 hebben idd een prima laag, maar sub laag halen ze bij lange na niet dus een goeie sub erbij heeft zeker toegevoegde waarde naar mijn mening. Voor films zeker. Alleen de enige sub die ik heb horen spelen met de D700 en D900 is een REL stentor.

Martijnst1990

Leuke verslagjes om te lezen :)

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar wellicht een andere keer 8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Ook met plezier de verslagen gelezen. Kan me heel goed voorstellen dat je de tijd vergeet als je een "probleem" constateert en het wil oplossen. Ik denk dat ik ook tot de bodem zou gaan ;)

Ik heb ook geconstateerd dat niet elke dB-meter hetzelfde aangeeft. Daarom is zo'n gecalibreerde microfoon eigenlijk onmisbaar, zoals de MiniDSP UMIK-1, bij het goed meten met REW.

Wat was er nu eigenlijk mis met je beeld? :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

high-q

Quote from: Raymond187 on June 25, 2013, 09:11:36
Zo dan... moet een gezellige leersessie zijn geweest dus.  :thumbs-up:

Absoluut leerzaam, genoeg basis informatie gekregen om er zelf mee aan de slag te gaan. Zal even duren voor ik up to par ben, maar dat is een kwestie van er gewoon mee aan de slag gaan. Al doende leert men, toch? ;)

Quote from: Martijn90 on June 25, 2013, 13:55:15
Leuke verslagjes om te lezen :)
Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar wellicht een andere keer 8)

Thanks! Jij had het ongetwijfeld ook leuk gevonden. Rew en sub integratie is volgens mij wel een beetje jouw ding  ;D

Quote from: HTip on June 25, 2013, 14:38:20
Ook met plezier de verslagen gelezen. Kan me heel goed voorstellen dat je de tijd vergeet als je een "probleem" constateert en het wil oplossen. Ik denk dat ik ook tot de bodem zou gaan ;)

Ik heb ook geconstateerd dat niet elke dB-meter hetzelfde aangeeft. Daarom is zo'n gecalibreerde microfoon eigenlijk onmisbaar, zoals de MiniDSP UMIK-1, bij het goed meten met REW.

Wat was er nu eigenlijk mis met je beeld? :unsure:

Als je het constateert, dan wil je inderdaad de oorzaak kunnen vinden. Zodra de UMIK-1 binnen is, ga ik gelijk verder met onderzoeken en finetunen.

Ik zag de vrijdag voor de M&G wat pincushion-distortion op het scherm en wilde dit oplossen voordat de mannen op bezoek zouden komen. Toen ik klaar was met het afstellen van de projector gleed ik van het bankje waar ik op stond en zwaaide ik met mijn arm tegen de projector , waardoor deze niet meer recht hing. Daarna had ik geen zin meer om de boel perfect recht te hangen, het was namelijk al erg laat.

Op de zaterdag was het een kwestie geweest van even aan de focus ring draaien, maar we zaten steeds zo diep in de meting dat ik steeds zei: Dat doen we "zo" wel. En toen was natuurlijk de tijd ineens voorbij :-[
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Brainfart ...

Naar aanleiding van het probleem met het afstellen van de sub afgelopen weekend. Stel dat ik een auto-setup zonder de sub laat doen door de AVR600, dan wordt toch alleen de "EQ" voor de vijf hoofdkanalen berekend? Als ik dan later in de instellingen aan te geef dat er een sub aanwezig is, dan is hier toch geen eq voor berekend?

Dus als ik dan met REW een pink noise testtoon uit stuur, dan zou de sub toch zonder EQ meespelen op het volume (gain) wat op de sub staat afgesteld als ik in de AVR600 kies voor output naar L&R + Sub?

In principe zou ik op deze manier dan toch via REW de sub integratie (level + phase) kunnen bepalen ipv dat de AVR600 dat voor mij doet?
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Andere brainfart ;)

EQ uit in de AVR. Alle kanalen afregelen op 75dB met pink noise uit de AVR (is volgens mij een van de weinige receivers met een goede testtoon). Daarna sweep van REW op zodanig volume dat je gemiddeld 75dB hebt met sub uit. Dan weet je namelijk dat de basis goed is.

Dan pas sub aan en volume zo instellen dat deze ook 75dB heeft (pieken en dalen uitmiddelen). Je kunt overigens beter veel dempen dan boosten.

Tot slot (indien nodig) de EQ van de AVR laten instellen.

Dit is de manier die Velodyne voorschrijft, maar dan wordt natuurlijk gemeten met de eigen Digital Drive software ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive