The CinemaLounge

Gestart door high-q, juli 18, 2011, 14:27:41

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

Citaat van: high-q op oktober  3, 2012, 11:07:52
Verder lees ik vrij weinig in het Private Home Theater Thread over de beveiliging van de HT's.

Denk ook dat een verzekering voornamelijk zou zijn voor de schade die ontstaat bij het bezoek van een dief die "toevallig" tegen een HT aanloopt en zich in zijn hebberigheid afvraagt wat ie in godsnaam met al die zware spullen moet en vervolgens het lichtste meeneemt (projector bijv. van het plafond trekt --> zie denoontje). Een gerichte inbreker voor dergelijk speelgoed is zeldzaam (denk ik).
Wij hebben vooral aan de buitenkant geprobeerd te zorgen dat ze ueberhaupt al naar de buren lopen omdat het lastig is om binnen te komen (flinke bouwlamp, poort goed vastgezet). Een IP camera heb ik, maar moet nog aangesloten worden, just in case. De buren hebben overigens vergelijkbare maatregelen getroffen ;D, we gaan er dus vanuit dat het boevengilde net zolang doorschuift tot ze de straat uit is ;). Daarnaast kun je bij ons amper de HT inkijken, dus die eerste incentive is er ook nagenoeg niet.

Maar zoals gezegd, goed verzekerd zijn is nooit weg en er staat bij jullie voor iets meer centjes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kingpin

Citaat van: high-q op oktober  3, 2012, 18:51:12
De reden dat we over zijn gegaan tot aanschaf van de alarminstallatie is juist dat in een dergelijk geval het verzekerde bedrag uitgekeerd wordt en niet het standaard maximale bedrag voor a/v apparatuur dat in de eerdere polis genoemd werd. De premieverhoging komt op nog geen 4eu per maand uit, dus dat valt op zich wel mee. Waarde aan de hand van de leeftijd van de apparatuur is niks over gezegd door de expert die bij ons thuis kwam, ik zal het eens in de nieuwe polis uitzoeken.
Ik neem aan dat je een aanvullende verzekering hebt vwb audio, die heb ik ook, alleen al omdat je dan niet onderverzekerd bent.
Maar ... Het dekt absoluut geen nieuwwaarde, ze gaan kijken wat op dat moment de dagwaarde is voor uitkering.
Mocht je onderverzekerd zijn dan is helemaal drama want dan keert de verzekering bijna niets uit.

Het is afhankelijk van de aanbieder van de verzekering en de verzekeringsclausules hoeveel van de waarde van de audio- en videoapparatuur wordt uitgekeerd. Het eerste jaar zal het meestal de nieuwwaarde zijn, maar daarna komt men al snel uit op een dagwaarde. Een zelfde methode geldt voor zaken als muziekinstrumenten en foto- en filmapparatuur. Uitzondering kan zijn een bijzonder dure viool die net zoals de juwelen zal worden getaxeerd op basis van een taxatie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raymond187

OP gelezen. Leuk audio levens verhaal :)
Mooiste van alles vind ik dat je oor evolutie de juiste weg heeft bewandeld. namelijk Tannoy  :worship:

Ik ben zelf ook bekend met het verschil van D700 en de D900 en dat de D900 op laag erg aanwezig kunnen zijn.  De D900 waren volgens mij minder gewild, want waar ik mijn spul heb gekocht stonden de D900 op een gegeven moment voor €1200 p/st te koop. en de D700 €1800 p/st

De D900 in een opstelling gehoord op 2 buis versterkers en daar was het laag zeer gedimt. Zo zelfs dat ik meteen zei:" Waarom zet je er geen REL stentor tussen"  O0

Ben je zo tevreden met de TD12 dat deze niet meer vervangen worden? En klinken deze beter dan de nieuwe Definition serie? wat is je mening over de B&W 802 tov de TD12?

denoontje

Nadeel van alarm, in meeste gevallen zal de verzekering niet uitbetalen als dat niet aanstond...
Dus je moet echt discipline hebben.

high-q

Citaat van: Kingpin op oktober  3, 2012, 20:34:04
Ik neem aan dat je een aanvullende verzekering hebt vwb audio, die heb ik ook, alleen al omdat je dan niet onderverzekerd bent.
Maar ... Het dekt absoluut geen nieuwwaarde, ze gaan kijken wat op dat moment de dagwaarde is voor uitkering.
Mocht je onderverzekerd zijn dan is helemaal drama want dan keert de verzekering bijna niets uit.

Het is afhankelijk van de aanbieder van de verzekering en de verzekeringsclausules hoeveel van de waarde van de audio- en videoapparatuur wordt uitgekeerd. Het eerste jaar zal het meestal de nieuwwaarde zijn, maar daarna komt men al snel uit op een dagwaarde. Een zelfde methode geldt voor zaken als muziekinstrumenten en foto- en filmapparatuur. Uitzondering kan zijn een bijzonder dure viool die net zoals de juwelen zal worden getaxeerd op basis van een taxatie.

Ik heb het nagezocht in de polis (Speciaal Regelement Inboedelverzekering Superieur):

Objekt 2: Extra Audiovisuele apparatuur                                  waarde xx.xxx-eu
Dekking: Superieur

Voorwaarden: Met nadrukkelijke terzijdestelling van de artikelen 8.1 en 12.7 van het van toepassing zijnde speciaal regelement, geldt dat het verzekerde bedrag afkomstig is uit de door verzekerde gedane opgave en/of de door verzekerde overlegde taxatie en geldt tevens dat indien bij schade blijkt dat de waarde van de verzekerde zaken niet ten volle verzekerd is, de vastgestelde schade en kosten (met uitzondering van de op de schaderegeling betrekking hebbende kosten) naar evenredigheid wordt vergoed.

Dan gaat het verder bij artikel 8.1

Beperkingen
Voor de volgende categorieën kostbare inboedelzaken is de dekking beperkt tot 5000eu per categorie:
- lijfsieraden
- audiovisuele en computerapparatuur
- overige kostbare inboedel 

Belangrijkste stuk van 12.7

1. Waardegarantie
Op deze verzekering is waardegarantie van toepassing. Dit betekent dat onderverzekering dan niet mogelijk is en de schade aan de inboedel volledig wordt vergoed ongeacht de hoogte van de waarde van de inboedel op het moment van de schade.
2. Verval waardegarantie
Wij hebben het recht om vijf jaar na ontvangst van het laatste premie calculatiemodel een nieuw ingevuld premiecalculatiemodel op te vragen.
3. Herstel waardegarantie
Op het moment dat wij alsnog het volledig ingevuld premiecalculatiemodel ontvangen, wordt met ingang van de volgende dag de waardegarantie weer van kracht.

En dan het stuk over diefstal:

Diefstal
Wij vergoeden schade aan de inboedel als gevolg van diefstal of poging daartoe, alsmede diefstal voorafgegaan door of vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen en door afpersing. Ten aanzien van aan- en bijgebouwen, die niet binnendoor vanuit het woongedeelte bereikbaar zijn, alsmede bergruimten in flatgebouwen, geldt deze dekking uitsluitend na braak aan deze gebouwen en/of ruimten.

Aanvullend hebben we met de betreffende expert besproken dat deze polis alleen geldig is wanneer we het huis hebben beveiligd met een door hem goedgekeurd alarmsysteem.   

Citaat van: denoontje op oktober  4, 2012, 21:29:32
Nadeel van alarm, in meeste gevallen zal de verzekering niet uitbetalen als dat niet aanstond...
Dus je moet echt discipline hebben.

Mijn vriendin is overigens bij haar op kantoor de eerste die binnenkomt en de laatste die weg gaat, dat was ik bij mijn vorige werkgever ook vaak. Op zich zou dat goed moeten gaan qua discipline, maar dat moet inderdaad nog blijken.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Dat is een mooie dekking. Ik zal mijn polis er ook even op naslaan. Goed dat je dit post!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

high-q

Citaat van: Raymond187 op oktober  4, 2012, 16:22:39
OP gelezen. Leuk audio levens verhaal :)
Mooiste van alles vind ik dat je oor evolutie de juiste weg heeft bewandeld. namelijk Tannoy  :worship:

Ik ben zelf ook bekend met het verschil van D700 en de D900 en dat de D900 op laag erg aanwezig kunnen zijn.  De D900 waren volgens mij minder gewild, want waar ik mijn spul heb gekocht stonden de D900 op een gegeven moment voor €1200 p/st te koop. en de D700 €1800 p/st

De D900 in een opstelling gehoord op 2 buis versterkers en daar was het laag zeer gedimt. Zo zelfs dat ik meteen zei:" Waarom zet je er geen REL stentor tussen"  O0

Ben je zo tevreden met de TD12 dat deze niet meer vervangen worden? En klinken deze beter dan de nieuwe Definition serie? wat is je mening over de B&W 802 tov de TD12?

Bedankt voor je enthousiaste reactie! Ook een Tannoy fan zo te zien aan je sig :D

Ik kan me vanuit een praktisch oogpunt wel voorstellen waarom de D900's een stuk minder gewild waren: die krijg je niet snel door de schoonheidscommissie thuis. Qua geluid waren ze grotendeels gelijk aan de D700's met als verschil dat ze dieper door gingen in het laag. Bij een slechte plaatsing kon dat een boemerig geluid als gevolg hebben. Heb ik zelf geen last van gehad.

Toen ik de D900's nog had, heb ik ook wel eens een buizenversterker op bezoek gehad. Dat was zelfbouw gebaseerd op een Ongaku met 300B buizen en als source hadden we een Audio Aero Capitole MK2, dat klonk best goed en we hadden geen last van een vermindering in het laag.

Qua frontstage ben ik voorlopig klaar en zie ik niet direct een reden om de Dimensions te vervangen. Ik heb de DC8T's tijdens de introductie van de Arcam AVR600 gehoord bij een dealer in de buurt. Ik weet nog dat ik erg onder de indruk was van de combinatie, maar zou zo snel niet weten hoe ik ze nu zou moeten vergelijken. Wel grappig dat deze dealer een stel TD12's voor 4500eu per stuk had staan en ik hem toen gevraagd had of ik die eens op de Arcam mocht horen of de Luxman die er toen stond. Helaas kwamen we daar door het succes van de demo (was druk) niet meer aan toe.

Ik ben zelf erg fan van de B&W 800(D) serie. Lijkt me geweldig om een stel 800D's als fronts te hebben, met een HTM1D center en 802D als rears  :devil:. De 800D's heb ik ooit in surround gehoord op de VAD, aangestuurd door Classe. Ik vond het zelf prachtig, maar mijn maat die toen mee was vond het maar niks. Overigens hebben we het hier wel over een compleet andere prijsklasse.

Hoe de TD12's staan tegenover de 802's zou ik je niet durven zeggen. Laatste keer dat de 802's hoorde was op een hele dikke set van McIntosh, maar dat was niet echt mijn ding. Vond de 800D's op Classe echt stukken beter. 
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Citaat van: HTip op oktober  4, 2012, 21:47:44
Dat is een mooie dekking. Ik zal mijn polis er ook even op naslaan. Goed dat je dit post!

Geen probleem! Kingpin heeft me getriggerd om het één en ander beter uit te zoeken. Ik was er even van in de veronderstelling dat ik het zelf niet goed had begrepen, aangezien ik niet meer letterlijk wist wat ik had gelezen over de (verzekerde) waarde na een aantal jaar.

The CinemaLounge

Kingpin

Citaat van: high-q op oktober  4, 2012, 22:27:02
Geen probleem! Kingpin heeft me getriggerd om het één en ander beter uit te zoeken. Ik was er even van in de veronderstelling dat ik het zelf niet goed had begrepen, aangezien ik niet meer letterlijk wist wat ik had gelezen over de (verzekerde) waarde na een aantal jaar.
"het rapport van de experts zal in ieder geval dienen te vermelden: de nieuwwaarde, de dagwaarde, de waarde van de restanten, de herstelkosten en, voor zover relevant, de zeldzaamheidswaarde, herbouwwaarde of waardevermindering;"

Ik neem aan dat je versterker van (stel) 5 jaar oud niet de nieuwwaarde uitgekeerd krijgt? Belangrijkste van dit alles is toch dat je niet onderverzekerd bent omdat je apparatuur de meeste waarde in huis heeft neem ik aan?
Vaak is het zo dat het eerste jaar je gewoon de nieuwwaarde uitgekeerd krijgt daarna als je dagwaarde lager ligt dan 40% van de nieuwwaarde krijg je de dagwaarde uitgekeerd, tenminste zo heb ik het altijd begrepen en gelezen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

high-q

Citaat van: RalphH op oktober  3, 2012, 18:53:13
Denk ook dat een verzekering voornamelijk zou zijn voor de schade die ontstaat bij het bezoek van een dief die "toevallig" tegen een HT aanloopt en zich in zijn hebberigheid afvraagt wat ie in godsnaam met al die zware spullen moet en vervolgens het lichtste meeneemt (projector bijv. van het plafond trekt --> zie denoontje). Een gerichte inbreker voor dergelijk speelgoed is zeldzaam (denk ik).
Wij hebben vooral aan de buitenkant geprobeerd te zorgen dat ze ueberhaupt al naar de buren lopen omdat het lastig is om binnen te komen (flinke bouwlamp, poort goed vastgezet). Een IP camera heb ik, maar moet nog aangesloten worden, just in case. De buren hebben overigens vergelijkbare maatregelen getroffen ;D, we gaan er dus vanuit dat het boevengilde net zolang doorschuift tot ze de straat uit is ;). Daarnaast kun je bij ons amper de HT inkijken, dus die eerste incentive is er ook nagenoeg niet.

Maar zoals gezegd, goed verzekerd zijn is nooit weg en er staat bij jullie voor iets meer centjes.

Tot voor kort hadden wij altijd één van de auto's op de oprit staan die de doorgang naar de garage/HT blokkeerde. Aangezien we nu een auto minder hebben, is deze doorgang overdag een stuk toegankelijker voor mensen met slechte intenties. 's Avonds is de doorgang wel geblokkeerd als de auto er staat. Wat lastiger wordt het in het weekend als we weg zijn, dat zijn we best vaak.

Hoewel we vrijstaand wonen, zitten de buren (een gepensioneerd stel) dicht genoeg in de buurt om overdag een oogje in het zeil te houden. Dat doen ze dan ook voor de halve buurt, je kent ze wel :D

Ook hebben we onze vrienden en kennissen uit de buurt vriendelijk verzocht om niet al te uitgebreid te vertellen wat er bij ons "te halen valt". Hoewel we erg trots zijn op de ruimte, lopen we er niet openlijk mee te koop. Ik denk dat dat voor de meeste mensen op dit forum wel geldt. 

Ik ben me er heel erg van bewust van wat er nu in de ruimte staat, maar ook van het feit dat er mensen zijn die nog meer, beter, exclusiever en duurdere apparatuur hebben staan. Deze hobby is leuk, vooral omdat er altijd nog wel een punt is waar je naartoe kunt werken ;)

The CinemaLounge

Kingpin

Aanvulling van bovenstaande:

In je document staat het volgende ook duidelijk omschreven:

12.2 Vergoeding op basis van nieuwwaarde
Wij vergoeden schade aan de inboedel op basis van nieuwwaarde, met uitzondering van de zaken die zijn vermeld in de hierna genoemde artikelen 12.3, 12.4 en 12.5.

12.3 Vergoeding op basis van dagwaarde
Wij vergoeden op basis van dagwaarde ten aanzien van:
– zaken waarvan de dagwaarde minder bedraagt dan 40% van de nieuwwaarde;
– zaken onttrokken aan het gebruik waarvoor zij waren bestemd;
– brom-, snorfietsen en motormaaiers;
– zonweringen en (schotel)antennes;
– aanhangwagens, caravans en vaartuigen en de daarbij behorende onderdelen en accessoires, alsmede de losse onderdelen en accessoires van motorrijtuigen;
– roerende zaken dienende tot uitoefening van het bedrijf van verzekerde.

12.7 heeft alleen betrekking op waardegarantie wat betekend dat ongeacht wat je er hebt staan je nooit onderverzekerd bent, je krijgt dan de volledig 'waarde' uitgekeerd zoals in punt 12.3 is vastgesteld.

high-q

Ik kon het niet anders maken dan dat het er stond, daarom heb ik het letterlijk overgenomen. De expert heeft een taxatie gedaan en heeft verder niks geroepen over de leeftijd van apparatuur of waardevermindering. Bedankt dat je punt 12.3 en punt 12.7 voor mij met elkaar in verband hebt gebracht. Het staat duidelijk op papier, maar voor mij was dat het niet en zo heeft de expert het ook niet gebracht.

Tijdens de taxatie heeft de expert van alles genoteerd, het uiteindelijke rapport heb ik zelf nooit onder ogen gekregen. Het enige wat ik na de taxatie kreeg, was een offerte van de genoemde polis en het verzoek om een alarmsysteem aan te schaffen dat voldeed aan hun eisen.

The CinemaLounge

Kingpin

Citaat van: high-q op oktober  4, 2012, 23:40:05
Ik kon het niet anders maken dan dat het er stond, daarom heb ik het letterlijk overgenomen. De expert heeft een taxatie gedaan en heeft verder niks geroepen over de leeftijd van apparatuur of waardevermindering. Bedankt dat je punt 12.3 en punt 12.7 voor mij met elkaar in verband hebt gebracht. Het staat duidelijk op papier, maar voor mij was dat het niet en zo heeft de expert het ook niet gebracht.

Tijdens de taxatie heeft de expert van alles genoteerd, het uiteindelijke rapport heb ik zelf nooit onder ogen gekregen. Het enige wat ik na de taxatie kreeg, was een offerte van de genoemde polis en het verzoek om een alarmsysteem aan te schaffen dat voldeed aan hun eisen.
Ik kan me iets voorstellen bij een aparte audioverzekering, heb ik ooit ook eens gehad (weet niet of dat er nu ook nog is), maar die kost je wel heeel wat meer dan die 4 euro/maand die je nu moet betalen ;) ik had het nodig omdat ik toen nog wel eens vaak in de week onderweg was met mijn muziekinstrumenten die meer waarde hadden dan de auto  :smile: bij een ongeval zou dat betekenen dat ik de auto wel vergoed kreeg maar niet de muziekinstrumenten, deze waren tevens vergoed tegen vallen of als er iemand zeg maar een glas bier erover goot etc.
Over het algemeen kun je stellen dat wanneer de dagwaarde meer is als 40% van de nieuwwaarde je verzekering gewoon de nieuwwaarde uitkeerd, anders de dagwaarde en dat in jouw geval je geen zorgen hoeft te maken over onderverzekering.
Ik zou je eens vragen of je contact wilt opnemen met die expert en eens een "praktijk" gevalletje voorleggen en dan eens kijken wat hij zegt, ben ik zelf ook wel eens benieuwd naar, alles staat er ook zo cryptisch in altijd.

larzie

Ik vraag me af idd of het de moeite waard is om alles te beveiligen en duur te laten verzekeren ivm die dagwaarde wat ze zullen uitkeren. Ok het is beter dan niks uiteraard mochten ze inbreken.
Daarnaast wat iemand hiervoor ook al heeft gezegd. Inbrekers nemen vaak kleine, waardevolle spullen mee. Ze gaan echt niet met die grote speakers lopen zeulen. Dat kost veel te veel tijd.
Bij kameraad van me was ook ingebroken, daar was zn xbox gejat en wat spellen, en nog wat kleine apparatuur. Grote flatscreen, pc, etc... hebben ze laten staan. Toen bij mijn ouders in de buurt werd ingebroken, waren ze specifiek op zoek naar autosleutels. De auto van de buren was toen gejat.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Ben er bij de verzekering nog even achteraan gegaan hoe het nou precies zat. Kingpin, erg bedankt voor je uitleg want het was precies zoals je het me uit had gelegd. De expert is destijds langs geweest om de situatie te bekijken. Ik heb toen aangegeven dat het bedrag van 5000eu wat in de polis vermeld stond niet genoeg was als er echt een keer iets mis zou zijn. Hij heeft mij daarom gevraagd een schatting te geven van de waarde van alle aanwezige audioapparatuur, dit heb ik toen gedaan met de nieuwwaarde.

Dit is hetzelfde bedrag wat later ook op de nieuwe polis vermeld stond, zodat we in geen geval onderverzekerd zouden zijn. En toen kwam het verhaal met de dagwaarde en 40% van de nieuwwaarde: In het ergste geval ben ik met de nieuwe polis beter uit, omdat deze bij uitkering van schade verder gaat dan de standaard 5000eu uit de vorige polis. Dit was voor mij overigens een goed leermoment om de volgende keer bij dit soort dingen beter op te letten.

Nog iets stoms met de alarminstallatie: Sinds deze geïnstalleerd was, deed het draadloze internet het ineens niet meer. Aan de situatie in de meterkast was niks veranderd, behalve dat de installateur de router op een andere plek had gehangen. Ik had eerst het vermoeden dat hij per ongeluk iets stuk had gemaakt, maar de oorzaak van het probleem was veel simpeler: De router en het draadloze alarmsysteem hadden last van elkaars broadcast signaal ::) 

The CinemaLounge

Kingpin

Gelukkig dat het nu duidelijk is, het staat er ook altijd zo cryptisch in en jammer dat de 'expert' het hier niet over heeft gehad.

high-q

Citaat van: Kingpin op oktober  8, 2012, 22:27:41
Gelukkig dat het nu duidelijk is, het staat er ook altijd zo cryptisch in en jammer dat de 'expert' het hier niet over heeft gehad.

Het vreemdste vind ik dat ze in de polis specifiek verwijzen naar twee paragrafen, terwijl de andere genoemde paragrafen net zo belangrijk of misschien wel belangrijker zijn. Het staat op deze manier naar mijn mening erg misleidend op papier.  Maar goed, het is nu helder en ik kan leven met deze constructie  :)

The CinemaLounge

high-q

Ochtendje/Middagje bij BB&G ...

Gister ben ik bij Beter Beeld & Geluid langs geweest voor een hercalibratie van mijn projector bij 1000u. Ik heb mijn Epson TW5500 van forumgenoot DVDMartinDVD overgenomen die deze oorspronkelijk bij BB&G heeft gekocht. Bij de koop zat een eerste calibratie en een hercalibratie die bij wat navragen overdraagbaar bleek te zijn. Daarover wil ik even kwijt dat ik dit een ongelooflijk goede service vind en nu, zeker na het bezoek aan de winkel, begrijp waarom zoveel mensen erop hameren om met deze heren zaken te doen: Het zijn prettige gesprekspartners die spreken vanuit hun passie en expertise en daarbij ontzettend goed de soms wat complexe informatie in duidelijke en begrijpelijke taal over te brengen naar de klant.

Na een kleine 160km te hebben gereden kwam ik aan op de plaats van bestemming. Met de doos onder mijn arm belde ik aan, waarvan ik eerst dat het de achterdeur was, om door Bjorn vriendelijk ontvangen te worden. Later kwam ik erachter dat de meeste bezoeken op afspraak plaats vinden en daarom geen sprake is van een "winkel met etalage". Het pand is ingedeeld in verschillende smaakvol ingerichte ruimtes, waarin alle apparatuur en sets netjes en zorgvuldig opgesteld staan om bekeken en beluisterd te kunnen worden. Ook erg leuk dat Garmt mij op een gegeven moment binnen zag lopen, ik mezelf voor wilde stellen, waarop hij zei: Oh, wij hebben elkaar al eens gesproken. Leuk om te horen dat na een bezoek aan de VAD en AV-NU dik twee a drie jaar geleden hij nog wist wie ik was. Helemaal als je bedenkt dat er honderdenmensen op die beurzen voorbij zijn gekomen.

Via de grote zaal liepen we eerst door naar de HT-ruimte om de projector aan te sluiten, zodat deze op temperatuur kon komen om later gecalibreerd te kunnen worden. Terwijl de projector warm stond te draaien in de HT, kon ik in de grote zaal even wachten. Meteen werd mijn aandacht gegrepen door een imposant ogende opstelling van in iedere geval interessant ogende apparatuur. Bjorn gaf als toelichting dat het hier ging om een stel Avantgarde Acoustic  (Uno of Duo) hoornluidspreker met actieve subs, aangesloten op een Leben  (CS300?) buizenversterker en de nieuwe Meridian streamer. Ook in het rack opgesteld, maar niet aangesloten, was de Mark Levinson No-532H.

De eerst kenmerkende eigenschappen die mij aan deze opstelling opvielen waren: het gemak, de levendigheid en de rust waarmee het speelde. En dat maar met enkele watts die de Leben leverde! Dit was, zoals Garmt het uitlegde, te danken aan de kwaliteit van de Leben versterker, de hoge gevoeligheid van de Avantgarde Acoustics speakers en de de belangrijkste factor: de synergie tussen de gebruikte componenten.

Even later schakelde Garmt over naar de ML No-532H om het verschil te laten horen. Wat hierbij erg opviel was dat de ML even de tijd nodig had om warm te worden. De eerste minuten klonk het heel geforceerd, in mijn beleving een verschil tussen buizen en solid state. Naar mate het apparaat warmer werd, begon deze een stuk aangenamer te klinken. Ineens werd het een stuk moeilijker om te bepalen welke van de twee versterkers de betere was in de opstelling, erg interessant!

Na deze korte luistersessie bewoog Garmt zich weer richting de HT om de projector te calibreren. Op de vraag of ik met hem mee mocht kijken, kreeg ik het enthousiaste antwoord: Jazeker mag dat, gezellig! De projector was inmiddels goed warm, Garmt had de sensor (getrainde meter) in het lichtpad geplaatst, zijn laptop aangesloten, de calibratie-dvd in de Oppo geplaatst en de software opgestart: We were good to go! Vooraf nog even de vraag gehad op welke modus de projector gecalibreerd moest worden. Vanwege de lichtopbrengst en grootte van het scherm, hebben we gekozen om de calibratie te doen in de normale modus (niet eco).

Via de DVD die gebruikt werd, konden de hoofdstukken doorlopen worden tijdens het calibreren. Te beginnen bij de grayscale. Termen die hierbij uitgelegd werden, waren onder andere: Hoge en lage regionen (licht/donker), primaries (Rood Groen Blauw), kleurverzadiging en luminantie (hoeveelheid geproduceerd licht). Deze termen zullen mensen die hier nooit mee werken waarschijnlijk niet veel zeggen, bij gebrek aan kennis kan ik deze helaas ook niet beter uitleggen dan aan de hand van dit verhaal.

Zelf had ik het idee dat de laatste tijd het beeld dat de TW5500 produceerde wat groenig was, dit was iets wat in de eerste meting direct naar voren kwam. Stap voor stap legde Garmt uit wat hij aan het doen was om dit te corrigeren. Wat mij bij is gebleven, is dat de kleur groen niet tot de gewenste waarde aangepast kon worden en om de balans toch goed te krijgen, de kleuren rood en blauw zijn verlaagd. Een ander belangrijk punt is dat voor de Temperature Tracking de color temperature van 6500 naar 7000 verhoogd moest worden, niet ideaal maar nog steeds acceptabel (na de meting vrij vlak).

Wat erg duidelijk werd, was de interactie die plaatst vond tussen de instellingen: Tussen deze verschillende instellingen moest steeds geswitcht worden om te controleren of deze nog voldoende in balans waren. Na de grayscale was het cms gedeelte aan de beurt. Ook hier moest nog het één en ander aangepast worden. Wat me hier nog van bij staat was het regelen van de secondaries (Cyaan, Geel en Magenta). Zonder hier al te veel op in te gaan, want het was nogal een boel informatie, kwamen we tot de discussie dat bij een calibratie vaak alleen de secondaries worden aangepast en de primaries met rust worden gelaten. Leuke materie, maar ook hier heb ik te weinig kennis van om het duidelijk uit te leggen.

Na alle aanpassingen hebben we gekeken naar de Chromacity Coordinates en de Color Tracking. De primaries waren iets verschoven, waardoor de driehoek een hele lichte tilt (met de klok mee) naar rechts kreeg. Belangrijk bij de Chromacity Coordinates was dat de juiste balans er was en de resultaten nog steeds erg netjes waren. Bij de Color Tracking lagen de Accuracy waardes tussen de 90 en 110%. Ook lagen de gemeten waardes van rood, groen en blauw erg dicht bij elkaar. Helaas heb ik van deze metingen geen rapport, dus kan ik de exacte waardes niet laten zien. Ik zal nog eens vragen of Garmt het niet toevallig heeft opgeslagen.  De ingestelde waardes zijn in de TW5500 in ieder geval wel veilig gesteld.

Na de calibratie is Bjorn weer aangeschoven om een demo te geven van het resultaat en tegelijkertijd een demo te geven van de set die in de ruimte opgesteld stond, bestaande uit: De Anthem MRX700 receiver, Revel fronts, center en surround en de Velodyne DD18+. Helaas hebben we hier in verband met de tijd (mijn parkeertijd was op en er was nog een demo gepland) wat minder tijd aan besteed, maar van wat ik hoorde was ik zeker onder de indruk. We hebben een viertal scenes bekeken, namelijk Baraka (Monk with Bell), Kungfu Panda 2 (inner peace) en Avengers (Loki's arrival en Invasion begins).

Wat me aan deze opstelling op viel was dat er aan power geen gebrek was en de ruimtelijke weergave. Vooral met de HD-audio tracks. Zoals Garmt zeer terrecht aan gaf kwam het geluid veel losser van de speakers en klonk het geheel grootser dan met het standaard geluidsspoor. De bubble klonk erg goed, naar mijn mening het gevolg van een zorgvuldige opstelling van de speakers plus het Anthem Room Correction systeem. Ook het sublaag geproduceerd door de DD18+ zorgde weer voor het nodige wapperen van broekspijpen. Wat mij hierbij erg op viel was dat, ondanks de ongelooflijk hoeveelheid druk, de sub niet direct aanwijsbaar was. In mijn eigen ruimte heb ik al snel als het volume hoger gezet wordt, dat de locatie van sub gemakkelijk aan te wijzen is.

Na deze sessie hebben we de projector nog 10 a 15 minuten af laten koelen, voordat deze weer terug in de doos ging. Ondertussen hebben we het nog gehad over de voor- en nadelen van Arcam en de verschillen ten opzichte van Anthem: De Avr600 vs de MRx700 en de AV888/P777 vs de AVM 50v/A5 combinatie. Na de demo met de MRX700, ben ik wel erg benieuwd geworden naar wat deze in mijn opstelling doet. Ik ben er wel erg over aan het nadenken om deze receiver toch een kans te geven, mocht het zo ver zijn.

Tot zo ver het verslagje van een aantal uurtjes bij BB&G. Erg leuk om tijdens het typen de hele ervaring te herbeleven. Heren, nogmaals ontzettend bedankt voor de goede service, de gastvrijheid en het delen van jullie kennis! Excuses als ik niet alle info juist heb, maar het was nogal veel om in een vrij korte tijd op te nemen :D

The CinemaLounge

Etiennevh

Leuk verslag. Blijkt maar weer de expertise van deze mannen. En heb je het merkbare verschil ook al in je eigen ruimte getest of heb ik daaroverheen gelezen?

Het zal er ongetwijfeld wezen :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

high-q

Citaat van: Etiennevh op oktober 14, 2012, 16:25:09
Leuk verslag. Blijkt maar weer de expertise van deze mannen. En heb je het merkbare verschil ook al in je eigen ruimte getest of heb ik daaroverheen gelezen?

Het zal er ongetwijfeld wezen :)

Nee, daar heb je niet overheen gelezen. Ik heb de projector vanmiddag pas opgehangen en heb wat problemen met de HDMI-kabel. Heb tot nu toe nog geen ander beeld gehad dan het blauwe Epson scherm. Hopelijk kom ik daar vanavond nog uit.

The CinemaLounge

garmtz

Leuk verslag! Ik vond het ook een aangenaam bezoek! Het is duidelijk dat je een technische inslag hebt, want veel zaken waren je toch vrij snel duidelijk. Het calibratieverhaal klopte niet voor 100% (is ook wat complexere materie), maar als mensen vragen hebben over het geschrevene, wil ik een aantal zaken wel extra verduidelijken... :)

Komt er in ieder geval op neer dat de gray scale van een TW5500 perfect goed te krijgen is (dus dat met het groen niet goed krijgen is hier niet aan de orde) en dat als je het CMS van de TW5500 op 100% verzadiging gaat instellen, je op onderverzadigde kleuren uitkomt in de lagere verzadigingswaardes. Het is dus een beetje schipperen om hier het mooiste compromis te krijgen. Het kleurprofiel Natural heeft een beter uitgangspunt wat betreft CMS, maar dan kun je de gray scale niet afstellen... Deze zaken zijn met de TW9000 beter geregeld (lees: opgelost).

Martijnst1990

Leuk stukje om te lezen :) Fijn dat je projector weer gekalibreerd is, kan je voorlopig weer je filmpjes kijken met perfect beeld 8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

high-q

Citaat van: high-q op oktober 14, 2012, 19:06:41
Nee, daar heb je niet overheen gelezen. Ik heb de projector vanmiddag pas opgehangen en heb wat problemen met de HDMI-kabel. Heb tot nu toe nog geen ander beeld gehad dan het blauwe Epson scherm. Hopelijk kom ik daar vanavond nog uit.

Ben er gister na heel vaak proberen niet uit gekomen. Ik vermoed dat er aan het einde van de kabel, aan de receiver-kant, een kabelbreuk zit of dat de connector niet helemaal lekker is. Vandaag ga ik een el-cheapo HDMI-kabel halen om vast te stellen of het probleem in de huidige kabel zit. Heb gelijk ook maar een mailtje gestuurd naar kabeltje.com met de vraag of er nog garantie op zit.

Citaat van: Martijn90 op oktober 14, 2012, 23:00:53
Leuk stukje om te lezen :) Fijn dat je projector weer gekalibreerd is, kan je voorlopig weer je filmpjes kijken met perfect beeld 8)

Moet nog heel even geduld hebben  :nopompom:

The CinemaLounge

high-q

Citaat van: garmtz op oktober 14, 2012, 20:05:17
Leuk verslag! Ik vond het ook een aangenaam bezoek! Het is duidelijk dat je een technische inslag hebt, want veel zaken waren je toch vrij snel duidelijk. Het calibratieverhaal klopte niet voor 100% (is ook wat complexere materie), maar als mensen vragen hebben over het geschrevene, wil ik een aantal zaken wel extra verduidelijken... :)

Komt er in ieder geval op neer dat de gray scale van een TW5500 perfect goed te krijgen is (dus dat met het groen niet goed krijgen is hier niet aan de orde) en dat als je het CMS van de TW5500 op 100% verzadiging gaat instellen, je op onderverzadigde kleuren uitkomt in de lagere verzadigingswaardes. Het is dus een beetje schipperen om hier het mooiste compromis te krijgen. Het kleurprofiel Natural heeft een beter uitgangspunt wat betreft CMS, maar dan kun je de gray scale niet afstellen... Deze zaken zijn met de TW9000 beter geregeld (lees: opgelost).

Ik herinnerde me op de terugweg ineens dat ik tijdens mijn studie een semester Perceptie heb gevolgd, daarin zijn onder andere ook de onderdelen licht en kleur behandeld en hoe je ogen en hersenen daarmee om gaan. Omdat we geen calibratierapport hadden gemaakt heb ik plaatjes uit het topic van Htip gebruikt om terug te beredeneren wat er tijdens de calibratie gebeurd is. Zoals je zegt is het best complex en voor mij was het vrij veel om in één keer helemaal te begrijpen. Het zou ook wat zijn als een leek het gelijk 100% kloppend na kan vertellen ;D

Bedankt nog voor de toelichting!

The CinemaLounge

HTip

Mooi verslag van een heel herkenbare ervaring. Leuk dat je speakers van Avantgarde hebt mogen beluisteren. Ik heb lang geleden op een high-end beurs de Duo's gehoord en was daar erg van gecharmeerd. Waren helaas voor ons toen niet bereikbaar.

En je ziet maar weer hoeveel kennis je moet hebben, want elke projector reageert weer anders en niet ieder CMS is hetzelfde. Je moet kunnen interpreteren wat je ziet en wat er gebeurt als je aanpassingen hebt gedaan. Daarom vind ik het ook knap dat o.a. Garmt dit zo goed kan. :thumbs-up:

Belangrijkste is dat je beter beeld hebt... en misschien binnenkort nóg beter geluid ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive