The CinemaLounge

Started by high-q, July 18, 2011, 14:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

high-q

Quote from: morca on June  5, 2012, 22:11:24
Je gaat ons dus verassen ,of we moeten terug gaan lezen ........... :D

Quote from: Annuk on June  6, 2012, 00:12:23
Ik denk ook dat High-Q ons gaat verrassen xD

Quote from: larzie on June  6, 2012, 00:27:46
Het begint met anamorphische en het eindigt op lens


Geen verassing, het staat vanaf het begin af aan al op pagina 1 van dit topic  :laugh:


Quote from: HTip on June  6, 2012, 07:32:47
Dat was ook mijn eerste gedachte ;) Gave aanwinst in ieder geval :thumbs-up:

Wat schade aan vaste constructies betreft, dat kan een sub nooit veroorzaken. Zeker niet als die ook nog ontkoppeld is. Er bestaat nog een topic over van forumlid Marsh. Ik geloof dat je 160 dB :o geluidsdruk moet opbouwen ;)

Thanks, ben erg benieuwd wat voor impact de lens gaat hebben!

Poe, 160dB gaan we zeker niet redden. We houden het mooi bij het temperatuurverschil verhaal.   
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

140dB is de pijngrens... en is te vergelijken met het geluid van een opstijgend vliegtuig. Ik ga er dan vanuit dat als je sub 160dB produceert je dat zelf ook niet als echt prettig zult ervaren. Laat staan de rest van het dorp waar je woont High-q ;)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Voordat ik de bestelling heb geplaatst, heb ik me weer een tijdje verdiept in het Constant Image Height verhaal en de anamorfische lenzen die daarbij komen kijken. Het hele CIH gebeuren blijkt toch een niche-markt te zijn waarover weinig informatie te vinden is. Veel mensen maken blijkbaar toch liever gebruik van de zoom-functie om hun 2.35:1 scherm gevuld te krijgen.

De meest bruikbare informatie heb ik op het AVSFORUM kunnen vinden. Naast flink wat uitleg over termen en berekeningen die komen kijken bij het bepalen van de ideale projectieafstand, beeldverhoudingen en optische afwijkingen, worden deze ook ondersteund door foto's en diagrammen zodat je kan zien wat het precies inhoudt. 

Na in het begin het uitzoekwerk te hebben gedaan, was mijn keus gevallen op het merk Prismasonic vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Voor merken als Panamorph of ISCO betaal je aanzienlijk meer, daarbij laat ik dan buiten beschouwing wat het kwaliteitsverschil is. Met de komst van de nieuwe Prismasonic lijn (HD6000x), leek ik echter opnieuw een keus te kunnen maken.

Helaas kwam ik erachter dat een model uit de nieuwe HD6000 lijn (met cylindrische lenzen ipv prisma's) voor mij geen optie was, omdat deze EN alleen gecombineerd kunnen worden met de nieuwere ophangsystemen EN geen passthrough functie hebben. In plaats van de passthrough functie is er nu een focus-functie en wordt in de nieuwe lijn gebruik gemaakt van een optioneel elektronisch lift systeem waarmee de lens in het licht-pad gepositioneerd kan worden.

Aan het ophangsysteem hangt een flink prijskaartje: ±$1000 voor de CB-500 exclusief lift! Al met al zou ik voor mijn situatie het dubbele kwijt zijn als ik een model uit de HD6000 lijn aan had willen schaffen. Tsja, dan is voor mij de keus gemakkelijk: STICK TO THE PLAN!! ;)

Uiteindelijk is het toch de HD5000R geworden, omdat de passthrough-functie wenselijk is vanwege het feit dat de beamer aan het plafond hangt en de remote het bedienen van de lens een stuk prettiger maakt. Hieronder een paar foto's:








HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Quote from: larzie on June  6, 2012, 10:14:40
140dB is de pijngrens... en is te vergelijken met het geluid van een opstijgend vliegtuig. Ik ga er dan vanuit dat als je sub 160dB produceert je dat zelf ook niet als echt prettig zult ervaren. Laat staan de rest van het dorp waar je woont High-q ;)

Afgezien van het feit dat ik dat niveau nooit ga halen, zijn ze hier in de buurt wel wat gewend met die laag overvliegende straaljagers. Zou jij moeten weten :P
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

morca

Quote from: HTip on June  6, 2012, 07:32:47
Dat was ook mijn eerste gedachte ;) Gave aanwinst in ieder geval :thumbs-up:

Wat schade aan vaste constructies betreft, dat kan een sub nooit veroorzaken. Zeker niet als die ook nog ontkoppeld is. Er bestaat nog een topic over van forumlid Marsh. Ik geloof dat je 160 dB :o geluidsdruk moet opbouwen ;)
Dat zou ong het punt zijn dat ze barsten,tegen de 170 vergruizen ze bijna tot zand denk ik  :clapping:

larzie

Quote from: high-q on June  6, 2012, 10:35:49
Afgezien van het feit dat ik dat niveau nooit ga halen, zijn ze hier in de buurt wel wat gewend met die laag overvliegende straaljagers. Zou jij moeten weten :P

Gelukkig stijgen ze niet op boven mijn huis.  :D Maar ik woon idd niet ver van de vliegbasis. Moet zeggen dat ik weinig last heb van die straaljagers.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Quote from: larzie on June  6, 2012, 12:58:15
Gelukkig stijgen ze niet op boven mijn huis.  :D Maar ik woon idd niet ver van de vliegbasis. Moet zeggen dat ik weinig last heb van die straaljagers.

Helaas woon ik dichterbij de vliegbasis en heb ik eens in de zo veel tijd "last" van doorstartende straaljagers. Als de pilioten aan het trainen zijn, kan je in ieder geval niet relaxed een filmpje kijken. Gelukkig duren dat soort sessies ook niet langer dan een uur of 2.

Zag btw dat mijn pakketje al wel in het land is. Zal dan waarschijnlijk morgen wel bezorgd worden :happy:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

VlisChris

Toen ik in Friesland was waren ze net bezig met een internationale oefening. Heb jij daar veel last van gehad?
Iedere keer als er 1 de lucht in ging moesten we stoppen met praten om te wachten tot die over was. Geluid ging echt door merg en been 8) En de grond stond ook volle bak mee te trillen. Maar ik kan me voorstellen dat het voor omwonenden vrij vervelend is om het maar zo uit te drukken?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

high-q

Quote from: Christiaan S on June  7, 2012, 11:16:14
Toen ik in Friesland was waren ze net bezig met een internationale oefening. Heb jij daar veel last van gehad?
Iedere keer als er 1 de lucht in ging moesten we stoppen met praten om te wachten tot die over was. Geluid ging echt door merg en been 8) En de grond stond ook volle bak mee te trillen. Maar ik kan me voorstellen dat het voor omwonenden vrij vervelend is om het maar zo uit te drukken?

Dan was je echt heel erg dicht in de buurt, ik woon 2km van de basis vandaan  ;D

Ik vind het persoonlijk niet zo erg, daarom had ik last ook tussen aanhalingstekens gezet. Meestal weet je van te voren al wel wanneer ze lawaai gaan maken, dan weet je dus ook dat het geen zin heeft om een film op te zetten.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

high-q

Quote from: clockwork on June  7, 2012, 20:08:30
Je kunt dan toch Top Gun kijken?   :D

LOL, geluid loopt dan alleen een beetje out of sync denk ik  :laugh:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Quote from: high-q on June  7, 2012, 20:13:31
LOL, geluid loopt dan alleen een beetje out of sync denk ik  :laugh:

De vluchtleiding even bellen om daar afspraken over te maken. Gaan ze vast wel in mee als je dat uitlegt.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

VlisChris

Ramen opzetten. Dan hoef je je eigen geluid niet meer aan te zetten. Verdikkemes wat maakten die jets een herrie zeg 8) Was echt indrukwekkend.
Flink subje nodig om dat te overstemmen ;)

Maar dan ben ik idd erg dicht in de buurt geweest. . . Jammer dat het toen niet meer gelukt is :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

high-q

Quote from: Christiaan S on June  7, 2012, 20:18:22
Ramen opzetten. Dan hoef je je eigen geluid niet meer aan te zetten. Verdikkemes wat maakten die jets een herrie zeg 8) Was echt indrukwekkend.
Flink subje nodig om dat te overstemmen ;)

Maar dan ben ik idd erg dicht in de buurt geweest. . . Jammer dat het toen niet meer gelukt is :)


Behoorlijk indrukwekkend, schrik er soms nog steeds van als de oefeningen beginnen!  8)

Inderdaad jammer, maar geen ramp. De ruimte gaat voorlopig nergens heen, dus het kan altijd nog wel een keer ;)

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#1264
Overigens is de Prismasonic HD5000R binnen en klaar om geïnstalleerd te worden. Tot nu toe heb ik alleen de lens uitgepakt om te kijken of de motorunit werkt en heb ik alvast de beschermende stickers verwijderd. Wat me hierbij gelijk opviel, was dat de lens veel groter en zwaarder was dan ik had verwacht.

Uit de handleiding kon ik, in combinatie met de handleiding van de CB-200 ophangbeugel, opmaken dat het geen klusje is wat je gemakkelijk in je eentje doet. Ik zal nog even een paar dagen geduld moeten hebben totdat ik het samen met iemand erbij kan doen.

hieronder wat foto's van de lens zoals die uit de doos kwam:










Can't wait!  :D




HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Wat een apparaat! :butbut:

Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien...... :coffee:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

high-q

#1266
Vanvond ben ik "even" bezig geweest met het los halen van de TW5500 van het plafond en het monteren van de HD5000R aan de CB-200 mount. Wat een ongelooflijke rotklus was dat! Aan de handleidingen van de lens en de mount heb je vrij weinig en op internet is er ook bijna niks over de installatie van deze combinatie te vinden, behalve dat de mensen die dezelfde mount hebben het een ongelooflijk onding vinden.

Na een hoop gepuzzel en geschuif en wat later meer op geluk dan wijsheid leek, heb ik het toch voor elkaar gekregen. De bedoeling is dat de hele bende morgen weer op z'n plek wordt gehangen. Daarna kan het fijne afstel werk van de lens beginnen wat mogelijk ook weer een uitdaging gaat worden.


Quote from: clockwork on June  9, 2012, 19:22:28

Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien...... :coffee:


... hier heb je alvast wat plaatjes van de tussenstand:


De Epson TW5500, Prismasonic CB-200 & Prismasonic HD5000R






Ik vind het er belachelijk uit zien  :D

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Martijnst1990

Ik ook :D Maar het gaat natuurlijk om het resultaat :) Ben benieuwd hoe die je gaat bevallen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

high-q

Quote from: Martijn90 on June 11, 2012, 23:18:29
Ik ook :D Maar het gaat natuurlijk om het resultaat :) Ben benieuwd hoe die je gaat bevallen.

Ik heb twee jaar geleden kennis gemaakt met cinemascope op de AV-NU bij de stand van BB&G en was er zo van onder de indruk dat ik het mee heb genomen in de planning van mijn HT. Wat ik me kan herinneren is dat er gebruik werd gemaakt van een kwalitatief betere beamer van Epson en een kwalitatief beter scherm. Op zich ben ik hartstikke tevreden met de kwaliteit die ik nu heb, dus de nadruk zal voornamelijk liggen op de extra beleving die je krijgt bij het kijken van 2.35:1 materiaal.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Martijnst1990

Quote from: high-q on June 11, 2012, 23:36:13
Ik heb twee jaar geleden kennis gemaakt met cinemascope op de AV-NU bij de stand van BB&G en was er zo van onder de indruk dat ik het mee heb genomen in de planning van mijn HT. Wat ik me kan herinneren is dat er gebruik werd gemaakt van een kwalitatief betere beamer van Epson en een kwalitatief beter scherm. Op zich ben ik hartstikke tevreden met de kwaliteit die ik nu heb, dus de nadruk zal voornamelijk liggen op de extra beleving die je krijgt bij het kijken van 2.35:1 materiaal.
Ik heb het daar toevallig ook voor het eerst gezien :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Ziet er imposant uit! Heb je rekening gehouden met het extra gewicht voor de beamersteun?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RubenV.

Misschien een domme vraag maar wat doet het nou eigenlijk precies? Als ik het goed begrijp dan projecteert de lens het beeld in een andere size/format?
Ik lees in ieder geval in de laatste zin de woorden extra beleving, een van de kenmerken van een waardige upgrade :thumbs-up:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

high-q

#1272
Quote from: Martijn90 on June 12, 2012, 00:01:47
Ik heb het daar toevallig ook voor het eerst gezien :)

... en wat vond je ervan?  ;D


Quote from: HTip on June 12, 2012, 06:27:48
Ziet er imposant uit! Heb je rekening gehouden met het extra gewicht voor de beamersteun?

Thanks!! Als ik me niet vergis hebben mijn plafondplaten een draagkracht van 60kg/m2 en is de CB-200 mount geschikt voor beamers tot 15kg. De Epson TW5500 weegt 7,5kg en de HD5000R weegt 3,8kg, dus we zitten safe  :thumbs-up:


Quote from: RubenV. on June 12, 2012, 09:44:38
Misschien een domme vraag maar wat doet het nou eigenlijk precies? Als ik het goed begrijp dan projecteert de lens het beeld in een andere size/format?
Ik lees in ieder geval in de laatste zin de woorden extra beleving, een van de kenmerken van een waardige upgrade :thumbs-up:

In het kort zorgt het ervoor dat bij films die zijn opgenomen in het 2.35:1 formaat, de zwarte balken weg worden gehaald en de film full screen op een 2.35:1 scherm getoond kunnen worden.

Ten eerste doet de beamer de verticale rekking, zodat het volledige oppervlak van de chip in je beamer wordt gebruikt en alle pixels worden benut. Dit resulteert in een hogere resolutie en meer lichtopbrengst.

Ten tweede doet de lens een horizontale rekking (1.33x groter), waardoor de verhouding weer kloppend wordt gemaakt en het 2.35:1 scherm in de breedte volledig kan worden benut.

Om een beeld te krijgen van het bovenstaande verhaal, kun je onderstaande tutorial bekijken over anamorfische projectie:




In de derde stap waar ze in de tutorial over spreken, gebruik ik de de passthrough functie van de HD5000R (om 16:9 content te bekijken) in plaats van een gemotoriseerde oplossing om de lens in en uit het lichtpad te plaatsen.

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

DVDmartinDVD

Hoi HIgh-Q,

mooi hoor die lens. Is het dan wel zo dat je de ondertitels wat omhoog moet schuiven omdat deze meestal met 2 regels de onderste regel in de zwarte balk valt.

Dus je gaat de ondertitels meer in het midden van het beeld schuiven, waardoor de ondertitels midden in je beeld verschijnt?

Goed bezig.

Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

HTip

In plaats van een lens ben ik van plan om de zwarte balken te maskeren met panelen. Ondertitels moet ik dan verschuiven, dus ik vermoed dat dat ook voor een lens geldt. Daarom heb ik overigens de Oppo gekocht, want die heeft die functie ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive