Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Citaat van: skyfox op maart 21, 2012, 10:09:15
Simpel: weet je hoe leuk luistersessies zijn? En in de tussentijd luisteren via een fijne koptelefoon.

Patience is a virtue, toch?

:withstupid:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 11:36:31
De tip om ook audio-life op te nemen in je lijstje vind ik wel een goede. Hun 'zachte' aanpak met de nadruk op persoonlijke interpretatie en gevoel zou wel eens goed bij jou eigen ideeën kunnen aansluiten.
Ok, ik zal hen benaderen om een afspraak te maken. Nu het concreter wordt wat ik wil, is dat misschien ook wat makkelijker.
Keyser, je hebt destijds gezegd dat je wel wat tips wilde geven als het gaat om goede opnames. Ik heb daar toen verder niet op gereageerd, waarom weet ik eigenlijk niet :eh:, maar als je dat nog eens zou willen doen.

Dit zijn de albums waar ik nu naar luister om te zien welke nummers er mee gaan naar de luistersessies:

En zelfs deze:

Deze staan er sowieso op:

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

TheoPrime

Stereo: Mark Levinson No 532H - Classé cp-50, Sony xa-7es, Stello da100 Signature, JBL Century gold
      Kabels: Inakustik, Nordost, LAT International, Xindak, Supra Sword

Jumping Jack

Citaat van: TheoPrime op maart 22, 2012, 14:22:20
Goed bezig Bas, je pakt het serieus aan!

Je hebt het understatement van het jaar te pakken, gefeliciteerd!  ;D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Ik anders ook... Ben al de hele dag aan het uitproberen en tunen voor Bas... ;)  En het is pas volgende week... :D

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op maart 22, 2012, 14:38:19
Je hebt het understatement van het jaar te pakken, gefeliciteerd!  ;D
Haha! Dat wordt mijn nieuwe ondertitel. Maar dank je Theo, ik heb er eigenlijk wel plezier in, in het tijd nemen voor het uitzoeken (en ja, dat zal mij vast gek maken in de ogen van anderen :P). Hier ook aan het genieten heren. Vivaldi is zo slecht nog niet...  :satisfied:

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Ik zoek nog een nummer met veel basdefinitie, maar dit is mijn shortlist tot nu toe. Schiet erop, geef je tips en adviezen, ik hoor ze graag.

De eerste keus:Op de reservebank:
Nil Sén Lá (Clannad)
* ruimtelijkheid, plaatsing, klankkleur, definitie

Waiting For The Night (Depeche Mode)
* gelaagdheid, definitie

Dos Gardenias (Buena Vista Social Club)
* klankkleuren, ruimtelijkheid

Smells Like Teen Spirit (Nirvana)
* kan het rocken, ondanks slechte opname?

Lente - Allegro (Vivaldi)
* spreiding, snelheid, dynamiek, klankkleur
Just Hold Me (Maria Mena)
* emotieoverdracht

Stripped (Depeche Mode, live-opname)
* erbij zijn

Find My Baby (Moby)
* voetjes van de vloer

The Rising Sun (Nits)
* klankkleur, dynamiek

Come To Me (Björk)
* gelaagdheid, cymbals

S@m

Heerlijke nummers...

...om lekker thuis op de bank luisterend naar je eigen installatie, helemaal alleen van te genieten.

Jumping Jack

Oef, jij hebt echt een slecht karakter S@m en ook een beetje gelijk
Jumping Jack's set
Discogs

S@m

Bas, goeie tip van mij horen?

Koop een paar plafondspeakers en ga genieten...  ;D

Jumping Jack

Jumping Jack's set
Discogs

S@m

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op maart 22, 2012, 16:32:24
Jij hebt het ergste in me los gemaakt... :satisfied:
Nee, dat heb ik gedaan. En ik hoor het vaker...  :sly:
Maar on-topic, tips? Ideeën?

AbZ

LMAO

S@m doe eens gek en geef tegen beter weten in ook eens een advies over muziek.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2012, 16:33:47
Nee, dat heb ik gedaan. En ik hoor het vaker...  :sly:
Maar on-topic, tips? Ideeën?

Een serieuze tip?

Het maakt geen fluit uit wat je meeneemt en waar je naar gaat luisteren. Straks heb je thuis een set staan waar je 1. heel snel aan gewend bent dus alweer toe aan wat beters (lees: anders) en 2. omdat je snel gewend bent aan je eigen sound zal je dit het mooiste gaan vinden.

Kortom wat je aan het doen bent is leuk en het houd je van de straat, maar uiteindelijk...

AbZ

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op maart 22, 2012, 16:39:29
Een serieuze tip?

Het maakt geen fluit uit wat je meeneemt en waar je naar gaat luisteren. Straks heb je thuis een set staan waar je 1. heel snel aan gewend bent dus alweer toe aan wat beters (lees: anders) en 2. omdat je snel gewend bent aan je eigen sound zal je dit het mooiste gaan vinden.

Kortom wat je aan het doen bent is leuk en het houd je van de straat, maar uiteindelijk...
Oneens: maar dat is niet zo verrassend. ;)
Op een goede set komt de muzikale boodschap wel naar boven, daar ben ik ook niet bang voor. Ja, in die zin kan ik veel (sets/muziek) in huis halen.
Het gaat me om de krenten in de pap en dan wil ik een set toch echt onder andere testen op: klankkleur, definitie, coherentie, laag-, midden- en hoogweergave, ruimtelijkheid. En voor het testen van die eigenschappen probeer ik muziek uit te kiezen. So, anyone??

garmtz

Wat een raar cynisme S@m! Keep it light man! :D   Het is gewoon ook niet waar... ;)  Ik ben compleet gewend aan mijn set, maar denk zelden aan 'beter'. En dat met een snoepwinkel vol mooie audio... ;)  En je eigen sound mooi 'gaan vinden'? Mijn smaak en oordeel over specifieke audio verandert bitter weinig, ondanks mijn uitgebreide 'exposure' aan veel verschillende sets. Maargoed, allemaal off-topic.

@Bas: Ik vind het een prima lijstje hoor. Veel variatie en ook wel opnames die ik zelf zou kunnen gebruiken. Ga je e.e.a. naar de winkels meenemen op stick? Ik zou ook niks op de reservebank zetten, maar gewoon ook muziek die je 'gewoon mooi' vindt, gebruiken. Niet alleen maar opnames die je kunt 'gebruiken' dus. Variatie is belangrijk en probeer NIET op deelaspecten te letten, zoals je hierboven per nummer aangeeft, maar iedere track gewoon te 'ondergaan'. De set die jou het meeste laat genieten zonder dat de techniek of de analyse in de weg zit, is de beste. Lukt je vast nog wel eens zo te luisteren... ;)

Martijn M

Citaat van: S@m op maart 22, 2012, 16:39:29
Een serieuze tip?

Ondanks de cynische insteek ben ik het wel met je eens. Gewenning speelt een zeer grote rol. Maar dat is nu niet de waar de discussie over gaat.

Er zijn nog wel goede opnames te bedenken.

Hoe kleiner de bezetting, hoe simpeler de opname en dus hoe minder er mis kan gaan. Naar mijn mening zijn er dan ook meer goed pop-opnames te vinden dan er goede opnames van klassiek te vinden zijn. Bij het opnemen van een groot orkest kan er simpelweg erg veel mis gaan; bij pop valt er minder te verprutsen. Ik zal eens een (kort) lijstje proberen samen te stellen van opnames waarvan ik vind dat er weinig mis mee is.
Dutch & Dutch

Jumping Jack

Het live album Songs from the road van leonard cohen : ruimtelijkheid, definitie en plaatsing (publiek, instrumenten, het laag van Cohen's stem)
Voor het laag: iets van Massive Attack doet het altijd goed...
Klankkleur: Ascenseur pour l'échafaud van Miles Davis, de eerste track: de sfeer moet direct goed zitten.
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Nog een opmerking: je moet de nummers ERG goed kennen. Als je bijvoorbeeld verwacht dat de Clannad track 'op je af springt': dat doet hij nooit, is een hele 'veraf/laidback' opname. Dus nogmaals: VARIATIE! En dat liefst met tracks die je goed kent, hoewel een goede set je absoluut ook kan boeien met onbekende muziek.

AbZ

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 16:53:23Hoe kleiner de bezetting, hoe simpeler de opname en dus hoe minder er mis kan gaan. Naar mijn mening zijn er dan ook meer goed pop-opnames te vinden dan er goede opnames van klassiek te vinden zijn. Bij het opnemen van een groot orkest kan er simpelweg erg veel mis gaan; bij pop valt er minder te verprutsen.
Ben van jou weinig onzin gewend keyser maar dit is een aardige inhaalslag.

Citaat van: garmtz op maart 22, 2012, 16:57:20
Nog een opmerking: je moet de nummers ERG goed kennen. Als je bijvoorbeeld verwacht dat de Clannad track 'op je af springt': dat doet hij nooit, is een hele 'veraf/laidback' opname. Dus nogmaals: VARIATIE! En dat liefst met tracks die je goed kent, hoewel een goede set je absoluut ook kan boeien met onbekende muziek.
En de keerzijde:  bij opnamen die je goed kent kan je ook zelf veel heel invullen, gevoelsmatige verwachtingen hebben, enz.  Ook hier lijkt me wel enige variatie gewenst.

garmtz

Citaat van: AbZ op maart 22, 2012, 17:01:16
En de keerzijde:  bij opnamen die je goed kent kan je ook zelf veel heel invullen, gevoelsmatige verwachtingen hebben, enz.  Ook hier lijkt me wel enige variatie gewenst.

Absoluut. Vooral altijd precies dezelfde nummers gebruiken, is gewoon tricky.

Martijn M

Citaat van: garmtz op maart 22, 2012, 16:52:36
@Bas: Ik vind het een prima lijstje hoor. Veel variatie en ook wel opnames die ik zelf zou kunnen gebruiken. Ga je e.e.a. naar de winkels meenemen op stick? Ik zou ook niks op de reservebank zetten, maar gewoon ook muziek die je 'gewoon mooi' vindt, gebruiken. Niet alleen maar opnames die je kunt 'gebruiken' dus. Variatie is belangrijk en probeer NIET op deelaspecten te letten, zoals je hierboven per nummer aangeeft, maar iedere track gewoon te 'ondergaan'. De set die jou het meeste laat genieten zonder dat de techniek of de analyse in de weg zit, is de beste. Lukt je vast nog wel eens zo te luisteren... ;)

De manier van luisteren die je adviseert legt heel erg de nadruk op beleving en gevoel. Als je een set koopt zijn die aspecten heel belangrijk. Die aspecten spelen echter al een rol als je door de folder bladert of als je naar de set kijkt. Tijdens een luistertest dien je m.i. vooral ook te focussen op de klankaspecten. Hoewel het vermoeiend kan zijn, zou ik tijdens een luistersessie juist technisch gaan luisteren. De tijd is doorgaans beperkt, dus 'muziek luisteren' is eigenlijk zonde van de tijd. Op ontspannen wijze van muziek genieten doe ik thuis wel.

Citaat van: garmtz op maart 22, 2012, 16:57:20

Hier ben ik het helemaal mee eens. Bij voorkeur maak ik gebruik van opnames van goede kwaliteit[quote author=AbZ . Ik wil graag weten dat de fouten die ik hoor zijn toe te schrijven aan de reproductieketen en niet aan de opname zelf. Het gevaar van het gebruiken van een opname met bijvoorbeeld een te sterk vertegenwoordigd hoog is dat een luidspreker met te weinig hoog beter lijkt te presteren.

Een test-track die ik vaak gebruik is Fast Car van Tracy Chapman.

Citaat van: AbZ op maart 22, 2012, 17:01:16
Ben van jou weinig onzin gewend keyser maar dit is een aardige inhaalslag.
:pompom:
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op maart 22, 2012, 16:52:36
Wat een raar cynisme S@m! Keep it light man! :D   Het is gewoon ook niet waar... ;)  Ik ben compleet gewend aan mijn set, maar denk zelden aan 'beter'. En dat met een snoepwinkel vol mooie audio... ;)  En je eigen sound mooi 'gaan vinden'? Mijn smaak en oordeel over specifieke audio verandert bitter weinig, ondanks mijn uitgebreide 'exposure' aan veel verschillende sets. Maargoed, allemaal off-topic.

Goeie waarschuwing, maar het valt mee hoor! Zoals ik het op had geschreven, lijkt het inderdaad net alsof ik in die nummers alleen maar op die deelaspecten ga letten en me niet mee laat voeren. Dat doe ik niet hoor, ik ga niet een nummer luisteren met het idee "zo, nou eens even lekker op de ruimtelijkheid letten". ;) De ervaring dat je wordt mee genomen door de muziek ken ik gelukkig wel hoor, ook tijdens de bezoekjes aan de winkel. Ik had het opgeschreven om variatie onder te brengen in de nummers en zo de sets op waarde te schatten. De uiteindelijke set moet ten alle tijden goed klinken, ongeacht de muziek. Om dat te kunnen testen, moet ik toch een selectie maken. Ik kan echt van muziek genieten, dus ik behoed mezelf. Anders neem ik mijn hele collectie mee en neem ik jullie NAS'en weer mee terug... En ja, ik ken de nummers in de setlist erg goed.

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 16:53:23
Ondanks de cynische insteek ben ik het wel met je eens. Gewenning speelt een zeer grote rol. Maar dat is nu niet de waar de discussie over gaat.

Er zijn nog wel goede opnames te bedenken.

Hoe kleiner de bezetting, hoe simpeler de opname en dus hoe minder er mis kan gaan. Naar mijn mening zijn er dan ook meer goed pop-opnames te vinden dan er goede opnames van klassiek te vinden zijn. Bij het opnemen van een groot orkest kan er simpelweg erg veel mis gaan; bij pop valt er minder te verprutsen. Ik zal eens een (kort) lijstje proberen samen te stellen van opnames waarvan ik vind dat er weinig mis mee is.
Ok, dat zou ik tof vinden.

Citaat van: Jumping Jack op maart 22, 2012, 16:55:43
Het live album Songs from the road van leonard cohen : ruimtelijkheid, definitie en plaatsing (publiek, instrumenten, het laag van Cohen's stem)
Voor het laag: iets van Massive Attack doet het altijd goed...
Klankkleur: Ascenseur pour l'échafaud van Miles Davis, de eerste track: de sfeer moet direct goed zitten.
Thnx voor de tips!