Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Softpower

Dit draadje loopt nog jaren door :D

Als de set eenmaal staat dan slaat het upgrade virus toe :evil: dus discussiëren we dan lekker door over wat er allemaal verbeterd zou kunnen worden..

Ik verheug me erop!
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Softpower op augustus  3, 2011, 07:29:40
Dit draadje loopt nog jaren door :D

Als de set eenmaal staat dan slaat het upgrade virus toe :evil: dus discussiëren we dan lekker door over wat er allemaal verbeterd zou kunnen worden..

Ik verheug me erop!

Daarom is het imo veel verstandiger 'gewoon' een set neer te zetten en van daar uit verder borduren. Hoe was het ook alweer Bas...

The proof of...

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 20:22:01
Dan komen ze wellicht in de woonkamer, the proof of the pudding is in the eating.

;D

Jumping Jack

Als je de kans krijgt, probeer dan ook eens naar PMC te luisteren. De TB2i Signature bijvoorbeeld, of de nieuwe Fact3 schijnt ook heel goed te zijn. Heerlijk transparante speakers met een ver doorlopend laag en bovendien behoorlijk vergevingsgezind wat plaatsing betreft!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  3, 2011, 09:20:14
Daarom is het imo veel verstandiger 'gewoon' een set neer te zetten en van daar uit verder borduren. Hoe was het ook alweer Bas...

The proof of...

;D

Stelletje... ;) :clapping: Aanstaande zaterdag is mijn vrouw de hele dag weg. Mmmz, heb eigenlijk wel zin om dan ergens een luistersessie te doen. Eens even denken waar dat zou kunnen...

Citaat van: Jumping Jack op augustus  3, 2011, 09:24:00
Als je de kans krijgt, probeer dan ook eens naar PMC te luisteren. De TB2i Signature bijvoorbeeld, of de nieuwe Fact3 schijnt ook heel goed te zijn. Heerlijk transparante speakers met een ver doorlopend laag en bovendien behoorlijk vergevingsgezind wat plaatsing betreft!

Heb maar 1 versie van de PMC gehoord. Vond ze toen een mooi laag hebben, maar de sweetspot vond ik vrij beperkt en vooral de t- en s-klanken te fel voor mijn smaak. Ben bang dat dat een familiekarakter van de PMC is. Wie weet dat ik ze bij gelegenheid nog eens beluister.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Zaterdag naar Sense of Music en eens naar een mooie set luisteren van mooi demo/occasion apparatuur?

Overigens Bas, doe eens gek en doe als de man in de wolken...  ;)

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  3, 2011, 09:32:53
Zaterdag naar Sense of Music en eens naar een mooie set luisteren van mooi demo/occasion apparatuur?

Overigens Bas, doe eens gek en doe als de man in de wolken...  ;)

Ja, zal ze eens mailen/bellen.
Ben nu ook wat andere nummers aan het selecteren (wat is een Grado SR80 toch goed!!), wat meer emotie erin vooral. Met de kans dat ik tranen in mijn ogen krijg, maar de set die dat voor elkaar krijgt, is dat natuurlijk waard!

Jumping Jack

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 09:30:22
Heb maar 1 versie van de PMC gehoord. Vond ze toen een mooi laag hebben, maar de sweetspot vond ik vrij beperkt en vooral de t- en s-klanken te fel voor mijn smaak. Ben bang dat dat een familiekarakter van de PMC is. Wie weet dat ik ze bij gelegenheid nog eens beluister.

Hmm, felle t- en s- klanken, daar heb ik geen last van maar ik heb een Signature Edition en die heeft een betere 'vocale transparantie'...

Ik lees jouw luisterverslagen met heel veel plezier, maar zelf zou ik het zolang niet uithouden. Telkens naar mooie dingen gaan luisteren en met lege handen thuis komen...  :confused:
Zoals S@m ook al heeft aangehaald, focus je je op dermate kleine verschillen tussen sets dat je er volgens mij maar moeilijk gaat uitkomen. Luisteren in een winkel is één ding, maar thuis genieten van jouw eigen spul is zoveel aangenamer...

Edit: een testcd die het bij mij altijd goed is Songs from the Road van Leonard Cohen. Heel mooie live-opnames van zijn recentste tournee. Als het goed zit, voelt het alsof je op de eerste rij staat, tussen het publiek.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Citaat van: Softpower op augustus  3, 2011, 07:29:40
Dit draadje loopt nog jaren door :D  Als de set eenmaal staat dan slaat het upgrade virus toe :evil: dus discussiëren we dan lekker door over wat er allemaal verbeterd zou kunnen worden..  Ik verheug me erop!
en dan de grote vergelijking en recencies van alle mogelijke kabeltjes  :sly:

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 10:50:49
en dan de grote vergelijking en recencies van alle mogelijke kabeltjes  :sly:

En van cones, stroomkabels, wandtapijten, elementen, toonarmen, aandrijfsnaren, plateau's, koppelende dan wel ontkoppelende audioracks, pluggen, stands, diffusiepanelen. Nee, dit topic blijft nog wel even bestaan! :sigh:

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 11:03:13
En van cones, stroomkabels, wandtapijten, elementen, toonarmen, aandrijfsnaren, plateau's, koppelende dan wel ontkoppelende audioracks, pluggen, stands, diffusiepanelen. Nee, dit topic blijft nog wel even bestaan! :sigh:
Zal wel meevallen als je er eenmaal uit bent met die menukaart.  Dan ga je vast niet eindeloos in de weer met het peper- en zoutstel in de illusie dat je zelf de chefkok bent?  Denk (en hoop voor je) dat Garmt gelijk heeft, dat je het goed doet, zoals het voor jou werkt.  Succes.

Bas Akkerman

Uiteraard, ook ironie komt blijkbaar niet geheel over. ;)
Ik denk wel dat ik op de goede weg ben. Dat ik bijvoorbeeld de setlist aan het aanpassen ben, geeft ook wel aan dat ik naar jullie adviezen luister en er van leer.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 11:35:10
Uiteraard, ook ironie komt blijkbaar niet geheel over. ;)
Sorry had daarvan idd geen ontvangstbevestiging gestuurd  ;)

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 11:42:08
Sorry had daarvan idd geen ontvangstbevestiging gestuurd  ;)

Volgende keer wel doen hoor, anders raak ik helemaal van slag! :blink: :tongue2: :crazy: :withstupid:

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 11:44:58
Volgende keer wel doen hoor, anders raak ik helemaal van slag! :blink: :tongue2: :crazy: :withstupid:
Dat was me niet ontgaan  :D  dus maak je geen zorgen  ;) 
en ik zal proberen je topic met rust te laten...

Bas Akkerman

Lukt je toch niet (hoop ik) ;D Vind het ook veel te leuk dat iedereen reageert, had dit van tevoren niet durven hopen...

Poldo

Citaat van: Jumping Jack op augustus  3, 2011, 09:42:47
Hmm, felle t- en s- klanken, daar heb ik geen last van maar ik heb een Signature Edition en die heeft een betere 'vocale transparantie'...

Ik lees jouw luisterverslagen met heel veel plezier, maar zelf zou ik het zolang niet uithouden. Telkens naar mooie dingen gaan luisteren en met lege handen thuis komen...  :confused:
Zoals S@m ook al heeft aangehaald, focus je je op dermate kleine verschillen tussen sets dat je er volgens mij maar moeilijk gaat uitkomen. Luisteren in een winkel is één ding, maar thuis genieten van jouw eigen spul is zoveel aangenamer...

Edit: een testcd die het bij mij altijd goed is Songs from the Road van Leonard Cohen. Heel mooie live-opnames van zijn recentste tournee. Als het goed zit, voelt het alsof je op de eerste rij staat, tussen het publiek.

pmc heeft dit ook niet, de felle t en s klanten zitten voor 99% in de opname, daar ben ik achter gekomen ik hoor de felle t en s tonen namelijk ook op mijn grado 80i.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Softpower

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 14:45:23
pmc heeft dit ook niet, de felle t en s klanten zitten voor 99% in de opname, daar ben ik achter gekomen ik hoor de felle t en s tonen namelijk ook op mijn grado 80i.

Ga dan maar eens luisteren naar monitor audio, piega, kef en dan b&w op rotel, marantz of classe en je hoort het verschil. Opnames waar op zich de t en s niet echt benadrukt worden en eigenlijk erg aangenaam zijn (bv tori amos of michael buble, aerosmith, dire strais, pink floyd) worden door de eerste 3 erg uitvergroot en dan zijn die t en s klanken ineens in mijn ogen irritant.  Met kef als hoogtepunt en monitor audio als minst irritante van die drie. Ik bedoel dan zit alles in de opname. Dan zit er dus ook veel bas in bv. Of het midden zit heel erg op de achtergrond. Allemaal opname :confused: Maar laten de eerste 3 dat dan weer minder horen. Zo lust ik er nog wel 1.

Tuurlijk kan een opname verhullen en juist laten horen. Maar als ik 10 verschillende opnames van verschillende artiesten in verschillende omstandigheden beluister en je hebt er bij al die cd's "last" van op de desbetreffende speakers en op andere juist niet dan zit het niet in de opname (dat zou wel heel toevallig zijn, en ja statisch gezien kun je dan zeggen dat het mogelijk is omdat het er maar 10 zijn en de aantallen niet groot genoeg dus) maar vergroot de speaker het uit. De een vindt dat mooi de ander niet. Net zoals Bas vind ik dat dus ook niet zo mooi.
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Poldo

Citaat van: Softpower op augustus  3, 2011, 15:25:45
Ga dan maar eens luisteren naar monitor audio, piega, kef en dan b&w op rotel, marantz of classe en je hoort het verschil. Opnames waar op zich de t en s niet echt benadrukt worden en eigenlijk erg aangenaam zijn (bv tori amos of michael buble, aerosmith, dire strais, pink floyd) worden door de eerste 3 erg uitvergroot en dan zijn die t en s klanken ineens in mijn ogen irritant.  Met kef als hoogtepunt en monitor audio als minst irritante van die drie. Ik bedoel dan zit alles in de opname. Dan zit er dus ook veel bas in bv. Of het midden zit heel erg op de achtergrond. Allemaal opname :confused: Maar laten de eerste 3 dat dan weer minder horen. Zo lust ik er nog wel 1.

Tuurlijk kan een opname verhullen en juist laten horen. Maar als ik 10 verschillende opnames van verschillende artiesten in verschillende omstandigheden beluister en je hebt er bij al die cd's "last" van op de desbetreffende speakers en op andere juist niet dan zit het niet in de opname (dat zou wel heel toevallig zijn, en ja statisch gezien kun je dan zeggen dat het mogelijk is omdat het er maar 10 zijn en de aantallen niet groot genoeg dus) maar vergroot de speaker het uit. De een vindt dat mooi de ander niet. Net zoals Bas vind ik dat dus ook niet zo mooi.

leer eens lezen, ik zeg die PMC heeft geen harde s en t klanten, heb je ooit een PMC speaker gehoord?

Softpower

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 15:53:41

leer eens lezen, ik zeg die PMC heeft geen harde s en t klanten, heb je ooit een PMC speaker gehoord?

Ik lees goed... Je schrijft het zit voor 99% in de opname.
Pana 42VT30E

Poldo

Citaat van: Softpower op augustus  3, 2011, 18:57:56
Ik lees goed... Je schrijft het zit voor 99% in de opname.

als je een harde s klank hoort op een pmc speaker lig dit aan de opname zeg ik, ik heb namelijk dit niet waargenomen op de PMC.

Monitor audio is een ander verhaal daar klonk alles vrij hard op, ik heb de RS6 een tijdje in huis gehad.

Softpower

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 19:09:48
als je een harde s klank hoort op een pmc speaker lig dit aan de opname zeg ik, ik heb namelijk dit niet waargenomen op de PMC.

Monitor audio is een ander verhaal daar klonk alles vrij hard op, ik heb de RS6 een tijdje in huis gehad.

Dan heb ik het goed gelezen maar anders begrepen en zitten we op 1 lijn. De speaker bepaalt het voor het overgrote deel en bij de speakers waar je er eigenlijk geen last van hebt zit het meestal in de opname.
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Laten we het erop houden dat mijn oren een speaker al snel fel vinden klinken in de t- en s-klanken. Of een speaker dat objectief (meetkundig) gezien ook doet, doet er dan even minder toe. Het is iets dat ik niet alleen met speakers heb hoor. Trein, omroepinstallatie in het OV, sleutels, getik van bestek, fietsbellen, het is me al snel te hard en te indringend. Dat is naar mijn mening overigens wel een ondergeschoven kindje in de audio, het gehoor van de ontvanger. Maar dat is wellicht een discussie voor een ander topic.

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 20:00:30
Laten we het erop houden dat mijn oren een speaker al snel fel vinden klinken in de t- en s-klanken. Of een speaker dat objectief (meetkundig) gezien ook doet, doet er dan even minder toe. Het is iets dat ik niet alleen met speakers heb hoor. Trein, omroepinstallatie in het OV, sleutels, getik van bestek, fietsbellen, het is me al snel te hard en te indringend. Dat is naar mijn mening overigens wel een ondergeschoven kindje in de audio, het gehoor van de ontvanger. Maar dat is wellicht een discussie voor een ander topic.

Maar heb je dat met die grado niet dan? Die vind ik best fel namelijk.

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 20:25:19
Maar heb je dat met die grado niet dan? Die vind ik best fel namelijk.

Via de laptop, de PC, en mp3-speler waarmee ik de Grado had gematcht. En eerlijk gezegd vind ik geen nadruk op de scherpe klanken, wel met name op het midden en de strakke bas. Als een opname scherp is, hoor ik dat wel, maar de Grado vind ik dat niet benadrukken. Maar over het scherpe in een weergever verschillen we nu eenmaal Poldo. Laten we dat gewoon accepteren en er niet (steeds) op terug komen, ok?