Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Poldo

je heb de laatste keren alleen maar naim beluisterd, ik kan er dan van uit gaan dat je een klik hebt met dit merk? Hoe omschrijf je het geluid van naim en waarom heb je er een klik mee?

2e punt is je ruimte, weet je al waar je de speakers wilt neerzetten? Kun je niet een keer een setje van iemand lenen en het neerzetten in de huiskamer en slaapkamer. Dan hoor je wellicht de verschillen van de ruimte een beetje.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op augustus  2, 2011, 14:00:15
je heb de laatste keren alleen maar naim beluisterd, ik kan er dan van uit gaan dat je een klik hebt met dit merk? Hoe omschrijf je het geluid van naim en waarom heb je er een klik mee?

2e punt is je ruimte, weet je al waar je de speakers wilt neerzetten? Kun je niet een keer een setje van iemand lenen en het neerzetten in de huiskamer en slaapkamer. Dan hoor je wellicht de verschillen van de ruimte een beetje.

Bij de vorige keren hoorde ik ook Sugden en Linn DSi, maar ik ben inderdaad gecharmeerd van de Naim SuperNait. Het is wel een beetje appels met peren vergelijken, omdat de Naim Uniti een andere DAC en minder vermogen heeft dan de SuperNait. Ze kleuren vast wel, maar ik vind ze vrij droog. Ze betrekken je bij de muziek en pakken je bij de lurven als het het ware, vragen je aandacht waardoor ze minder geschikt zijn voor achtergrondmuziek. Daarnaast hebben ze ook een duidelijke grip op de speakers en dat kan in combinatie met een felle speaker net wat te fel worden, denk ik. De SuperNait doet dit alles nog wat extra en voegt daarbij een soort van natuurlijke flow en samenhang die ervoor zorgt dat dat wat je hoort in de muziek samenkomt. De vergelijking van de puntjes en het plaatje dus. Nu luister ik natuurlijk vooral naar luidsprekers. Ik geef wel toe dat in een later stadium de SuperNait de referentie zal zijn waaraan ik andere versterkers en DAC's zal toetsen.

Ik heb nu wel een paar ideetjes over mogelijke plaatsing, ja. Dilemma is en blijft de mogelijkheden van de woonkamer ten opzichte van de invloeden van de omgeving, waaronder akoestiek. Of de "onmogelijkheden" van de dedicated luisterruimte qua ruimte ten opzichte van het aanpassen van de omgeving.
Op dit moment heb ik de voorkeur voor een stereoset in de kamer en HT in de dedicated ruimte, maar dat zal ik proefondervindelijk moeten onderzoeken en de voors en tegens tegen elkaar afzetten. Het neerzetten/verplaatsen van een setje wil ik misschien nog doen, maar dan heb ik daar even hulp bij nodig om dat net wat makkelijker te kunnen doen. Heeft iemand hier ideeën over (is een portable radio bijvoorbeeld een idee of is dat te klein)?

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 14:31:17
Bij de vorige keren hoorde ik ook Sugden en Linn DSi, maar ik ben inderdaad gecharmeerd van de Naim SuperNait. Het is wel een beetje appels met peren vergelijken, omdat de Naim Uniti geen DAC heeft en de SuperNait wel. Ze kleuren vast wel, maar ik vind ze vrij droog. Ze betrekken je bij de muziek en pakken je bij de lurven als het het ware, vragen je aandacht waardoor ze minder geschikt zijn voor achtergrondmuziek. Daarnaast hebben ze ook een duidelijke grip op de speakers en dat kan in combinatie met een felle speaker net wat te fel worden, denk ik. De SuperNait doet dit alles nog wat extra en voegt daarbij een soort van natuurlijke flow en samenhang die ervoor zorgt dat dat wat je hoort in de muziek samenkomt. De vergelijking van de puntjes en het plaatje dus. Nu luister ik natuurlijk vooral naar luidsprekers. Ik geef wel toe dat in een later stadium de SuperNait de referentie zal zijn waaraan ik andere versterkers en DAC's zal toetsen.

Ik heb nu wel een paar ideetjes over mogelijke plaatsing, ja. Zal er zo nog even een plaatje van maken, waar ik ze zou neer zetten als ik in de woonkamer mijn set zou zetten. Dilemma is en blijft de mogelijkheden van de woonkamer ten opzichte van de invloeden van de omgeving, waaronder akoestiek. Of de "onmogelijkheden" van de dedicated luisterruimte qua ruimte ten opzichte van het aanpassen van de omgeving.
Op dit moment heb ik de voorkeur voor een stereoset in de kamer en HT in de dedicated ruimte, maar dat zal ik proefondervindelijk moeten onderzoeken en de voors en tegens tegen elkaar afzetten. Het neerzetten/verplaatsen van een setje wil ik misschien nog doen, maar dan heb ik daar even hulp bij nodig om dat net wat makkelijker te kunnen doen. Heeft iemand hier ideeën over (is een portable radio bijvoorbeeld een idee of is dat te klein)?

heeft de uniti geen dac?

Bas Akkerman

Ja, heeft ie wel, dom van me. Heb het aangepast.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Bas, ik zit voor de zoveelste maal te bladeren in het boek: Get Better Sound van Jim Smith (ISBN 978-0-9820807-0-2 een aanrader) en op/vanaf blz 138 moest ik direct aan je denken...

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  2, 2011, 14:55:55
Bas, ik zit voor de zoveelste maal te bladeren in het boek: Get Better Sound van Jim Smith (ISBN 978-0-9820807-0-2 een aanrader) en op/vanaf blz 138 moest ik direct aan je denken...

Dat boek heb ik nou net even niet bij de hand, maar wat is daar op die plek te vinden? En geen lege pagina hoop ik, hoewel een onbeschreven blad dan wel weer complimenteus in de oren klinkt. ;) Overigens ben ik wel opgelucht dat je pas na 138 bladzijden aan me moet denken...  ::)

Poldo

je hebt wel een vreselijk lastige huiskamer om je speakers te plaatsen moet ik zeggen.

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op augustus  2, 2011, 15:04:57
je hebt wel een vreselijk lastige huiskamer om je speakers te plaatsen moet ik zeggen.

Eén keer raden waarom ik met een dedicated luisterruimte kwam... ;) Af en toe kijk ik naar de ruimte die nu de keuken is en denk ik: "Dat was een mooie ruimte geweest!". Maar ja, ik eet/kook liever dan dat ik muziek luister en het eerste is ook wel iets noodzakelijker volgens mij. En nu geen grappen over afhaalzaken, magnetronmaaltijden en restaurantbezoekjes.  :P

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 15:01:13
Dat boek heb ik nou net even niet bij de hand, maar wat is daar op die plek te vinden? En geen lege pagina hoop ik, hoewel een onbeschreven blad dan wel weer complimenteus in de oren klinkt. ;) Overigens ben ik wel opgelucht dat je pas na 138 bladzijden aan me moet denken...  ::)

Ik sloeg 'm open op blz 138... ;D

Hoofdstuk: "Things to know and to do before (and during) equipment comparisons".

Bas Akkerman

Ik zit even te stoeien met mijn e-bookaccount van de bieb, dus ik kan niet zien of ik die kan lenen. Je loopt me nu wel nieuwsgierig te maken, dus wat staat er in hoofdlijnen in dat hoofdstuk S@m!?

Poldo

kun je die blz even overtypen en hier plaatsen?  :clapping:

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 15:37:52
Ik zit even te stoeien met mijn e-bookaccount van de bieb, dus ik kan niet zien of ik die kan lenen. Je loopt me nu wel nieuwsgierig te maken, dus wat staat er in hoofdlijnen in dat hoofdstuk S@m!?

Lenen... ???

Dat is -samen met het boek The Complete Guido To High-End Audio- iets wat in je boekenkast hoort, als leuk leesvoer, naslagwerk ter lering en vermaak.

Er staat te veel in om samen te vatten...

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  2, 2011, 16:26:21
Lenen... ???

Hey, Basje is eerst van het testen en testen en dan uitproberen en dat weer testen en uitzoeken, dus ik leen liever. Dacht dat je dat nu wel wist... ;) Maar misschien wel een leuke investering! Wil alleen niet de reactie weten van mijn vrouw als ik dat 's avonds in bed aan het lezen ben...  :blink: :confused: ;D

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 16:38:13
Hey, Basje is eerst van het testen en testen en dan uitproberen en dat weer testen en uitzoeken, dus ik leen liever. Dacht dat je dat nu wel wist... ;) Maar misschien wel een leuke investering! Wil alleen niet de reactie weten van mijn vrouw als ik dat 's avonds in bed aan het lezen ben...  :blink: :confused: ;D

Ja, maar daar moet Basje een beetje van af denk ik. Basje moet gewoon het diepe in, Basje moet eens van het voor Basje geijkte pad af, wie weet wat voor ontdekkingen Basje dan gaat doen... ;)

En 't is weer eens iets anders dan een doktersromannetje.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  2, 2011, 16:46:38
En 't is weer eens iets anders dan een doktersromannetje.

Wist niet dat je die las joh ;) Als je het niet erg vindt, ga ik niet al teveel jouw pad op dan. Sorry, ik word een beetje melig.
Terug on-topic. Zo langzamerhand word ik ook wat zekerder en daarmee losser in het testen van sets. Dus dat komt wel goed!

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 16:51:06
Wist niet dat je die las joh ;) Als je het niet erg vindt, ga ik niet al teveel jouw pad op dan. Sorry, ik word een beetje melig.
Terug on-topic. Zo langzamerhand word ik ook wat zekerder en daarmee losser in het testen van sets. Dus dat komt wel goed!

€ 7000,-  zijn een boel euris voor de meeste mensen. Als je die dan wil gaan investeren in een geluidsinstallatie waar je enige tijd mee vooruit kan en wil, begrijp ik jouw voorzichtigheid. Echter, als je geen keuzes durft te maken kom je ook nergens, blijf je stil staan ... (iemand die geen fouten durft te maken zal nooit wat bij leren  ;)).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Je moet maar lekker doen wat je goeddunkt Bas. Wat ik me overigens wel afvraag is of je bij het beluisteren van de luidsprekers rekening houdt met de beperkte ruimte waarin ze straks thuis komen te staan..?

Poldo

Citaat van: S@m op augustus  2, 2011, 19:00:27
Je moet maar lekker doen wat je goeddunkt Bas. Wat ik me overigens wel afvraag is of je bij het beluisteren van de luidsprekers rekening houdt met de beperkte ruimte waarin ze straks thuis komen te staan..?

dat heb ik ook al meerdere keren gezegd, ik zou echt geen 7000 euro uitgeven aan een set dat in een kamertje van 3*4 staat. (inclusief kasten maar 2,5*4)  Ik zou veel meer budget uitgeven aan akoestiek.

akoestiek is je eindpunt van je componenten.

je begint met de cd --> cd speler -->interlink-->versterker-->speakerkabel-->speakers-->kamer

en dan natuurlijk stroomvoorziening

je kamer optimaliseren zou ik alvast mee beginnen, klap eens in je handen en luister naar echo's, praat eens met een lage toon in je stem en wat dit doet in je kamer.

chansig

Ik zou de boel lekker omdraaien veel efficiënter en goedkoper.

Dus beginnen met de speaker en je akoestiek...de rest (cd speler, versterker, draadjes, stroom) is (vind ik) vele malen minder belangrijk.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Poldo

Citaat van: chansig op augustus  2, 2011, 19:38:34
Ik zou de boel lekker omdraaien veel efficiënter en goedkoper.

Dus beginnen met de speaker en je akoestiek...de rest (cd speler, versterker, draadjes, stroom) is (vind ik) vele malen minder belangrijk.

Gr Hans

in principe zouden het eerste en laatste punt van groot belang zijn. De cd (gemakshalve, kan ook plaat zijn) daar ben je afhankelijk van daar kun je niks aan doen, je kamer bepaald uiteindelijk hoe het geluid verspreid wordt naar je oren. Daar kun je echter wel iets aan doen.

De schakel voor je luisterkamer is je speaker, in principe zijn alle componenten belangrijk, het gaat om het algemene plaatje en de balans tussen alles.

Echter als het eerste punt (slechte opname) en het laatste punt (slechte akoestiek) onvoldoende zijn dan kom je nooit tot een goed resultaat.

Eddye

Citaat van: Poldo op augustus  2, 2011, 19:04:42
je kamer optimaliseren zou ik alvast mee beginnen, klap eens in je handen en luister naar echo's, praat eens met een lage toon in je stem en wat dit doet in je kamer.

En waar moet je dan op letten als je dat doet? Ik weet vrij weinig van geluid af, dus je klapt, en je hoort een echo (ik wel, in mijn kamer), maar dat wil toch niet zeggen dat dat niet goed is?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Poldo

Citaat van: Eddye op augustus  2, 2011, 19:55:35
En waar moet je dan op letten als je dat doet? Ik weet vrij weinig van geluid af, dus je klapt, en je hoort een echo (ik wel, in mijn kamer), maar dat wil toch niet zeggen dat dat niet goed is?

ga in de hoek van je kamer staan en praat, ga vervolgens kleine stapjes vooruit en waar je stem het meest normaal klinkt daar kun je het best je speaker zetten.

Idem bij het kiezen van je luisterplek, ga eens zitten en klap in je handen, heb je last van reflectie van de muren? Pak deze muren dan aan met absorberend materiaal of diffusers. En kijk of dit helpt.

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op augustus  2, 2011, 18:30:13
€ 7000,-  zijn een boel euris voor de meeste mensen. Als je die dan wil gaan investeren in een geluidsinstallatie waar je enige tijd mee vooruit kan en wil, begrijp ik jouw voorzichtigheid. Echter, als je geen keuzes durft te maken kom je ook nergens, blijf je stil staan ... (iemand die geen fouten durft te maken zal nooit wat bij leren  ;)).
Sander.

Oei, ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt! Met "Als je het niet erg vindt, ga ik niet die kant op" doelde ik op het lezen van kasteelromannetjes. Dat was dus geen eigenwijze opmerking naar aanleiding van jouw en jullie adviezen hoor! Eerder een poging tot humor die helaas, en zoals wel vaker, via online berichten niet goed over kan komen. Hopelijk is dat misverstand nu uit de weg.

Nog even over de ruimte en daarmee de keuze voor het type luidsprekers. Vanaf de beginpost heb ik aangegeven dat mijn voorkeur naar monitors gaat en tot nu toe heb ik ook heel bewust naar alleen monitors of slanke vloerstaanders geluisterd. Daarnaast merk ik dat een te vette bas en een te pittig hoog me helemaal niet trekt (naar mijn idee de grootste problemen voor de akoestiek). Ik houd dus zeker de beschikbare ruimte en akoestiek in het achterhoofd bij het kiezen. Vanuit die overweging heb ik uiteindelijk een shortlist en die ga ik (ook zoals eerder gezegd) eerst thuis beluisteren voordat ik tot aanschaf overga. Omdat ik voorgaande punten al eerder heb aangegeven, vraag ik me wel een beetje af waar het idee vandaan komt dat ik geen rekening houd met de wisselwerking tussen set en akoestiek.

De technische luisterverslagen, de in vergelijking met andere lange zoektocht (:sadlike:), het "zomaar" naar luidsprekers luisteren. Het lijkt misschien dat ik als een kip zonder kop deze zoektocht doorga. Ik heb echter een heel duidelijk beeld wat ik verwacht van een set (muzikaliteit, betrokkenheid en plezier). Twee luidsprekers (Manger en Harbeth) geven mij ook het vertrouwen dat dat "doel" prima haalbaar is. En ja, ik neem de tijd om dat doel op mijn gemak te bereiken.

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 20:09:54
Oei, ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt! Met "Als je het niet erg vindt, ga ik niet die kant op" doelde ik op het lezen van kasteelromannetjes. Dat was dus geen eigenwijze opmerking naar aanleiding van jouw en jullie adviezen hoor! Eerder een poging tot humor die helaas, en zoals wel vaker, via online berichten niet goed over kan komen. Hopelijk is dat misverstand nu uit de weg.

Nog even over de ruimte en daarmee de keuze voor het type luidsprekers. Vanaf de beginpost heb ik aangegeven dat mijn voorkeur naar monitors gaat en tot nu toe heb ik ook heel bewust naar alleen monitors of slanke vloerstaanders geluisterd. Daarnaast merk ik dat een te vette bas me helemaal niet trekt. Ik houd dus zeker de beschikbare ruimte en akoestiek in het achterhoofd bij het kiezen. Vanuit die overweging heb ik uiteindelijk een shortlist en die ga ik (ook zoals eerder gezegd) eerst thuis beluisteren voordat ik tot aanschaf overga. Omdat ik voorgaande punten al eerder heb aangegeven, vraag ik me wel een beetje af waar het idee vandaan komt dat ik geen rekening houd met de wisselwerking tussen set en akoestiek.

De technische luisterverslagen, de in vergelijking met andere lange zoektocht (:sadlike:), het "zomaar" naar luidsprekers luisteren. Het lijkt misschien dat ik als een kip zonder kop deze zoektocht doorga. Ik heb echter een heel duidelijk beeld wat ik verwacht van een set (muzikaliteit, betrokkenheid en plezier). Twee luidsprekers (Manger en Harbeth) geven mij ook het vertrouwen dat dat "doel" prima haalbaar is. En ja, ik neem de tijd om dat doel op mijn gemak te bereiken.

manger gaat echt niet lukken in je slaapkamer trust me, die dingen zijn HUGE, die hangen in een kerk in duitsland

Bas Akkerman

Dan komen ze wellicht in de woonkamer, the proof of the pudding is in the eating. Nogmaals, ik ben nog (lang) niet zo ver om tot aanschaf over te gaan van welke set dan ook en schaf die pas aan als het thuis net zo goed klinkt.