Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: Poldo op augustus  2, 2011, 19:50:38
in principe zouden het eerste en laatste punt van groot belang zijn. De cd (gemakshalve, kan ook plaat zijn) daar ben je afhankelijk van daar kun je niks aan doen, je kamer bepaald uiteindelijk hoe het geluid verspreid wordt naar je oren. Daar kun je echter wel iets aan doen.

De schakel voor je luisterkamer is je speaker, in principe zijn alle componenten belangrijk, het gaat om het algemene plaatje en de balans tussen alles.

Echter als het eerste punt (slechte opname) en het laatste punt (slechte akoestiek) onvoldoende zijn dan kom je nooit tot een goed resultaat.

Al heb je een goede opname en een slechte akoestiek..dan schiet je er nog niets mee op. We begrijpen elkaar denk ik wel. Al ben ik het niet eens met je dat alle componenten belangrijk zijn..Ja..belangrijk in de zin om geluid te krijgen.. :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Poldo

Citaat van: chansig op augustus  2, 2011, 20:24:31
Al heb je een goede opname en een slechte akoestiek..dan schiet je er nog niets mee op. We begrijpen elkaar denk ik wel. Al ben ik het niet eens met je dat alle componenten belangrijk zijn..Ja..belangrijk in de zin om geluid te krijgen.. :D

Gr Hans

ja we begrijpen elkaar wel, zonder interlink kom je nergens maar ik zou daar niet al veel voor uitgeven, net als cd speler. Er zijn zat goede cd spelers en je betaald relatief veel voor heel weinig vooruitgang.

echter wat ik zeg, in een kleine kamer en het feit dat Bas geen zware bass liefhebber is en graag wil streamen, AVI ADM 9.1 is gewoon een wereld set.

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op augustus  2, 2011, 20:31:03
echter wat ik zeg, in een kleine kamer en het feit dat Bas geen zware bass liefhebber is en graag wil streamen, AVI ADM 9.1 is gewoon een wereld set.

Ga ik ook zeker nog beluisteren, echt!  :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 20:35:36
Ga ik ook zeker nog beluisteren, echt!  :smile:

kans is groot dat je het niks vind, ik heb maanden moeten wennen aan AVI. De enige reden dat ik ze niet heb is dat ik van bass hou en de subwoofer niet kan plaatsen. Helaas is hun vloerstaander nog niet op de markt. Dat ding wordt denk ik behoorlijk bruut. Beetje zoals de ATC actieve vloerstaander alleen voor veel minder geld.

Dus oordeel niet te snel over de AVI speaker, je oren moeten wennen aan goede actieve speakers.

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2011, 20:09:54
Oei, ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt! Met "Als je het niet erg vindt, ga ik niet die kant op" doelde ik op het lezen van kasteelromannetjes. Dat was dus geen eigenwijze opmerking naar aanleiding van jouw en jullie adviezen hoor! Eerder een poging tot humor die helaas, en zoals wel vaker, via online berichten niet goed over kan komen. Hopelijk is dat misverstand nu uit de weg.

Nog even over de ruimte en daarmee de keuze voor het type luidsprekers. Vanaf de beginpost heb ik aangegeven dat mijn voorkeur naar monitors gaat en tot nu toe heb ik ook heel bewust naar alleen monitors of slanke vloerstaanders geluisterd. Daarnaast merk ik dat een te vette bas en een te pittig hoog me helemaal niet trekt (naar mijn idee de grootste problemen voor de akoestiek). Ik houd dus zeker de beschikbare ruimte en akoestiek in het achterhoofd bij het kiezen. Vanuit die overweging heb ik uiteindelijk een shortlist en die ga ik (ook zoals eerder gezegd) eerst thuis beluisteren voordat ik tot aanschaf overga. Omdat ik voorgaande punten al eerder heb aangegeven, vraag ik me wel een beetje af waar het idee vandaan komt dat ik geen rekening houd met de wisselwerking tussen set en akoestiek.

De technische luisterverslagen, de in vergelijking met andere lange zoektocht (:sadlike:), het "zomaar" naar luidsprekers luisteren. Het lijkt misschien dat ik als een kip zonder kop deze zoektocht doorga. Ik heb echter een heel duidelijk beeld wat ik verwacht van een set (muzikaliteit, betrokkenheid en plezier). Twee luidsprekers (Manger en Harbeth) geven mij ook het vertrouwen dat dat "doel" prima haalbaar is. En ja, ik neem de tijd om dat doel op mijn gemak te bereiken.

Zo te lezen weet jij juist heel goed wat jij wil en dan kan ik het mij goed voorstellen dat je net zo lang zoekt tot je datgene gevonden hebt. Enne humor: das idd. heel persoonlijk en middels platte tekst maar lastig over te brengen op de ander.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Poldo

maar home cinema in de slaapkamer en stereo in de woonkamer? Ga je dan je budget splitsen?
En welke is je eerste prioriteit?

Bas Akkerman

Stereo, absoluut! Toen ik laatst weer tegen mijn vrouw vertelde dat ik het zo leuk vind om alles te ontdekken zei ze: "€7000,- valt eigenlijk ook nog wel mee...". Niet dat ik nu per se mijn budget omhoog wil gooien, maar er is wat extra ruimte. Voor home cinema wil ik in eerste instantie niet meer dan €1000,- uitgeven, waarbij ik dan de huidige luidsprekers gebruik, een simpele receiver aanschaf en een aardige blurayspeler. Maar nogmaals, zo ver ben ik nog niet en ik weet bijvoorbeeld niet hoe het over een tijd financieel er voor staat.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Oren WENNEN aan een actieve set? Wat een onzin! Als het niet lekker klinkt, kun je jezelf moeilijk dwingen eraan te 'wennen'. De beste speakers klinken gewoon direct pakkend en mooi. Of moet je als persoon tegenwoordig jezelf ook inspelen... ;)

Ik denk dat de meesten hier de opzet en luister'ervaring' van Bas wat onderschatten. Ik denk dat het daar allemaal wel snor mee zit en dat Bas op een behoorlijk goed pad zit. Dat hij nog meer dingen wil beluisteren is denk ik deels voor de lol en deels voor het 'leren'. Daar is toch niks mis mee?

garmtz

Citaat van: Xander32 op augustus  2, 2011, 21:14:34
Zo te lezen weet jij juist heel goed wat jij wil en dan kan ik het mij goed voorstellen dat je net zo lang zoekt tot je datgene gevonden hebt. Enne humor: das idd. heel persoonlijk en middels platte tekst maar lastig over te brengen op de ander.

Sander.

Precies.

chansig

Citaat van: garmtz op augustus  2, 2011, 21:30:17
Oren WENNEN aan een actieve set? Wat een onzin! Als het niet lekker klinkt, kun je jezelf moeilijk dwingen eraan te 'wennen'. De beste speakers klinken gewoon direct pakkend en mooi. Of moet je als persoon tegenwoordig jezelf ook inspelen... ;)

Ik denk dat de meesten hier de opzet en luister'ervaring' van Bas wat onderschatten. Ik denk dat het daar allemaal wel snor mee zit en dat Bas op een behoorlijk goed pad zit. Dat hij nog meer dingen wil beluisteren is denk ik deels voor de lol en deels voor het 'leren'. Daar is toch niks mis mee?

Ach er zijn mensen die een cd speler eerst wat naar in hoog vinden klinken of wat zompig in het laag en vervolgens na "inspelen" het helemaal fantastisch vinden.  ;)

Gr Hans

AbZ

Over zoekstrategie lopen de meningen uiteen, maar een paar maanden lijkt me ook niet zo lang.  De voorkeur voor monitoren en kwaliteit lijken vooralsnog meer richting te geven dan de subjectieve criteria  (wie wil er géén "muzikaliteit, betrokkenheid en plezier"?)  maar da's ook logisch als je nog nergens voor 'gevallen' bent. 

Ben het met Garmt eens dat actief ook gewoon moet 'pakken'
maar voor sommige mensen valt het tegen hoe hun muziek eigenlijk klinkt  :D

Softpower

Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Poldo

lekkere zinnige reactie maar goed,

JA

je moet als persoon wennen aan een geluid

Deleted member

Ben 't ook niet met Garmt eens. Natuurlijk moet iets pakken en lekker klinken maar er is m.i. ook zoiets als 'ontwennen' van een vorige set (of wat voor oude referentie je ook hebt) en dus wennen aan een nieuwe set of nieuw component. Daarnaast ben ik van mening dat je ook in de tijd 'groeit' in 't waarderen van een beter geluid of een ander geluid en dus dat oude voorkeuren veranderen.

Je eerste voorkeur is op termijn ook niet altijd de beste en zoiets kan blijken wanneer je langer in je eigen omgeving ergens naar luistert en je opeens andere dingen op gaan vallen. Snap ook niet dat Garmt dit zegt want hoe vaak geldt niet/wordt niet gezegd dat bijvoorbeeld een spectaculair klinkende luidspreker/set vaak op termijn juist vermoeiend is/wordt. Gelukkig is in dit topic ook meermaals aangegeven dat voor aanschaf eerst thuis luisteren gedurende een langere tijd aan te raden is.

AbZ

Denk dat Garmt alleen bedoelde dat het niet speciaal anders ligt als een speaker actief is  ;)

Poldo

Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 00:01:40
Denk dat Garmt alleen bedoelde dat het niet speciaal anders ligt als een speaker actief is  ;)

Ik spreek uit eigen ervaring en hij noemt dit onzin, beetje een rare opmerking imo

Ik heb genoeg speakers gehoord in het verleden die ik suf en saai vond klinken en die ik nu juist heel erg mooi vind.

Je oren moeten gewoon wennen aan een type speaker en bij actieve speakers zoals de AVI is dit zeker het geval.

AbZ

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 00:06:51
Ik spreek uit eigen ervaring en hij noemt dit onzin, beetje een rare opmerking imo
Ik heb genoeg speakers gehoord in het verleden die ik suf en saai vond klinken en die ik nu juist heel erg mooi vind.
Je oren moeten gewoon wennen aan een type speaker en bij actieve speakers zoals de AVI is dit zeker het geval.
Jij hebt de Avi Neutron 5 gehad en die zijn passief.  Actieve sub is verder niets bijzonders.  Het enige wat 'apart' was aan die set, is dat de pre/pro en front EV ook in de sub zaten.  Jouw 'wennen' heeft hier dus niets met 'actief' te maken.

Poldo

Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 00:15:02
Jij hebt de Avi Neutron 5 en die zijn passief.  Actieve sub is ook niets bijzonders.  Het enige wat 'apart' was aan die set, is dat de pre/pro en front EV in de sub zaten.  Jouw 'wennen' heeft hier dus niets met 'actief' te maken.

die heb ik niet meer, ik heb de AVI ADM 9 gehad in mijn studieroom en deze staan nu bij mijn vader te pronken

AbZ

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 00:15:37ik heb de AVI ADM 9 gehad in mijn studieroom en deze staan nu bij mijn vader te pronken
Dat is wat anders idd.  Die vond ik trouwens goed maar ze hebben me niet gegrepen of zo.  Anyway ik heb een paar Genelecs (ook actief) en die deden dat wel.  Niet de 7e hemel of zo maar na langere tijd nog steeds fijn.  Heb er trouwens wel wat anders naast omdat ze ook 'teveel van het goede' kunnen zijn (te direct, in your face, niet zo relaxed).

Poldo

Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 00:19:41
Dat is wat anders idd.  Die vond ik trouwens wel goed maar ze hebben me niet gegrepen of zo.  Anyway ik heb een paar Genelecs (ook actief) en die deden dat wel.  Niet de 7e hemel of zo maar na langere tijd nog steeds fijn.

de ADM hebben geen laag, simpel as it is, zonder subwoofer vind ik ze niet goed genoeg voor een normale huiskamer, voor een klein kamertje wel overigens.

AbZ

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 00:26:29
de ADM hebben geen laag, simpel as it is, zonder subwoofer vind ik ze niet goed genoeg voor een normale huiskamer, voor een klein kamertje wel overigens.
Klopt, gaan tot 100Hz of zo?  Zou voor mij ook een dealbreaker zijn...  maar dat kon je van tevoren al in specs lezen.  Lijkt me niet eens een kwestie van subtiele/subjectieve 'luistersmaak' of 'wennen' maar gewoon van technische eisen die je vooraf stelt.

Poldo

Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 00:29:42
Klopt, gaan tot 100Hz of zo?  Zou voor mij ook een dealbreaker zijn...  maar dat kon je van tevoren al in specs lezen.  Lijkt me niet eens een kwestie van subtiele/subjectieve 'luistersmaak' of 'wennen' maar gewoon van technische eisen die je vooraf stelt.

er zijn wel meer speakers zonder laag.

en je kan ze met een subwoofer testen, met de AVI sub heb je een heel net set. Maar dan nog is het wennen, het klink allemaal wat leaner. Dit kan in een oppervlakkige demo tegenvallen. Echter de ADM's kon ik echt uren achter elkaar naar luisteren.
Audiovectors overigens ook die ik nu heb, dit is ook de rede dat ik deze heb gekocht. Ik heb de ADM als uitgangspunt genomen.

Bas Akkerman

Het verhaal van de ADM is nu wel duidelijk. ;) Zoals ik al meermaals heb aangegeven, ga ik ze eens beluisteren en een eerlijke, onbevoordeelde kans geven. Net als ik dat bij elke luidspreker heb gedaan en dat zal blijven doen bij nieuwe speakers.
Het is denk ik wel goed om nog even aan te geven dat ik een "actieve" luisteraar ben. Ik zet iets heel bewust op om een bepaald gevoel of bepaalde emotie te (her)beleven. Muziek als achtergrondbehang is dus minder aan de orde en daarom stel ik ook andere prioriteiten aan de set.

Over "wennen" aan luidsprekers. In de korte tijd dat ik ze beluister doe ik een "luistertriage". Daarmee hoor je echt wel (smaak)verschillen in luidsprekers. Het is onmogelijk dat ik elke luidspreker eerst een paar weken thuis beluister. Of jullie moeten dit topic op pensioengerechtigde leeftijd willen blijven volgen. De overgebleven luidsprekers test ik dan in mijn akoestiek, met mijn muziek, op mijn gemak zo lang van de dealer mag. Daarmee moet het testen wel gedaan zijn. Ook zal een upgrade ontstaan uit een behoefte dat ik iets wil toevoegen, niet omdat ik een gemis wil opvangen. Anders gezegd: ik zal een set kiezen waarmee ik muziekplezier kan beleven. Een eventuele upgrade bestaat er uit om dat plezier nog eens te vergroten.

Xander32

Bas, wat een reply in jouw draadje he. We zijn hier op `t HT-forum in ieder geval betrokken bij jouw reilen en zeilen in audioland ;D.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT