Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op mei 24, 2012, 22:16:43
Volgens mij zeggen we hetzelfde. Duur is inderdaad niet altijd beter, zeker niet als het om muzikaliteit gaat. Hoewel bijvoorbeeld Spectral echt een heel mooie versterker was (enorm geluidsbeeld, details die ik nog nooit had gehoord, gemak waar het mee speelde) werd de kwaliteit van de opname ook pijnlijk duidelijk. Goede opnames waren meesterlijk, slechte opnames niet om aan te horen. Weg muzikaliteit dus!
Precies, een goede compromie vinden is moeilijk .. Maar uiteindelijk zul je slagen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Willy de Woofer

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 19:50:33
Bijna de verjaardag van dit topic Bas. Op 9 juni bestaat het één jaar. Heb je al iets bijzonders in gedachte om het te vieren?  :tongue2:
Op z'n minst een actueel boodschappenlijstje van de set met een budget van €7000,-
Misschien kunnen we vast doorgeven wat we drinken?  :tongue2: :)

Bas Akkerman

In een ander topic vroegen ze me naar de stand van zaken.
Dat weten jullie natuurlijk wel, maar zie onderstaande als een samenvatting.

"Natuurlijk wil ik dat doen!
Laat ik met een paar dingen beginnen. Ten eerste ben ik "maar" een half jaar bezig, van september tot maart had ik veel minder tijd en heb ik in die tijd slechts één luistersessie gedaan.
Dan nog heb ik er ruim de tijd voor genomen, dat zal ik niet ontkennen. Dat heeft zeker ook te maken met het feit dat ik nog geen noemenswaardige set had. Ik begon dus "from scratch" en moest alles nieuw kopen. Daarbij wist ik niet wat de verschillende apparaten te bieden hadden, wat hun invloed op de set was en ook wat ik zelf mooi vond.
Met luidsprekers ben ik begonnen, omdat die naar zeggen de grootste invloed hadden op de uiteindelijke geluidsweergave. Vele luidsprekers hadden eigenschappen die ik niet kon waarderen: te incoherent, te donker, te schel, zwabberige bas, te lief of juist te upfront. Uiteindelijk merkte ik dat twee luidsprekers deden wat wilde. Laten horen wat er in de keten ervoor gebeurde en zo min mogelijk zelf toevoegden. Dat klinkt technisch maar is voor mij een noodzakelijke eigenschap om muzikaliteit door te geven.
Daarom maak ik nu ook meteen de stap naar de bron. De overwegingen van de versterking vertel ik zo. Wat betreft de bron merkte ik dat ik op zoek was naar een combinatie van Naim en Linn. Daarmee bedoel ik het ruige en de slamm, het swingende van Naim. Tegelijkertijd de verfijning en de gelaagdheid, de flow van Linn. Ik wil namelijk alle muziek kunnen draaien en niet "veroordeeld" zijn tot alleen die muziek die lekker klinkt op de set. Een master of trades dus.

Moeilijk uit te leggen, maar één van de meest boeiende dingen in de muziek vind ik het samenwerken van de "inner notes" en de "outer notes". Met "inner notes" bedoel ik de nuances in een stem en instrument. Bijvoorbeeld een gitaar; de snaren die worden aangetrokken, losgelaten, trillen van de snaren, klinken van de kast, echo in de kast, terugkaatsen van die echo op de kast en snaren, uitsterven van de snaren en de kast. Allemaal details die een gitaar echt maken.
"Outer notes" is de samenhang tussen de "inner notes", de samenwerking, maar ook akoestiek in de opname en plaatsing. Dat zorgt voor flow, betekenis, drive. Het grotere plaatje dus.
Het moeilijkste en voor mij het belangrijkste is de balans tussen "inner notes" en "outer notes". Teveel van het eerste geeft teveel details en leidt af van de muzikale boodschap. Teveel van het tweede maakt de muziek te grof en leidt ook af.

De versterking is ten slotte de schakel tussen bron en luidspreker en moet letterlijk doen wat het zegt, versterken. De informatie van de bron versterken, zodat deze doorgegeven kan worden aan de luidsprekers. En tegelijkertijd de luidsprekers voldoende aan kunnen sturen om deze informatie daadwerkelijk te kunnen tonen. Een heel belangrijke schakel dus en naar mijn inziens vaak onderschat. Terwijl wat hier mis gaat de rest van de set teniet kan doen.

Interconnects, luidspreker- en stroomkabels ten slotte. Die zijn een verbinding tussen de componenten, het smeermiddel. Dat woord kies ik bewust, omdat het ook daar op mis kan gaan. De kabels moeten de sterke kwaliteiten van de set niet in de weg staan. Bijvoorbeeld door een scherpe klank toe te voegen, iets dat ik vaak heb met pure zilveren kabels.

De akoestiek, eigenlijk de tweede luidspreker. Bij mij nog een onderdeel waar ik nog aan met werken. Door middel van bijvoorbeeld een vloerkleed en akoestisch plafond ga ik daar in de toekomst mee aan de slag.

Als allerlaatste verreweg het allerbelangrijkste van de set, het ultieme setonderdeel en niet zomaar te koop; synergie tussen de onderdelen. Het is geen kwestie van de beste onderdelen bij elkaar en klaar. Het is uitproberen, testen, bijschaven, weghalen, toevoegen, nieuwsgierig zijn én je eigen oren vertrouwen in combinatie met smaak. Het is ook het onderdeel waar het minste aandacht aan wordt besteed naar mijn idee. Als er iets niet bevalt in de set, wordt er één onderdeel uitgepakt, als boosdoener afgedaan en vervangen. Er wordt dus niet getest, vergeleken of met de eigen oren gehoord binnen de eigen set. Voor mij is het ook dé reden om de set in een keer te kopen en niet eerst een goedkopere set om van daaruit te verbeteren.

Een flink inleidend verhaal, maar ontonbeerlijk voor de keuze van de set.

Set I

Bron:
Resolution Audio Opus 21 cd-speler
Resolution Audio Opus ps power station
Linn DSM

De DAC in de cd-speler geeft precies de juiste combinatie van "inner" en "outer notes". Een zinnetje, maar oh zo belangrijk.
De aparte voeding is feitelijk al onderdeel van de versterking. Dat deze apart van de speler is, heeft blijkbaar zijn positieve effect.
De Linn streamer lijkt een beetje teveel van het goede. Een sneaky DS was klankmatig echter beduidend minder, dus een duurdere streamer heeft zeker zijn meerwaarde. Ik zie streaming wel als luxe, dus dit komt er pas over een half jaar. Goed om uit te leggen: de streamer wordt aangesloten op de DAC van de cd-speler en dient dus puur als interface tussen NAS en DAC. Wel een erg fijne interface.

Versterking:
Resolution Audio Opus 21 s80

Feitelijk de eindversterker. Hij versterkt de kleur en kan de luidsprekers makkelijk aansturen. Dit zorgt voor een kleurrijk, soepel klankbeeld.

Bekabeling:
Cardas Quadlink
Interconnects zijn overbodig door het design van Resolution Audio.

De flow van de Resolution Audio-onderdelen wordt benadrukt net als een toegenomen ruimtelijkheid.

Luidsprekers:
Harbeth Monitor 30
Velodyne DD18

Een eerlijke, open en coherente weergever met een strakke bas.
De Velodyne zorgt niet alleen voor het bereik dat de Harbeth niet haalt, maar vooral voor een losser en grootser geluidsbeeld.

Set II

Bron:
Van Medevoort DA466
Linn DSM

De Van Medevoort heeft een mooie klankbalans, prima inner en outer notes en een prachtige ruimtelijkheid.

Versterking:
Lavardin IS Reference

De Lavardin betrekt me echt in de muziek, ook als het wat ruiger wordt. Op het gebied van ruimtelijkheid laat de versterker wat liggen. Vermoedelijk door de combinatie met de luidspreker. Geen afstandsbediening.

Bekabeling:
Nog te bepalen.

Luidsprekers:
Magnepan 1.7

Voor de prijs een luidspreker die zijn prijsgenoten makkelijk verslaat. Coherent, snel, enorm open en ruimtelijk. Zeer kritisch tegenover versterking, maar als dat eenmaal goed zit...

Zo wat afwegingen hoe ik gekomen ben tot de twee sets."
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Mooie beschrijving van wat je precies zoekt. En van de twee sets die tot nu toe in aanmerking komen voor een thuisbezoek.

Komende zaterdag staat er dus een bezoek gepland aan BB&G, samen met Linda?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Klopt, morgen gaan we lekker muziek draaien bij BB&G. Van Paul Mc Cartney, Jack Johnson tot Terrence Trent D'arby. En van INXS, Crowded House tot Dolly Dots.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Willy de Woofer

Ik heb de Magnepan en de Harbeth 30 gehoord. Deels met de dezelfde apparatuur en onder gelijke omstandigheden. Voor mij zijn de Magnepans de winnaars voor wat natuurgetrouwheid betreft. Ze zijn niet voor niets tot "highlights" uitgeroepen met termen als betaalbare high-end, etc. De Harbeth 30 is natuurlijk ook een zeer goede l.s. Als ik je samenvatting lees, zou ik de 1.7 aanvullen met een goede subwoofer. Die is beslist noodzakelijk bij de 1.7. Voor mijn gevoel heb je daarmee een super combinatie. Helaas kan ik zelf de Magnepans niet plaatsen. Als tweede tip: je zou ook eens naar een gebruikte Magnepan 3-serie kunnen kijken, dan heb je misschien geen subwoofer nodig en kun je binnen je budget blijven. Je zou dan ineens klaar zijn.
Heel veel succes gewenst.

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op mei 25, 2012, 10:19:44
Klopt, morgen gaan we lekker muziek draaien bij BB&G. Van Paul Mc Cartney, Jack Johnson tot Terrence Trent D'arby. En van INXS, Crowded House tot Dolly Dots.
Je favotiet toch :pompom:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Willy de Woofer

Citaat van: Willy de Woofer op mei 25, 2012, 10:33:27
Ik heb de Magnepan en de Harbeth 30 gehoord. Deels met de dezelfde apparatuur en onder gelijke omstandigheden. Voor mij zijn de Magnepans de winnaars voor wat natuurgetrouwheid betreft. Ze zijn niet voor niets tot "highlights" uitgeroepen met termen als betaalbare high-end, etc. De Harbeth 30 is natuurlijk ook een zeer goede l.s. Als ik je samenvatting lees, zou ik de 1.7 aanvullen met een goede subwoofer. Die is beslist noodzakelijk bij de 1.7. Voor mijn gevoel heb je daarmee een super combinatie. Helaas kan ik zelf de Magnepans niet plaatsen. Als tweede tip: je zou ook eens naar een gebruikte Magnepan 3-serie kunnen kijken, dan heb je misschien geen subwoofer nodig en kun je binnen je budget blijven. Je zou dan ineens klaar zijn.
Gespot: een paar Magnepan 3.6 voor € 3000,00 vraagprijs.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op mei 25, 2012, 10:26:55
Poor Guys! ;)
Citaat van: Kingpin op mei 25, 2012, 10:35:23
Je favotiet toch :pompom:
Haha, was dat een tikfout of woordspeling Kingpin? ;)
Let maar op, als wij morgen muziek draaien, hebben zij ineens een klantenbezoek.  :coffee:

Citaat van: Willy de Woofer op mei 25, 2012, 10:33:27
Ben het zeker met je eens, de Magnepan is een geweldige luidspreker. Vandaar dat ik zo mijn best doe om de Magnepan te matchen.

Natuurlijk ben ik benieuwd naar de combi van Resolution Audio en Magnepan. Maar zo werkt het niet. Ten eerste levert BB&G geen Magnepan en Studio Alkmaar geen Resolution Audio, so be it en wel zo fair naar de beide dealers toe.
Ten tweede, wie zegt dat de combinatie van Resolution Audio en Magnepan wel een synergetische match is? Zo zijn het dus wel erg veel alsen, mitsen en maaren.

En over tweedehands elders online heb ik genoeg gezegd, dat doe ik niet.

Willy de Woofer

Natuurlijk ben ik benieuwd naar de combi van Resolution Audio en Magnepan. Maar zo werkt het niet. Ten eerste levert BB&G geen Magnepan en Studio Alkmaar geen Resolution Audio, so be it en wel zo fair naar de beide dealers toe.

Ten tweede, wie zegt dat de combinatie van Resolution Audio en Magnepan wel een synergetische match is?
[/quote]
Niemand, maar ik zou beginnen met de l.s. de 1.7 begrijp ik. Het moet toch mogelijk zijn daar een prima versterker bij te vinden.

Over de dealers waar je graag komt: Je kunt toch de Magnepan's in Alkmaar kopen en BB&G er een goede versterker bij laten zoeken. Dit onder het motto van: IEDEREEN BLIJ vooral JIJ.

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Willy de Woofer

Dr.Bedlo

Daar ben ik van overtuigd maar vind het zo zielig voor de dealer als je uiteindelijk toch besluit een ander pad te bewandelen. Zoals Bas dat doet ! Ik zou dat NOOIT kunnen.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op mei 25, 2012, 12:50:54
Een dealer doet het graag voor je.
Even voor de duidelijkheid, ik ben degene die heen en weer reist. En inderdaad doe ik dat graag. ;)
Pas wanneer ik weet welke set het wordt, ga ik deze thuis beluisteren. Dan mag de dealer ook verwachten dat ik de set aanschaf, tenzij.

Citaat van: Willy de Woofer op mei 25, 2012, 12:40:54
Niemand, maar ik zou beginnen met de l.s. de 1.7 begrijp ik. Het moet toch mogelijk zijn daar een prima versterker bij te vinden.

Over de dealers waar je graag komt: Je kunt toch de Magnepan's in Alkmaar kopen en BB&G er een goede versterker bij laten zoeken. Dit onder het motto van: IEDEREEN BLIJ vooral JIJ.
Tsja, dat vind ik toch wel een lastige kwestie. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen. En zie dat niet als een verwijt naar de dealers, ik geef hen groot gelijk.
Overigens kwam de Harbeth met de set ervoor behoorlijk ver wat ruimtelijkheid betreft t.o.v. de Magnepan. De Magnepan zie ik wel als een luidspreker die meegroeit met de set, van de Harbeth verwacht ik dat minder.

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op mei 25, 2012, 14:03:29
Even voor de duidelijkheid, ik ben degene die heen en weer reist. En inderdaad doe ik dat graag. ;)
Pas wanneer ik weet welke set het wordt, ga ik deze thuis beluisteren. Dan mag de dealer ook verwachten dat ik de set aanschaf, tenzij.
Tsja, dat vind ik toch wel een lastige kwestie. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen. En zie dat niet als een verwijt naar de dealers, ik geef hen groot gelijk.
Overigens kwam de Harbeth met de set ervoor behoorlijk ver wat ruimtelijkheid betreft t.o.v. de Magnepan. De Magnepan zie ik wel als een luidspreker die meegroeit met de set, van de Harbeth verwacht ik dat minder.
Bas, je bent een zeer integer persoon. Je gunt de dealer iets voor zijn werk. Dat is prijzenswaardig, maar als je alles bij 1 dealer koopt, zal de ander hevig teleurgesteld zijn.
Ik probeer slechts hardop mee te denken en in de eerste plaats aan je eigen belang. Jij gaat er naar luisteren, niet de dealer. Je zou het openlijk met hen beiden kunnen bespreken. Succes met je beslissingen, er komt vast iets moois te staan.

Poldo

Citaat van: Willy de Woofer op mei 25, 2012, 14:41:52
maar als je alles bij 1 dealer koopt, zal de ander hevig teleurgesteld zijn.

dat is het risico van een hifi winkel lijkt mij. Je kunt niet alle merken hebben, wanneer een klant een beter gevoel heeft bij een ander set die een andere dealer wel voert, so be it.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Ja, misschien moet ik daar ook zakelijker in zijn. Ik vind het een beetje een gegeven paard in de bek kijken, dat is het. Ik zal het morgen nog wel even bespreken en onderwijl razend benieuwd of dat een mooie match kan zijn.

Bas Akkerman

Nu naar Keb' Mo', Jack Johnson en Terrence Trent D'Arby aan het luisteren. Potver, Linda kiest beter opgenomen cd's uit als ik.  :smile:

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op mei 25, 2012, 09:19:08
De Lavardin betrekt me echt in de muziek, ook als het wat ruiger wordt. Op het gebied van ruimtelijkheid laat de versterker wat liggen. Vermoedelijk door de combinatie met de luidspreker. Geen afstandsbediening.
Nee, dit is echt het karakter van de versterker is mijn ervaring. Wat Lavardin versterking laat liggen in ruimtelijkheid wordt imo weer goedgemaakt door de soliditeit en de intimiteit van het geluidsbeeld.

Maggies zijn niet zo makkelijk met versterking, dat klopt. Daarnaast vind ik de beperkte sweetspot en lastige plaatsbaarheid een nadeel. Zo ben ik meer dan 10 jaar bezig geweest om de juiste combi voor de mg12 te vinden om ze relatief kort daarna weg te doen omdat ik ze na een verhuizing niet goed kon plaatsen. :nopompom:.. ik mis ze nog steeds wel eens  ;)

Succes, het zal niet makkelijk worden om een keuze te maken.

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op mei 25, 2012, 19:50:49
Ja, misschien moet ik daar ook zakelijker in zijn. Ik vind het een beetje een gegeven paard in de bek kijken, dat is het. Ik zal het morgen nog wel even bespreken en onderwijl razend benieuwd of dat een mooie match kan zijn.
Garmt heeft het "probleem" waarschijnlijk al lang gelezen. Gooi het gewoon in de groep. Veel luisterplezier zaterdag.

Willy de Woofer

Bas, ik weet dat je nu in Hilversum bent, maar ik heb nog eens nagedacht over je situatie;
Je luisterverslag(en) geeft aan dat je een zeeeeeeer kritische luisteraar bent. Dat is natuurlijk prima, maar roept bij mij wel een vraagteken op. Ik voorzie dat je zo kritisch bent, dat je al na korte tijd de beperkingen van de gekochte l.s. gaat bemerken (oef, wat een zin  :)). Daarom het volgende advies, terwijl ik weet dat je dat niet wilt (hoezo eigenwijs?): Stop naar verhouding nog wat meer geld in de l.s. en vul het gat door bij een dealer(dat wil je waarschijnlijk) een prima inruil- of demoversterker te kopen.Ik weet nauwelijks iets van versterkers, maar zie en hoor regelmatig b.v. een Musical Fidelity versterker van nieuw +/ € 2500,00. Deze of een andere goede amp moet je kunnen kopen voor € 1250-1500. Je hebt dan € 1000,00 meer voor l.s. Met de juiste l.s. heb je misschien ook geen behoefte meer aan een sub. Dat scheelt ook weer in de portemonnaie.
Dit zijn slechts goed bedoelde gedachten van een eenvoudige muzikant. Goed weekend en laat je niet gek maken.(door mij :))
p.s. Hoe heet een muzikant die naar een muziekwinkel gaat? Een muziklant. 

Dr.Bedlo

Ja en of je dan met MF dan wel goed uitkomt ? Vind die dingen zo analystisch en ongeintreseerd. Super round earthjes. Niks mis mee als je der van houd natuurlijk.

Ga ook maar eens op mijn Fendertje tokkelen.
Quad vintage.

Willy de Woofer

Ga ook maar eens op mijn Fendertje tokkelen.
[/quote]
Gebruik je daar veel tokkelroom bij?  :)

morca

Bas,
Maar ik volg je topic al heel even,ik zie een hele dikke dure Velodyne staan in je keuze.
Heb je niet overwogen om daar 1of 2 zelfbouw woofer,s te plaatsen.
Je houd duizenden euro,s in je zak die je kan inversteren in betere front,s/aansturing.

Ik wilde er niet over beginnen,maar vind toch dat ik je die tip mee moet geven.
Denk niet dat je dat wilt,maar heb ik voor me gevoel een steentje bij gedragen aan een andere optie  ;)