pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

atie

PM klinkt goed, maar is toch niet geheel zonder problemen merk ik.
Vooral albums met gapless playback, waarvoor de memory playfunctie moet werken geven nog wel eens problemen, nummers die overgeslagen worden, of halverwege een nummer naar het volgende nr.springen.
Soms lijkt het de draad kwijt., speelt er een nummer, terwijl een ander nr in de display staat.Raar.
Weet iemand waar dat aan ligt?

Spijkie

Atie, bedankt voor je heldere uitleg. Ik denk dat ik het rippen in XLD maar oversla, alles is geript in apple losless en ik was er al een beetje over verbaast dat het nog beter kon maar XLD is gratis dus te proberen was de gedachte.

Eerst maar eens pure music downloaden en horen wat het doet. Het antwoord op je vraag kan ik dus ook niet beantwoorden helaas.

Groeten,
Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

garmtz

Jammer dat je het niet eens gaat PROBEREN met XLD. Het is echt niet zo'n moeilijk programma... Logisch ook dat er niet gebeurt als je het programma opstart. Er gebeurt namelijk ook niets! Kijk in de programmabalk helemaal bovenaan in je scherm en je ziet dat XLD wel degelijk is opgestart.

Om XLD te laten beginnen, kies je bovenin de balk: Bestand --> Open Audio CD...

Mijn rip settings:

denoontje

Garmt,

waarmee stream jij meer naar de stereo...een mac?

garmtz

Citaat van: denoontje op juli 25, 2011, 21:47:19
Garmt,

waarmee stream jij meer naar de stereo...een mac?

Nee, ik gebruik zelf een NAS en een Linn Majik DS-I (upnp).

garmtz

garmtz

Citaat van: atie op juli 25, 2011, 22:04:34
en gebruik je hierbij dan wel itunes?

Nee, want bij upnp stream je direct vanaf de upnp server naar de media renderer. Dus geen gezeur met welke software goedklinkt, digitale kabeltjes etc. Gewoon cat5 het apparaat in en versterkt en al naar de speakers. Less is more... :)

garmtz

Citaat van: atie op juli 25, 2011, 22:27:02
Zou het dan zo kunnen zijn dat met XLD/itunes geripte CDs over Itunes(PM) gespeeld hetzelfde klinken...
waar gebruik je iTunes dan wel voor, eigenlijk?

Nee, gespeeld over iTunes zijn er nog steeds die verschillen. Ik gebruik iTunes als ik een USB dac van audio wil voorzien, net als jij... ;)

Maar jongens, ik heb thuis een set, maar ook nog een audio-zaak waar ik 'soms' experimenteer...

aMUSEd

Vergeet ook niet een andere belangrijke variabele (wordt regelmatig over het 'hoofd' gezien): de keten van oorschelp tot in de hersenen  ;D

aMUSEd

Citaat van: atie op juli 26, 2011, 22:57:27
Nee, maar het gaat me te ver om te beweren dat als bv ik het verschil niet hoor en de ander wel het aan de cerebrale verwerking van de ander zal liggen...
Waarom zou iets als smaakbeleving wel enorm per persoon kunnen variëren en muziekbeleving (lees: niet gehoor) niet?
Misschien hoort deze discussie hier niet thuis hoor maar het ligt volgens mij aan de basis van vele discussies die in onze hobby worden gevoerd.

danielo

Citaat van: garmtz op juli 25, 2011, 22:59:59
Nee, gespeeld over iTunes zijn er nog steeds die verschillen. Ik gebruik iTunes als ik een USB dac van audio wil voorzien, net als jij... ;)

Maar jongens, ik heb thuis een set, maar ook nog een audio-zaak waar ik 'soms' experimenteer...

Ik ben toch weer aan het nadenken over de nieuwe macmini's met ssd erin vraag mij af hoeveel stroom die gebruiken en of ze netjes wakker worden (snel) op ethernet of wifi verzoeken. Geluid en uiterlijk is bijna prima nu klein blokje aluminium, ik heb al een externe cd/dvd lezen mocht ik iets willen toevoegen.

Ben ik de enigste die denk dat dit wel eens een mooi digitaal loopwerkje kan zij (evt met externe dacs etc etc).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Peerless Monster

Citaat van: danielo op juli 26, 2011, 23:40:14
Ik ben toch weer aan het nadenken over de nieuwe macmini's met ssd erin vraag mij af hoeveel stroom die gebruiken en of ze netjes wakker worden (snel) op ethernet of wifi verzoeken. Geluid en uiterlijk is bijna prima nu klein blokje aluminium, ik heb al een externe cd/dvd lezen mocht ik iets willen toevoegen.

Ben ik de enigste die denk dat dit wel eens een mooi digitaal loopwerkje kan zij (evt met externe dacs etc etc).

Daniel.

Lijkt mij ook ideaal...
Mac mini usb dac en klaar...
Staat ook mooi in het meubel ;)
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Richi

Citaat van: danielo op juli 26, 2011, 23:40:14
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik heb de nieuwe Mac Mini Lion Server in bestelling staan om mee te gaan streamen via de Parasound DAC (toslink aangesloten). Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat klinken.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

danielo

Citaat van: Richi op juli 27, 2011, 09:36:57
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik heb de nieuwe Mac Mini Lion Server in bestelling staan om mee te gaan streamen via de Parasound DAC (toslink aangesloten). Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat klinken.

Ben nu aan het wachten op een macbook air (i7) maar als die binnen is ga ik eens goed nadenken wat ik wil doen, Ik heb nog een 256Gb ssd liggen. Een macmini met 2 ssd's erin (512Gb) die maar zeg 25watt opneemt bij soort gebruik wat ik doe en 100% still is wordt toch wel verleidelijk. Dat het ook nog een quadcore is en indien noodzakelijk live dingen kan omzetten is een bonus...

Mompel apple maakt mij arm :).

Daniel.

Richi

Of nog even wachten tot de SSD's groter worden.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

aMUSEd

Citaat van: atie op juli 27, 2011, 07:55:27
je doelt misschien hier op, eerder ergens op ht genoemd http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390457/95.

anders vind ik het toch moeilijk om en muziekbeleving en smaakbeleving te noemen als we het over subjectief hoorbare verschillen praten.
mijn muziekbeleving is afhankelijk van mijn stemming, ik kan niet elke dag de 9e Mahler horen, niet zonder Prozacbescherming bv
en smaakbeleving:wat versta je daar onder?
Interessant leesvoer  :) maar ik bedoel eigenlijk iets anders.
Met smaakbeleving bedoel ik wat je proeft. Uit ervaring weet ik dat mensen onderling geuren en smaken enorm verschillend kunnen ervaren en uitdrukken. Er zijn bv componenten die een groot deel van een populatie niet waarnemen maar een klein deel wel. Zoiets kan best van toepassing zijn op muziekbeleving. Er is een testje .. iets met grond- en boventonen, ik ben het vergeten. Een aantal mensen vh forum hebben de test gedaan en er waren duidelijke verschillen.

danielo

Citaat van: Richi op juli 27, 2011, 09:36:57

Nou was er een accu stuk van een macbook hier dus moest ik naar de apple winkel. Voor ik het door had heb ik een quadcore i7 server met 256G ssd besteld :). Dus we kunnen met meerdere mensen testen denk ik dan maar. Het is wel zo dat ik waarschijnlijk mijn appleTV's (3 totaal) als 'frontend' blijf gebruiken. Dus de macmini zal vooral server zijn (zal hem wel aansluiten op de pre/pro) met de appletv 2.0 als die er vanaf streamen aangestuurd door ipad's en iphones als remote's.

edit: volgens apple gebruikt de server in 'rust' maar wel aan 17watt dat is 50% van mijn vraag :), Nu eens kijken of we de fan uit kunnen zetten en op een andere manier de weinige koeling te doen (piezo?).

Daniel.

aMUSEd

Citaat van: atie op juli 27, 2011, 19:55:32
Welke waarde we toekennen aan bv verschillen is natuurlijk ook persoonlijk .Etc.
Precies het punt dat ik wilde maken :)

Joris1971

XLD is even wennen, maar werkt erg makkelijk, normaal ripte ik via itunes maar nu kan ik via XLD flac files maken.

garmtz

Citaat van: Joris1971 op juli 27, 2011, 22:01:56
XLD is even wennen, maar werkt erg makkelijk, normaal ripte ik via itunes maar nu kan ik via XLD flac files maken.

Hopelijk met de juiste settings? Je kunt nogal wat fout instellen...

Ik ben overigens niet de enige die de verschillen hoort in de ripper, een klant heb ik het gedemonstreerd (blind) en die hoorde het direct.

denoontje

waarom naar flac en niet wav. Wav speelt overal en op alles (ook itunes op de mac)  en scheelt het echt zoveel ruimte op de hd?
Ik krijg flac niet altijd aan de praat namelijk via fluke

Joris1971

Citaat van: garmtz op juli 27, 2011, 22:38:12
Hopelijk met de juiste settings? Je kunt nogal wat fout instellen...

Ik ben overigens niet de enige die de verschillen hoort in de ripper, een klant heb ik het gedemonstreerd (blind) en die hoorde het direct.

daarom had ik je een pm gestuurd  ;)

bij deze mijn settings (ook op de volgende pagina)

Joris1971

En de overige 4 setting vensters

garmtz

Hier mijn settings:

garmtz

De CD rip voorkeuren waren goed, identiek aan die van mij, dus geen afbeelding geplaatst.