pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Leeuwarden

Spijkie

Binnenkort heeft Danielo de AIVD op bezoek: We hebben uw code gekraakt en word nu meegenomen voor verhoor  :tongue2: hahahaa, prachtige uitleg inderdaad!
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

danielo

Citaat van: Spijkie op oktober  9, 2011, 13:36:54
Binnenkort heeft Danielo de AIVD op bezoek: We hebben uw code gekraakt en word nu meegenomen voor verhoor  :tongue2: hahahaa, prachtige uitleg inderdaad!

Haha, grappig genoeg komt de uitleg in de buurt van hoe een code werkt, maar dan gebruik ik meestal een voorbeeld van het woord aardappel=Duitsers en WW2. Moest zelfs even nadenken dat niet te gebruiken omdat het verwarrend zou zijn.

Maar de uitleg heeft geholpen, het idee is heel simpel de volgende stap waar veel mensen moeite mee hebben is of vooral de 'niet perfecte' compressie juist beter geluid/beeld kan geven dan als je dit niet doet. Mensen hebben een neiging te denken dat audio normaal niet een benadering is van het origineel en beperkt wordt door het medium (disc, tape, verbinding,...) en perfect is en elke vorm van compressie slecht is en na uitpakken niet dichter bij het de waarheid kan liggen. Het kan dus zijn dat een muziek stuk dat je download van itunes dichter bij het origineel zit dan de cd die ook beperkt is tot 44khz/16bits.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

garmtz

Citaat van: atie op juli 31, 2011, 21:21:50
ik beschouw dit maar als mijn laatste post, helaas

gister is er zonder mij ervan in kennis te stellen een bericht van mij verwijderd, waarvan de inhoud net zo min schokkend of aanstootgevend was als andere op dit door mij gestarte topic.
een opmerking over het inspelen van nieuwe rips , waar sommigen misschien om zouden kunnen lachen, is verwijderd, daar de moderator het kennelijk niet kon velen, daar waar aannames van anderen,dat AIFF beter klinkt dan losless, of het uitmaakt hoe je ript,aannames waar ik op mijn beurt dan weer een beetje om lach, en goed beschouwt net zo onzinnig zijn als de mijne, gewoon blijven staan.

Ik ben hier niet van gediend, van zulke willekeurige censuur, wens er ook geen deel meer van uit te maken, en vraag de moderator mijn account en daarna desnoods dit bericht te verwijderen.

Toch even reageren op dit bericht... Het inspelen van een rip is naar mijn idee inderdaad absoluut onmogelijk. De data die op een schijf staat, verandert namelijk niet. Dat AIFF beter zou klinken dan een bestand met lossless COMPRESSIE (AIFF is uiteraard ook lossless, namelijk in het geheel niet gecomprimeerd), kan liggen aan het feit dat het afspeel apparaat de data eerst moet decoderen voordat deze van digitaal naar analoog om wordt gezet en dit kan dan weer effect hebben op de geluidskwaliteit (de decoder 'snoept' voeding weg van het audiogedeelte door de complexe berekeningen).

Dat hoe je ript verschil maakt, lijkt me verder ook evident: of je bijvoorbeeld C2 error compressie aan of uit zet of een offset correctie doet of de robuustheid van de ripping engine als het om bekraste CD's gaat (CDParanoia vs XLD Secure Ripping in XLD bijvoorbeeld, waarbij de laatste beter en sneller in staat is om een bekraste CD te lezen).

Het is dus allemaal geen voodoo, maar volledig te verklaren.

danielo

Citaat van: garmtz op oktober  9, 2011, 14:54:56
Het is dus allemaal geen voodoo, maar volledig te verklaren.

Mensen hebben vaak de neiging om als het over digitaal gaat ook digitaal te gaan denken, het zijn 0'en en 1'en dus is het altijd het zelfde. Dat er veel mis kan gaan tijdens het maken en weer omzetten naar iets wat we kunnen horen denken ze niet over na. Het is wel zo dat veel dingen bij digitaal makkelijker te begrijpen/behouden zijn vandaar dat het zo goed werkt :). Dit houd ook in dat we sneller dingen uitsluiten als het inspelen van een datafile tov inspelen van een speaker. Helaas moet je als je daar in geloofd de oplossing toch op een andere plek zoeken in je systeem of hersenen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Gurney

Citaat van: danielo op oktober  8, 2011, 23:38:53
Compressie komt in 2 vormen, de eerste is het 'korter opschrijven' om te onthouden maar de ontvanger weet het verhaal 100% terug te halen niet alleen de essentie.

zender : 'F komt er aan en zal 3k aan WP meenemen tegen 7R'

ontvanger weet wat de code inhoud en weet het bericht perfect terug te krijgen

ontvanger : Fred komt er aan en zal 3 kilo aan witpoeder meenenen tegen 7 ruggen

Deze vorm noemen we lossless het bericht wordt verkort door dingen slimmer maar met 100% zekerheid op te schrijven bij audio houd dat bijvoorbeeld in niet 1000 keer een 0 sturen als er geen geluid is maar 1000x0 door te geven dat scheelt 995 tekens.

De andere vorm en die wordt veel gebruikt bij audio/video (zowel analoog als digitaal) is dat je dingen weggooit die minder belangrijk zijn je probeert de essentie te behouden.

zender : F, 3K, WP,7R

ontvanger : Fred, 3kilo, witpoeder, 7 ruggen.

voordeel is dat bericht/file veel kleiner is maar dat je nooit 100% het bericht/signaal terug krijgt. Dit gebruik je dus bij MP3 muziek bijvoorbeeld. Dit hoeft niet slecht te zijn maar het is afhankelijk van hoeveel je niet meer terug kan halen of gokken.

Vergeet niet dat _elke_ vorm van bijvoorbeeld muziek opslaan/opnemen verlies heeft. Een microfoon is niet de echte stem maar zet het zo goed mogelijk om naar signaal. Analoge tape kan ook niet echt de stem opslaan maar bewaard het zo goed mogelijk als een voltage en elke digital vorm zal het zo goed mogelijk opslaan als 0 en 1tjes.

Ookal gebruikt Gamthz een compressie om opslag te sparen krijgt die geen extra verlies want de ontvanger weet alles er weer uit te halen naar de vorm waarin de eerste opslag gedaan was.

Hopelijk maakt dit het niet nog onduidelijker voor je.

Daniel.

Beste Analogie Ever!  :worship:
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Leeuwarden

Ik ben inmiddels zwaar aan de slag met XLD maar zo nu en dan kom ik een CDtje tegen die er niet zoveel zin in heeft. Gaat dan heel langzaam. En dan is er (tot nu toe) nog die CD van Dvorak. Gaat goed tot en met het zesde nummer, daarna gaat het zo vreselijk langzaam dat het zevende nummer meerdere dagen nodig zou hebben om te rippen. Is daar ook een trucje voor?

garmtz

Gebruik je de 'XLD Secure Ripping' of de 'CDParanoia' optie? De eerste gaat beter om met bekraste CD's. Misschien er eens over denken de CD's zeer goed te reinigen en/of te polijsten.

Leeuwarden

Ik gebruik XLD Secure Ripping. CD ziet er trouwens goed uit. Het is wel een kopie.... (niet verder vertellen hoor :-)  )

garmtz

Citaat van: Leeuwarden op oktober 18, 2011, 20:15:10
Ik gebruik XLD Secure Ripping. CD ziet er trouwens goed uit. Het is wel een kopie.... (niet verder vertellen hoor :-)  )

:)   Copietjes kunnen door de minder goed reflecterende laag en wat minder goed gedefinieerde putjes/landjes wat minder goped leesbaar zijn door een CD-ROM loopwerk. Take the pain en koop de CD nieuw...

Leeuwarden

Hmmm wel heel gek dat ie steeds op het 7e nummer van een CD hikt... Gekopieerd of niet. :blink:

Peerless Monster

Citaat van: Leeuwarden op oktober 20, 2011, 10:07:32
Hmmm wel heel gek dat ie steeds op het 7e nummer van een CD hikt... Gekopieerd of niet. :blink:

Loopwerkje kaduuk?
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Leeuwarden

Tja, ik zie zelf niet zo hoe een kapot loopwerk steeds op het 7e nummer hapert... Maar het is natuurlijk wel een goed idee om er eens een andere Mac bij te pakken...

Peerless Monster

Citaat van: Leeuwarden op oktober 20, 2011, 10:23:26
Tja, ik zie zelf niet zo hoe een kapot loopwerk steeds op het 7e nummer hapert... Maar het is natuurlijk wel een goed idee om er eens een andere Mac bij te pakken...

Weet je hoe het loopwerk er van binnen uitziet en werkt?
Maar lijkt me een prima idee om eens een andere computer te pakken ipv de CD's de "schuld" te geven ;).
Succes man!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Leeuwarden

Nee, geen idee. Zeg ik iets doms dan? :crazy:

Peerless Monster

Citaat van: Leeuwarden op oktober 20, 2011, 13:10:48
Nee, geen idee. Zeg ik iets doms dan? :crazy:

Nee nee, maar als je niet weet hoe iets werkt, dan kan je natuurlijk niet weten hoe een loopwerk op nummer 7 blijft vasthangen... ;)
Ik neem even gewoon een andere "approach" om je probleem te tekkelen ;)

jobozo

ik sta op het punt een 2e hands Macmini 2010 te kopen, dualcore 2.4 ghz, 3gb, 320 gb, om deze puur en alleen voor muziekopslag-en weergave te gaan gebruiken.Ik heb nu zo'n 120 gb aan muziek op de HD van mijn MB, die ik dan over wil zetten.
Ik verwacht niet veel meer muziek er op te gaan zetten de komende tijd, schat max 200gb, en video's zijn niet interessant voor mij. Snowleopard is voldoende, Lion heb ik van mn MB gedaan.

Nou ga ik toch twijfelen :heb ik meer aan de 2011 i5versie met 500gb, Lion, 2-4 gb, als ik alleen maar iTunes en Puremusic wil gaan gebruiken?
Lion, sneller, grotere HD, maar:heb ik er wat aan gezien mijn doel?
Geen SD, dus diskdrive erbij kopen, geheugen uitbreiden, zit ik zo zeker 300 euro boven de prijs van een 2e hands.

wat te doen??

Leeuwarden

Persoonlijk had ik dan gewoon een 2010 model gekocht. Enige reden dat ik de 2011 heb gekocht is omdat ik er een bult geld inruil voor kreeg.

Leeuwarden

Ik gebruik op mijn 2011 MacMini een M2Tech Hiface. Nu valt mij op dat bij de audio/midi instellingen hij na uit en aanzetten terug springt van 96.000 naar 44.100.
Kan je dit ergens vastzetten cq saven oid?

Gurney

Citaat van: Leeuwarden op oktober 27, 2011, 10:50:22
Ik gebruik op mijn 2011 MacMini een M2Tech Hiface. Nu valt mij op dat bij de audio/midi instellingen hij na uit en aanzetten terug springt van 96.000 naar 44.100.
Kan je dit ergens vastzetten :D cq saven oid?

Of je dit zelf ergens handmatig in het OS ergens kunt vastzetten weet ik niet, maar dit is een van de redenen dat mensen Pure Music of Amarra gebruiken. Deze software heeft van dit "terugspringen" geen last omdat het geen gebruik maakt van de instellingen die het OS zelf doet.

Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Leeuwarden

Okee, duidelijk. Ik zal binnenkort de demo eens downloaden. Daar wacht ik even mee totdat ik al mijn CD's door XLD heb gehaald. Kan ik er tenminste even uitgebreid voor gaan zitten.

garmtz

Citaat van: Leeuwarden op oktober 27, 2011, 10:50:22
Kan je dit ergens vastzetten cq saven oid?

Gewoon Pure Music gebruiken. Je weet niet hoeveel beter dat is dan direct iTunes. Je hoeft dan nooit meer om te kijken naar de audio/midi instellingen, die overruled Pure Music gewoon.

Leeuwarden

Leeuwarden

Goed, alle cd's zijn door XLD geloodst en de demo van Pure Music is geïnstalleerd. Me nog niet verdiept in de instellingen. Jullie hadden mij best wel eens een beetje meer mogen waarschuwen dat het verschil zo groot is :-)

Leeuwarden

Als ik alles aan heb staan (Macmini + PM en iTunes, DAC, MiniDSP en eindtrappen) dat krijg ik een harde KRAK als ik het eerste nummer start.
Iemand enig idee?