pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

@ Garmtz, had ik al verteld dat ik een macbeet ben ?  ::) ik wist dus niet dat ik boven in mijn balk xld moest starten zegmaar dus was er bij mij de conclusie , hey als het niet wil doen laat dan maar. Had niks te maken met het niet willen proberen want zover was ik nog niet eens  :happy: Thanks voor de instellingen alvast!! hier kan ik zeker wat mee.

Poging 2 zullen we maar zeggen ( mijn mac is op de tv aangesloten en ik zie de bovenste balk niet zegmaar).

Groeten,
Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Spijkie

Ik heb nu de XLD instellingen etc overgenomen van Joris en gelijk heb ik wat vragen erover:

Kan je gelijk vanuit XLD naar je itunes bibliotheek rippen? Zo nee dan moet ik in itunes aangegeven welke bibliotheek itunes moet gebruiken denk ik?

Waarom kiest men niet voor apple lossles in XLD? Ik had altijd begrepen dat dit het hoogst ongecomprimeerde bestand zou zijn?

@ Garmtz: waarom heb jij de compressie op high?

Groeten,
Spijkie

Spijkie

Mijn eerste cd, Adele 19, is nu aan het rippen in XLD  8) . Met dank aan Garmtz en Joris voor de setting en hoe ik er uberhaupt moest komen!.

Ik laat het weten of ik verschil hoor.

Groeten,
Spijkie

garmtz

Citaat van: Spijkie op juli 28, 2011, 18:56:19
@ Garmtz, had ik al verteld dat ik een macbeet ben ?  ::) ik wist dus niet dat ik boven in mijn balk xld moest starten zegmaar dus was er bij mij de conclusie , hey als het niet wil doen laat dan maar. Had niks te maken met het niet willen proberen want zover was ik nog niet eens  :happy: Thanks voor de instellingen alvast!! hier kan ik zeker wat mee.

Poging 2 zullen we maar zeggen ( mijn mac is op de tv aangesloten en ik zie de bovenste balk niet zegmaar).

Groeten,
Spijkie

Hallo Spijkie, als je de bovenste balk niet ziet, moet je in je Systeemvoorkeuren --> Beeldschermen --> Overscan aan of uitzetten (weet even niet meer of dat juist aan of uit moest).

garmtz

Citaat van: Spijkie op juli 29, 2011, 17:46:10
Mijn eerste cd, Adele 19, is nu aan het rippen in XLD  8) . Met dank aan Garmtz en Joris voor de setting en hoe ik er uberhaupt moest komen!.

Ik laat het weten of ik verschil hoor.

Groeten,
Spijkie

Graag gedaan en hoor graag of je verschillen ervaart!

Spijkie

Garmtz, inderdaad de settings van het beeldscherm met een schuifje aangepast en ik heb nu volledig beeld.

Gelijk een nieuw probleempje met XLD en Itunes, ik heb dus Adele geript in XLD en daarin zie ik het album plaatje wel via get metadata. Itunes vraagt om automatisch toevoegen en nog wat zaken dus doe ik ok en ik heb het idee dat hij Adele overschrijft in Itunes maar ik zie het album plaatje niet in Itunes.

Of moet ik ervoor kiezen om itunes een geheel nieuwe bibliotheek toe te wijzen?

Groeten,
Spijkie

denoontje

Even herhaling, waarom in flac rippen en niet in wav???

mansm

Citaat van: denoontje op juli 29, 2011, 19:48:06
Even herhaling, waarom in flac rippen en niet in wav???

omdat discspace niet gratis is?

denoontje

even een google:
FLACs are smaller (say 70% of the size of the equivalent WAV). FLACs have tag info, WAVs don't. WAV is more widely supported, so if you want to get your FLACs into iTunes etc you might have to go via the WAV route. Really though, it's not a case of "FLAC v WAV" as you can convert back and forth from one format to another without losing any data (except tag info). So you may be best to store as FLAC (smaller size, tags) and generate WAV copies when necessary.

(Sample strategy: rip as FLAC using CDEX, play in Winamp, convert to WAV using the FLAC frontend, convert to MP3 for iTunes import using foobar or dbPowerAmp).

Maar itunes werkt bij mij niet altijd met flac....

blue-eyes

ITunes werkt uberhaupt toch niet met FLAC??? Tenzij pluginns etc. Toch? :)

Converten naar MP3 is niet nodig, tooling genoeg om FLAC kwaliteit te behouden, downgrade naar MP3 is niet nodig. Ik convert het naar Apple lossless. Zeker niet naar MP3.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Spijkie

Het is me gelukt om de cds te importeren naar itunes, ik vind het vet gaaf dat XLD! Ik krijg nu ook af en toe een plaatje ( xld kan kennelijk niet bij elke cd het plaatje ervan weergeven) ik kan nog niet zeggen of ik de geluidskwaliteit schokkend beter vind dan apple losless in Itunes , opmerking van mijn vriendin over Adele: wat is ze goed te verstaan :) hahaha.

Ik merk iets meer betrokkenheid iets meer warmte , wat vloeiendere weergave.

Moet nog verder getest worden, ik ben al tevreden in ieder geval!

Spijkie

garmtz

Citaat van: denoontje op juli 29, 2011, 22:37:44
Maar itunes werkt bij mij niet altijd met flac....

Zeg maar gerust: helemaal niet. Flac is handig omdat WAV totaal niet is te taggen.

aMUSEd

:blink: is het misschien een foutje geweest dat het bericht is verwijderd?
Jammer hoor, niets mis met een kritische houding.

Peerless Monster

Citaat van: atie op juli 31, 2011, 21:21:50
ik beschouw dit maar als mijn laatste post, helaas

gister is er zonder mij ervan in kennis te stellen een bericht van mij verwijderd, waarvan de inhoud net zo min schokkend of aanstootgevend was als andere op dit door mij gestarte topic.
een opmerking over het inspelen van nieuwe rips , waar sommigen misschien om zouden kunnen lachen, is verwijderd, daar de moderator het kennelijk niet kon velen, daar waar aannames van anderen,dat AIFF beter klinkt dan losless, of het uitmaakt hoe je ript,aannames waar ik op mijn beurt dan weer een beetje om lach, en goed beschouwt net zo onzinnig zijn als de mijne, gewoon blijven staan.

Ik ben hier niet van gediend, van zulke willekeurige censuur, wens er ook geen deel meer van uit te maken, en vraag de moderator mijn account en daarna desnoods dit bericht te verwijderen.

Ai. Ik denk niet dat het geheel de bedoeling is om juist jou als kritische luisteraar te gaan missen hier op het forum. Ondanks wat discussies.
Ik heb respect voor je keuze als je van het forum verdwijnt en op jouw verzoek zal ik post aanpassen waarin quotes staan van jou.
Maar alleen op afroep, want het zijn er nogal een aantal... ;)

Ik hoop dat je blijft!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Leeuwarden

Interessant topic. Jammer van de puntjes. Gelukkig is het tussen de regels door nog een beetje te begrijpen.
Even resumeren: ik ga dus de goede kant op als ik een nieuwe MacMini koop (simpelste uitvoering) en dan via USB een externe DAC voorzien van geluid om uiteindelijk via de reguliere stereoset af te spelen. Afspeelsoftware is PureMusic of iets soortgelijks als het maar niet iTunes is.

Nu had ik eigenlijk het idee om er een 9 inch schermpje aan te hangen en dan met een HDMI splitter ook een kabeltje naar mijn plasma. De optische uitgang van de Macmini gaat naar mijn HT reciever.

Zwaartepunt qua kwaliteit ligt bij geluid niet bij beeld (dat is meer voor de kids)

Zit ik een beetje goed met mijn voornemens?

Spijkie

Hallo plaatsgenoot!

Je zit inderdaad goed maar heb je geen receiver met HDMI ingangen? Dan hoef je namelijk niet met optisch te werken. Kijken je kinderen naar het 9 inch scherm of is dit meer voor de bediening? Indien dit laatste kun je ook met Remote werken middels een Ipad of telefoon. Je receiver heeft een DA omzetting dus je hoeft niet een DAC te kopen of gaat stereo naar een andere versterker dan de receiver?

Laat even weten wat de setup is in zijn totaliteit.

Groeten,
SPijkie

Leeuwarden

Hoi Spijkie!  ;D

Mijn receiver is al een oudje (Yamaha RX-V650) en lust geen HDMI. Het kleine scherm is inderdaad voor bediening van het audio gedeelte. In eerste instantie misschien niet noodzakelijk vanwege iPhone maar voor mij uiteindelijk handiger dan de TV aanzetten. Vandaar de splitter.

Rest van de set-up is allemaal diy. Voorversterker in aanbouw de Sander Sassen Prelude met Dantimax volume en input schakelingen. Eindversterking 6x UCD 400AD. Cross-over wordt gedaan met MiniDSP. Luidsprekers zijn nu een setje Alcone Fourier met Dynaudio D-260 tweeter en achteraf een middentonertje met een Monacor MH-116 (geloof ik) er tussen gefröbeld in een los kastje. Luidsprekers gaan vervangen worden door 2x Dayton RS 270, 1x Peerless 6,5 mid en een HiVi RT2C tweeter.

Ik heb momenteel een Twisted Pear Opus dac liggen die nog in elkaar moet en mijn huidige DAC is de zogenaamde "Hong Kong" Dac die licht gemodificeerd is.

De eerste bouwperikelen van mijn nieuwe speakers zijn hier te volgen: http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=22

Leeuwarden

Oh ja, reden om even op dit topic in te haken is het feit dat ik nog een oude MacMini heb liggen uit 2005 en ze bij o.a. Maxme een inruilaktie hebben. Zo te zien geven ze voor dat oude ding nog een godsvermogen... Daar ga ik eens een poging toe doen. Als men terugkrabbelt dan ga ik liever op zoek naar een mid 2010 MacMini vanwege de superdrive die daar nog in zit.

Spijkie

Heb zelf ook de macmini 2010 en inderdaad ben ik er ook blij mee dat de superdrive erin zit ook al kan je die prima er los bij kopen maar dan heb je er weer iets los bij. Wel gaaf dat je veel DIY spul hebt en ik denk dat er meer mensen zo over denken dat we heel graag fotos ervan willen zien!

Groeten,
Spijkie

Leeuwarden

Beetje lastig om foto's te maken momenteel. Bijna alles is in om- of aanbouw. Maarruhh ik zou zo zeggen hou het topic/forum in de gaten waar ik een linkje van postte.

Wat de Mac Mini 2011 betreft... Binnenkort maar eens shoppen.

Leeuwarden

En de macMini is binnen. Tijd om eens met XLD aan de slag te gaan.

Ik zie dat Joris en Garmtz bij Uitvoer formaat en dan Opties een verschil hebben. Joris doet bv geen compressie en Garmtz doet maximale compressie.
Garmtz heeft in dat venster verder ook niets aangevinkt, Joris wel. Wat is wijsheid? Wat is het verschil?

)p(

Meer compressie levert een kleinere bestand op maar kost de cpu meer werk om te decoderen. De gedecodeerde file is exact hetzelfde.

Leeuwarden

Geen verlies in geluidskwaliteit whatsoever dus? (sprak hij toch enigszins verbaasd...)

danielo

Citaat van: Leeuwarden op oktober  8, 2011, 22:59:29
Geen verlies in geluidskwaliteit whatsoever dus? (sprak hij toch enigszins verbaasd...)

Compressie komt in 2 vormen, de eerste is het 'korter opschrijven' om te onthouden maar de ontvanger weet het verhaal 100% terug te halen niet alleen de essentie.

zender : 'F komt er aan en zal 3k aan WP meenemen tegen 7R'

ontvanger weet wat de code inhoud en weet het bericht perfect terug te krijgen

ontvanger : Fred komt er aan en zal 3 kilo aan witpoeder meenenen tegen 7 ruggen

Deze vorm noemen we lossless het bericht wordt verkort door dingen slimmer maar met 100% zekerheid op te schrijven bij audio houd dat bijvoorbeeld in niet 1000 keer een 0 sturen als er geen geluid is maar 1000x0 door te geven dat scheelt 995 tekens.

De andere vorm en die wordt veel gebruikt bij audio/video (zowel analoog als digitaal) is dat je dingen weggooit die minder belangrijk zijn je probeert de essentie te behouden.

zender : F, 3K, WP,7R

ontvanger : Fred, 3kilo, witpoeder, 7 ruggen.

voordeel is dat bericht/file veel kleiner is maar dat je nooit 100% het bericht/signaal terug krijgt. Dit gebruik je dus bij MP3 muziek bijvoorbeeld. Dit hoeft niet slecht te zijn maar het is afhankelijk van hoeveel je niet meer terug kan halen of gokken.

Vergeet niet dat _elke_ vorm van bijvoorbeeld muziek opslaan/opnemen verlies heeft. Een microfoon is niet de echte stem maar zet het zo goed mogelijk om naar signaal. Analoge tape kan ook niet echt de stem opslaan maar bewaard het zo goed mogelijk als een voltage en elke digital vorm zal het zo goed mogelijk opslaan als 0 en 1tjes.

Ookal gebruikt Gamthz een compressie om opslag te sparen krijgt die geen extra verlies want de ontvanger weet alles er weer uit te halen naar de vorm waarin de eerste opslag gedaan was.

Hopelijk maakt dit het niet nog onduidelijker voor je.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jobozo

Citaat van: danielo op oktober  8, 2011, 23:38:53
Compressie komt in 2 vormen, de eerste is het 'korter opschrijven' om te onthouden maar de ontvanger weet het verhaal 100% terug te halen niet alleen de essentie.

zender : 'F komt er aan en zal 3k aan WP meenemen tegen 7R'

ontvanger weet wat de code inhoud en weet het bericht perfect terug te krijgen

ontvanger : Fred komt er aan en zal 3 kilo aan witpoeder meenenen tegen 7 ruggen

Deze vorm noemen we lossless het bericht wordt verkort door dingen slimmer maar met 100% zekerheid op te schrijven bij audio houd dat bijvoorbeeld in niet 1000 keer een 0 sturen als er geen geluid is maar 1000x0 door te geven dat scheelt 995 tekens.

De andere vorm en die wordt veel gebruikt bij audio/video (zowel analoog als digitaal) is dat je dingen weggooit die minder belangrijk zijn je probeert de essentie te behouden.

zender : F, 3K, WP,7R

ontvanger : Fred, 3kilo, witpoeder, 7 ruggen.

voordeel is dat bericht/file veel kleiner is maar dat je nooit 100% het bericht/signaal terug krijgt. Dit gebruik je dus bij MP3 muziek bijvoorbeeld. Dit hoeft niet slecht te zijn maar het is afhankelijk van hoeveel je niet meer terug kan halen of gokken.

Vergeet niet dat _elke_ vorm van bijvoorbeeld muziek opslaan/opnemen verlies heeft. Een microfoon is niet de echte stem maar zet het zo goed mogelijk om naar signaal. Analoge tape kan ook niet echt de stem opslaan maar bewaard het zo goed mogelijk als een voltage en elke digital vorm zal het zo goed mogelijk opslaan als 0 en 1tjes.

Ookal gebruikt Gamthz een compressie om opslag te sparen krijgt die geen extra verlies want de ontvanger weet alles er weer uit te halen naar de vorm waarin de eerste opslag gedaan was.

Hopelijk maakt dit het niet nog onduidelijker voor je.

Daniel.

fantastisch, echt prachtig uitgelegd.
waar witpoeder niet allemaal toe kan leiden zeg....