Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

Citaat van: bjaytee op augustus  8, 2013, 14:28:46
De waterfall vind ik wat moeilijk om er uit te halen. Ik zie dat als ik links van de grafiek (REW v5) naar boven of beneden scroll er héél wat verandert en ik weet niet goed wat de juiste instellingen daar zijn om correct te kunnen interpreteren.

Check even de startpost, daar staan de ""gewenste"" settings als ik me niet vergis.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bjaytee

Okay, dit is mijn waterfall. Weet wel niet of ik het correct ingesteld heb. Kunnen jullie hier iets uit opmaken?

(Edit: verkeerde waterfall toegevoegd)
Pioneer SC-LX704 - B&W 7NT - SVS PB12-Plus - JVC HD 550 - PS5 - LG CX

morca

Citaat van: bjaytee op augustus  8, 2013, 20:04:09
Okay, dit is mijn waterfall. Weet wel niet of ik het correct ingesteld heb. Kunnen jullie hier iets uit opmaken?

(Edit: verkeerde waterfall toegevoegd)
Je laag staat als een blok tot onder 20 hz netjes.
Nagalm is redelijk

morca

Citaat van: Zymotic op augustus  8, 2013, 11:32:42
En nog meer:
Je zit ik een staande golf denk ik,sub en front,s iets naar voren halen ,zelf iets naar voren of achter gaan zitten.
Je zitplek/plaatsing vd speakers en sub, is de oorzaak van je grillige meting

Zymotic

Ik heb de sub nu achter de luister positie gezet met het volgende resultaat

RalphH

Citaat van: Zymotic op augustus  8, 2013, 23:40:56

Stukje beter weer., zou mooi zijn als die piek bij 50Hz er nog door de Audyssey uitgehaald werd.
Hoe klinkt het? Sub niet te lokaliseren, genoeg druk van boemie?

Als je toch aan het schuiven bent, kun m ook eens op wat plekken aan de zijwand proberen. Gok enkel dat het dan ook niet beter wordt, maar dan weet je dat ook weer meteen ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

RalphH

Citaat van: bjaytee op augustus  8, 2013, 20:04:09

Niet slecht. 30 - 40 Hz is altijd wel een lastige, doe je weinig aan zonder grove maatregelen.

Zymotic

Citaat van: RalphH op augustus  9, 2013, 08:32:34
Stukje beter weer., zou mooi zijn als die piek bij 50Hz er nog door de Audyssey uitgehaald werd.
Hoe klinkt het? Sub niet te lokaliseren, genoeg druk van boemie?

Als je toch aan het schuiven bent, kun m ook eens op wat plekken aan de zijwand proberen. Gok enkel dat het dan ook niet beter wordt, maar dan weet je dat ook weer meteen ;D.

Audyssey is al ingeschakleld en doet niet meer dan dit helaas. Sub aan de zijkanten maakte het alleen maar erger. Ik ga straks even goed luisteren hoe het me nu bevalt.

Kan ik de piek aanpakken met basstraps, of haal ik dan alles naar beneden?

RalphH

In theorie kun je die aanpakken, echter is voor het "trappen" lage frequenties nogal wat volume nodig. Zijn geen halve maatregelen. Kijk bijv. maar eens naar super chunks.

Zymotic

RalphH

Pieken kun je met een dergelijke oplossing inderdaad prima weghalen (Al zou Audyssey het ook moeten doen, mja,...niet dus :( ).
Dips los je met een EQ niet op helaas.

Ejorne

Dips kun je vaak wel oplossen met EQ. Maar wanneer het een nulpunt betreft dan inderdaad niet. Een halve golflengte verderop zul je in plaats van die dip dan op piek moeten uitkomen. Zo'n dip is wel met plaatsing op te lossen maar dan zul je op een andere luisterplek nog steeds die dip hebben of op een andere frequentie een dip krijgen. Met akoestische maatregelen kun je dit wellicht beter aanpakken maar dat is een vak apart...

RalphH

morca

Citaat van: Zymotic op augustus  8, 2013, 23:40:56
Zonder smoothing AUB ,dit geeft geen goed beeld wat er echt gebeurd.

Jumping Jack

Vandaag is forummember Katwax bij mij op bezoek geweest met zijn meetinstrumenten. We hebben wat zitten meten met volgende resultaat (ik heb ook nog een meting van de speakers apart). Iemand die er iets kan over zeggen?

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Zymotic

Citaat van: morca op augustus  9, 2013, 17:08:26
Zonder smoothing AUB ,dit geeft geen goed beeld wat er echt gebeurd.

Net even gezocht, maar helaas vergeten op te slaan. Wat ik wel nog weet is dat de dips op 150 dieper waren.

Vanmiddag ook nog even aan het luisteren geweest, maar al is de grafiek wat beter het geluid vind ik nu wat minder prettig.

De sub is wat beter te traceren en de bubble is wat minder.

Ejorne

Smoothing is handig voor de hogere tonen.

En een klein beetje smoothing gebruiken op het laag, wat je als advies kunt lezen op het HTS forum, is denk ik om een goede leidraad te geven welke curve/grafiek je kunt nabootsen met de EQ.

Maar voor het lezen en beoordelen van de grafiek is zonder smoothing inderdaad gewenst. Zo kun je ook je grafiek makkelijk vergelijken met andere grafieken, als iedereen dezelfde grafiekindeling gebruikt.  :thumbs-up:

Timvg

Voor het laag idd geen smoothing gebruiken.. Full range vind ik persoonlijk 1/12th een goede weergave.

Former member 78

Citaat van: Jumping Jack op augustus  9, 2013, 18:05:18
Vandaag is forummember Katwax bij mij op bezoek geweest met zijn meetinstrumenten. We hebben wat zitten meten met volgende resultaat (ik heb ook nog een meting van de speakers apart). Iemand die er iets kan over zeggen?

Met jouw speakers is de meting erg ongeloofwaardig.
Ik ken namelijk geen speaker die over de 105db gaat @ 10hz.

Zymotic

edit, phantom power stond niet aan

Jumping Jack

Citaat van: ArjanR1 op augustus 10, 2013, 11:18:06
Met jouw speakers is de meting erg ongeloofwaardig.
Ik ken namelijk geen speaker die over de 105db gaat @ 10hz.

In mijn topic staan nog wat grafieken, mss zijn die duidelijker?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

morca

Citaat van: Jumping Jack op augustus 10, 2013, 12:31:21
In mijn topic staan nog wat grafieken, mss zijn die duidelijker?
Je hebt veel nagalm,ik denk dat roomode en nagalm voor veel laagoutput door corner of room gain komt,anders is die meting wel erg laag idd.
Wat voor speakers heb je?linkje naar je topic ?  :)

Zymotic

Vandaag wederom bezig geweest met meten. Sub heb ik weer terug gezet op de oude plek, op deze plek is hij minder plaatsbaar dan achter de luisterplek. Tevens de fronts op small gezet in de crossover op 100. Hiermee bereik ik het beste resultaat. Zowel in de grafiek als gehoor.Er blijven nog redelijk dips, maar daar moet ik dan maar mee leren leven  ;D (of eventueel een 2e sub eens proberen)

morca

Die dip op 80 hz is jammer,voor de rest ziet het er best goed uit zo.
Waterfall is ook best netjes zo !!

Zymotic