Black Diamond scherm Screen Innovations DE oplossing voor projectie ??

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 16, 2010, 18:15:25

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Ook voor deze review geldt dat het een review is die opgebouwd word.

Black Diamond schermen
Wat is een Black Diamond scherm ?
Iedereen kent het probleem van projectie, feitelijk moet je verduisteren want anders ben je veel van je zwart levels kwijt, het plaatje ziet er uitgewassen uit en om het simpel te zeggen, het beeld ziet er niet meer uit.
Screen Innovations claimt dit opgelost te hebben......

Met het Black Diamond scherm levert Screen Innovations een zeer donker grijs scherm af (bijna zwart) in een zeer mooie behuizing, als je het ziet vraag je je af of hier ooit wel een beeld vanaf kan komen, maar tegelijkertijd als je goed naar het materiaal kijkt is het al snel duidelijk dat je hier inderdaad iets bijzonders in handen hebt.

De Black Diamond beloofd een ware Home Theater ervaring terwijl je gewoon het licht aan kan laten, of wel je kan nu gewoon overdags film kijken zonder dat je hoeft te verduisteren.
Natuurlijk zijn dit soort schermen niet alleen interessant voor ons Home Theater enthousiastelingen maar ook voor de zaken markt (powerpoint zonder verduisteren), kerken, jeugdhuizen etc. sterker de potentie van dit soort schermen is ongelimiteerd.

Je snapt het al, we zijn enthousiast over dit product, vanavond gaan we onze eigen versie voor de eerste keer goed testen en morgen zal ik samen met de oppo review mijn bevindingen posten.
ITC is trouwens de officiële importeur voor dit product.

De praktijk
Zoals beloofd de eerste kijkervaring.
Screen Innovations maakt inderdaad de belofte waar.
In een normale HT opstelling doet het scherm het zeer goed, het zwart is veel intenser dan van een normaal scherm, en toch is de lightoutput gelijk.
Wel is er in de hoeken bij het grote scherm een lichte lichtafval te zien, maar dat is ook niet verwonderlijk en ook niet storend, het is voornamelijk belangrijk om de projector aan het plafond te bevestigen, dan is dit effect enorm minder, bij een projector recht voor het scherm van onderen is het wat beter te zien.

Het scherm gaat echter pas leven als we het licht aandoen, dat is echt een fantastische ervaring :D
Zwart blijft zwart en zelfs de rumte scenes van the fifth element blijven perfect te volgen.
Hange je er even een stuk matwitdoen voor valt je mond letterlijk open, het matwitte doek laat zoals verwacht totaal geen zwart zien, en ook de kleuren zijn totaal uitgewassen.
Schakelen we daarna het licht weer uit valt het op dat de lichtouptu van de Black Diamond iets hoger ligt dan het matwitte doek, maar wat bovenal opvalt is dat de zwarting gewoon enorm veel beter is.

Voor een batcave HT zou ik het scherm niet direct adviseren, daarvoor moet ik nog wat langer testen.
Voor ELKE situatie waar invallend licht of witte muren een probleem zijn zou ik dit scherm ZEER adviseren, het is gewoon een hele andere manier van filmkijken, en het licht hoeft niet meer uit :D
Zie het als een enorme plasma waar je naar kijkt zonder verduistering.

Aanvulling 20 December 2010
De Black Diamond hangt ondertussen in ons eigen home theater waar ik er rustig naar kan kijken.
De eerste indrukken wil ik jullie alvast niet onthouden....

1. Dynamiek
Dit neemt ogenschijnlijk enorm toe, het beeld van de VW90 is al erg dynamisch maar wat er nu op het scherm te zien is, is echt smullen. Zwart is duidelijk een heel stuk dieper en het beeld spat gewoon de kamer in.

2. Zwarte balken bij 2.35:1
Zoals verwacht zijn die duidelijk zwarter, tot een punt dat ze bij volledige duisternis nagenoeg niet te onderscheiden zijn van het zwarte vilt van de behuizing.

3. Lichtafval in de hoeken
Bij de montage aan het plafond is dit inderdaan een heel stuk minder, er is nog wel wat te zien maar dit is nagenoeg bij alle schermen met een gain van hoger dan 1.3 te zien.
Dit bezwaar mag je dus weer wegschrappen uit mijn vorige review. De BD heeft een gain van 1.5 en daarbij is dit fenomeen meer te zien, realiseer je wel dat dit in de film niet opvalt maar bij een volledig wit scherm is het te zien. LET WEL, zoals je weet ben ik simpelweg ENORM kritisch (ook op onze eigen producten) dus meld ik dit wel maar ik vraag me af of iemand het ooit zal zien in de film.

4. Kleurweergave
Zoals verwacht (maar ik vermeld het wel) zijn de kleuren een STUK mooier dan met ons matwitte scherm.
Dit is logisch aangezien de zwarting van het scherm simpelweg veel beter is.

5. Scherpte
In vergelijk met het matwitte scherm is er GEEN verlies aan scherpte waar ik beetje bang voor was aangezien je dit wel vaak ziet bij schermen met hogere gains.

6. inkijk hoek.
Zoals bij alle hogere gain schermen is dit iets minder als bij een matwit scherm, echter bij de BD valt dit positief op.
In feite zijn op alle plekken van ons HT geen bezwaren gevonden, ook dit valt me enorm mee.
Ik durf bijna te zeggen dat er geen verschil is tussen ons matwit scherm en het BD scherm in ONZE situatie.
Zit je op extreme hoeken of erg dichtbij KAN dit anders zijn maar ik denk dat dit in HT's niet gebeurt.
Ik vermeld dit omdat er wat vragen binnen kwamen of er gerommeld werd met de hoek van afstraling door het donkere doek, ik weet niet HOE de BD het doet maar dit is dus niet het geval.
Je kan gewoon op je normale plekken blijven zitten.

7. 3D
bij bewegingen van je hoofd zie je kleurverschillen, hierover zijn we al in overleg met SI.
Er is vanuit een goede hoek gewoon te kijken maar je moet niet bv je hoofd kantelen. Dit vind ik op dit moment het enige echte nadeel van het scherm. Negeer dit punt even, volgens SI gaat er iets fout met het scherm zelf, het zou vlekkeloos moeten werken. Ik wacht dus even hun tips af, waarschijnlijk doen we zelf wat fout.

ADD
Het probleem is nog steeds niet gevonden en treed ALLEEN op met circulair polarisatie, dus bv met de VW90.
SI werkt koortsachtig aan een oplossing (als dat mogelijk is), echter ze komen ook met een echt heel mooi 3D scherm met BD achtige kwaliteiten maar dan als silverscreen (maar zonder de nadelen van silver) we gaan dus waarschijnlijk duo oplossingen bieden, dan heb je letterlijk het beste van 2 werelden.
Als je eenmaal aan de BD gewend bent wil je gewoon niet meer anders.

8. ISF
Bij de BD hebben we als bijkomend voordeel dat door de absorbie van invallend licht de ISF calibratie zijn waarde houd.
Als je normaal lampen aandoet in de HT ruimte verlies je kleurechtheid op het scherm (is niets aan te doen en dit doen alle schermen), de BD kan tot een bepaald lightlevel dit onderdrukken.

Conclusie vanuit onze situatie
Zoals het er nu uitziet laten we hem hangen, en dat hadden we niet direct verwacht maar vooral de dynamiek is gewoon enorm verhoogd.
We waren zeer te spreken over ons matwit scherm maar dit is toch wel erg mooi.......
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ghosty J

Tijd voor een shoot nieuwe beamer, nieuwe oppo en een nieuw scherm :D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

J.A.F._Doorhof

En een 7 mtr HDMI kabel, de xpand bril en een ruconnected HDMI kabel.
Dus het is wat ;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ro

Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

MaxxMark

Ik ben erg benieuwd naar het scherm en de review!

Ik ben zeer content met mijn huidige akoestisch transparante ScreenResearch scherm en zal die zeker niet weg doen, maar toen ik de eerste berichten  en filmpjes er over zag was ik toch aardig benieuwd naar hoe dit in werkelijkheid gaat presteren. Of er addertjes onder het gras zitten, of dat het écht is wat het beloofd.

MBT mijn SR scherm heb ik ook nog puntjes die ik beter had willen zijn. Dus ik ga er van uit dat ook met dit scherm er 'iets' moet zijn :P

We zullen het morgen (hopelijk) lezen!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

digitalboy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 16, 2010, 18:15:25
Ook voor deze review geldt dat het een review is die opgebouwd word.

Black Diamond schermen
Wat is een Black Diamond scherm ?
Iedereen kent het probleem van projectie, feitelijk moet je verduisteren want anders ben je veel van je zwart levels kwijt, het plaatje ziet er uitgewassen uit en om het simpel te zeggen, het beeld ziet er niet meer uit.
Screen Innovations claimt dit opgelost te hebben......

Met het Black Diamond scherm levert Screen Innovations een zeer donker grijs scherm af (bijna zwart) in een zeer mooie behuizing, als je het ziet vraag je je af of hier ooit wel een beeld vanaf kan komen, maar tegelijkertijd als je goed naar het materiaal kijkt is het al snel duidelijk dat je hier inderdaad iets bijzonders in handen hebt.

De Black Diamond beloofd een ware Home Theater ervaring terwijl je gewoon het licht aan kan laten, of wel je kan nu gewoon overdags film kijken zonder dat je hoeft te verduisteren.
Natuurlijk zijn dit soort schermen niet alleen interessant voor ons Home Theater enthousiastelingen maar ook voor de zaken markt (powerpoint zonder verduisteren), kerken, jeugdhuizen etc. sterker de potentie van dit soort schermen is ongelimiteerd.

Je snapt het al, we zijn enthousiast over dit product, vanavond gaan we onze eigen versie voor de eerste keer goed testen en morgen zal ik samen met de oppo review mijn bevindingen posten.
ITC is trouwens de officiële importeur voor dit product.

De praktijk
Zoals beloofd de eerste kijkervaring.
Screen Innovations maakt inderdaad de belofte waar.
In een normale HT opstelling doet het scherm het zeer goed, het zwart is veel intenser dan van een normaal scherm, en toch is de lightoutput gelijk.
Wel is er in de hoeken bij het grote scherm een lichte lichtafval te zien, maar dat is ook niet verwonderlijk en ook niet storend, het is voornamelijk belangrijk om de projector aan het plafond te bevestigen, dan is dit effect enorm minder, bij een projector recht voor het scherm van onderen is het wat beter te zien.

Het scherm gaat echter pas leven als we het licht aandoen, dat is echt een fantastische ervaring :D
Zwart blijft zwart en zelfs de rumte scenes van the fifth element blijven perfect te volgen.
Hange je er even een stuk matwitdoen voor valt je mond letterlijk open, het matwitte doek laat zoals verwacht totaal geen zwart zien, en ook de kleuren zijn totaal uitgewassen.
Schakelen we daarna het licht weer uit valt het op dat de lichtouptu van de Black Diamond iets hoger ligt dan het matwitte doek, maar wat bovenal opvalt is dat de zwarting gewoon enorm veel beter is.

Voor een batcave HT zou ik het scherm niet direct adviseren, daarvoor moet ik nog wat langer testen.
Voor ELKE situatie waar invallend licht of witte muren een probleem zijn zou ik dit scherm ZEER adviseren, het is gewoon een hele andere manier van filmkijken, en het licht hoeft niet meer uit :D
Zie het als een enorme plasma waar je naar kijkt zonder verduistering.

Mooie eerste review,
Ik bedenk me alleen nog een paar dingen zoals:
Heeft dit scherm last van hotspotting?
Ik maak me een beetje zorgen over de licht rolloff in de hoeken, dat hebben
die stewart schermen ook. dat alleen was al voor mij een reden om geen stewart te kopen.
Zie je het ook als je in het midden van het scherm zit bv. van een 100 inch versie van het black diamond scherm?
Ik heb gelezen in diverse reviews op het internet, dat er een verschil is in oa. de rolloff
van de 0.8 gain versie en de 1.4 gain versie. welke versie is volgens jou beter?
Is het nodig om de projector aan het plafond precies in het midden voor het scherm te monteren?
(Dus niet aan de zijkant en dan lensshift gebruiken)
Heeft dit scherm last van sparkles? ik las in een review dat iemand in het midden van het scherm zoiets zag
die man (reviewer) heeft dit doorgegeven aan SI en zij zeiden dat ze zouden proberen dit op
te lossen.
Ik kan in mijn situatie de projector alleen 3 meter van het scherm afzetten.
Zou dit een probleem zijn met dit scherm?
nou na al die vragen effe  :coffee:drinken  :D

J.A.F._Doorhof

Ik zie geen opvallende hotspot.
Het heeft puur met de inval van het licht te maken zoals ik het nu kan zien.
Als ik namelijk op een stoeltje ga staan bij het plafond dan is het scherm helemaal egaal, vandaar ook de opmerking dat een plafond montage waarschijnlijk geen probleem heeft.

Ik zie geen sparkels.
Custom installer

jowi

Ga je ook nog kijken hoe dit scherm met 3D materiaal om gaat? Verder ben ik benieuwd naar het materiaal; is het dikker of moeilijk/onbuigbaar? Want het zijn op dit moment alleen spanschermen toch? Is er kans dat er in de toekomst (elektrisch) oprolbare schermen komen of is dat bijv. door de eigenschappen van het materiaal niet mogelijk?

J.A.F._Doorhof

Materiaal is redelijk dik maar gewoon opgespannen, gewoon zeer goede kwaliteit.
Ik denk dat het ooit wel in rol schermen zou kunnen.

3D materiaal ziet er zeer goed uit, de lightoutput ligt iets hoger dan een 1.2 gain scherm.
Custom installer

digitalboy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2010, 18:18:09
Ik zie geen opvallende hotspot.
Het heeft puur met de inval van het licht te maken zoals ik het nu kan zien.
Als ik namelijk op een stoeltje ga staan bij het plafond dan is het scherm helemaal egaal, vandaar ook de opmerking dat een plafond montage waarschijnlijk geen probleem heeft.

Ik zie geen sparkels.

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik hoop dat mijn andere vragen nog aan bod komen, zoals het verschil in 0.8 materiaal en de 1.4.
Ik ben lastig want ik heb nog een paar vragen :D
Is de black level van dit scherm in een verduisterde kamer met een donker plafond zichtbaar beter
in vergelijking met een matwit scherm?
Is bij dit scherm letterbox balken zichtbaat met bv. de tw5500,
ik vraag dit omdat schermen met positive gain zoals deze 1.4
vaak een iets minder diep zwart hebben valt natuurlijk vooral op bij
heel donkere scenes en 2.35  letterbox.
bijvoorbeeld in vergelijking met de carada brilliant white die ook 1.4 gain is.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Lees aub de review dan zie je de antwoorden op het zwart niveau.

Even voor de goede orde :

Het blacklevel van dit scherm is beter dan van een conventioneel scherm, ook in een home theater batcave.
Letterbox balken blijven altijd zichtbaar als er reflectie of informatie is, maar een FLINK stuk minder dan bij een matwit doek.

Of wel uit de review :
CiteerIn een normale HT opstelling doet het scherm het zeer goed, het zwart is veel intenser dan van een normaal scherm, en toch is de lightoutput gelijk.
Custom installer

maxtrash

Wat geeft beter zwart: een tw2900 met black diamond scherm of een tw5500 met standaard mat wit?

J.A.F._Doorhof

Sowieso is de tw5500 een betere projector dus ik zou niet op die manier denken.
Als je ook maar iets licht aan doet de tw2900, in een 100% donker ht waarschijnlijk gelijk.
Custom installer

digitalboy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 18, 2010, 07:44:18
Sowieso is de tw5500 een betere projector dus ik zou niet op die manier denken.
Als je ook maar iets licht aan doet de tw2900, in een 100% donker ht waarschijnlijk gelijk.

Zou het mogelijke ansi contrast ook hoger zijn dan met een matwit scherm in een batcave?

J.A.F._Doorhof

Als je vanaf het scherm meet zonder enige twijfel, immers het zwart is dieper terwijl de lightoutput gelijk blijft.
Custom installer

evilniek

Hoe zit het eigenlijk met de vermeende blauwe color-shift van de BD II?
Had hier iets over gelezen op projectorreviews.com, en op avsforum.com hadden ze het over een paarse kleurzweem.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

Ze hebben wat ik zo zie is een hele kleine blauw shift die er makkelijk uit te calibreren is maar in feite valt het me niet zo op als ik verwacht had.`
let wel, nagenoeg alle schermen hebben een kleine shift, vooral de schermen die niet matwit zijn.
Custom installer

THX-UltraII

Kun je iets meer vertellen over het feit dat je het scherm voorlopig niet aan raadt voor gebruik in een bat cave?

J.A.F._Doorhof

Dat had te maken met de hoek van inval, maar ondertussen hebben we geprobeerd met een projector op plafond montage en dan is het effect nagenoeg weg.
Op dit moment trek ik die opmerking dan ook in.
Custom installer

Erik

Gek idee je zou dit dus eigenlijk ipv een plasma tv kunnen gebruiken voor overdag tv/film kijken? Ipv een losse pj en plasma.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jasjenl

Wanneer is er een demo van de schermen te zien?  ;D
Moet je trouwens voor zo'n scherm als dit feitelijk je beamer specifiek (laten) calibreren? Want als ik zo lees dat zwart zwarter wordt maar de lightoutput hetzelfde neem ik aan dat een calibratie voor een gewoon scherm dan niet meer helemaal gaat kloppen.

En verder zou ik ook in de praktijk wel eens willen zien hoe de kijkhoek is en wat het effect is van het moeten gebruiken van horizontale lensshift (als je beamer niet precies in het midden kan staan).
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

We hebben hem in de demo ruimte hangen.
Calibratie wijkt nagenoeg niet af. Alleen rond de 4-5% in blauw.
Custom installer

jasjenl

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 18, 2010, 18:57:06
We hebben hem in de demo ruimte hangen.
Calibratie wijkt nagenoeg niet af. Alleen rond de 4-5% in blauw.
En dat is niet (erg) zichtbaar, zo'n afwijking? Ik heb geen idee hoever een calibratie mag afwijken voordat je het echt gaat zien :)

Wat voor prijsklasse moet ik dit soort schermen trouwens inschatten? Ik weet dat voor exacte prijzen waarschijnlijk gewoon contact opgenomen moet worden, maar een prijsindicatie is natuurlijk altijd wel handig ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

We zien ongeveer 11% blauw in het totaal.
Als in blauw een 5% afwijking zit is dit niet te zien eigenlijk.
Als er een 5% afwijking in groen BV zit zie je dit als een lichte groen zweem, maar groen zien we 66%.

Sterker ELKE calibratie fluctueerd. Als je vandaag calibreerd kan het best zijn dat er morgen een 3-5% afwijking in zit en de dag erna weer minder etc.

Om je een idee te geven, als ik een GOEDE tv calibreer is er gemiddeld een afwijking van 10-15% op minimaal 2 kleuren. Bij een slechte loopt het op tot 40-60%.
Custom installer

riwi

Bij hoeveel licht in de kamer kan je het BDII scherm nog gebruiken?

Ik neem aan dat als je op een zomerdag de zon in de kamer hebt schijnen dat ook dit scherm er niets meer mee kan (net zoals je TV dan niet te bekijken is)

Maar ik bedoel : Een lampje is ok, 2 lampjes ook, maar 300W halogeen is te veel van het goede?

Zou je met je VW90 nu met dit scherm een lampje aan zetten om je drankje etc. beter te kunnen zien? Of doe je toch het licht uit?