Sony VW90

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 30, 2010, 10:38:02

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Iets vroeger dan verwacht kwam daar de bezorger met een grote doos.
Vandaag zal ik de gehele dag besteden aan het bekijken en reviewen van de Sony VW90, dus hou dit topic vanavond of morgen goed in de gaten.

Algemene indruk en start
Nu krijg ik veel projectoren en TV's te zien, bijna wekelijks komen er nieuwe modellen en gemiddeld 1x per half jaar komt daar weer een projector die de beste is, en die alles zal verpulveren (gaaaaap).
Het heeft letterlijk jaren geduurd voordat de echte CRT killer opstond (hoewel ze al lang waren aangekondigd).
Door de jaren heen heb ik mijn voorkeuren gehad, het begon ooit met 3M die wel leuk was, daarna kwam al snel BenQ, Marantz gevolgd door Sony.
Sony was echter niet lang mijn voorkeur aangezien op dat moment Epson en Panasonic zo hard aan de weg begonnen te timmeren dat Sony een beetje onder de voet werd gelopen tot de Qualia, wow wat een apparaat (letterlijk) je waande je letterlijk aan boord van de Enterprise, als daar een projector hing dan was het deze.
Nadeel van dit monster was de prijs en de lampprijs, maar Sony kwam met een kleinere en nog kleinere broer, allemaal fantastisch en even leek het erop dat Sony heer en meester zou worden in het Home Theater,...... jammer dan want daar kwamen Epson en Panasonic met dan wel niet de beste projectoren maar wel voor een prijs waarvan je kon zeggen dat het kwaliteits/prijs gewoon verstandig was Sony links te laten liggen, en laten we JVC niet vergeten...........

De Dila projectoren waren altijd al favoriet qua looks, maar jee dat contrast bereik, gewoon voor films eigenlijk veel te laag, maar als je een tekenfilm afspeelde wow wat een beeld.

En toen ineens out of the blue kwam daar de aankondiging van de HD1 van JVC, op papier gewoon een projector die alles zou doen vergeten.
En dat was ook bijna zo, enorme contrast ratios maar een paar mankementen... ondertussen waren Epson en Panasonic al uitgerust met CMS en dat miste de JVC en die had het nu net behoorlijk nodig, maar niet getreurd de opvolger van de HD1, de HD100 liet toch menig CRT hart zo hart slaan dat de 3 buizen van het plafond gehaald werd, waarom ?

Niet om het CMS, niet om de prijs maar simpelweg om de enorme mooie look van de LCOS panelen, dat kon Panasonic en Epson niet. Een LCD is ondertussen erg mooi geworden maar het is en blijft een heel klein beetje digitaal. Tegen de tijd van de HD100 was ook de strijd tussen Epson en Panasonic op een hoogte punt voor mij gestaakt, Epson bleef bij elke generatie wat beter worden en Panasonic bleef iets meer achter......

Toen kwam de HD750, de JVC met CMS maar het werkte niet goed, dus wachten op de firmware update, en ja hoor eindelijk een projector die nagenoeg alles perfect had, wel nagenoeg.....
De projectoren werden wat geplaagd door traagheid in de panelen waardoor pans wat veegde en onscherp werden, en de ansicontrast metingen hielden ook niet over, maar wat een beeld.......
Maar waar was Sony ?
Vergis je niet Sony maakte fantastische modellen maar allemaal of net te duur om het van de ondertussen waanzinnige Epsons te winnen en minder dan de JVC's.

En toen kwam 3D, het hele strijdperk moet veranderd worden.
JVC kwam al snel met een aankondiging van een nieuwe serie (ondertussen de opvolgers van de HD950/990), Epson gaat ook over naar LCOS maar laat 3D links liggen (?), en Sony die kwam ineens met een projector die volgens Sony zelf alles zou doen verbleken... waar had ik dat eerder gehoord (oh ja de VW100HT die de CRT zou verslaan ik geloof 12-13 jaar geleden).

VW90ES
Daar staat hij dan, nog steeds adembenemend vormgegeven in de glanzend zwarte behuizing doet hij me meer denken aan een ruimteschip dan aan een projector, de JVC is al mooi maar de behuizing van de Sony is echt een staaltje ontwerpkunde.
Maar goed wat heb je aan een leuke behuizing als de projector niet doet wat hij moet doen, dus snel daar naar kijken.

Menu's
De menu's zijn zoals gebruikelijk bij Sony netjes en duidelijk en alles is aanwezig.
Het enige wat ik mis zijn de user geheugens, je calibreerd nu feitelijk een setting en that's it, op zich niets mis mee maar ik zou liever laat zeggen 4-5 user slots hebben waarin je bv cinema kan opslaan.
Verder zijn alle settings aanwezig inclusief een CMS systeem, maar daarover later meer.
Op grayscale gebied zijn er weer verschillende keuzes, je kiest de beste en calibreerd die. Ook gamma is er in vele soorten en maten, persoonlijk zou ik kiezen voor gamma off of 5 afhankelijk van de kamer waarin je zit, de gamma 5 zit in mijn kamer erg dicht bij de 2.34 welke ik aanmerk als nagenoeg perfect voor HD materiaal. Voor 3D (ook later meer) heb ik voor gamma off gekozen welke meer richting de 2.2 zit.

Ook heeft de Sony weer het geniale convergentie menu dat we al eerder bij Sony hebben gezien (elk merk zou dit moeten hebben), in verschillende zones kun je zowel Rood, Groen als Blauw op elkaar leggen, normaliter zou dit niet moeten hoeven maar in veel situaties kan het net helpen om de projector helemaal perfect af te stellen.

CMS
Het colormanagment system is altijd in mijn optiek een verkeerde geweest bij Sony en jammer genoeg is dat dit keer ook zo.
Hoe moeilijk is het nu om gewoon de standaard aan te houden van xyY of wel Saturatie, Helderheid en Hue.
Nee Sony moet het doen met Saturatie en Hue en een positie en range en een verscheidenheid aan colorspaces van normal tot wide 1-2-3
Uiteindelijk heb ik de projector redelijk snel nagenoeg perfect gekregen met alleen een uitschieter in de saturatie van geel, het was of dat of een veel te lage helderheid van geel.
HEEL graag zou ik zien dat bij een volgende projector Sony gewoon de standaard aanhangt, je kan natuurlijk zeggen "Frank wat zeur je, het is toch nagenoeg goed nu" en dan heb je in principe gelijk, nadeel is alleen dat dit met een nieuwe projector is, en ook het CMS verloopt over de tijd.
Ik verwacht echter weinig problemen om eerlijk te zijn maar als je ziet wat de projector allemaal kan moet het toch mogelijk zijn zou je zeggen.

Gamma
Heb je niet genoeg aan de voorgestelde gamma instellingen kun je via de PC en de meegeleverde software nog een veelvoud aan gamma's maken en opslaan in de projector.
Ook dit hebben we natuurlijk eerder gezien, en ook hier geldt, dit had ik liever voor het CMS gezien, gamma is natuurlijk ook belangrijk maar laten we eerlijk zijn, met een projector met een automatische iris is het belangrijker om het CMS goed te krijgen dan de gamma aangezien deze toch elke keer anders is met de iris.

Het beeld
Hierover kan ik kort zijn maar dat doe ik niet.
Ik heb vandaag de gehele dag genomen om de VW90 eens goed te bekijken, normaal heb ik mijn vaste demo stukken maar aangezien Sony zo hoog van de toren blaast met deze projector wil ik dan ook echt niets missen voordat ik mijn conclusie geef......... (voel je hem al aankomen ? :D)

Het eerste wat opvalt is de snelheid van het paneel.
De JVC was bekend als een mooie projector maar met een langzaam paneel, PERSOONLIJK stoor ik me daar eigenlijk niet of zelden aan, het is echter goed om te zien dat de Sony (net als zijn voorganger trouwens) geen last heeft van een "lui" paneel. Sterker het beeld is zoals de engelse en amerikanen het zo mooi zeggen "RAZORSHARP".
Ja, ja dan staat er vast ergens een scherpte circuit aan hoor ik je denken, en tja dat denk je ook natuurlijk als eerste maar ik kan je zeggen dat 1 van de eerste testen die ik doe altijd een zgn ringing test is, deze test laat zien of er een scherpte circuit aan staat, en ik kan je meedelen dat het bij de VW90 zo minimaal is dat je eigenlijk niet mag spreken van een "enhancement".

Naast de snelheid van het paneel trakteert de projector je op een zeer dynamisch plaatje, ik ben altijd wel gevoelig voor een dynamische iris en kan je zeggen dat op de recommended stand ik de iris niet zie werken in normaal film materiaal, chapeau voor Sony want zelfs de TW5500 zie ik soms "pompen" en dat is al een enorm leuke projector qua iris.

En dan nog iets wat echt opvalt (of eigenlijk niet), het geluidsniveau van de projector, onze JVC HD990 hangt boven ons in een hushbox en eigenlijk hoor ik die nooit het viel me dus niet direct op hoe stil de VW90 was tot ik me realiseerde dat hij vlak achter me stond zonder hushbox, dit moet zonder twijfel de stilste projector zijn die ik tot nu toe gehoord heb.

Ik heb een mix van filmbeelden zitten bekijken van een hele aflevering van "The Pacific" en "Walking dead", de bekende Epson demo en verschillende korte clips van oa Afterlive, love at first etc.
Allemaal titels die ik goed ken of pas nog gezien heb, bij allemaal kan ik zeggen dat de Sony niet teleurstelt.... maar in vergelijk met wat eigenlijk ?

Contrast metingen
De contrast metingen kwamen als volgt uit de bus, gemeten in low lamp na volledige calibratie:
Native paneel contrast ratio : 16.450:1
Contrast ratio iris 1 : 37.780:1
Contrast ratio iris 2 : 35.500:1
Ansi contrast 415:1

Waarbij ik moet aangeven dat ik deze metingen niet 100% vertrouw en ze na wil meten als mijn eigen projector binnen is.

JVC HD990 vs Sony VW90ES
Eigenlijk zou het een oneerlijke strijd moeten zijn, een projector met geselecteerde onderdelen en volgens JVC "the best of the best and even beter", tevens een projector waar ik helemaal weg van ben, en zoals aangegeven hij heeft zijn nadelen maar oh wat een beeld.
Ook hebben jullie al kunnen lezen dat ik de Sony VW90 blind heb gekocht als vervanger van de JVC HD990, heb ik spijt ?

Nee.
De 990 is een beest van een projector, een ragscherp plaatje met een enorme dynamiek, een iris is niet nodig door de belachelijk hoge contrast ratio, maar hij is er wel om gedurende de levensduur (of materiaal) de optie te hebben om het beeld helderder te krijgen, maar zoals aangegeven ook met nadelen.... een laag ansicontrast en een traag paneel.

Wat ik GEHOOPT had was dat de VW90 misschien iets minder zou zijn dan de HD990 maar met 3D erbij.
Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat ik de VW90 op dit moment prefereer boven de HD990, en wel om de volgende redenen.

1. De snelheid van het paneel is een behoorlijke verbetering.
Ik stoorde me er niet aan, maar het is toch fijn dat het bij de Sony in orde is.
2. Frame interpolatie, bij de JVC goed op SD of 50/60hz materiaal en heel soms op 24P materiaal.
Bij de Sony is het een verademing om te zien dat het ook op 24P materiaal redelijk goed werkt, het is zeker niet perfect maar in vergelijk met de JVC is het een enorme stap voorwaarts.
Op DVD en 50/60hz is het iets beter, er zit iets meer rust in het beeld en ogenschijnlijk wat meer diepte.
3. 3D (later meer)

De JVC heeft een iets scherpere lens voor mijn gevoel maar met een zeer kleine marge.
Verder vind ik beide projectoren gewoon de absolute top, echter........

Als ik kijk naar het algehele beeld, de diepte in het beeld, de dynamiek ervaring en de pans dan moet ik toch de Sony de voorkeur geven.
De Sony heeft wel een iets harder beeld dan de JVC, de JVC vind ik nog steeds iets filmischer maar op de rest gaan de punten naar Sony.

3D
Het toverwoord zoals het lijkt.
Ook ik heb heel lang getwijfeld, wil ik het of niet ?
Wel ik ben er nog steeds niet uit of het de moeite waard is, maar dat ik het wilde was duidelijk (lijkt me ook logisch).

Vandaag heb ik getest met verschillende half SBS downloads via een Dune BDprime 3.0 en kan er niet juichend over van de bank springen, sommige scenes zijn geniaal maar over het algemeen is het bij veel scenes erg onrustig en is de scherpte ver te zoeken, het is net alsof de beelden niet 100% goed in elkaar gezet worden. Ook spelen met de instellingen helpt hier weinig voor.

Het veranderd als ik de PS3 de BD van "Open season" laat afspelen, dit ziet er bij vlagen wel geniaal uit, maar ook hier zitten er details in het beeld waarvan ik denk dat het nog veel beter had gekund, let wel AL deze titels zijn niet op 3D geschoten zover ik weet, ik zit te wachten op levering van oa "christmas carol" die een adembenemende ervaring moet zijn, ook zijn er verschillende half SBS tracks in aankomst, dus dit zal ik later uitbreiden in de review.

De Sony zet over het algemeen een goed 3D beeld neer en tot nu toe het beste 3D dat ik gezien heb. Over het algemeen is de diepte ervaring erg goed en is de lightoutput met de high lamp modus in een batcave op een 2.80 breed scherm goed te doen, je moet niet terug naar low lamp en low glass output want dan is het wel wat te donker.
Ik moet nog kijken hoe het er over 400 uur uitziet (kan dit pas doen als mijn eigen projector er is) maar ik heb goede hoop dat het wel goed blijft in een donkere kamer.

Games in 3D
Wat is de PS3 toch een wonderbaarlijk apparaat, had het er toevallig gisteren nog met iemand over.
Een apparaat dat al zo lang op de markt staat en via firmware updates nu het toch maar even voor elkaar krijgt om gewoon 3D uit te sturen naar de projector, maar ook games die ik 5 jaar geleden gekocht heb (super star dust) heeft ook een 3D functie, top.
Maar goed werkt het ?

De grootste teleurstelling was COD BO, daar had ik veel van verwacht maar het spel was nagenoeg onspeelbaar. Ik moet wel bekennen dat ik alleen de zombie mode getest heb omdat ik op de een of andere manier niet online kon komen, zal dat vanavond nog een keer proberen.
Super stardust daar in tegen was waanzinnig, het duurt even een paar minuten om echt te wennen aan het effect (je moet niet met je ogen gaan scannen) maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt is het een genot om te spelen in 3D, vooral de explosie als je schip uit elkaar spat is spectaculair :D

Zal ik het nu alleen in 3D spelen..... nog niet bekend maar bij superstar dust zit die kans erin.

Conclusie
Soms word me verweten dat ik eenkennig zou zijn, "bij Frank is het altijd Epson of JVC".....
Tja daar is wat voor te zeggen, maar jammer genoeg niet de waarheid :D
Zoals al vaker aangegeven kies ik echt duidelijk wat het beste is, en feit is dat vaak een merk wel een tijdje marktleider blijft.

Epson laat ik zeker niet vallen en ik kijk met smart uit naar de nieuwe LCOS modellen, maar gezien het feit dat ze geen 3D ondersteunen ben ik bang dat ze zichzelf MISSCHIEN een beetje te kort doen, voor veel mensen is 3D nog een hype en deze generatie projectoren zonder 3D is natuurlijk nog geen enkel probleem, ik hoop alleen wel dat Epson bij de volgende generatie wel 3D toevoegt.

Dan JVC.
Ik heb de nieuwe versies nog niet gezien en moet me baseren op de reviews van Amerikaanse en andere collega's die weten waar ze over praten en ik ben gebaseerd op die reviews er zeker van dat op dit moment de nieuwe koning van het Home Theater de Sony VW90ES is onder de 10K.
De JVC's zouden voornamelijk een kleine verbetering geven tov de huidige serie met toegevoegd 3D, echter jammer genoeg op 120hz en niet op de 240hz die Sony ondersteund, ook is de FI nog niet verbeterd en is ook het paneel nog niet veranderd. Het is natuurlijk bloedlink om op basis daarvan een conclusie te trekken lijkt het, echter door de jaren heen leer je wel om dit te doen (en soms heb je het fout, maar meestal goed), ik weet dan ook met 99.9% zekerheid dat de Sony zoals hierboven aangegeven gezien de prijs en prestaties DE projector is.

En met een retail prijs van rond de 6000-6500.00 is dat denk ik een enorme prestatie (let wel, de verkoop prijs zal waarschijnlijk lager liggen).

AANVULLING 20 DECEMBER 2010
We hebben onze eigen projector nu een paar dagen hangen en ik heb hem enorm aan de tand gevoeld deze week op zowel 2D als 3D met zowel de Sony als de XpanD brillen.

De Oppo BD93 die we nu hier hebben staan laat 3D zien zoals het hoort in combinatie met de VW90, de hele film eigenlijk geen cross talk gezien, wel een ENORM mooi en meeslepend beeld.
Sterker Brian was helemaal in de ban van de sneeuwvlokken die letterlijk in de kamer leken te vallen, dit is film kijken zoals het bedoeld is in 3D.
Vandaag staat step up in 3D op het programma :D

Je moet wel ENORM oppassen wat voor files je afspeelt, met downloadable content van internet in het half SBS formaat heb ik enorm wisselende resultaten, sommige zijn ronduit geniaal, andere zijn gewoon zo erg dat je hem na 5 minuten af zet.

De Sony brillen zijn goed, zitten iets te strak voor mij persoonlijk maar de brillen laten genoeg zien.
De XpanD is DUIDELIJK een klasse beter met iets minder crosstalk/ghosting maar bovenal veel meer licht.

Dan over de commentaren of er genoeg licht in de huidige 3D projectoren zit.
Ik heb nu dermate veel 3D zitten kijken op de VW90 dat ik wel een redelijke conclusie kan trekken.
Als je op gamma OFF draait (2.2) dan werkt met een NIEUWE lamp en de XpanD bril het 3D fantastisch op ons scherm (2.85 zichtmaat breed).
Er komt meer dan genoeg licht door de bril, zet je de lamp modus op high dan is de ervaring zelfs iets lichter dan een HD990 (JVC) met een 1000 uur op de teller, waar nog perfect naar te kijken is/was. De toekomst moet leren hoe de lamp achteruitgang is qua lichtoutput maar om eerlijk te zijn op een 2.20 breed scherm verwacht ik geen enkele problemen tot 1000 uur met de XpanD brillen, met de Sony brillen kan het wel eens wat minder worden, maar nogmaals dat is koffiedik kijken, maar als het bij een groot scherm zoals het onze al goed werkt, 2.20 is een gemiddelde maat en geeft een HEEL stuk meer lichtoutput natuurlijk.

Dan over 2D.
Op dit moment draaien we nagenoeg alles met motionflow op low en de iris op recommended stand 1.
De iris is NIET te zien, ga ik naar fast dan zie je duidelijk pompgedeeltes gedurende bepaalde hoogcontrast scenes, op recommended is de werking simpelweg niet te zien door mij. Het kan best zijn dat iemand anders wat ziet, maar als je bedenkt dat ik een Epson 5500 gewoon zie werken (hoewel het me bij die projector minder stoort dan bv een 3200 van Epson) dan zegt het denk ik heel veel over de werking van de VW90 iris, in mijn optiek onzichtbaar.

De motionflow is een ENORME verbetering tov de JVC.
Op de low stand is er geen artifact te zien, ook blijft de zoveel genoemde "film look" nagenoeg in tact, of wel er is nog steeds wat "film" judder te zien.
Wat wel enorm opvalt is dat het trillen van bepaalde beelden weg is, en de scherpte neemt enorm toe bij pans. Maar zoals gezegd de "film" judder blijft wat te zien.
Op de high stand zien we de zogenoemde "soap" stand, of wel de "film look" is helemaal weg.
Sommige mensen zullen dit fantastisch vinden maar ik vind en vond dat gewoon TE, voor sport is het ideaal maar voor film kijken ga ik toch echt voor de veel subtielere standen van Frame Interpolatie.

Dan blacklevel, al een paar keer gevraagd.
De VW90 gaat zeer diep in het zwart en laat enorm veel detail zien.
In een DIRECT vergelijk met een 950 met NIEUWE lamp zit de 950 een tint donkerder maar als ik de machines een dag later apart van elkaar bekijk word het al weer moeilijker.
Voor mijn 990 weg ging heb ik geprobeerd een goede inschatting te maken van het verschil en dit is heel moeilijk.

De 990 heeft een hogere native (zonder iris) contrast ratio dan de VW90.
Je zou dus verwachten dat de VW90 een minder dynamisch plaatje neerzet.
Echter de ansicontrast meting van de VW90 is hoger, en met de auto iris zit de Sony behoorlijk hoog in contrast waarde (let wel boven bepaalde waardes worden de verschillen gewoon nagenoeg onzichtbaar en draait het om ansicontrast en de ECHTE donkerte van de kamer, bv een lampje van een display kan het effect al aanzienlijk veranderen.

Ik denk dat in onze "batcave" de 2 zo dicht tegen elkaar liggen dat het vreemde effect optreedt dat de Sony door zijn hogere ansicontrast simpelweg de JVC wegspeelt.
Het beeld van de VW90 is gewoon dynamischer, geholpen door het snellere paneel maakt dit dat het totale beeld van de Sony gewoon plezieriger kijkt dan dit van de 950 en 990.
Als je er daarna van uit gaat dat veel mensen niet in een batcave kijken kan ik me dus levendig indenken dat in veel situaties de Sony simpelweg veel dynamischer kijkt dan de JVC.

LET WEL....
Ansicontrast en full on full off zijn altijd al een reden van discussie geweest (zoek maar op het forum).
Ik ben altijd van mening geweest dat full on full of als eerste hoog moet zijn en dat meteen daarna ansi contrast belangrijk word en niet anders om.
Met de huidige generatie contrast ratio's zijn we op een punt aangeland dat hoewel de Sony full on full off simpelweg lager ligt dan de JVC hij toch door het hogere ansicontrast er beter uit ziet.

De Sony is eigenlijk de eerste projector die ik blind gekocht heb zonder een sample gezien te hebben, mijn redenen waren zoals eerder al aangegeven :
Sneller paneel, 240hz 3D, betere frame interpolatie........ en wat kleine dingen.
En na een flinke kijk periode kan ik niet anders concluderen dat de VW90 alles waar maakt.

Zonder twijfel op DIT moment onder de 10K (en waarschijnlijk ook wel daarboven) de projector met de beste prijs/kwaliteits verhouding, maar koop aub wel de XpanD brillen erbij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Interessant. Dit is de verwachtte nieuwe topper, toch?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Shane One

kermit

Mooie review. Maar hoe zit het met de blacklevel? Vind je die beter als de hd990?  Ik had juist begrepen dat het minder is aan de oudere Jvc HD 750? Kun je dat bevestigen?

Gabor

Is dit het enige model in deze lijn of komen er nog andere varianten zoals bij jvc? (350/750, etc)

eduard

Frank,
Heb je voor de sony nog een special scherm nodig?

Eduard.

J.A.F._Doorhof

Blacklevel is net zo goed binnen de film. Puur zwart scherm is misschien iets lichter maar niet veel. Gezichtsmatig verassend close.

Ik gebruik een matwit scherm.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ok,
Doordat we even offline waren alle nieuwe updates ineens :

1. Blacklevel
Maak je geen zorgen, in direct vergelijk met de 990 met 1200 uur op de teller kan ik zeggen dat schaduw detail op de Sony beter is, het ABSOLUTE blacklevel is ook nagenoeg gelijk, let wel de Sony heeft op dit moment met een nieuwe lamp een ENORME hoeveelheid meer licht.

2. Motion
Absoluut schokkend, zelfs zonder FI is de motion op de Sony een FLINKE stap voorwaarts, scherper en beter dan zowel Epson als JVC.

3. 3D
Mixed bag.
LET OP !!!!
Als je een mediaspeler gebruikt met half SBS zorg er dan voor dat je 1080P60hz uitstuurt anders krijg je geen optie voor half SBS in het menu.
Er is behoorlijk wat ghosting te zien, dit is op te lossen met de depth maar dan verplaats je het ghosting effect.
Dit verschilt ENORM per film, sommige zijn ronduit geniaal, andere zie je behoorlijk wat ghosting.
Met de Sony brillen werkt LOW brightness het beste en geeft het minste ghosting, schakel de lamp naar low en het is nagenoeg perfect. Er blijft dan wel erg weinig licht over, in een batcave op een 2.80 breed scherm met een nieuwe lamp is het te doen maar het houdt niet over.

We hebben als test de Xpand 103 bril besteld, die schijnt bijna 2x zoveel licht door te laten en een stuk sneller te zijn dan de Sony, plus compatible met alle 3D toestellen, als dit beter werkt zullen we deze in het assortiment opnemen.

De HDmax, Dune 3.0, HDX BD1 doen allemaal 3D met standaard bekabeling (goede kwaliteit).
De PS3 doet het ook perfect maar heeft een probleem als er een switch tussen zit.
Oplossing : de nieuwe BD93 van Oppo welke 2 HDMI outputs heeft, 1 kabel naar de projector en 1 kabel naar de versterker of switch (voor audio).

Conclusie na een week
Ik zeg niet snel WOW, maar dit keer maak ik een uitzondering.
Een absolute top projector.
3D is nog in de kinderschoenen en ik wil met die conclusie wachten tot na de 13e als we onze eigen Sony hebben.

HIGHLY RECOMMENDED.
Bel ons voor een super aanbieding voor de eerste 10 kopers.
Custom installer

jaco

Bellen, nu nog ?
Ik wil er wel 1.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Janbo

Hoewel (weer) uitgesteld, ligt deze projector dan op het prijsniveau van de Epson EH-R4000. Vernieuwingen blijven doorgaan, maar afhankelijk van of je voor 2D of 3D gaat zou dat het wachten waard kunnen zijn... ??? Uiteraard mits je dit bedrag voor een beamer wilt uitgeven.

J.A.F._Doorhof

Ik moet de Epson nog zien maar de Sony heeft op dit moment wel een zeer hoge standaard neergezet.
Custom installer

christa

is er voor de dune dan al een firmware uit met 3d ondersteuning
want als ik sbs via mijn dune afspeel zie ik veel crasstalk,speel ik het met de media player van de tv af dan is het veel beter helemaal avatar probeer die maar eens
daarnaast heb ik de single player van black ops compleet in 3d uitgespeeld en ik vond dat super.mischien anders eens gran tourismo uitproberen die vind ik iets minder kwa 3d dan black ops maar heeft ook 3d
groetjes christa
sony 52w3000,samsung 64inch8000 samsung plasma,51d8000.samsung 40c550 lcd
dune mediaplayer
xbox360
ps3 logitech z5500

J.A.F._Doorhof

Ik zie op de PS3 ook ghosting, niet minder dan met de dune.
Ik weet niet hoe dit op een tv is natuurlijk, ik wacht sowieso met een eindoordeel op 3D tot ik mijn eigen projector heb en de spands.

Ik heb enorm veel tijd besteed aan de 2d performance, omdat dit voor veel mensen toch de hoofdzaak zal zijn om de projector te kopen, en daar kan ik zeggen dat het een hele hele goede projector is.
Custom installer

jowi

De plaatjes zijn weg... :blink:

THX-UltraII

Zo te horen ben je nog niet zo te spreken over het 3D gedeelte van deze PJ. Denk je dat de lijn van volgend jaar hier weer stukken in zal verbeteren?

J.A.F._Doorhof

Plaatjes volgen nog als er data van de oude server is afgehaald.

Waar haal je uit dat ik er niet over te spreken ben ?
Ik dacht HEEL duidelijk aan te geven dat ik nog geen eindconclusie trek.
Heb wat documentaires gezien waar ik letterlijk met mijn mond open naar het scherm zat te kijken.
Het is een eerste generatie en dat betekend dat je aanpassingen moet doen, ik heb een 2.85 breed scherm matwit en tja dat is wel erg groot voor 3D qua lightoutput, op een 2.20 mtr 1.5 scherm ziet het er perfect uit, zelfs met de Sony brillen.
Met de Xpand moet het een heel stuk beter zijn, dus daar wacht ik op.

Sterker ik heb ook al aangegeven in de review dat de 240hz techniek juist een ENORME streep voor heeft bij me.
Custom installer

cappie

Citaat van: christa op december  7, 2010, 08:00:42
is er voor de dune dan al een firmware uit met 3d ondersteuning

hier was ik ook wel benieuwd naar, dacht dat ze nog niet zo ver waren.
ik had al een beetje spijt dat ik mijn PS3 verkocht had.
Marantz SR7005/UD5005 - Dune Prime 3.0 - Thorens TD 145
Humax 5200C - LG Oled 55C7V - Epson EH TW2900
Jamo Concert 11 (front) - Jamo Concert Center - Jamo D 8Sur (surr.) -

J.A.F._Doorhof

Dune doet gewoon 3D via half SBS.
Net mijn eerste film helemaal gekeken op 3D en moet zeggen dat ik enthiousaster ben dan met de korte teststukjes, zeer leuke ervaring met soms wow effecten en over het algemeen gewoon goed scherp en vooral duidelijk beeld (The hole in half SBS)
Custom installer

papaleo

En hoe is het om een hele 3D film te bekijken met een Sony?

-Vermoeiend?
-Hoofdpijn?
-Duizelig?
Hoe zit het met de subs,zijn deze optische pal voor je neus geprojecteerd?
Waarna je best wel moeite moest doen om je ogen weer goed te focussen op het beeld achter de subs.

Ik had deze verschijnselen in de bioscoop met de 3D film Avatar.....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Had geen subs bij deze film.

Geen last van hoofdpijn oid, sterker had dat wel verwacht maar niets.
Heb ook gewisseld tussen 120 en 240hz en dit heeft nog meer mijn mening versterkt dan 240hz toch echt nodig is voor goed 3D. Op 120hz zie je toch meer ghosting en schokjes en onrust dan bij 240hz.
Custom installer

riwi

Mooie review. Klinkt goed allemaal.

Frank ik hoop dat je over een jaar het contrast van deze projector nog eens na wil meten.
Met de vorige generatie SXRD chips liep het contrast sterk terug na verloop van tijd/gebruik. Zeg maar 50% na 1000 uur kijken.
Sony (duitsland) wilde hier niets aan doen, maar naar mijn mening was het een direct defect, iets wat bij projectoren van 5000 / 12000 euro niet mag gebeuren.

Kjelt

Citaat van: riwi op december  7, 2010, 18:46:06
Mooie review. Klinkt goed allemaal.
Frank ik hoop dat je over een jaar het contrast van deze projector nog eens na wil meten.
Met de vorige generatie SXRD chips liep het contrast sterk terug na verloop van tijd/gebruik. Zeg maar 50% na 1000 uur kijken.
Sony (duitsland) wilde hier niets aan doen, maar naar mijn mening was het een direct defect, iets wat bij projectoren van 5000 / 12000 euro niet mag gebeuren.
Je haalt me de woorden uit de mond, het zou fantastisch zijn als Sony dit grote probleem heeft opgelost met de nieuwe generatie panelen maar ik blijf argwanend na het kopersbedrog van de vorige generatie.

kermit

Citaat van: Kjelt op december  7, 2010, 18:51:24
Je haalt me de woorden uit de mond, het zou fantastisch zijn als Sony dit grote probleem heeft opgelost met de nieuwe generatie panelen maar ik blijf argwanend na het kopersbedrog van de vorige generatie.

Ik denk dat het reeds opgelost is. Grobi heeft de Sony weer in het assortiment en zij hadden idd ook een stuk op hun website hierover geschreven. Ze hebben ongeveer 2 jaar geen Sony meer verkocht .

eduard

Vraagje,
Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen ervaring met 3d. Ik vroeg me af hoe de gebruiks comfort is van zo'n 3d bril wanneer je zelf ook een bril draagt.
Ik moet er eigenlijk niet aandenken dat ik 2 brillen moeten opzetten. Hoe is het zicht verder met deze brillen, valt er nog een beetje door heen tekijken wanneer je tijdens de film even ergens anders naar kijkt.

Eduard.