Ervaringen met unRAID?

Gestart door Bolle, november 24, 2010, 15:23:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennism

#1825
Citaat van: jaco op december 12, 2012, 10:18:22
- Geen trim ondersteuning vanuit OS, dus een SSD moet dat zelf hebben.
- 256 GB is maar 5-10 Blu ray rips, en groter is relatief duur.
- Transfer rate komt toch niet boven 125 Mbyte/sec uit over gig-E

Ah ok, uit het verhaal van Bolle begreep ik zijn gebruik van een "cache" disk anders. Namelijk dat hij de volgende situatie situatie wilde: Internet > Downloaden op cache disk > Rar/Par > Van cache naar Array wegschrijven. In zo'n situatie zie ik namelijk het nut van een SSD wel in, n.l. disks kunnen slapen voor lager stroomverbruik, ssd verbruikt praktisch niets, en kopieren van cache naar array zal op volle snelheid gaan, iets wat een oudere 500GB disk t.o.v. recentie 2TB schijven niet gaat halen.

Als het idd is Array > Veel gebruikte data op cachen op cache disk > data naar clients via GbE zie ik inderdaad het nut ook niet op een media server.

Geen trim is trouwens wel vreemd daar Linux het eerste OS is dat Trim geimplementeerd heeft in de Kernel, maar dat zou te maken kunnen hebben met het gebruik van Reiserfs in unraid dat om bekende redenen niet meer ontwikkeld wordt.

Bolle

helaas weer disabled  >:(, even de kabels etc controleren....
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

jaco

#1827
Bij unraid is de cache voor meerdere dingen te gebruiken.
1) data trasfer naar de protected array
  Hier denk je gewoon naar de protected array te schrijven, maar het komt eerst op de cache drive terecht. Dit wordt dan niet verder gelimiteerd, maximale schrijf snelheid van de disk min of meer.
Bij een write naar de protected volume moet volgens mij eerst de parity gelezen worden, dan wordt de parity herberekend rekening houdend met de data die je wilt schrijven en dan wordt de data op de storage hdd en de parity hdd geschreven.

2) om storage voor plugins te hebben
met sabnzb downloaden en extracten bijvoorbeeld.


Volgens mij doet Bolle het 2e. Tja deze 500 GB hdd is 25 euro, en een 500 GB SSD is 400+
Als je download snelheid maar maximaal 14 a 15 Mbyte/sec is (de 120 mbps kabel abbonementen) dan moet die 500 GB het wel bij kunnen benen. Tegelijk uitpakken is wellicht teveel gevraagd, dan blijft de hdd continue bezig en zou een SSD beter zijn.



Geen idee waarom bij unraid geen trim ondersteund wordt. De gebruikte Linux is volgens mij een slackware release die gestript is.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bolle

Yes, die tweede is mijn gebruik. Ik gebruik wel de cache om zowel down te loaden als uit te pakken, als dat beter niet tegelijk kan moet ik even kijken of dat in te stellen is in sabnzbd.

Overigens net de bon gevonden van de 2TB schijf met kuren, uit aug 2011 nog binnen garantie volgens mij. Dus bij blijvende kuren even terug.... maar eerst eens even wat reiserfsck werk doen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

dennism

Citaat van: Bolle op december 12, 2012, 14:46:32
Yes, die tweede is mijn gebruik. Ik gebruik wel de cache om zowel down te loaden als uit te pakken, als dat beter niet tegelijk kan moet ik even kijken of dat in te stellen is in sabnzbd.

Overigens net de bon gevonden van de 2TB schijf met kuren, uit aug 2011 nog binnen garantie volgens mij. Dus bij blijvende kuren even terug.... maar eerst eens even wat reiserfsck werk doen.

Sab kan je instellen om het downloaden te stoppen tijdens het uitpakken. Ik heb dit echter op mijn Syno getest en bij mij bied het zelfs met een simpele Atom geen meerwaarde, de downloadsnelheid blijft namelijk vol door lopen tijdens rar/par tegelijk. Volgens mij is dit meer iets voor oudere machines met een trage cpu die geen SSL downloads kunnen maximaliseren tijdens het uitvoeren van Rar/Par bewerkingen op andere data. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik 50/50 Glas heb, en dus niet met 100+mbit kan downloaden, kan me voorstellen dat je dan een iets zwaardere cpu nodig hebt.

Voor 25 euro zal het idd lastig zijn om een SSD te verantwoorden wanneer de 500GB disk alles op goede snelheid kan voltooien.

Bolle

Ik heb een 50 Mbit internet aansluiting, dus zo rap gaat het niet! Snellere verbinding heeft geen zin, haal het nu al sneller binnen dan ik het kijken kan... ;)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

ritchard

#1832
Ik gebruik een cache ssd schijf van 60 gb omdat deze over was.
Puur en alleen maar om data over te zetten van mijn laptop naar de server.
Ik download met me laptop en kijk er ook mee, laptop zelf staat in de kast en uit zicht.
Als ik iets wil bewaren zet ik het over op de server met 100 mb/s.
Ik denk zeg het ff....
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

jaco

Jammer dat het nu slecht gaat met je server...
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bolle

Komt wel goed... is ook een beetje de hobby he?  ;)

Langzaam de boel in stappen weer op orde brengen, het lijkt eerder wat hardware issues dan unraid problemen. Ik denk zelfs dat unraid me uiteindelijk helpt om alles weer goed aan de praat te krijgen zonder dataverlies.

En na een goed nachtje slapen zien de problemen er weer wat minder dramatisch uit dan gisteren.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jantje112

Wat een werkje :( nu even de unraid machine weer opgestart, door drukte de laatste keer maar uit laten staan. Ik heb nu een standaard install gedaan. 3 x 1 tb om mee te oefenen en te kijken of het aan mijn eisen gaat voldoen. Indien ja, dan bouw ik 4*3 tb in en heb dan nog uitbreiding na 7*3 (of meer in andere behuizing)

Maar wie heeft er nu een paar goede basistips? Want het forum staat vol met info.

Uitgangspunten
*1 grote schijf heeft voorkeur, data verdeling over schijven aan achterkant
*muziekcollectie van mijn apple apparaten lijkt me makkelijk, heb ik me nog nooit in verdiept (ipad ipad, iphone apple tv)
*ik heb een paar mediaspelers, dus iets van een mediaserver
*server ligt aan gbit netwerk
*atom 1.8 4gb ram



Hannibal1966

Hoi allemaal,

Ik ben nu al een tijdje dit topic aan het volgen.
En begin een beetje te watertanden.
Aangezien ik 2 linkerhanden heb  :( om een 15 bay server te bouwen wou ik vragen of iemand van jullie een lijstje kan maken met hardware voor een energie zuinige en stille server 15 bays.
En natuurlijk ook een shop om deze te bestellen en misschien op te bouwen.

Een tower heb ik al gevonden coolmaster 590 als deze nog te krijgen is.

Misschien komt deze vraag raar over, mijn excuuses hiervoor.
Heb nu een synology waar ik al een keer alle data ben verloren zit daar natuurlijk niet weer op te wachten.
Vandaar deze overstap.

In ieder geval alvast bedankt.

skank1

Citaat van: Hannibal1966 op januari 20, 2013, 13:21:33
Hoi allemaal,

Ik ben nu al een tijdje dit topic aan het volgen.
En begin een beetje te watertanden.
Aangezien ik 2 linkerhanden heb  :( om een 15 bay server te bouwen wou ik vragen of iemand van jullie een lijstje kan maken met hardware voor een energie zuinige en stille server 15 bays.
En natuurlijk ook een shop om deze te bestellen en misschien op te bouwen.

Een tower heb ik al gevonden coolmaster 590 als deze nog te krijgen is.

Misschien komt deze vraag raar over, mijn excuuses hiervoor.
Heb nu een synology waar ik al een keer alle data ben verloren zit daar natuurlijk niet weer op te wachten.
Vandaar deze overstap.

In ieder geval alvast bedankt.

No offence, maar als je zelf niets kan samenstellen , dan vrees ik dat unraid niets voor jou zal zijn...
Niet dat ik. Je niet Wil helpen, ver van..
Maar weet dat unraid nietlug n play is als een synology... Het samenstellen is eigenlijk het makkelijkste van unraid...
Qua shop zou ik naar. Azerty gaan...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Citaat van: Hannibal1966 op januari 20, 2013, 13:21:33
Hoi allemaal,

Ik ben nu al een tijdje dit topic aan het volgen.
En begin een beetje te watertanden.
Aangezien ik 2 linkerhanden heb  :( om een 15 bay server te bouwen wou ik vragen of iemand van jullie een lijstje kan maken met hardware voor een energie zuinige en stille server 15 bays.
En natuurlijk ook een shop om deze te bestellen en misschien op te bouwen.

Een tower heb ik al gevonden coolmaster 590 als deze nog te krijgen is.

Misschien komt deze vraag raar over, mijn excuuses hiervoor.
Heb nu een synology waar ik al een keer alle data ben verloren zit daar natuurlijk niet weer op te wachten.
Vandaar deze overstap.

In ieder geval alvast bedankt.

Ik kan het eigenlijk alleen maar met Skank1 eens zijn in deze het zelf bouwen en opzetten van een 15 bay nas is niet altijd even makkelijk helaas, tenzij je alleen "2 linker handen" hebt qua hardware, maar op software gebied wel redelijk je mannetje staat en over parate kennis beschikt. In dat geval zou ik niet zelf gaan samen stellen, maar laat dit doen door een winkel ik kan hier zo een hele lijst met componenten neerzetten maar ik heb natuurlijk geen idee van jouw eisen/wensen en budget, en laat hun ook het systeem bouwen en dan het software gedeelte zelf doen. Azerty is naar mijn mening ook eenn goede en betrouwbare shop trouwens.

Misschien een rare vraag, maar hoe komt het dat je je data op je syno bent verloren? Mijn ervaring met Syno's is namelijk dat het verdomt lastig is om je data te verliezen tenzij je de botte pech hebt gehad dat er 2 of meer schijven in een keer kapot gaan, afhankelijk van je gekozen raid model. Wanneer de syno zelf defect raakt hoef je namelijk alleen maar de schijven te labelen bij het eruit halen en deze terug te plaatsen in de vervangende syno op exact dezelfde positie en al je data en instellingen zullen bewaard blijven.


Let er wel op dat energie zuining en 15 Bay niet echt samen gaan, tenzij je 100+ watt bij normaal gebruik nog energie zuinig vind.

Hannibal1966

Hoe ik mijn data op de syno kwijt ben geraakt, tja dat is mij ook een vraag voor de winkel ook.

Ten eerste december 2011 een ds2411+ gekocht laten configureren in shr modus met uitval van 1 hd , op een gegeven moment waren alle 12 bays vol.
In SHR kun je een 2tb vervangen door een 3tb, dus gedaan, aan het einde klappen er 2 hd's er uit dus ik log in alles weg.
Winkel gebeld, meteen omgeruild.
Afgelopen december weer hetzelfde verhaal, nu heb ik de opvolger van de ds2411+.

Echt vertrouwen heb ik niet meer, in de synology.

Nu ben ik aan het stoeien met een via nsd7800 8 bay server met unraid, alleen de marvel kaart of chip word niet door linux ondersteund.

Dus ben aan het kijken voor een unraid systeem, in dit topic staan veel configuraties maar deze zijn bijna 2 jaar oud dus deze hardware zal niet meer in de shops liggen.

Voor een goede pc ben je in de winkel ook 800 of 900 euro kwijt, dus ik die richting is mijn budget


riwi

Als kast heb ik een Lian Li PC-D8000 gekocht. Die is bizar groot maar er passen dus zonder moeite 20 schijven in en met wat extra moeite 25 stuks. Daar hoort wel een stevige voeding bij (ik heb een Corsair HX850 genomen).
En als sata kaart heb ik gekozen voor goedkoop : highpoint rocketraid 2740 met 16 sata interfaces (300 euro).
Als je unraid gebruikt hoef je de hardware raid van de kaart niet te gebruiken, dus hoef je niet onnodig een duurdere kaart te nemen.
Ik weet niet of unraid deze highpoint ondersteund, maar mijn linux ziet hem zonder problemen (mvsas).

dennism

#1845
Citaat van: Hannibal1966 op januari 20, 2013, 17:32:04
Hoe ik mijn data op de syno kwijt ben geraakt, tja dat is mij ook een vraag voor de winkel ook.

Ten eerste december 2011 een ds2411+ gekocht laten configureren in shr modus met uitval van 1 hd , op een gegeven moment waren alle 12 bays vol.
In SHR kun je een 2tb vervangen door een 3tb, dus gedaan, aan het einde klappen er 2 hd's er uit dus ik log in alles weg.
Winkel gebeld, meteen omgeruild.
Afgelopen december weer hetzelfde verhaal, nu heb ik de opvolger van de ds2411+.

Echt vertrouwen heb ik niet meer, in de synology.

Nu ben ik aan het stoeien met een via nsd7800 8 bay server met unraid, alleen de marvel kaart of chip word niet door linux ondersteund.

Dus ben aan het kijken voor een unraid systeem, in dit topic staan veel configuraties maar deze zijn bijna 2 jaar oud dus deze hardware zal niet meer in de shops liggen.

Voor een goede pc ben je in de winkel ook 800 of 900 euro kwijt, dus ik die richting is mijn budget

Even een "mosterd na de maaltijd" reply, welke jou welke jou mogelijk niet meer helpt, maar misschien anderen die dit lezen wel.

1 disk redundancy is door de steeds groeiende HD capaciteit niet aan te raden bij meer dan 4 schijven, wanneer we straks op 4TB disks zitten is het eigenlijk helemaal niet meer aan te raden om 1 disk redundancy te nemen, zeker niet waneer de data niet gebackupt wordt op een ander medium, of wanneer de data niet verloren mag gaan. Wanneer het niet erg is dat de data mogelijk verloren zou kunnen gaan is 1 disk redundancy nog wel een mogelijk optie. Dit omdat rebuild tijden na een disk failure (of upgrade) bij zulke grote array's zo lang duurt dat de kans op een 2de disk failure te groot wordt qua risico. Ik weet niet of het jouw keuze was voor SHR met 1 disk redundancy of het advies van de winkel waar je deze kocht bij dit laatste heeft imho de winkel een fout gemaakt mbt tot het advies.

Bij 6 of meer bays in een NAS zou ik altijd minimaal 2 disk redundancy aanbevelen (Raid 6 of SHR-2), en wanneer nog meer data veiligheid gewenst is, ten koste van schijfruimte is zelfs Raid 10 ee optie. Ik heb zelf meerdere synology's onder mijn beheer (zowel zakelijk en prive bij mijzelf en kennisen) van 2 bay tot 12 bay modellen, en ook regelmatig schijven geupgrade en nog nooit (even afkloppen) data verlies gehad.

Na een faillure zoals welke jij gehad hebt, zou ik ook altijd eerst contact opnemen met syology support, ik heb bij een collega meegemaakt dat bij een disk failure bij een 1 disk redundancy setup een andere disk ook haperde, waardoor ook de array verdwenen was. Na wat ervaringen gelezen te hebben over het feit dat synology support in dit soort gevallen vaak nog wat kan betekeken heeft hij destijds contact met hun opgenomen en heeft Synology support heeft hier alle data (op een paar corrupte files na) kunnen redden na 3 uur ingelogd geweest te zijn op de synology en daarna een rebuild gedaan te hebben.  Veel mensen weten dit niet, maar synology support is erg goed en erg behulpzaam wanneer je ze inschakeld in gevallen als deze. Vaak lijkt het dat er niets meer te redden valt, maar lukt het hun nog wel om data te redden, voorwaarde is wel dat minimaal 1 van de 2 uitgevallen disks nog wel iets doet (wanneer beide disks compleet niet meer opspinnen is het wel echt over).

Ik zou als ik jou was zeker eens checken of een overstap naar SHR-2 in jouw situatie niet mogelijk is, daar je dan een stuk meer veiligheid hebt, en een stuk minder kosten (nieuwe machine opzetten). 

Zover even synology (en Raid5/6 in andere NAS'sen) en mijn ervaringen ermee.

Als ik op dit moment een Unraid (of soortgelijke andere zelfbouw NAS) zou gaan opzetten zou ik qua hardware kiezen voor een Xeon E3-1230v2 of iets in die richting met een Supermicro bord, voordeel is dat deze via IPMI te beheren zijn en er dus na de initiele bios + IPMI config er geen monitor meer nodig is voor het beheer van de machine. Verder zou ik dan in jouw geval kiezen voor een 16 disk controller of een 8 disk controler icm met de onboard sata poorte op het moederbord waarvan bewezen is dat deze goed werkt met Unraid (op het Unraid forum staat vast een lijstje met functionerende controllers).

riwi

@dennism

ipmi is erg leuk inderdaad, maar je moet er wel netwerk naartoe leggen en dus wat extra infra hebben.

Zo'n crash cart adapter is wel leuk om headless servers te bedienen :
http://www.amazon.com/Console-Portable-Laptop-Crash-Adapter/dp/B002CLKFTQ
Die gebruiken ze/we wel eens op het werk bij ons.

dennism

Citaat van: riwi op januari 20, 2013, 19:17:49
@dennism

ipmi is erg leuk inderdaad, maar je moet er wel netwerk naartoe leggen en dus wat extra infra hebben.

Zo'n crash cart adapter is wel leuk om headless servers te bedienen :
http://www.amazon.com/Console-Portable-Laptop-Crash-Adapter/dp/B002CLKFTQ
Die gebruiken ze/we wel eens op het werk bij ons.

Klopt, kost je een extra kabel. Waneer je maar 1 kabel hebt en geen nieuwe kan trekken kan je altijd nog een Gbit switchje van een paar 10tjes bij je server neerzetten (dan ga ik er wel even van uit dat iemand zijn server niet enkel via Wifi beschikbaar maakt).

Dat apparaatje is ook wel leuk idd, wel erg duur.

jantje112

Citaat van: riwi op januari 20, 2013, 19:17:49
@dennism

ipmi is erg leuk inderdaad, maar je moet er wel netwerk naartoe leggen en dus wat extra infra hebben.

Zo'n crash cart adapter is wel leuk om headless servers te bedienen :
http://www.amazon.com/Console-Portable-Laptop-Crash-Adapter/dp/B002CLKFTQ
Die gebruiken ze/we wel eens op het werk bij ons.

Hoezo ben je voor IPMI 2 kabels nodig? Ik heb de supermicro aan 1 netwerkkabel hangen en zowel de dataverbinding als IPMI lopen hier over. Mis ik dan iets?

dennism

Gebruik je toevallig een Atom board? Deze hebben volgens mij geen dedicated IPMI nic, de higher end modellen echter wel. Zou kunnen dat deze echter ook over 1 nic kunnen, maar zo heb ik het nog nooit ingericht of uitgeprobeerd.