Ervaringen met unRAID?

Gestart door Bolle, november 24, 2010, 15:23:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jowi

en wat geeft ie aan met de originele?

jowi

#1576
Ik denk dat ie 720p en x264 'ziet' en dan niet verder zoekt naar 'bluray'.
Probeer deze eens.

We gaan trouwens verder in het grote sickbeard topic, dan blijft dit een unraid topic.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125318.0

dennism

#1577
verkeerde topic...

jaco

Weet iemand hoe ik op de command line een hdd power cycle ? (ik wil niet de server herstarten omdat er een disk staat te preclearen)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

EJ

Citaat van: jaco op augustus  5, 2012, 19:57:22
Weet iemand hoe ik op de command line een hdd power cycle ? (ik wil niet de server herstarten omdat er een disk staat te preclearen)

Niet.

riwi

Citaat van: jaco op augustus  5, 2012, 19:57:22
Weet iemand hoe ik op de command line een hdd power cycle ? (ik wil niet de server herstarten omdat er een disk staat te preclearen)

Kan je niet even een sata kabel trekken of heeft dat niet hetzelfde gevolg als een echte power cycle.

EJ

Citaat van: riwi op augustus  5, 2012, 21:38:13
Kan je niet even een sata kabel trekken of heeft dat niet hetzelfde gevolg als een echte power cycle.
Dat kan alleen als die hot swap is. Anders niet doen, gaat'ie van kapot als je pech hebt.

jaco

Die hdd is denk ik niet goed. Hij stopt op 65% elke keer.
Ik heb een andere sata data en stroom kabel geprobeerd, en het nog een keer gestart (3e poging)
Ik zal hem wel in de PC stoppen en dan proberen te formatten, maar ik denk dat het niet meer goed is. Samsung 1.5 TB
Ook even gezocht op low level tools, maar samsung is tegenwoordig seagate lijkt het dus dat viel ook niet mee.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Op is op... geen tijd en moeite meer aan besteden.

bart_nl

Citaat van: jaco op augustus  7, 2012, 10:08:47
Die hdd is denk ik niet goed. Hij stopt op 65% elke keer.
Ik heb een andere sata data en stroom kabel geprobeerd, en het nog een keer gestart (3e poging)
Ik zal hem wel in de PC stoppen en dan proberen te formatten, maar ik denk dat het niet meer goed is. Samsung 1.5 TB
Ook even gezocht op low level tools, maar samsung is tegenwoordig seagate lijkt het dus dat viel ook niet mee.
Met SeaTools checken en ook kijken of je niet nog garantie hebt. Dat laatste wil nog wel eens meevallen.

dennism

Klopt idd, ik had laatst ook een disk waarvan ik dacht dat ie 2 jaar had, maar bleek nog gekocht voor al die garantie afzwakkingen van de HD leveranciers, dus daar zat nog 5 jaar op. Toch een aangename verrassing bij de huidige HD prijzen.

jaco

hmm inderdaad nog garantie  :clapping:

Thx voor de tip
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Om ook eens iets positiefs te melden, inmiddels werkt de unraid setup vrij goed. Ik ben druk bezig data aan het moven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

#1588
Het is wat stil hier, maar dat betekent alleen maar dat alles gewoon doet wat het moet doen. De unRAID server is sinds de mobo/cpu wissel feitelijk niet meer uit geweest, uptime is 12 days, 3 hours, 38 minutes ;) ik heb al 81% van mijn 20TB in gebruik, tijd voor uitbreiding :D

Alles loopt gesmeerd, geen dingen die hangen of raar doen. Downloaden met sab/sick loopt lekker, Logitech Media Server doet het, UPS bescherming werkt, dropbox runt... en ook geen connectieproblemen met netwerk of dune etc. Het enige is dat de machine na een tijdje de disks down spinned, en als je dan 's avonds je Dune aanzet om een serie te kijken, dan zit je wel even een seconde of 10 a 20 te wachten voor alles beschikbaar is, en dune zo'n hele user share met tv series of blurays ingeladen heeft. Maar dat is alles.

Dus... geen nieuws, goed nieuws 8)

Point7

Citaat van: jowi op augustus 16, 2012, 12:57:19
Het is wat stil hier, maar dat betekent alleen maar dat alles gewoon doet wat het moet doen. De unRAID server is sinds de mobo/cpu wissel feitelijk niet meer uit geweest, uptime is 12 days, 3 hours, 38 minutes ;) ik heb al 81% van mijn 20TB in gebruik, tijd voor uitbreiding :D


Ik wist ook niet dat unraid eigenlijk toch wel een redelijke CPU nodig heeft voor optimale prestaties. We hebben hier op het forum zo lang zitten zoeken waarom de write speeds zo laag waren.

Mijn eerste unraid build was onmiddelijk eentje met een Core i5 CPU en moderne (snelle) harde schijven. Dus ik had geen ervaring met low end CPU's zoals Atoms. Vanaf dag 1 presteerde de server hier optimaal. Nu ben ik eigenlijk blij dat ik begonnen ben met krachtige hardware.

Ik ben wel aan het overwegen om de SSD er terug uit te halen en te vervangen door een 2TB (of groter) harde schijf. Ik zal dan ook 100MB/s write speeds kunnen halen en dan dient die schijf ook direkt als hot-spare.
Als ik nu zie hoe zeldzaam het is dat ik tegelijk aan't lezen en schrijven ben op de cache disk, dan kan ik die SSD nuttiger gebruiken in een gewone PC/laptop.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jowi

Alsof de duvel er mee speelt :mad: nu heb ik rare problemen met rechten. Als ik iets naar een user share copieer, dan kopieert ie een paar bestanden en dan stopt het en heb ik ineens geen toegang meer...

Overigens heb ik op de unRAID machine GEEN andere users dan 'root'. Ik snap ook niet hoe dat zou moeten werken? Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn windows 7 user 'Jowi', met windows wahtwoord ABCDEFGH123, alle rechten heeft op de unraid machine? Moet ik dan een unraid user 'jowi' aanmaken daar met hetzelfde wachtwoord?

riwi

Normaal gesproken kijkt linux niet naar windows users of passwords.
Alleen voor de toegang tot een share kan er een password nodig zijn. Maar de schrijftoegang zit dus ergens anders.

Welke rechten en owner hebben de probleembestanden en de folder waar deze in zitten? (ls -al)
Kan je er later wel bij? Is unraid dan bezig met die bestanden op een of andere manier? Of andere software op de NAS?
(fuser <filenaam>)

jowi

Het lijkt weer opgelost... snap er niet veel van. Ik kon op een gegeven moment bijv. wel een file hernoemen, maar niet copieren. Of hij begon met copieren van een hele folder en na een aantal bestanden stopte alles en was volgens de melding de verbinding verbroken, maar ik kon er gewoon overal bij. Het werdt steeds erger, paar keer gereboot, en nu lijkt alles weer normaal... dit soort dingen kan ik dus ECHT niet tegen...  :crazy:

Rob_Dingen

Hoi Jowi

Dit heb ik ook wel eens als je dan afmeld en opnieuw inlogt met root werkt het weer.
Met een Mac gaat dit heel makkelijk win weet ik niet.
Meestal kan ik dan niet verplaatsen renamen en kopiƫren.

Rob

jowi

Je het was heel raar... hele ding in de war. Toch wel een beetje jammer weer.

dennism

das idd een vreemd issue wat ik nog niet eerder bij Linux based machines gezien heb. Ik heb op mijn syno wel een account gemaakt met dezelfde username/credentials als mijn windows machine voor gemakkelijke toegang tot de shares, scheeld wachtwoorden intypen en je kan automatisch de shares laten mappen in windows. Op een syno kan je een andere user aanmaken in gebruikers beheer, deze kan je dan rechten geven op een share binnen share beheer. Ik vermoed dat dit voor unraid niet veel zal verschillen.

Je kan echter als het goed is ook automatische mappings aanmaken in windows met de root user. Selecteer dan even de optie verbinden met andere credentials of iets in die richting. Dan zou je deze problemen in theorie nooit mogen hebben.

jowi

Nou ik heb die problemen sowieso niet. De unraid machine heeft alleen root als user, en verder niets (of nobody, weet niet wat dat betekend). Ik hoef vanuit windows dan ook niets raars te doen, ik kan gewoon onder mijn normale jowi account altijd meteen alles zien en doen. Behalve gisteren dan even. Ook mijn Dune kan gewoon overal bij zonder user, zonder password...

Dus ik vraag me af wat nu de bedoeling is van de users onder unraid, en hoe ik dat moet zien icm externe- of windows users.

dennism

Dan beveiligd unraid zijn shares standaard niet lijkt het wel. Dit is wat de Dune idd ook doet en Windows vaak ook als je even niet oplet, everyone full control FTL ;)
Nobody zou iets van een guest account kunnen zijn misschien waarmee bovenstaand geregeld wordt.

Ik verwacht dat je met users onder unraid bovenstaande kan aanpassen zodat niet meer alles open staat voor iedereen via SMB. In een thuis situatie is bovenstaand natuurlijk niet zo weg. Maar stel dat je bijv, een unraid bak draait in een studentenhuis oid dan is het toch makkelijk als je je data iig readonly kan maken voor sommige users of kan afschermen ;)

jowi

Zoiets is het ja, zodra je meer users dan alleen root op de unraid machine aanmaakt, kun je shares naast public ook private of secure maken, en dan kun je aangeven dat bepaalde gebruiker wel of geen toegang hebben of bijv. read-only. Dat begrijp ik ook wel. Ik zie alleen de relatie met Windows gebruikers niet. In de manual staat iets dat als je in unraid gebuikers aanmaakt met dezelfde naam en password als de windows account, dit zou moeten werken, maar als ik dat doe kan ik nog steeds overal bij...

dennism

Heb je een link naar dat deel van de manual?

Op mijn Syno is het als volgt, mag niet veel verschillen van unraid daar de basis Linux/Samba redelijk overeen moet komen.

stel mijn windows user is dennis met met ww 123456

Als ik op de Syno een share maak \\nas\media met als enige user met toegang de standaard admin user met ww qwerty en ik browse naar \\nas\media krijg ik een wachtwoord popup en moet ik admin / qwerty gebruiken voor toegang tot de share. Bij een mapping naar drive letter zal ik ook deze credentials moeten gebruiken.

Maak ik nu op de Syno een user aan die ook dennis heet met ww 123456 en deze geef ik ook rechten op \\nas\media dan krijg ik geen popup omdat deze gebruikersnaam overeen komt met de windows user. Een mapping aanmaken naar een driveletter kan nu ook zonder custom credentials. 

Stel ik op de Syno in dat guest ook toegang heeft, komt er geen ook wachtwoord popup (zelfde als bij bijv een dune). Echter nu heeft iedereen die de share kan bereiken toegang. Zoiets als dit zal Unraid standaard doen als ik jouw voorbeeld zie.