onzin topics over mensen die verschillen horen tussen lossless formaten

Gestart door coned (banned), november 15, 2010, 09:20:34

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Het is geen feit Coned, graag neerzetten zoals het is.
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar een feit is toch nog wat anders.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

chansig

Och Blue eyes zo zie ik zie dagelijks voorbij komen..van tegenstanders en voorstanders. Als men het hoort is het een feit, als men het meet is het een feit, als iemand konijn het hoort is het een feit...Als je het niet hoort dan is het plots geen feit meer....Raar toch.... :) :( :crazy:

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

celerontje

Citaat van: Blue-Eyes op november 15, 2010, 13:58:30
Het is geen feit Coned, weer neerzetten zoals het is.
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar een feit is toch nog wat anders.
Weet je, BE, zolang iedereen zichzelf de hemel in prijst met ''feiten'' gebruik ik die term zeer zelden.
''Naar mijn waarneming meest waarschijnlijke'' klinkt beter. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

WickedGame

Citaat van: celerontje op november 15, 2010, 14:08:30
Weet je, BE, zolang iedereen zichzelf de hemel in prijst met ''feiten'' gebruik ik die term zeer zelden.

Hierin ga ik wel mee, want feiten moeten technisch wel onderbouwd zijn. Al vind ik mijn CDP-502 beter klinken als mijn squezebox ook al zou volgens het betoog al hier geen verschil mogen zijn  ;D

Zee

Citaat van: frank2 op november 15, 2010, 12:47:15
....
Het enige wat ik vaak opmerk is dat velen hier vanuit hun eigen optiek meneingen verkondigen terwijl ze nog nooit naar een top high end set geluisterd hebben en daardoor dus een referentie hebben opgebouwd gebaseerd op hun eigen set die dam totaal niet te vergelijken is met een top high end set (die ik overigens ook niet heb, maar wel meerdere malen beluisterd heb)

Frank,
ik wil je aaraden toch eens naar en live akoestisch concert (bv klassiek) te gaan.  DAN pas begrijp je wat referentie is.....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Gaeje

Citaat van: celerontje op november 15, 2010, 14:08:30

lol

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

celerontje

Citaat van: Zee op november 15, 2010, 14:13:22

Frank,
ik wil je aaraden toch eens naar en live akoestisch concert (bv klassiek) te gaan.  DAN pas begrijp je wat referentie is.....
Referenties... weet je... zolang het goed klinkt op een CD... Live is toch heel anders.

WimB

Citaat van: ArjanR1 op november 15, 2010, 11:23:56
Hehe, jij snapt het! ;D

Ik gaf een voorbeeld, ken jouw speler niet, dus heb ik ook geen oordeel.
Maar heb meerdere spelers gehoord van 5000+ en ik koos de Oppo.
Gaat het dan om zo'n TUC of NuForce Oppo?
Heb het nog niet echt uitgebreid vergeleken, maar zo extreem veel verschil tussen mijn "gewone" SE versie en mijn NAD CD-speler zit er niet. Gebruik de Oppo dan ook alleen als DVD/BR-speler en niet als CD-speler

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Zee op november 15, 2010, 14:13:22
ik wil je aaraden toch eens naar en live akoestisch concert (bv klassiek) te gaan.  DAN pas begrijp je wat referentie is.....

Dit vind ik een lastige... omdat wij het namelijk nooit zo krijgen als de referentie. Dat maakt dat iedereen maar een beetje in de marge rommelt. De referentie is dus heel leuk om te kennen maar heeft weinig te maken met hoe iemand met z'n setje bezig is.

gegroet, Eelco

WickedGame

leuk hoor over referentie spreken, maar wanneer is referentie nu referentie? Zo kan een concert in de Arena anders klinken als in de Heineken Music Hall en klinkt het weer anders in een Opera gebouw.

Wanneer is zoiets dan referentie?

Voor akoestische muziek de concertzaal en voor elektronische muziek de studio ?

gegroet, Eelco

WickedGame

Citaat van: Eelco Tijnagel op november 15, 2010, 15:04:45
Voor akoestische muziek de concertzaal en voor elektronische muziek de studio ?

gegroet, Eelco

Is heel leuk vertelt natuurlijk, maar welke concertzaal want toch klinken ze niet allemaal gelijk. Net als studio's waarbij Abbey Road misschien anders klinkt dan de studio's van Eric van Tijn bijvoorbeeld. Het is zo lastig om te definieren wat nu referentie is, dat het zowat een loze term is.

coned (banned)

reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Citaat van: WickedGame op november 15, 2010, 15:07:43
Is heel leuk vertelt natuurlijk, maar welke concertzaal want toch klinken ze niet allemaal gelijk. Net als studio's waarbij Abbey Road misschien anders klinkt dan de studio's van Eric van Tijn bijvoorbeeld. Het is zo lastig om te definieren wat nu referentie is, dat het zowat een loze term is.

Okee...

Dan is de referentie de klank van een instrument hoe deze bij jouw thuis klinkt ?

Dus een cellospeelster uitnodigen (is nog een mooi gezicht ook) haar laten spelen dit opnemen en dan vergelijken...

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik ook moeite met DE referentie omdat deze nooit in te nimmer te reproduceren is.

gegroet, Eelco

@ Coned, prima...

Tube-freak

Op sommige blu rays hoor ik wel het verschil tussen lossless formaten.
Dan staan er bijvoorbeeld twee lossless tracks op. Bijvoorbeeld PCM en Dolby True HD.

Zou niet uit moeten maken hoe het klinkt in theorie.  Maar het maakt dus wel uit want die PCM track die klinkt gewoon beter als de Dolby True HD track.
Op sommige blu rays hoor ik geen verschil op andere weer wel.

Maar ik zou er maar niet vanuit gaan dat er geen verschil is te horen want in sommige gevallen is er dus wel verschil.
Zou misschien kunnen dat er niet met dezelfde masters is gewerkt, lijkt me aleen een beetje vreemd verhaal als dat zo zou zijn.
Waarom zou je 2 master gaan bewerken als je er maar 1 nodig hebt en je gooit er gewoon een decoder overheen in de studio.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Als je bv. de BD van Spider-man 3 als vergelijk neemt ga je al de soep in, want de ene track is 16 bit en de andere 24. ;)

eduard

Ik weet niet of het al genoemd is maar het kan best zo zijn dat er op bit niveau geen verschil is tussen flac en wav en andere lossless formaten. Maar dat wil volgens mij niet direct zeggen dat je bij afspelen dan geen verschil kan waarnemen. Wanneer je 2 bit perfecte bestanden van een verschillend type naast elkaar vergelijkt, dan ben je nog steeds afhankelijk van de je decoder. Het kan best zo zijn dat de een software decoder flac beter kan afspelen dan een ander formaat. Hierdoor is het goed mogelijk om verschillen waar tenemen.

Eduard

coned (banned)

Citaat van: eduard op november 15, 2010, 16:37:00
Het kan best zo zijn dat de een software decoder flac beter kan afspelen dan een ander formaat. Hierdoor is het goed mogelijk om verschillen waar tenemen.

Eduard

misschien met een slecht programma, maar als ik de output van foobar capteer ipv naar de geluidskaart te sturen, dan is wav identiek als flac na decoding
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

eduard

Coned,

Maar nu ga je er dus meer afhankelijkheden bijhalen. Zoals je zelf eigenlijk nu toegeeft is het dus mogelijk om verschil te horen.

Het is niet zo dat ik wel of niet het verschil hoor ik heb hier nooit expliciet op gelet. Maar om nu gelijk te schrijven dat verschil niet mogelijk is gaat mij te ver.

Eduard

morca

ik weet alleen dat ik een andere versterker kreeg het allemaal opeens hoorbaar was
die eac copie die was helemaal zo best nog niet
later gebrand met black magic schiiven toen was het verschil bij mij niet meer hoorbaar
die schijfjes geef ik wel vaker aan iemand die is er ook vol lof over

de gewone cdr geeft een dood en dof geluid
het hele heldere van bepaalde aanslagen vd gitaar of andere instrumenten tjingellen niet zo mooi helder en pakkend echt meer

ik speel nu met een mb200 via de coax met een harde schijf vind het geluid zeer goed van dit apparaat

WimB

Citaat van: Tube-freak op november 15, 2010, 15:25:32
Op sommige blu rays hoor ik wel het verschil tussen lossless formaten.
Dan staan er bijvoorbeeld twee lossless tracks op. Bijvoorbeeld PCM en Dolby True HD.

Zou niet uit moeten maken hoe het klinkt in theorie.  Maar het maakt dus wel uit want die PCM track die klinkt gewoon beter als de Dolby True HD track.
Op sommige blu rays hoor ik geen verschil op andere weer wel.

Maar ik zou er maar niet vanuit gaan dat er geen verschil is te horen want in sommige gevallen is er dus wel verschil.
Zou misschien kunnen dat er niet met dezelfde masters is gewerkt, lijkt me aleen een beetje vreemd verhaal als dat zo zou zijn.
Waarom zou je 2 master gaan bewerken als je er maar 1 nodig hebt en je gooit er gewoon een decoder overheen in de studio.

Dolby is in veel gevallen minder door compressie.

Kjelt

Wat een non issues worden er opeens bij elkaar gebracht: verschillende tracks klinken anders .......  joh?
Het gaat toch om identieke digitale datastromen? Dat zou ik dan zelf wel heel zeker willen weten voor ik een uitspraak hierover zou doen  ;)

Zelfs een kopie branden van een cd via de pc kun je tenzij je de data terug meet niet garanderen dat je een bitgelijke stroom opwekt omdat de bron aftaster toch anders is (zie mijn eerdere post).

Audiofiel

Toch wordt zo'n topic heerlijk rustig lezen met de 'negeer' functie. Heerlijk, ik deel de ergernis die anderen in dit topic hebben nu niet meer. :pompom:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op november 15, 2010, 11:23:00
Even een stapje terug,
1) ik mag aannemen dat wij beiden tot dezelfde conclusie komen dat er een verschil zit in het aangeboden spdif signaal aan de digital lens tussen de cd speler en de airxp?

Dat lijkt mij wel. Niet zozeer een verschil in bitjes, maar wel de afstand en variatie in tijd daartussen.

CiteerDan de mogelijke oorzaken van het verschil in het spdif signaal. Zover als ik weet heeft de airxp een optische uitgang? Heb je de cd speler ook met de optische uitgang op de digital lens aangesloten? Zo niet dan is dat al een mogelijke verklaring, een optische spdif uitgang heeft meer last van jitter dan een coaxiale zoals je weet.

Uiteraard heb ik de toslink ook op meerdere CD-loopwerken getest. Verschil blijft dan overeind. Daarnaast geldt het verschil van de meer jitterende ingang op de Digital Lens eigenlijk niet meer. De Toslink profiteert nog meer dan de coax van het opschonen (hoe vuiler de bron, hoe groter het effect van de Lens).

Ook de Mac Mini (wederom via Toslink) klinkt minder dan het CD-loopwerk, maar wel weer beter dan de Express. Kennelijk minder jitter.

CiteerMocht dit wel zo zijn (beide optisch) dan zou een vuile voeding van de airxp wel heel, heel erg vies moeten zijn om het optische spdif signaal te beinvloeden. We praten dan over een brom van ongeveer 60% van de amplitude van de voedingsspanning om de digitale uitgang te beinvloeden, ik ben dat nog niet in de praktijk tegengekomen.

Hoe kom je aan 60% van de amplitude? Er zijn toch veel meer soorten storingen op de voeding mogelijk, juist bij computer-achtige apparaten?

CiteerAls er andere stoorzenders (GSM ed.) in de buurt van de airxp staan zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Niet het geval.

CiteerMogelijke andere oorzaak zou de kwaliteit van de optische zenddiode kunnen zijn echter ook daar zijn de goedkoopste modules prima geschikt voor hun toepassing. Ik mag ook aannemen dat je geen grote lengtes optische kabel er tussen had hangen?

1 meter.

CiteerIk zelf zou het eerder zoeken in de opbouw van de speler en eventueel dus tussen de OPU van de digitale PC cd drive en de gebruikte cd speler.
Dit hangt af van hoe de cd speler intern is gebouwd. BV Meridian gebruikt een PC drive en leest de cd tig keer in (en vergelijkt) terwijl andere cd spelers de data van de cd ongebufferd direct uitsturen en daar wel eens een foutje in maken (positief of negatief). Het zou de niet de eerste keer zijn dat eenzelfde cd in een pc drive andere data oplevert dan gesampled van een oude cd speler zijn spdif uitgang en of dit wel of niet door jitter komt of kleine bitfoutjes door een versleten OPU laat ik even terzijde.

In ieder geval een zeer interessante casus die ik graag eens verder had onderzocht  ;)

We horen graag van jouw eigen testen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.