RCA Caps, verbetering of onzin?

Gestart door RobertVanWoerden, augustus 15, 2010, 16:46:26

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

@Spijkie
Met netwerk switches vind ik dit anders.
Ik zou daar zeker iets in stoppen als de units in een zeer stoffige ruimte staan.
Niet voor performance maar puur om te voorkomen dat je troep in de aansluitingen krijgt.
in een thuis situatie valt dit wel mee, maar we hebben ontelbare systemen geïnstalleerd in stallen en bij boeren bedrijven en daar kun je soms beter alle ingangen dicht stoppen voor je een half kippen nest er in vind :D

Het verhaal van antennes is vaak een perfecte manier om iets te verkopen, maar dan mogen ze mij eerst uitleggen hoe een dopje of "noise stopper" op een ingang die uitgeschakeld is een antenne kan stoppen... en waar die antenne dan zit in de apparatuur ?
En als ze aangeven, dat zijn de kabels, hoe moet je dan een ingang afstoppen als er een kabel in zit :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Xander32

Op alle aansluitingen.

Citaat van: Spijkie op april  6, 2026, 11:52:51Hebben ze dat alleen voor de rca of ook de digitale ingangen ?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

morca

Citaat van: Spijkie op april  6, 2026, 11:52:51Hebben ze dat alleen voor de rca of ook de digitale ingangen ?
Je kan ook een accuphase kopen.
Dan krijg je die caps er gratis bij  :D

sschot

Àli staat vol opties in verschillende materialen, voor RCA, XLR, USB, RJ45 enzovoorts.

Ik gebruik het altijd, bedoeld tegen stof. Of het op storingen iets doet, geen idee.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Dura

Ik had heel lang geleden (rond 1980) een Sansui versterker die radio Moskou oid wist op te vangen, veel 'Glasnost' en 'Perestroika' kwam er af en toe goed verstaanbaar door.
Geen idee waar het vandaan kwam, maar als ik zou moeten raden, er zat een MM/MC phono vv in die wellicht de schuldige was?
Enniewee, er kwam ergens iets binnen via de ether, of dat nou direct de versterker in straalde of via kabels die als antenne functioneerden daar ben ik nooit achter gekomen, maar als dat nu weer zou gebeuren zou ik als eerste de Phono RCAi gangen voorzien van dit soort doppen.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

J.A.F._Doorhof

Maar denk je dan dat een dopje een radio signaal tegen houdt ?
Radio signalen gaan kms ver en door dikke muren, en een dopje zou ze dan tegenhouden ?
Waarschijnlijk zijn het inderdaad kabels die het oppakken, in dit soort gevallen kan het helpen om alles beter te scheiden en eventueel een stroom filter te plaatsen.

Stroomfilters die je bv bij Thomann kan kopen werken perfect.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dura

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  7, 2026, 12:23:43Maar denk je dan dat een dopje een radio signaal tegen houdt ?
Radio signalen gaan kms ver en door dikke muren, en een dopje zou ze dan tegenhouden ?
Waarschijnlijk zijn het inderdaad kabels die het oppakken, in dit soort gevallen kan het helpen om alles beter te scheiden en eventueel een stroom filter te plaatsen.

Stroomfilters die je bv bij Thomann kan kopen werken perfect.

Dat zou best weleens kunnen, dat zo'n dopje dat tegenhoudt toch? Radiostralen gaan niet door metaal, met zo'n metalen dopje en de ombouw samen is de gevoelige phono ingang geheel afgesloten van de ether. Maar nogmaals, zeker weet ik het niet, het kan inderdaad heel goed het lichtnet zijn geweest.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

J.A.F._Doorhof

Het probleem is dat als de input niet actief is, hij geen signaal mag doorgeven.
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk, ik zou radiosignalen alleen meer zoeken in de instraling van kabels en stroom.
Custom installer

Spijkie

Nou , zojuist even de verschillende inputs geselecteerd. Ergens verbaasd over de uitkomst maar geen idee of ik goed zit met mijn redenering:

Als ik coax of optical selecteer: geen ruis over de tweeters dus ingang niet open ( van optical had ik t niet verwacht , coax had gekund) analoge ingangen geselecteerd en niks op aangesloten WEL ruis over de tweeters en dus open.

USB dac geselecteerd, WEL ruis over de tweeters ook al zit er niks op aangesloten

Ik kom er dus niet achter of iets wel of niet open staat bij het selecteren van de streamer/ ethernet ingang . Ik ga er van uit dat dit NIET zo is. Echter vind ik het wel vreemd dat als ik coax selecteer ik geen ruis hoor en usb selecteer wel ruis hoor.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Peerless Monster

Citaat van: morca op april  6, 2026, 21:25:29Je kan ook een accuphase kopen.
Dan krijg je die caps er gratis bij  :D

Moet je ze alleen niet kwijtraken. Ze kosten een fortuin als je ze wil kopen.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  8, 2026, 11:48:16Analoge pre amp ruis ?

Ja , dat denk ik ook. Zelfde ruis overal en bij harder en zachter zetten gaat de ruis niet mee harder en zachter
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

J.A.F._Doorhof

Analoge pre amps geven op vol volume altijd wat ruis.
Digitaal hoor je als het goed is niets tot er signaal komt.
Custom installer

Kurt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  8, 2026, 14:54:58Analoge pre amps geven op vol volume altijd wat ruis.
Tenzij je tweeters kapot zijn... :) Sorry, kon die niet laten liggen, @Spijkie

mmuetst

Citaat van: Spijkie op april  8, 2026, 09:11:23Nou , zojuist even de verschillende inputs geselecteerd. Ergens verbaasd over de uitkomst maar geen idee of ik goed zit met mijn redenering:

Als ik coax of optical selecteer: geen ruis over de tweeters dus ingang niet open ( van optical had ik t niet verwacht , coax had gekund) analoge ingangen geselecteerd en niks op aangesloten WEL ruis over de tweeters en dus open.

USB dac geselecteerd, WEL ruis over de tweeters ook al zit er niks op aangesloten

Ik kom er dus niet achter of iets wel of niet open staat bij het selecteren van de streamer/ ethernet ingang . Ik ga er van uit dat dit NIET zo is. Echter vind ik het wel vreemd dat als ik coax selecteer ik geen ruis hoor en usb selecteer wel ruis hoor.
Dan zou je het schema moeten hebben van de versterker om te zien hoe de schakeling is opgebouwd. In de specs worden signaal/ruis vaak ook vermeld, en dan per type ingang. Een Phono heeft van nature een slechtere signaal/ruis verhouding dan bijvoorbeeld een line ingang. Je kunt er heel druk over maken. Maar installeer maar eens een dB meter op je telefoon en meet maar eens hoeveel geluid er al in je kamer is met de stereo uit. Bij mij in de cave, als er geen auto's langs komen en vogeltjes fluiten, haal ik 30 dB. Je kan ook van muziek gaan genieten en die ruis angst achter je laten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Citaat van: Spijkie op april  8, 2026, 13:29:48Ja , dat denk ik ook. Zelfde ruis overal en bij harder en zachter zetten gaat de ruis niet mee harder en zachter

Is dit dezelfde ruis als je bij je vloerstaanders hoorde?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Kingpin

Citaat van: brt op april  9, 2026, 23:16:12Is dit dezelfde ruis als je bij je vloerstaanders hoorde?
Het verschil in rendament van je speakers kan ervoor zorgen dat je bij de ene speaker meer ruis hoort dan bij de andere speaker.
Als je volume geen verschil geeft in de ruis die je hoort is dat gewoon de ruisvloer van de opamp in je eindversterker die je hoort.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

RCD

Als je met je oor op de tweeter moet hangen om het te horen moet je daar geen aandacht meer aan besteden.

Rob

Spijkie

Citaat van: Kurt op april  8, 2026, 20:49:03Tenzij je tweeters kapot zijn... :) Sorry, kon die niet laten liggen, @Spijkie

Hahaha , geen probleem ! Ik had m zelf ook kunnen maken  :colgate:

Spijkie

Citaat van: brt op april  9, 2026, 23:16:12Is dit dezelfde ruis als je bij je vloerstaanders hoorde?

Ja dat wel

Spijkie

Citaat van: RCD op april 10, 2026, 12:44:44Als je met je oor op de tweeter moet hangen om het te horen moet je daar geen aandacht meer aan besteden.

Rob

Het lijkt daar naar toe te gaan idd, dat ik er geen aandacht meer aan ga besteden  :pompom:

brt

Citaat van: Spijkie op april 10, 2026, 14:54:43Hahaha , geen probleem ! Ik had m zelf ook kunnen maken  :colgate:

Die tweeter?  :pompom:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

mmuetst

Vraagje, hoor je die ruis met de volume knop helemaal open? Zo ja, wat hoor je aan ruis bij de tweeter met de volume knop op de stand waar hij normaal op zou staan?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op april 10, 2026, 17:39:27Vraagje, hoor je die ruis met de volume knop helemaal open? Zo ja, wat hoor je aan ruis bij de tweeter met de volume knop op de stand waar hij normaal op zou staan?

De ruis is er altijd ongeacht de stand van de volume knop, maar dus afhankelijk van de geselecteerde input.

Xander32

... een nadeel van een 'alles-in-een', je kan er niet de schakel tussenuit halen/ vervangen welke verantwoordelijk is voor de ruis, hetgeen hij lose componenten wel mogelijk is.

Citaat van: Spijkie op april 11, 2026, 07:15:40De ruis is er altijd ongeacht de stand van de volume knop, maar dus afhankelijk van de geselecteerde input.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10