RCA Caps, verbetering of onzin?

Gestart door RobertVanWoerden, augustus 15, 2010, 16:46:26

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: Miesepies op februari 11, 2011, 20:18:47
Heb de vraag van de caps ook wel eens bij Emotiva neergelegd, en dan vooral of de cap met pin (en weerstand) een probleem zou kunnen zijn i.c.m. hun apparatuur. Het antwoord kwam er op neer dat het weinig nut zal hebben omdat de ingangen af worden gesloten zodra deze niet in gebruik zijn. Zodoende heb ik nu 3 pakjes van 20 caps ongebruikt liggen (tja, dat krijg je als je dingen besteld voordat je wat vraagt :P).

En het zal me niets verbazen dat dit voor de meeste moderne apparatuur zal gelden. Mogelijk wel dat wat oudere en/of exentriekere apparatuur hier wat meer baat bij zullen hebben.
Wat voor caps heb je nog liggen? Ik heb er nog nodig en wil ze eventueel van je overnemen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Miesepies

scrutinizer

Citaat van: EJ op februari 11, 2011, 19:33:10
Ach, het is nu 20 Hz - 22,5 kHz... ;)

Als dat de enige bron/format is die je voorkeur heeft .......
Maar dan nog zou ik niet kiezen voor meerdere steile filters achter elkaar of zo'n geïntegreerde digidoos.

Maar gelukkig mogen we hierin als liefhebbers van .... van mening verschillen.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jaco

ze zijn al binnengekomen. Geen extra kosten.

Dus 57 cent per stuk, en het staat mooi  :bigsmile:

Ik heb ook nog 12 van Cardas, die waren net zo duur als deze 100. Kijken of ik verschil merk :)
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Richi

Weer eens een oud - en controversieel - topic tot leven wekken. Ik heb een pakketje AudioQuest RCA noise stoppers besteld om te zien of ik de ruisvloer van mijn CP-50 omlaag kan brengen. Mogelijk wordt het veroorzaakt door netsnoeren en signaalkabels die dicht bij elkaar liggen, maar daar kan ik in mijn meubel weinig aan doen. Vandaar dat ik eerst dit maar eens probeer.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

wil

Citaat van: Richi op oktober 22, 2016, 10:26:06
Weer eens een oud - en controversieel - topic tot leven wekken. Ik heb een pakketje AudioQuest RCA noise stoppers besteld om te zien of ik de ruisvloer van mijn CP-50 omlaag kan brengen. Mogelijk wordt het veroorzaakt door netsnoeren en signaalkabels die dicht bij elkaar liggen, maar daar kan ik in mijn meubel weinig aan doen. Vandaar dat ik eerst dit maar eens probeer.
Nou, controversieel... Ik heb ze sinds kort ook (weer) er op zitten. Alleen die van mij zijn van plastic. Staat wel 'Accuphase' op!  :tounge: :tounge:

Verder doen ze het uitstekend. Vooral hiervoor:
Citaat van: ddejonge op februari  9, 2011, 14:04:17

Precies! :withstupid:

Je rca's blijven lekker stofvrij, en in het donker is de kans kleiner dat je het verkeerde gaatje pakt... euhhh met een interlink dan heh!  ;D

En ik kan je zeggen, stop m in een verkeerd gaatje, dan krijg je een heel ander geluid. Proefondervindelijk ondervonden.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Van plastic, dat zou toch niet kunnen afschermen denk je dan. Behalve tegen stof natuurlijk.  :D
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

wil

Citaat van: Richi op oktober 22, 2016, 15:32:33
Van plastic, dat zou toch niet kunnen afschermen denk je dan. Behalve tegen stof natuurlijk.  :D
en tegen prikken in het verkeerde gaatje  :D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Rowdy

Citaat van: Richi op oktober 22, 2016, 10:26:06
Is de Audioquest Noise Stopper een verbetering?

solitaire

Heb in 2016/2017 veel gestoeit met allerhande aktieve en passieve caps. Overleg hierover gehad met een aantal fabrikanten ook. Een verslagje van dit alles zal ik tzt. wel posten. Helaas is het geen  rechtlijnige / voorspelbare materie, maar als je de tijd hebt veel in je set uit te proberen, zijn er leuke resultaten te boeken.

soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Richi

Citaat van: Rowdy op december  3, 2017, 08:50:16
Is de Audioquest Noise Stopper een verbetering?

Ik heb ze nu in mijn AVM voorversterker zitten en ik zou ze er uit moeten halen om te kunnen zeggen of het een verbetering is. Maar het klinkt nu wel erg goed.  ;D

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Spijkie

Dit topic maar eens omhoog halen aangezien ik dit voor het eerst tegenkom bij het scrollen op internet. Nou niet helemaal voor het eerst maar toen wist ik nog niet hoe en wat.

Vroegah, had je van die irritante zwart rode plastic plugjes , met name in de luidsprekers waar de kabels in gaan. Bloed irritant om er uit te krijgen. Ook ken ik nog die " plugjes" die in de ethernet socket gingen . Dat was meer voor transport denk ik dan bescherming . Fast forward maar weer naar 2026 en mijn eigenlijke vraag:

Het zal per versterker etc afhangen of een noise stopper " invloed" heeft of niet, in mijn geval luister ik alleen naar de digitale ingangen ivm streaming . Ik ga ervan uit , maar weet dat niet zeker, als ik een digitale ingang selecteer dat mijn versterker ALLE digitale ingangen "open" zet die op het digitale board zitten. Dus de analoge rca inputs zijn hard afgelosten ( dit laatste weet ik niet zeker , is een aanname) .

Dat zou betekenen dat ik op de digitale "openstaande " ingangen een noise stopper zou kunnen proberen. Vanwaar deze vraag? Ik vind t interessant genoeg om te onderzoeken en de noise stoppers zijn "goedkoop " om te proberen.

Ook vind ik t interessant , theorie of niet , om te weten of mijn aanname juist is. Dus zou er in theorie via de analoge rca inputs storing kunnen binnen komen of niet ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Spijkie

Ik kwam deze review nog tegen voor wat t waard is. T zijn de kosten niet dus ik denk dat ik ze een keer ga proberen , ben ook bijna jarig dus kan mooi op t lijstje  :colgate:

https://www.jackvandijk.nl/hifi_review.php?Id=205
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

SpaceJS

Citaat van: Spijkie op april  5, 2026, 06:23:11Dit topic maar eens omhoog halen aangezien ik dit voor het eerst tegenkom bij het scrollen op internet. Nou niet helemaal voor het eerst maar toen wist ik nog niet hoe en wat.

Vroegah, had je van die irritante zwart rode plastic plugjes , met name in de luidsprekers waar de kabels in gaan. Bloed irritant om er uit te krijgen. Ook ken ik nog die " plugjes" die in de ethernet socket gingen . Dat was meer voor transport denk ik dan bescherming . Fast forward maar weer naar 2026 en mijn eigenlijke vraag:

Het zal per versterker etc afhangen of een noise stopper " invloed" heeft of niet, in mijn geval luister ik alleen naar de digitale ingangen ivm streaming . Ik ga ervan uit , maar weet dat niet zeker, als ik een digitale ingang selecteer dat mijn versterker ALLE digitale ingangen "open" zet die op het digitale board zitten. Dus de analoge rca inputs zijn hard afgelosten ( dit laatste weet ik niet zeker , is een aanname) .

Dat zou betekenen dat ik op de digitale "openstaande " ingangen een noise stopper zou kunnen proberen. Vanwaar deze vraag? Ik vind t interessant genoeg om te onderzoeken en de noise stoppers zijn "goedkoop " om te proberen.

Ook vind ik t interessant , theorie of niet , om te weten of mijn aanname juist is. Dus zou er in theorie via de analoge rca inputs storing kunnen binnen komen of niet ?

Als de versterker, voorversterker goed gebouwd is wordt alleen die ingang ¨open¨ gezet welke geselecteerd is,  tenzij één ingang meerdere soorten digitale aanlsuitingen heeft want dan zal de electronica luisteren op welke aansluiting een signaal binnen komt en die volgens selecteren. De andere ingangen doen daarna niet meer mee.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

J.A.F._Doorhof

Die dopjes etc. zijn voor het tegengaan van stof in de apparatuur, of eventuele andere invloeden van buiten af tegen te gaan.

Ze hebben verder geen invloed op het geluid, als dat wel zo zou zijn is een systeem zwaar verkeerd ontworpen.
Je kan dit heel snel testen, speel bron 1 af en schakel naar bron 2 zonder iets af te spelen en zet je volume volledig open, hoor je dan nog de andere bron ?

Zo nee, bewezen dat het onzin is.
Zo ja, bewezen dat het systeem brak ontworpen is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kurt

Mijn vroegere Mc D1100 had een direct out (maw, volle uitsturing) XLR aansluiting. Gezien de D1100 ook werd gebruikt als VV, en dus rechtstreeks aan de eindtrappen hing, had ik wijselijk van die dopjes in de "direct out" uithangen gestoken. Een XLR kabel missteken zou nl rampzalig geweest zijn. Maar verder geen nut.

Xander32

Accuphase voorziet z'n componenten standaard van die caps. Dat zal een reden hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Richi

Ik heb van die AudioQuest Caps geprobeerd in het verleden, zowel voor RCA als XLR. Het waren hier geen blijvertjes omdat ik geen verschil hoorden, maar vooral omdat je die krengen er amper vanaf kreeg, zo strak zaten ze.

Kurt

Citaat van: Richi op april  6, 2026, 10:31:34Ik heb van die AudioQuest Caps geprobeerd in het verleden, zowel voor RCA als XLR. Het waren hier geen blijvertjes omdat ik geen verschil hoorden, maar vooral omdat je die krengen er amper vanaf kreeg, zo strak zaten ze.
Idd... Na jaaaaaren de D1100 verkocht, en toen moesten die er dus terug uit. Na het bijhorend gevloek is 't me gelukt. Ze liggen hier nog te liggen. Audio Quest, meen ik.

J.A.F._Doorhof

@Xander32
Als bescherming waarschijnlijk, er zou letterlijk geen enkele andere reden zijn waarom dit soort dopjes ook maar enige werking zou hebben.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dre73

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  6, 2026, 10:11:39Die dopjes etc. zijn voor het tegengaan van stof in de apparatuur, of eventuele andere invloeden van buiten af tegen te gaan.

Ze hebben verder geen invloed op het geluid, als dat wel zo zou zijn is een systeem zwaar verkeerd ontworpen.
Je kan dit heel snel testen, speel bron 1 af en schakel naar bron 2 zonder iets af te spelen en zet je volume volledig open, hoor je dan nog de andere bron ?

Zo nee, bewezen dat het onzin is.
Zo ja, bewezen dat het systeem brak ontworpen is.

Er zijn ook modellen die + en- kortsluiten.....
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd doe de test.
Het is super simpel, paar seconden.
Het lijkt elke keer vast te lopen op dit soort simpele testen, net alsof mensen gewoon niet willen horen dat iets niet werkt of niet nodig is, maar liever fantaseren over enorme verschillen ;)

Dit zijn oplossingen voor problemen die er niet zijn denk ik dan.
Custom installer

Spijkie

Ik ga de test zeker nog even doen hoor. Maar t was meer even een check of mijn leken boeren verstand , want a technisch , wel klopt  :colgate: .

Ik snap dat als ik een digitale ingang selecteer en een " goed " ontworpen versterker heb dat de onafgeschermde analoge ingangen geen invloed zouden moeten hebben ook al word er gezegd dat het antennes zijn en storing opvangen etc.

Maar , ik heb zegmaar 1 dac waar zowel ethernet , HDMI , coax en usb op zit . Ik kan me ergens voorstellen dat als ik 1 van die digitale ingangen selecteer dat t via t zelfde " spoor " loopt ( ergens ook weer niet want ik heb een T+A maar toch ).

@J.A.F._Doorhof en uiteraard anderen , ook puur in het kader van leerzaam: een switch heeft vaak meerdere uitgangen / ingangen waarvan er vaak maar een paar gebruikt worden. Heeft het zin om die af te schermen in het kader van " binnenkomende storing etc " ?

Spijkie

Citaat van: Xander32 op april  6, 2026, 10:26:23Accuphase voorziet z'n componenten standaard van die caps. Dat zal een reden hebben.

Hebben ze dat alleen voor de rca of ook de digitale ingangen ?