Beginnende HT,er vragen,hoe en wat te kiezen?

Gestart door smok3y, oktober 15, 2010, 19:14:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zefanja

Dat is op zich geen probleem. Meer power zal over het algemeen meer controlle geven over de speakers, maar 110 watt moet op zich genoeg zijn om de speakers aan te sturen.
Let wel als je meer dan 2 speakers aansluit, en ik geloof dat je voor een 5.1 set up gaat, dat het uitgangsvermogen per kanaal van je receiver minder word.
Ik ken de sommetjes niet, maar ik geloof dat je dan op een 70 watt per kanaal komt.

Als ik me vergis word ik graag gecorrigeerd.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Dirc

Citaat van: Zefanja op oktober 17, 2010, 23:18:36
Dat is op zich geen probleem. Meer power zal over het algemeen meer controlle geven over de speakers, maar 110 watt moet op zich genoeg zijn om de speakers aan te sturen.
Let wel als je meer dan 2 speakers aansluit, en ik geloof dat je voor een 5.1 set up gaat, dat het uitgangsvermogen per kanaal van je receiver minder word.
Ik ken de sommetjes niet, maar ik geloof dat je dan op een 70 watt per kanaal komt.

Als ik me vergis word ik graag gecorrigeerd.

Als het 110 Wat per uitgang is niet natuurlijk. Dan heb je 2 x 110 Wat bij 2 speakers en 4x bij 4 speakers.
Alhoewel deze waarden niet altijd kloppen, dan zou je bij een 7 channel versterker bijna op 1000 wat zitten.

Daarnaast heb je het rendement.

Maar 110 wat is zat voor je 200 wat speakers. Ik zou niet teveel naar de wattages kijken. Mijn ushers zijn 80 watt dacht ik, maar die wil je niet voluit horen.
Weerstand (2-4-8 ohm) zou ik wel naar kijken. Niet alle versterkers kunnen alles aan.

NWitkamp

Citaat van: smok3y op oktober 17, 2010, 22:25:59
@Zefanja

Dat is goed om te horen  :smile:
Altijd goed om advies te krijgen van mensen met toch wat meer verstand.
Ik houdt jullie op de hoogte!

Vroeg me alleen nog af of het geen probleem is om bijvoorbeeld een 200 watt speaker aan te sluiten op een
110 watt receiver? (per speaker)

@ N.witkamp

Hey dat was "Michael buble-live at madison square"

Dankje :) Wanneer ging je nou ook alweer nog meer luisteren?

Zefanja

Citaat van: Dirc I op oktober 17, 2010, 23:21:47
Als het 110 Wat per uitgang is niet natuurlijk. Dan heb je 2 x 110 Wat bij 2 speakers en 4x bij 4 speakers.
Alhoewel deze waarden niet altijd kloppen, dan zou je bij een 7 channel versterker bijna op 1000 wat zitten.

Daarnaast heb je het rendement.

Maar 110 wat is zat voor je 200 wat speakers. Ik zou niet teveel naar de wattages kijken. Mijn ushers zijn 80 watt dacht ik, maar die wil je niet voluit horen.
Weerstand (2-4-8 ohm) zou ik wel naar kijken. Niet alle versterkers kunnen alles aan.

Ja daar maak je een punt. Receivers tegenwoordig gebruiken afzonderlijke versterkers per kanaal.
Maar zoals Dirc ook zegt moet 110 watt genoeg zijn.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Robbert54

de gevoeligheid is dan nog belangrijker. (is de speaker makkelijk aan te sturen of niet.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

smok3y

 :pompom:

Zojuist van Nils de Cantons Chrono 507 DC,s overgenomen!

Nu nog een receiver,rear speakers,center en Svs subwoofer  :P
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

Denon Focal

Citaat van: smok3y op oktober 23, 2010, 22:55:26
:pompom:

Zojuist van Nils de Cantons Chrono 507 DC,s overgenomen!

Nu nog een receiver,rear speakers,center en Svs subwoofer  :P

Gefeliciteerd, waren dat die speakers uit de link die ik doorgaf?
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

smok3y

U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

NWitkamp

Citaat van: smok3y op oktober 23, 2010, 23:02:29
Jep!

;)

Zijn ze nog heel overgekomen? Ga je wel veel plezier van hebben denk ik wel. Ben wel benieuwd als je straks helemaal compleet bent met de rest wat je nog wilt hebben. Zal er vast super uit zien.

En thanks Denon Focal ;)

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

smok3y

U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

Xander32

Citaat van: Zefanja op oktober 17, 2010, 23:18:36
Dat is op zich geen probleem. Meer power zal over het algemeen meer controlle geven over de speakers, maar 110 watt moet op zich genoeg zijn om de speakers aan te sturen.
Let wel als je meer dan 2 speakers aansluit, en ik geloof dat je voor een 5.1 set up gaat, dat het uitgangsvermogen per kanaal van je receiver minder word.
Ik ken de sommetjes niet, maar ik geloof dat je dan op een 70 watt per kanaal komt.

Als ik me vergis word ik graag gecorrigeerd.
Wattages zeggen weinig over de controle.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Zefanja

Citaat van: Xander32 op oktober 24, 2010, 01:01:06
Wattages zeggen weinig over de controle.


Sander.
Wattages zijn dus alleen voor de power?
Wat zorgt dan voor de controlle over de speakers?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

morca

Citaat van: Zefanja op oktober 24, 2010, 13:19:52
Wattages zijn dus alleen voor de power?
Wat zorgt dan voor de controlle over de speakers?
de voeding moet zwaar genoeg zijn hoe stabieler je amp speelt

en ja wattage,s zeggen toch niet altijd wat heb ik wel geleerd de laatste jaren
zal niet zeggen niks maar, slechte amp van 100 watt zal je speakers niet strak aansturen
een goeie wel ...

dus inderdaad het aantal watts hoeft helemaal niks te zeggen over hoe goed je speakers worden aangestuurd

Interficior

Ik zie in het topic een aantal zaken door elkaar genoemd worden.

Speaker gevoeligheid tegenover rendement. Het rendement, dat bepaald wordt door het nuttige vermogen uit / vermogen in *100% is doorgaans tussen de 0,5% en 2%. De gevoeligheid is echter een andere maatstaf (deze bedoelen jullie), echter zit hier wat haken en ogen aan. Hij is als volgt vastgesteld: Je pakt een speaker, zet deze neer, meet hem door en kijkt hoeveel dB je meetinstrument ontvangt.

Hier zitten een bak variabelen in:
1) Waar zet je hem neer? In een 2pi-omgeving (halvebolafstraling) of helemaal losstaand? Ook de afstand tot de speaker met je meetapparatuur is hierin heel belangrijk.
2) Hoe hard zet je hem? Je hebt twee standaarden: op 1 watt en op 2,83 volt.
3) Geen enkele speaker meet vlak. Geniepig kun je dus een piek in je spectrum pakken en deze als je gevoeligheid beschrijven.

Nu denk je bij punt 2 wellicht: huh? Hoezo dan 2,83 volt? Dit komt omdat sommige speakers 8 ohm zijn en andere 4 ohm (de werkelijkheid is nog iets weerbarstiger). Als je op 1 watt wilt meten is dit bij een 8 ohm speaker netjes P= V²/R -> Sqrt(8) = 2,83 volt. Echter bij een 4 ohm speaker is er wel degelijk een verschil tussen dB/W/m en dB/m/2,83 V! Ze worden door elkaar gebruikt dus let daar op.

Meestal wordt er op 1 meter afstand in een anechoïsche kamer gemeten en wordt er een mooi gemiddelde genomen tussen bijvoorbeeld 200 en 5 kHz. Maar dat kunnen ze natuurlijk zelf kiezen hoe breed of smal ze deze bandbreedte kunnen kiezen. Ook hoeven ze dit niet te vermelden. Ook in een galmbak een meting doen buiten de galmstraal behoort tot de mogelijkheden.

Met andere woorden, variabelen genoeg.
Take it or lease it

Interficior

Citaat van: Zefanja op oktober 24, 2010, 13:19:52
Wattages zijn dus alleen voor de power?
Wat zorgt dan voor de controlle over de speakers?


Dat is een impedantiegrafiek van een speaker. Complexe impedantie bestaat uit een reëel deel (weerstand) en uit een imaginair deel (reactantie). De totale grootte noemen ze dan impedantie. Echter er kan dus sprake zijn van een zogenaamde faseverschuiving. Een ideale weerstand heeft dit niet, en een ideale spoel bezit alleen maar reactantie.

Nu denk je dus wellicht dat een speaker bijvoorbeeld 8 ohm is, maar als je bovenstaand plaatje in acht neemt zie je dat dit eigenlijk larie is. Bovenstaande speaker zou ik zelf een sticker met "4 ohm" geven, maar voor een groot deel zit het er ook boven.

De crux zit hem erin dat op 90 Hz de impedantie 4 ohm bedraagt, maar dit staat wel ongeveer 50 graden "uit fase". Dit betekent dat er eigenlijk meer van de versterker gevraagd wordt dan je in eerste instantie zou verwachten.

Niet alleen het vermogen wat in de speakers gaat is belangrijk, maar dus ook nog wat "blind vermogen". Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een stuk meer stroom uit de voeding wordt getrokken dan je zou verwachten. Hierdoor kun je zeggen dat niet alleen het vermogen belangrijk is voor de stabiliteit, maar ook de voeding.

Verder is controle voor een deel gestuurd door de uitgangsimpedantie. Deze wordt geloof ik door het parallel zetten van eindtorren wel lager waardoor hoogvermogen versterkers wel in het voordeel zijn, maar dat terzijde. De dempingsfactor is de impedantie van de speaker / uitgangsimpedantie van de versterker. Hoe lager de uitgangsimpedantie van de versterker hoe meer controle aangezien er voor de speaker nu meer een kortsluiting te zien is. Probeer maar eens zonder je versterker aangesloten (kabels eruit enzo) tegen je woofer te tikken en kijk/voel hoeveel hij naslingert. Dan met versterker aangesloten en ingeschakeld. :)
Take it or lease it

Denon Focal

Citaat van: NWitkamp op oktober 23, 2010, 23:26:34
En thanks Denon Focal ;)

Graag gedaan, mooi om te zien dat mooie spullen een goed nieuw tehuis krijgen.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

smok3y

Heb ik gelijk nog een vraagje.
De Marantz SR6004 is nu te krijgen voor ongeveer 650 euro,-
Maar de opvolger is er nu ook al (SR6005)

Nu vroeg ik mij af of er veel verschil zit in deze 2 modellen?
Zo niet,dan kan ik net zo goed voor de 6004 gaan.

Of is de 6005 toch een stuk beter?
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

Denon Focal

De 6004 ondersteunt geen 3D en HDMI 1.4 dacht ik. als je dat belangrijk vind is de keus duidelijk anders goede deal maken op de 6004
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

smok3y

Citaat van: Denon Focal op oktober 25, 2010, 16:52:54
De 6004 ondersteunt geen 3D en HDMI 1.4 dacht ik. als je dat belangrijk vind is de keus duidelijk anders goede deal maken op de 6004

Aaah ok naja 3d hoeft voor mij nog niet zo,dus kan ik gerust voor de 6004 gaan.

Tevens kan ik waarschijnlijk aankomend weekend mijn Canton Chrono 505 center ophalen!  :pompom:
Daarna opzoek naar 1 paar chrono 502 monitoren,en dan ben ik kwa speakers wel klaar  ;D
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

NWitkamp

Waarom geen Arcam avr300? :) Vind dat ook altijd een mooie versterker. En is 2e hands ook voor een koopje te krijgen.

smok3y

Tsja vind zo,n zwarte Denon of Marantz receiver toch net wat beter bij het interieur passen.  ;D
Heb trouwens de gouden tandenstokers binnen  :P bedankt nog!

Heb eerlijk gezegd geen idee wat ik er mee kan,maargoed dat zien we nog wel.

U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

NWitkamp

Citaat van: smok3y op oktober 28, 2010, 12:46:24
Tsja vind zo,n zwarte Denon of Marantz receiver toch net wat beter bij het interieur passen.  ;D
Heb trouwens de gouden tandenstokers binnen  :P bedankt nog!

Heb eerlijk gezegd geen idee wat ik er mee kan,maargoed dat zien we nog wel.


Haha het zijn een soort jumpers om je poolklemmen met elkaar te verbinden.
Weet niet hoe ik dat uit moet leggen. Kijk zo als hier:


nu kan je alleen biwiren(/ampen) dus met 4 kabels de speaker in. met met die bruggetjes ertussen hoef je er maar 2 kabels op aan te sluiten. Dus 1 kabel voor zowel hoog als laag. En moet je voor hoog en laag een aparte kabel hebben.

Lastig uit te leggen. Maar je moet dus die klemmen er dus afdraaien dan dat bruggetje ertussen en ze er weer opdraaien.

smok3y

Citaat van: NWitkamp op oktober 28, 2010, 13:24:47
Haha het zijn een soort jumpers om je poolklemmen met elkaar te verbinden.
Weet niet hoe ik dat uit moet leggen. Kijk zo als hier:


nu kan je alleen biwiren(/ampen) dus met 4 kabels de speaker in. met met die bruggetjes ertussen hoef je er maar 2 kabels op aan te sluiten. Dus 1 kabel voor zowel hoog als laag. En moet je voor hoog en laag een aparte kabel hebben.

Lastig uit te leggen. Maar je moet dus die klemmen er dus afdraaien dan dat bruggetje ertussen en ze er weer opdraaien.

Kijk heldere uitleg.
Het is me weer een stukje duidelijker!

Vandaag trouwens de Canton chrono 505 center luidspreker gekocht,en er meteen maar een Logitech harmony one AB bij gekocht  :angel:
Weer 2 dingen die ik van m,n lijstje kan weg strepen.
:)
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

maxtrash

Citaat van: smok3y op oktober 28, 2010, 12:46:24
Tsja vind zo,n zwarte Denon of Marantz receiver toch net wat beter bij het interieur passen.  ;D
Heb trouwens de gouden tandenstokers binnen  :P bedankt nog!

Heb eerlijk gezegd geen idee wat ik er mee kan,maargoed dat zien we nog wel.


en sr5004 ipv sr6004? scheelt behoorlijk in prijs vind ik