RvD zijn setje (Amplitude 16)

Gestart door RvD, juli 24, 2007, 20:49:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cobaltjeh

Ik kan maar 1 advies geven, en dat is een 'dagboek' bijhouden van alle aanpassingen. Hier bij iedere aanpassing bijhouden of het beter / slechter is geworden.
En werken in kleine stapjes, dit is een manier die voor mij erg goed werkt.

Want eerlijk is eerlijk, een speaker 10 cm verplaatsen kan meteen al een heel ander beeld geven. En als je gelijk 10 dingen aanpast, weet je niet wat van de 10 dingen voordelig en nadelig waren.

Daarnaast bepaalt de ruimte hoe de speaker zicht gedraagt, dus als de fronts net doorlopen in een probleemgebied van de ruimte kan het anders filteren hiervan een oplossing bieden.
En kan het inderdaad beter zijn om deze niet full range te laten spelen. Het is een compromis, maar soms kan je niet anders...


RvD

Morgen komt Vik langs en komt het hoop ik tot een goed resultaat.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus


vik

Helemaal goed bedankt voor het delen!  :thumbs-up:


Citaat van: GPO op maart 25, 2015, 10:42:25
nee hoor. Als crossover is het een goede uitgangspunt om 1,5 x de frequentie van het -3 db punt nemen. In mijn geval in mijn huiskamer valt er veel output vd vloerstaanders weg < 50 Hz, dus 1,5 x 50 Hz = 75 Hz, dus die 80 Hz werkt bij mij prima. Voor muziek heb ik hem een tandje lager (60 Hz), zodat ik zeker weet dat ik fundamenten van een basdrum niet kan lokaliseren. De vloerstaanders op 80 Hz voor surround-geluid geeft bij mij net wat meer impact/slam, bv bij concert-registraties. Deze vuistregel wordt hier ook wel genoemd (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0) en via google kun je ook wel het een en ander vinden. Een andere vuistregel is 20 Hz optellen bij de frequentie waar je speakers -3 dB zijn; dat werkt ook meestal vrij goed.

Dit kan natuurlijk per huiskamer/individu verschillen, maar deze uitgangspunten werken in het algemeen vrij goed om een goed geluidsbeeld te krijgen. Het een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de plaatsing van de subwoofer. 80 Hz en de sub achter je neerzetten is bv meestal niet erg fijn.

Het beste is hier ook weer meten met REW; dan weet je het pas echt goed. En natuurlijk blijven luisteren; het moet wel goed klinken in je oren...  :P

We hadden ze full range staan en zijn stapsgewijs van 40-60-80 Hz gegaan. En dat was ook onder andere bij die concertregistratie van Madonna. Dus ik denk dat het wel een goed vergelijk is, maar je moet zelf beslissen wat je beter vindt klinken. Het is immers jouw set en jouw oren... :)

Over die levels: het lijkt erop dat de Marantz testtonen van 85 dB uitstuurt als je de interne ruisgenerator gebruikt. We hebben zondag de mastervolume naar ongeveer -10 db gebracht, zodat die ruislevels rond een gezellige 72 dB zaten. Dat was voornamelijk voor het gehoor pretiiger om af te stellen.

Het gaat in zo'n meting vooral om de relatieve levels van de individuele speakers. Dat meet je op een geluidssterkte die een stuk hoger ligt dan de omgeving, dan is 70+ dB nog steeds een stuk harder dan de omgeving....  ;D

Verder stond de dB meter in C-stand en slow. Als referentie-punt hadden we de linker-speaker genomen die op 0 dB gelaten en het master-volume teruggebracht naar een niveau dat je niet doof wordt (72 dB(C) dus). Alle kanalen hebben we toen afgesteld op 72 dB(C) incl de sub.

beantwoord dit ook je vraag Vik?

GPO
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

We gaan ook ons best doen.   :thumbs-up:

Maar mijn referentie punten zijn orginele blu ray en dvd schijven waar ik bekend mee ben, en geen download spul wat ik niet niet ken.

Citaat van: RvD op maart 25, 2015, 18:50:07
Morgen komt Vik langs en komt het hoop ik tot een goed resultaat.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RalphH

Veel plezier vandaag heren.
Worden er toevallig ook nog verschillende responses gemeten, of is het enkel een luistersessie?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vik

#207
Alles is goed gekomen maar laat het woord over aan Rudy.  :thumbs-up:

Edit:

Rudy heeft mij het woord gegeven dus bij deze:

Bij aankomst heb ik eerst gecheckt of alle apparatuur in fase stond, wat dus niet het geval was. Er stond werkelijk niets in fase, op 1 versterker na. Een heel belangrijk onderdeel om mee te beginnen en ik loop dit altijd na. Het was geen gemak om erachter bij te komen kan ik je vertellen, en de Inakustik Reference speaker kabels waren ook geen pretje, die lagen continue in de weg. Dikke net kabels+ stekkers omdraaien van PS Audio stond gelijk aan een dagje fitness, ook deze waren erg stug en onhandig.

Daarna heb ik alles netjes ingemeten en afgeregeld. Ook in de processor stonden wat settings verkeerd. Waaronder de Blu ray direct mode die niet stond ingesteld, wat er voor zorgt dat de kortste signaal wegen worden benut. Dit is de setting voor het mooiste geluid, en haal je het uiterste uit de modifcatie van de processor.

De afstanden tot de luisterpositie heb ik gemeten met een professionele digitale laser afstandsmeter van Bosch. Een snellere en nauwkeurige methode is er niet is mijn ervaring. De waardes kwamen anders uit als de waardes die zondag zijn gemeten.

Ik heb alles netjes afgeregeld op 75db en de fronts en center gewoon op full range en ondanks de wat mindere luidspreker positie is het aardig goed gekomen.  Een mooie volle soundstage met veel details en snelheid. Voor een huiskamer klinkt het gewoon meer als goed en de gemodificeerde set plus speakers komt zeker tot zijn recht.

Na het inmeten en afregelen ben ik gaan fine tunen met de voor mij bekende referentie  DVD en Blu ray schijven die voornamelijk bestaan uit live concerten.

* The Police live in Buenos aires Certifiable*
* Alicia Keys MTV Unplugged NTSC DVD*
* Chris Botti live in Boston*
* Alicia Keys Story tellers*
* A Musicares Tribute to Bruce Springsteen*
* Cream live in Royal Albert Hall*
* Burlesque (laatste fragment) *
* Adele Live at the Royal Albert Hall*

Film fragmenten:

* The Dark Knight*
* Master and Commander *
* Diverse hoge kwaliteit film fragmenten*

Ik heb ook wat fragmenten beluisterd die zondag zijn gebruikt, waaronder een stukje streaming stereo fragmenten vanaf zijn computer en film fragmenten. Na enkele seconden was het voor mij al duidelijk dat de meeste slechte downloads waren en een typisch voorbeeld van slechte rips. Enkele concerten had ik orgineel bij me, en ik heb inmiddels Rudy ook overtuigd om wat meer orgineel te kopen, of zich te verdiepen in zeer goede kwaliteit streaming bronnen op het net. Ik zeg niet dat alles slecht is, maar dat er een hoop troep op het net staat is nu weer overduidelijk. Deze set verdient gewoon een goede bron klaar uit!


Voor zover ik het heb begrepen is Rudy meer dan tevreden, en weet nu ook wat zijn set in huis heeft. Hij zal vast en zeker nog wel zijn eigen bijdrage leveren. Zoals eerder vermeld had dit bezoekje al veel eerder moeten gebeuren, maar ik was in de veronderstelling dat alles gewoon goed stond afgesteld.

Veel plezier met je mooie set Rudy en je hebt er 1 om trots op te zijn!  :thumbs-up:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Raphie

Settings waren waarschijnlijk all over the place?
JBL PRX Power!

RvD

#209
Vik via deze weg nogmaals SUPER BEDANKT !

Het verschil is echt groots te noemen nu is het echt een mooie bubble in surround. De sub integreert nu ook goed en wordt alleen met multichannel gebruikt. Stereo wordt nu alleen in pure direct modes gebruikt zonder sub, de plaatsing is zeer mooi nu de stemmen lijken nu net uit de center te komen.

Vik had alleen originele schijfjes bij zich waaronder ook Madonna waar ik zelf een volledige rip van heb. Verdorie daar werd ik toch even met mijn neus op de feiten gedrukt  :) Wat een verschil in kwaliteit het origineel klinkt veel dynamischer en de bass strakker. Je wilt niet weten hoeveel bass eruit de center komt met het nummer Miles Away nu dit zou je toch missen als je deze center op 80hz zou crossen.  ;)

We hebben ook nog even het top model bluray speler getest de Denon 3313 met stufe 3 tuning, deze geeft nog iets meer punch en wat meer detail in een aparte ruimte zou het nog beter tot zijn recht komen. Maar de verschillen waren in de woonkamer ook al waarneembaar zelf zal ik uit kijken naar de volgende generatie bluray spelers die aan de Ultra HD specs voldoen uiteraard CM versie.  :)

Er was alleen nog een klein probleempje de Anti-mode veroorzaakt een lichte brom maar dit is een voorkomend probleem heb ik gelezen, dit was op te lossen door de gain op de sub omlaag te zetten en het volume omhoog in de Marantz.

Na dit was alles perfect en zal ik gaan genieten nu en heb gisteren meteen de Alicia Keys MTV Unplugged NTSC DVD online besteld want die klonk zo goed daar zit een heerlijke bass in aanrader voor iedereen. Daarna nog meer origineel gaan verzamelen want met de download doen we ons echt te kort en ja ik downloade ook altijd volledige rips van 40gb of remuxed maar nooit reencoded zooi.

Het was een leuke middag en de tijd ging snel van 13:00 tot 18:00 uur.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus

RalphH


Oef...niet in fase, da's wel een dingetje inderdaad,.... ;D, dan blijft er van je (laag) weergave niks over.

Maar mooi dat het nu toppie is. :thumbs-up: :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Hardstikke goed, nu die sub weer aansluiten voor 2.1 en gaan met die banaan :)
JBL PRX Power!

Cobraatje

Mooi dat het nu goed klinkt :clapping:.

Nav de uitleg van Vik en jouw posting vroeg ik mij nog wat zaken af:
Begrijp ik uit de uitleg van Vik het goed dat je nu speelt zonder Audyssey XT32 maar wel een Antimode gebruikt;
Is de sub nog verplaatst of blijven staan waar ie stond en was het instellen niet optimaal gebeurd.

RvD

Citaat van: Raphie op maart 27, 2015, 12:20:06
Hardstikke goed, nu die sub weer aansluiten voor 2.1 en gaan met die banaan :)

Voor stereo blijf ik zonder sub spelen dit klinkt nu echt goed anders wordt het misschien te veel bass.

Citaat van: Cobraatje op maart 27, 2015, 12:21:02
Mooi dat het nu goed klinkt :clapping:.

Nav de uitleg van Vik en jouw posting vroeg ik mij nog wat zaken af:
Begrijp ik uit de uitleg van Vik het goed dat je nu speelt zonder Audyssey XT32 maar wel een Antimode gebruikt;
Is de sub nog verplaatst of blijven staan waar ie stond en was het instellen niet optimaal gebeurd.

Inderdaad zonder XT32 maar wel met antimode de sub staat op zelfde plek want heb geen andere optie helaas. We hebben ook gespeelt met damping high klonk het cleanest en in 20hz modus met rumble filter on.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus

Raphie

Ik zou de sub JUIST laten aanvullen ONDER de 40hz
Je crossover is toch nog beschikbaar omdat je voor LFE de LFE ingang gebruikt toch?
JBL PRX Power!

RvD

Citaat van: Raphie op maart 27, 2015, 12:46:29
Ik zou de sub JUIST laten aanvullen ONDER de 40hz
Je crossover is toch nog beschikbaar omdat je voor LFE de LFE ingang gebruikt toch?

Ja ik gebruik de LFE in maar heb geen aparte stereo pre of begrijp niet wat je bedoeld. In de processor kan ik ook geen aparte settings ingeven voor stereo en surround.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus

GPO

Citaat van: RalphH op maart 27, 2015, 11:20:34
Oef...niet in fase, da's wel een dingetje inderdaad,.... ;D, dan blijft er van je (laag) weergave niks over.

Maar mooi dat het nu toppie is. :thumbs-up: :thumbs-up:

Ik ben bang dat er hier iets anders bedoeld werd. Het gaat hier over de fase van stekkers.... iets waar ik met mijn technisch wetenschappelijke achtergrond echt niets mee kan, maar daar zal ik verder niet over uitwijden.....  :hmmm:

Afgelopen zondag was er verder geen tijd om de fase tussen de sub en de fronts te bepalen (dat is wat jij bedoeld). Dat moet je eigenlijk met REW doen om het echt goed te bepalen.

@Rudy: hoe staan nu de individuele levels? En is er nog iets achterop de settings vd sub veranderd?

Muziek in pure direct vonden we zondag ook al het beste, dus zonder sub gewoon die woofers van de Quadrals laten wapperen....  :clapping:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ohw, wacht, ik zag luidsprekerkabel staan en concludeerde daaruit dat de speakers onderling uit fase aangesloten waren.
My bad ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

#218
Citaat van: RvD op maart 27, 2015, 11:09:06
...
Vik had alleen originele schijfjes bij zich waaronder ook Madonna waar ik zelf een volledige rip van heb. Verdorie daar werd ik toch even met mijn neus op de feiten gedrukt  :) Wat een verschil in kwaliteit het origineel klinkt veel dynamischer en de bass strakker. Je wilt niet weten hoeveel bass eruit de center komt met het nummer Miles Away nu dit zou je toch missen als je deze center op 80hz zou crossen.  ;)
...

Ik blijf hier toch echt moeite mee hebben, want alle bas onder de 80 Hz wordt dan geroute naar je sub. Dus als je bas mist als je dat doet, dan staat je subwoofer nog steeds niet goed ingesteld (uit fase wellicht) of heb je een serieus akoestisch probleem (pieken die je center wel aanspreekt en je sub niet).

Volgens mij moet je met zo'n set echt aan de slag met REW en een meet-microfoon. Lijkt me wel verstandig om met zulke grote spullen ook meet-technisch het maximale eruit te halen....  :pompom:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

#219
Citaat van: GPO op maart 27, 2015, 13:20:20
Volgens mij moet je met zo'n set echt aan de slag met REW en een meet-microfoon. Lijkt me wel verstandig om met zulke grote spullen ook meet-technisch het maximale eruit te halen....  :pompom:

GPO

^^

Zou inderdaad zonde zijn om punten te laten liggen die wellicht te verbeteren zijn.

Maar vooralsnog moet Rudy misschien eerst maar eens ff gaan genieten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RvD

Citaat van: GPO op maart 27, 2015, 13:11:42
Ik ben bang dat er hier iets anders bedoeld werd. Het gaat hier over de fase van stekkers.... iets waar ik met mijn technisch wetenschappelijke achtergrond echt niets mee kan, maar daar zal ik verder niet over uitwijden.....  :hmmm:

Afgelopen zondag was er verder geen tijd om de fase tussen de sub en de fronts te bepalen (dat is wat jij bedoeld). Dat moet je eigenlijk met REW doen om het echt goed te bepalen.

@Rudy: hoe staan nu de individuele levels? En is er nog iets achterop de settings vd sub veranderd?

Muziek in pure direct vonden we zondag ook al het beste, dus zonder sub gewoon die woofers van de Quadrals laten wapperen....  :clapping:

GPO

Klopt inderdaad de fase van stroomkabels word bedoeld.

De levels zijn nu:

FL 0
FR 1+
C 2-
SR 2+
SL 4-
Sub 6+ dit vanwege bron door antimode zie post hierboven ergens van mij.

Afstanden:

FL 3
FR 3.40
C 3.10
SL 0.70
SR 1.20
SUB 3.70

Alles bekeken vanuit sweetspot op tweezitsbank.

Inderdaad laat de Vulkans maar lekker hun werk doen.  ;)
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus

GPO

#221
Citaat van: RvD op maart 27, 2015, 13:28:56
Klopt inderdaad de fase van stroomkabels word bedoeld.

De levels zijn nu:

FL 0
FR 1+
C 2-
SR 2+
SL 4-
Sub 6+ dit vanwege bron door antimode zie post hierboven ergens van mij.

Afstanden:

FL 3
FR 3.40
C 3.10
SL 0.70
SR 1.20
SUB 3.70

Alles bekeken vanuit sweetspot op tweezitsbank.

Inderdaad laat de Vulkans maar lekker hun werk doen.  ;)


Vind de levels vnml van de achterspeakers wel heel ver van elkaar zitten. Ze staan op nagenoeg dezelfde afstand? Hoe kun je een 6 dB verschil krijgen, dan moeten ze enkele meters van elkaar verschillen tov de luisterplek.

De afstanden die gemeten zijn met de "laser" zijn sowieso ook bijzonder. Welke sweetspot heb je nu gekozen dan? Als je exact in het midden zou zitten vd 2-zits bank zoals Jeroen afgelopen zondag zat, dan kan het niet meettechnisch niet zo zijn dat de center verder weg staat dan de linkerfront. Als je nu een andere sweetspot hebt gekozen, dan snap ik dat de Vik andere waardes meet.

Dus deze opmerking -->

Citaat van: vik op maart 27, 2015, 09:09:04
...
De afstanden tot de luisterpositie heb ik gemeten met een professionele digitale laser afstandsmeter van Bosch. Een snellere en nauwkeurige methode is er niet is mijn ervaring. De waardes kwamen anders uit als de waardes die zondag zijn gemeten.
...

interpreteer ik dan niet als "er is zondag verkeerd gemeten", maar als "er is nu een andere sweetspot gekozen en daarom zijn de waarden anders"....  :clapping:

Verder moet je nu gewoon inderdaad ff gaan genieten van je set. "Fury" is wel een aanrader om je surround bubble en LFE te testen... :headbanging:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

vik

De sweet spot was helemaal links van de bank, en er zat vanaf die plek naar de rechter surround best wel een afstandje. Meten is weten en ik kan er helaas niets meer van maken.  Vanaf die positie gemeten staat links voor iets verder weg tov de center en heb dat aan moeten passen.

Ik wil jouw poging met het afstellen absoluut niet in een negatief dag licht zetten, en waardeer dat je dit hebt geprobeerd. Er zijn wel wat dingen veranderd in de settings, en daarbij gebruik gemaakt van beter bron materiaal.

Wat betreft de fase bepalingen, ik heb de ervaring dat dit zeker van belang is, en CineMike markeert die fase bepalingen op de apparatuur voor het beste resultaat en ik hou mij hier ook aan. Een versterker klinkt anders als de fase niet correct staat. Dat heb ik kort geleden ook ervaren bij mijn Mark Levinson. Classé apparatuur markeert de juiste fase op zijn apparatuur en dat is ook niet zonder een reden.

Al met al vind ik het allerbelangrijkste dat Rudy nu tevreden is en dat hij eindelijk kan gaan genieten van zijn set waar hij veel geld voor heeft betaald.


Citaat van: GPO op maart 27, 2015, 14:10:13
Vind de levels vnml van de achterspeakers wel heel ver van elkaar zitten. Ze staan op nagenoeg dezelfde afstand? Hoe kun je een 6 dB verschil krijgen, dan moeten ze enkele meters van elkaar verschillen tov de luisterplek.

De afstanden die gemeten zijn met de "laser" zijn sowieso ook bijzonder. Welke sweetspot heb je nu gekozen dan? Als je exact in het midden zou zitten vd 2-zits bank zoals Jeroen afgelopen zondag zat, dan kan het niet meettechnisch niet zo zijn dat de center verder weg staat dan de linkerfront. Als je nu een andere sweetspot hebt gekozen, dan snap ik dat de Vik andere waardes meet.

Dus deze opmerking -->

interpreteer ik dan niet als "er is zondag verkeerd gemeten", maar als "er is nu een andere sweetspot gekozen en daarom zijn de waarden anders"....  :clapping:

Verder moet je nu gewoon inderdaad ff gaan genieten van je set. "Fury" is wel een aanrader om je surround bubble en LFE te testen... :headbanging:

GPO
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Meet technisch wil niet per definitie zeggen dat alles ook meteen naar wens is qua gehoor. Maar al te vaak meegemaakt. Metingen zeggen niet alles en daarbij komt persoonlijke smaak ook om de hoek kijken.




Citaat van: GPO op maart 27, 2015, 13:20:20
Ik blijf hier toch echt moeite mee hebben, want alle bas onder de 80 Hz wordt dan geroute naar je sub. Dus als je bas mist als je dat doet, dan staat je subwoofer nog steeds niet goed ingesteld (uit fase wellicht) of heb je een serieus akoestisch probleem (pieken die je center wel aanspreekt en je sub niet).

Volgens mij moet je met zo'n set echt aan de slag met REW en een meet-microfoon. Lijkt me wel verstandig om met zulke grote spullen ook meet-technisch het maximale eruit te halen....  :pompom:

GPO
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

En nu www.genieten.nl  :pompom: :thumbs-up:


Citaat van: RvD op maart 27, 2015, 11:09:06
Vik via deze weg nogmaals SUPER BEDANKT !

Het verschil is echt groots te noemen nu is het echt een mooie bubble in surround. De sub integreert nu ook goed en wordt alleen met multichannel gebruikt. Stereo wordt nu alleen in pure direct modes gebruikt zonder sub, de plaatsing is zeer mooi nu de stemmen lijken nu net uit de center te komen.

Vik had alleen originele schijfjes bij zich waaronder ook Madonna waar ik zelf een volledige rip van heb. Verdorie daar werd ik toch even met mijn neus op de feiten gedrukt  :) Wat een verschil in kwaliteit het origineel klinkt veel dynamischer en de bass strakker. Je wilt niet weten hoeveel bass eruit de center komt met het nummer Miles Away nu dit zou je toch missen als je deze center op 80hz zou crossen.  ;)

We hebben ook nog even het top model bluray speler getest de Denon 3313 met stufe 3 tuning, deze geeft nog iets meer punch en wat meer detail in een aparte ruimte zou het nog beter tot zijn recht komen. Maar de verschillen waren in de woonkamer ook al waarneembaar zelf zal ik uit kijken naar de volgende generatie bluray spelers die aan de Ultra HD specs voldoen uiteraard CM versie.  :)

Er was alleen nog een klein probleempje de Anti-mode veroorzaakt een lichte brom maar dit is een voorkomend probleem heb ik gelezen, dit was op te lossen door de gain op de sub omlaag te zetten en het volume omhoog in de Marantz.

Na dit was alles perfect en zal ik gaan genieten nu en heb gisteren meteen de Alicia Keys MTV Unplugged NTSC DVD online besteld want die klonk zo goed daar zit een heerlijke bass in aanrader voor iedereen. Daarna nog meer origineel gaan verzamelen want met de download doen we ons echt te kort en ja ik downloade ook altijd volledige rips van 40gb of remuxed maar nooit reencoded zooi.

Het was een leuke middag en de tijd ging snel van 13:00 tot 18:00 uur.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike