Dayton UM18-22 18" DVC Twins build - testdrive!

Started by mimic, February 9, 2016, 08:22:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Hallo allemaal,

aangezien ik in het verleden op dit forum actiever ben geweest dan op het ZBA forum ( waar ik dit draadje ook ben gestart ) wil ik jullie hier ook op de hoogte houden van mijn projectje.

Ik ga subwoofers bouwen! Ik heb nu een hele mooie BK Monolith, een 12" gepoorte sub waar ik eigenlijk al jarenlang tevreden mee ben. Aangezien er toch een bepaalde upgrade drang heerst ga ik subwoofers bouwen om de Monolith te upgraden. Ik heb drivers besteld, en flinke ook!

http://www.daytonaudio.com/index.php/um18-22-18-ultimax-dvc-subwoofer-2-ohms-per-co.html

* Piston Diameter = 394 mm
* f(s)= 19.5 Hz
* R(e)= 4.36 Ohms
* Z(max)= 31.3 Ohms
* Q(ms)= 3.82
* Q(es)= 0.62
* Q(ts)= 0.533
* V(as)= 212 liters     (7.49 cubic feet)
* L(e)= 2.22 mH
* n(0)= 0.242 %
* SPL= 85.9 1W/1m
* M(ms)= 655 grams
* C(ms)= 0.1 mm/N

Hiermee wil ik bij voorkeur 2 relatief kleine ( max 150Liter ) gesloten subwoofers bouwen. Ik heb geen overdreven SPL wensen, ik zou echter wel graag met zo min mogelijk compressie zo laag mogelijk gaan. Het systeem moet absoluut als geweldig LFE kanaal ingezet kunnen worden, en tegelijk tot vrij hoog ( 100Hz ) mee kunnen draaien in muziek.

Na een beetje lezen en rondvragen lijkt een relatief kleine gesloten behuizing de beste optie. Ik zie veel mensen dit doen met deze driver, en aangezien ik voldoende DSP opties heb lijkt me het haalbaar. Kleine kanttekening: mijn gepoorte BK monolith klinkt beduidend imposanter met films dan de gesloten vergelijkbare BK subwoofer.

De behuizing die ik nu op oog heb is gesloten, 50*50*65Hoog dan kom ik bruto op ongeveer 130 Liter. Ik zal de behuizing laten zagen uit V313 MDF door een meubelmaker ( ik wil het mezelf graag makkelijk maken ).

Kom maar op!
KEF LS50W - Velodyne DD12

audiosurfer

Volgmodus aan.

Klinkt goed, heb zelf net mijn eerste diy-subje afgerond, de ultimax 15 in 100l gesloten kist, bevalt heel erg goed! Veel plezier!
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

rho


morca

Ze stellen zelf 113 liter voor HT en muziek.
Met de driver en de bracing erin zit je aardig goed dan vermoed ik met 130 liter bruto.

Mooie drivers  :headbanging:


rho

Ik denk dat je met DSP wel kan compenseren met deze drivers. Maar je gaat wel aardig wat vermogen op de sub mogen zetten om een laag -3dB punt te halen.
Daar is een BR behuizing gewoon beter in. Maar die wordt duidelijk groter dan een gesloten systeem.

Heb je simulatie resultaten van die 130 liter behuizing?


mimic

#6
Nou daar zeg je wat; de BK Monolith heeft een F3 bij 20Hz. Dus zonder dsp zou ik er op dit vlak op achteruit gaan.

Ik vind dat lastig te vertalen naar een F3 van de Daytons met DSP.

Verder is qua specs 2x UM18-22 superieur aan 1x Monolith.
KEF LS50W - Velodyne DD12

rho

Quote from: morca on February  9, 2016, 17:00:02
Een F3 van 27 hz bij 113 liter netto,daar kan ie wel wat mee denk ik  ;D
Serieus? Gesloten?
Nice!!

Dat valt zeker met een beetje DSP te compenseren. Ge gaat niet waanzinnig moeten boosten om op een F3 van 20Hz te komen dan.
De drivers kunnen dat wel aan. En 2x een 18" gaat een serieus verschil geven met die 1x 12" wat SPL betreft.

mimic

Dat geeft de burger moed!

Inuke6000 er op en gaan!
KEF LS50W - Velodyne DD12

rho


mijkie

daar moet wat moois van te maken zijn !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mimic

Dank!

Vraagje, als ik toch ga dsp-en; kan ik de behuizingen dan ongestraft nog kleiner maken? In deze behuizing kom ik netjes op Q 0.7 als ik kleiner ga heeft dat veel invloed.
KEF LS50W - Velodyne DD12

rho

Je kan kleiner gaan. Een Q=0.9 is nog te doen als je kan corrigeren met een DSP.
Je gaat dan wel meer moeten boosten om aan een F3 op 20Hz te komen.
Een Q=0.7 klinkt misschien wel wat mooier.

mimic

Quote from: rho on February  9, 2016, 17:31:54
Een Q=0.7 klinkt misschien wel wat mooier.

Weet je toevallig ook waarom?
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Quote from: rho on February  9, 2016, 17:31:54
Je kan kleiner gaan. Een Q=0.9 is nog te doen als je kan corrigeren met een DSP.
Je gaat dan wel meer moeten boosten om aan een F3 op 20Hz te komen.
Een Q=0.7 klinkt misschien wel wat mooier.
Een hogere Q /kleinere kist speelt wel strakker imo/is mijn smaak.
Deze sub zit in de auto in een kistje van 86 liter(advies).
Denk dat hij iets kleiner juist strakker speelt.

Ik heb zelf ik dacht 37 hz als F3 punt,en dan meet je in een goeie ruimte ook tot onder de 20 hz.
Wel na dsp dan en met een minimaal aan boosten(LFE filter boost).


kuiperik

Dat is inderdaad mooi spul die Crown's. Gebruik hier zelf de kleinere broer, de XTI1002 op 2x BMS 15" gesloten en zelfs dat gaat al goed. De 1002 zal wat te licht zijn, maar deze 4002's kunnen natuurlijk een stuk meer vermogen leveren wat wel wenselijk is, zeker als je wil gaan boosten.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

knubbe

Twins, altijd goed  :pompom: gaan we volgen, succes!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mimic

Die Crown heeft volgens de specs "maar" 2x 1200W op 4 Ohm , de Inuke 3000W op 4 Ohm? Nou zijn die wattages vast niet representatief voor de daadwerkelijke output, maar waarom zou de Crown dan beter zijn?
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

De woofers zijn 1000 watt RMS 4 ohm.
Dan voldoet 2x keer 1200 bij 4 ohm zeker wel.
Daarbij denk ik dat de crown een betere stabielere vermogens afgifte heeft in de lage regionen.

Die inuke 6000 is zwaar overkill voor deze woofers.
Persoonlijk zou ik dan liever de kwalitatief betere crown kopen .
Beter gezegd als ik budget had ging mijn inuke eruit voor 1 van die xti,s van crown van Ed.

chansig

Of 2 x een Crown XLS 1000 en dan bridgen...zowww...1100 watt op 4 Ohm. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


rho

Powerhandling van de subs zou ik me geen zorgen over maken met die Inuke NU6000DSP. Je kan de gain netjes afregelen of/en een limiter instellen moest dat nodig zijn.
Die Behringer dingen zijn absoluut zo slecht nog niet. Zeker niet om een sub aan te sturen.

mimic

Die Inuke zie ik vaak icm de UM18-22, dat lijkt een bewezen combi.

Ik moet ook wel zeggen dat 800 euro voor een 2ehands PA eindtrap me iets te veel is ( voorlopig ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

chansig

#24
Zelf sinds kort een Park Audio PA versterker gekocht. Op MP staan er nog een paar...zijn prima apparaten en niet duur omdat het een onbekend merk is.

V4-1200:. 2 X 600 W @ 4 ohm of 1200 W gebrugd
EUR 200 per stuk, 2 stuks aanwezig.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.