HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RalphH

De MultEQ app is uit :pompom: :pompom:

Zeeer benieuwd wat die doet, maar zak nu toch ff onderuit op de bank voor een IPA'tje. Wordt morgen als de kleine een dutje doet en anders donderdag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

#2976
Quote from: RalphH on April  4, 2017, 21:06:42
De MultEQ app is uit :pompom: :pompom:

Zeeer benieuwd wat die doet, maar zak nu toch ff onderuit op de bank voor een IPA'tje. Wordt morgen als de kleine een dutje doet en anders donderdag.
Ben benieuwd naar je ervaringen met die app!

Hier is het Docter Strange met een tripel'tje :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Nice! Enjoh, maar dat lukt wel met de Dr.

Dank aan Denoontje voor de tip dat ie uit was trouwens, had m zelf nog niet gespot.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: RalphH on April  4, 2017, 21:53:42
Nice! Enjoh, maar dat lukt wel met de Dr.

Dank aan Denoontje voor de tip dat ie uit was trouwens, had m zelf nog niet gespot.

Zag topic op forum en wist dat je die zo graag wilde ;-)

Ben benieuwd wat het kan.

Martijnst1990

Quote from: RalphH on April  4, 2017, 21:53:42
Nice! Enjoh, maar dat lukt wel met de Dr.

Dank aan Denoontje voor de tip dat ie uit was trouwens, had m zelf nog niet gespot.
Goeie film inderdaad! Gister Fantastic Beasts gekeken, ook een aanrader vind ik.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Die is zeker ook  vermakelijk.

Zojuist Even snel een testje gedaan met de multeq app en dat ziet er veelbelovend uit.
- Gehele bediening inclusief de controle van de meetsessie gaat via de app, je kunt dus buiten de ruimte gaan staan
- Ruwe curves van alle speakers te zien
- Custom curve per speaker in te stellen
- Wellicht het belangrijkste (naar mijn idee), de cutuff van audyssey is voor elk kanaal in te stellen. Als je je fronts dus bijv maar tot 400 Hz wil corrigeren, dan kan dat :pompom:.

Heb wat screenshotjes gemaakt, maar mijn laptop is zonder sap (voeding elders). Op de telefoon wat lastig posten. Die volgen dus nog.
Geen idee hoe t klinkt/ na-meet met rew, geen tijd voor nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Geen idee nog, daar ben ik niet toe gekomen. Moet ook nog even kijken wat een nette curve zou zijn, heb nu maar wat gedaan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: morca on April  5, 2017, 15:12:53
Dan is de grote vraag.
Hoe klinkt het?
Had ik hem ookal geappt[emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MLCinema

Ik lees even mee! Die app overweeg ik ook aan te schaffen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |


Sjaak_Banaan

Quote from: morca on April  5, 2017, 15:12:53
Dan is de grote vraag.
Hoe klinkt het?

Staat een nettere curve niet altijd garant voor een betere/correcte weergave?
Zelf ervaar ik best nog wat pieken en dalen die af en toe hinderlijk zijn, die lijken bij RalphH mooi gecorrigeerd te zijn, dus ik kan me voorstellen dat het beter klinkt.

Of bedoel je dat je misschien gewend bent geraakt aan bijvoorbeeld pieken in het laag, waardoor het wat 'voller' klinkt en je na correctie het idee krijgt dat je iets hebt ingeleverd?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on April  6, 2017, 09:39:51
Staat een nettere curve niet altijd garant voor een betere/correcte weergave?
Zelf ervaar ik best nog wat pieken en dalen die af en toe hinderlijk zijn, die lijken bij RalphH mooi gecorrigeerd te zijn, dus ik kan me voorstellen dat het beter klinkt.

Of bedoel je dat je misschien gewend bent geraakt aan bijvoorbeeld pieken in het laag, waardoor het wat 'voller' klinkt en je na correctie het idee krijgt dat je iets hebt ingeleverd?
Ligt eraan
Pieken weghalen is eigenlijk bijna altijd wel goed.
Dippen die bv door staande golven worden veroorzaakt, proberen vlak te krijgen in een meting is niet echt goed.
Dan zit je te boosten op een staande golf.
In het laatste geval pak je beter de akoestiek of de plaatsing vd speakers of sub,s aan.

RalphH

De weergegeven curves zijn een voorspelling, nameten zal eea uitwijzen.
Daarbij gaat het mij vooral om correctie in het laag en dan inderdaad het afvlakken. Correctie boven de 400 hz laat ik denk ik achterwege bij de meeste speakers.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: RalphH on April  6, 2017, 12:43:05
De weergegeven curves zijn een voorspelling, nameten zal eea uitwijzen.
Daarbij gaat het mij vooral om correctie in het laag en dan inderdaad het afvlakken. Correctie boven de 400 hz laat ik denk ik achterwege bij de meeste speakers.

Het blijkt wel zo te zijn dat de app het niet mogelijk maakt om de X-over optimalisatie te doen. Na meting krijg je dus een X-over punt voorgesteld dat je eventueel zelf kan wijzigen, maar bij de Pro inregeling heb je daarna een optimalisatie cyclus om deze nieuw gekozen X-over zo goed mogelijk te doen "blenden" met de rest van de responses.

------
Sometimes, the roll off slopes of the speakers don't match the fixed slopes of the bass management filters.  With MultEQ Pro, the software tries several frequencies to find the best crossover frequency that minimizes summation problems that can occur due to slope mismatch.  This is done for each speaker individually.
------
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Verbeterpuntje voor de eerste update ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Even tussen het papa zijn door wat snelle metingen en een korte luistertest.

Filter laten lopen tot 200Hz, hierboven gebeurt er dus niets door Audyssey. In de luistertest is dit ook te horen tov eerdere testjes waar Audyssey over het hele bereik aanstond. Het klinkt nu niet platgeslagen :thumbs-up:
Laag is stukken beter onder controle zoals in de metingen ook te zien is. Had verder geen custom curve aangebracht, enkel correctie tot 200Hz op de nullijn.
Dit is wat ik zocht. Ben echt nog niet klaar, maar de eerste resultaten zijn hoopvol wat mij betreft.











Hoe de nulls exact gecorrigeerd worden, weet ik niet. Wellicht een fasedingetje, kan me bijna niet voorstellen dat dat geboost wordt, maar zeker weet ik dat dus niet.
Meting was gedaan op 3 punten. MLP voor stereo (midden) en luisterplek 1 en 2 bij film, iets rechts en links van de stereoplek.

Wat de sub doet weet ik nog niet, moet nu ff weg met de auto....subframebouten schieten elke keer los....grrr...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: RalphH on April  7, 2017, 16:28:10
Even tussen het papa zijn door wat snelle metingen en een korte luistertest.

Filter laten lopen tot 200Hz, hierboven gebeurt er dus niets door Audyssey. In de luistertest is dit ook te horen tov eerdere testjes waar Audyssey over het hele bereik aanstond. Het klinkt nu niet platgeslagen :thumbs-up:
Laag is stukken beter onder controle zoals in de metingen ook te zien is. Had verder geen custom curve aangebracht, enkel correctie tot 200Hz op de nullijn.
Dit is wat ik zocht. Ben echt nog niet klaar, maar de eerste resultaten zijn hoopvol wat mij betreft.

Hoe klinkt platgeslagen eigenlijk ? Dat probeer ik te begrijpen. Ik kan me absoluut niet vinden in alle commentaren of vastellingen die ik lees over Audyssey.
Kan je concreet eens wat muziek opnoemen waar jij dat onmiddelijk kan aangeven als je MET/ZONDER ADSY speelt ?
Heb zelf "Pro" (= XT32 filter-resolutie + wat extraatjes)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

leven/zielloos, niet ruimtelijk, saai, geen body.
Tja, dat zijn mijn bewoordingen. Maar ik heb t dan dus over muziek en na een autocorrectie over het hele bereik. Zonder finetuning met pro of de app.

Hoor dit eigenlijk met alles. Maar pak even interior lulu, marillion, live in cadogan hall. Leuke test voor t laag ook. Maar ook metal of seal acoustic wordt zo suf bij mij met een std xt32.

Is nu dus beter, na een vlugge 5 min test
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Hoe is het nu met de atmos?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RalphH

Nog geen kans gezien er mee verder te gaan helaas. Moet ook nog ff naar de bouwmarkt voor wat spulletjes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rens

Zou je niet eens lekker je Atmos aansluiten in je bank droppen met een Cola en popcorn en lekker luisteren ;D

Ervaring leert dat een vlakke curve niet altijd een goed geluid geeft....

RalphH

Haha, alles is al aangesloten en ingemeten ook hoor. Anders ophangen gaat e.e.a. enkel nog verbeteren. Door de huidige afstraling blijft het geluid wat aan de zijkanten hangen.
Maar film wordt er wel genoten hoor, maak je geen zorgen.

Een rechter curve is inderdaad niet zaligmakend, is ook mijn streven niet. Daarom heb ik nu enkel de heights over het hele bereik gecorrigeerd (de rest tot 200Hz).
Probleem met de heights nu is, dat de hoge tonen daarvan, vanwege de smalle hoog-afstraling de luisterplek slecht bereiken. Vallen al vanaf 1000Hz (ofzo) strak naar beneden af. Als ik ze wat meer naar de luisterplek draai, moet ook dat goed komen en daarnaast het beeld wat meer naar het midden trekken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Huisvlijt  ;D



Ietwat aan de grove kant, maar ik doe het er voor.


Happy met het resultaat.


Nou de bekabeling nog..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer