Versterkersystemen.

Started by KayaRahnee, October 21, 2017, 23:46:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Als leek heb ik me  tot nog toe georiënteerd op geïntegreerde versterkersystemen.
Het word  stilaan tijd om mijn horizonten te verbreden.
Zo komen gescheiden systemen in beeld ... o.a. mono eindversterkers of in de audiofielenmond ook wel monoblokken genoemd.
Hebben deze een meerwaarde t.o.v. andere systemen en welke zijn prijs / kwaliteit gericht goede voorbeelden?
En zoals elk onderdeel in een set zullen ook eindversterkers het uiteindelijke klankbeeld mee bepalen.
Dus logische vraag:  hoe zullen jullie de klankeigenschappen van verschillende monoblokken durven omschrijven?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

chansig

Je bent wat flexibeler qua plaatsen. Voor de rest, geluidstechnisch, mijn inziens geen voordeel tov een geïntegreerde versterker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dura

Je betaalt sowieso extra omdat je een of twee kasten extra met knoppen en aansluitingen koopt, en je hebt een setje interlinks nodig, die overigens voor de fijnproevers ook verschillend kunnen klinken en dus wellicht ook wat vervorming toevoegen.
Voordelen zijn dan de gescheiden voedingen en dat de krachtige velden rond de eindversterker niet de relatief zwakke signalen van de voorversterker beïnvloeden...allemaal zaken die lijkt me in een goed opgebouwde geïntegreerde versterker ook voorkomen kunnen worden.  Wel ene reel voordeel lijkt me de mix-and-match vrijheid; buizen voor, klasse D eind..geen probleem. Maar als keep-it-simple fan ga ik altijd voor geïntegreerd.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

frits marantz

Heb met Marantz MA500 monoblokken gespeeld. Eerst 2 en later met 4 in bi-amp opstelling. Klonk goed en evenwichtig. Net als 120 km/h in een Volvo V70 en dezelfde snelheid in een VW Polo een andere beleving is. Ik ervoer het als beter in bedwang hebben van mijn luidsprekers. Het leek er makkelijker uit te komen.

Dat heb ik nu ook met mijn 1500ae, die ook gescheiden in links en rechts opgebouwd is. Een goede gescheiden opgebouwde geïntegreerde versterker kan zeker zo goed zijn.

Cantodea

Heb eigenlijk ook al van alles gehad, zware geintegreerde, dubbel mono uitgevoerde versterkers, voor -en eindtrappen en momenteel een eenvoudige Primare I22 klasse D geïntegreerde versterker. Klankmatig, maar weinig verschillen tussen al deze versterkers, maar in termen van power is de klasse D versterker toch wel de krachtigste van alle. Nochtans maar 80 Watt, maar zeer effecient. Blijft bij luid spelen ook gewoon koud.
Nochtans terug op zoek naar iets anders, het liefst dubbel mono.. bij gewone klasse A A/B versterkers heeft dit mijn voorkeur. Voor -en eindbakken zien er indrukwekkend uit en zijn zeker ook niet te versmaden, maar ze brengen eigenlijk alleen maar extra kosten met zich mee en klinken niet beter of slechter dan een goede geïntegreerde versterker.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Fox

kuch, grote onzin  :google:

Quote from: chansig on October 22, 2017, 12:12:57
Je bent wat flexibeler qua plaatsen. Voor de rest, geluidstechnisch, mijn inziens geen voordeel tov een geïntegreerde versterker.

Gr. Hans

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Zelf bezit ik 2 mono.s dual rail class a/b
Ben er erg content mee
Duidelijk meer controle als elke amp die ik hiervoor gehad heb.
Vervorming is zeer laag dit geeft een zeer schone en zeer stabiele weergave.
Je hoort meer detail en de plaatsing van het stereo beeld stemmen en instrumenten word beter.

Fox

Alles in 1 doos aan elektronica componenten die gebruik moeten maken van 1 voeding en dat alles voor een lage prijs.
Dat is een mix vol compromissen tussen veel functies / mogelijkheden en kwaliteit.

Vb. Een losse versterker heeft zijn eigen voeding, waar meer geld voor beschikbaar is, en elektronica die daarop is afgestemd met daarbij geen funkties / opties waar geld aan op gaat die je toch nooit gebruikt ....   

Quote from: chansig on October 28, 2017, 15:20:49
Kuch...vertel ?

Gr. Hans

chansig

Een goede versterker heeft toch geen issues met al die zaken die jij noemt ? En dan nog op welke manier zitten de functies van geïntegreerde de versterking cq de kwaliteit hiervan in de weg ?

Wat Morca benoemt hoeft niet specifiek toe te schrijven zijn aan het feit dat het eindversterkers zijn. Mogelijk was zijn geïntegreerde versterker niet zo best ontworpen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: chansig on October 29, 2017, 11:25:13
Een goede versterker heeft toch geen issues met al die zaken die jij noemt ? En dan nog op welke manier zitten de functies van geïntegreerde de versterking cq de kwaliteit hiervan in de weg ?

Wat Morca benoemt hoeft niet specifiek toe te schrijven zijn aan het feit dat het eindversterkers zijn. Mogelijk was zijn geïntegreerde versterker niet zo best ontworpen.

Gr. Hans
Meer stabiliteit is nooit weg.
Dat is een welles nietes discussie begin ik niet aan.

Vraagje aan de ts wat gebruik je nu voor amp of receiver

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: morca on October 29, 2017, 11:44:59
Meer stabiliteit is nooit weg.
Dat is een welles nietes discussie begin ik niet aan.

Vraagje aan de ts wat gebruik je nu voor amp of receiver

En toch een argument geven. Zeg dan niets.

Overigens is stabiliteit niet iets wat alleen voor EV's is weggelegd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Xander32 on October 29, 2017, 11:54:08
https://www.hifi.nl/artikel/26075/Achtergrond-Versterkerklassen.html

Eindtrappen worden tegenwoordig enkel gekocht door audiofielen die veel vermogen op overschot eisen en misschien iets willen dat indrukwekkend overkomt. Dus bestaat het aanbod vooral uit duurdere toestellen met premium-behuizingen die gigantische voedingen bevatten. Wat niet wil zeggen dat dit een onzinnige keuze is. Kiezen voor een voor- en eindtrap gebeurt dikwijls vanuit een streven naar een zuivere versterkingsketen. Een eindtrap zal immers vaak een honderd procent analoog toestel zijn, zonder digitale componenten. Alles wat mogelijk een negatieve invloed kan hebben op het versterkingsproces, zoals een DAC, zit in de voorversterker.

Dat doet de geïntegreerde versterker misschien overkomen als de minderwaardige keuze als je audiofiel bent. Dat klopt ook weer niet, want fabrikanten zullen de behuizing van de versterker intern opdelen zodat bijvoorbeeld het DAC-gedeelte helemaal geïsoleerd zit van het eindversterkingsluik.


Laat dat misschien maar weg... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Indrukwekkend qua prestaties idd :
Deze klasse heb ik

Klasse B is volledig verdrongen door klasse AB, wellicht de meest gebruikte techniek in de hifi-wereld. Zoals de naam al suggereert, is het een synthese van A en B. Het is een slim idee: in plaats van de transistors te laten schakelen rond de nul-as, blijven ze even doorwerken. Het is zoals een estafette: de eerste loper blijft gaan terwijl de tweede op snelheid komt, en pas dan wordt het stokje overgenomen.

Hierdoor verdwijnt het probleem van de vervorming grotendeels. Terwijl de tweede transistor op stoom komt, is de eerste immers nog actief. De eerste schakelt zich pas uit als de tweede transistor perfect lineair is geworden.

Er zijn wel wat verschillen tussen AB-versterkers, bijvoorbeeld op welk punt in de sinusgolf de transistors het signaal overnemen. Je hebt ook fabrikanten die versterkers bouwen die voor lage vermogens in klasse A functioneren en bij een vraag naar een hoger vermogen overschakelen op klasse AB.

Algemeen genomen zijn klasse AB-versterkers vrij lineair en verbruiken ze toch minder dan klasse A. Een kwart tot een derde minder, ongeveer. Ook de hitteproductie valt mee, al bestaat het nog wel. Daarom dat voor echt kleine versterkers (bijvoorbeeld in een tv) toch nog andere technieken worden gebruikt

Misschien moeten sommige beter lezen.

KayaRahnee

Quote from: morca on October 29, 2017, 11:44:59
Vraagje aan de ts wat gebruik je nu voor amp of receiver

In afwachting van aankoop andere versterker speel ik nu met een geleend oudje, Kenwood KA-57.
Ik sta verbaasd hoe deze zich presenteerd.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

chansig

Quote from: morca on October 29, 2017, 14:05:54
Indrukwekkend qua prestaties idd :
Deze klasse heb ik

Klasse B is volledig verdrongen door klasse AB, wellicht de meest gebruikte techniek in de hifi-wereld. Zoals de naam al suggereert, is het een synthese van A en B. Het is een slim idee: in plaats van de transistors te laten schakelen rond de nul-as, blijven ze even doorwerken. Het is zoals een estafette: de eerste loper blijft gaan terwijl de tweede op snelheid komt, en pas dan wordt het stokje overgenomen.

Hierdoor verdwijnt het probleem van de vervorming grotendeels. Terwijl de tweede transistor op stoom komt, is de eerste immers nog actief. De eerste schakelt zich pas uit als de tweede transistor perfect lineair is geworden.

Er zijn wel wat verschillen tussen AB-versterkers, bijvoorbeeld op welk punt in de sinusgolf de transistors het signaal overnemen. Je hebt ook fabrikanten die versterkers bouwen die voor lage vermogens in klasse A functioneren en bij een vraag naar een hoger vermogen overschakelen op klasse AB.

Algemeen genomen zijn klasse AB-versterkers vrij lineair en verbruiken ze toch minder dan klasse A. Een kwart tot een derde minder, ongeveer. Ook de hitteproductie valt mee, al bestaat het nog wel. Daarom dat voor echt kleine versterkers (bijvoorbeeld in een tv) toch nog andere technieken worden gebruikt

Misschien moeten sommige beter lezen.

Misschien moet je het gewoon bij het onderwerp houden ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: KayaRahnee on October 29, 2017, 14:10:36
In afwachting van aankoop andere versterker speel ik nu met een geleend oudje, Kenwood KA-57.
Ik sta verbaasd hoe deze zich presenteerd.

Wat mis je nu dan wat je bv met losse ev's verwacht wel te hebben ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


KayaRahnee

Quote from: chansig on October 29, 2017, 14:15:26
Wat mis je nu dan wat je bv met losse ev's verwacht wel te hebben ?
Gr. Hans

Ik oriënteer / informeer me gewoon, gaat niet over wat ik mis of wat er fout is .
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

morca

Quote from: chansig on October 29, 2017, 14:14:18
Misschien moet je het gewoon bij het onderwerp houden ?

Gr. Hans
Euhm hier ga ik maar niet opin.
Lees eerst dat artikel nog maar een paar keer aub voor je zegt dat ik niet bij onderwerp blijf.

Want ik geef 100% Antwoord op de ts ze vraag.

Jij doet dat met je eerdere opmerking zeker niet.
Dus laten we het bij het onderwerp houden idd aub ipv te suggereren dat het alleen voor het oog is.
Mijn stukje tekst geeft duidelijk aan dat dat niet zo is.

Of jij dat hoort is een 2e

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


KayaRahnee

Quote from: morca on October 29, 2017, 15:16:01
Vraagje welke speakers wil je aansturen.
Even benieuwd.

Master Persuader
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jumping Jack

Morca, jouw tweede tekst gaat toch echt over klasse ab en niet over het onderscheid geïntegreerd / losse vv en ev.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs