Wie van dit forum speelt er allemaal met een XXLS 400 subwoofer

Started by B., April 6, 2010, 22:19:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

frankp

Sinds ik de XXLS 400 zelf heb staan valt mij pas op hoeveel mede forumgenoten deze subwoofer gebruiken.
Ik was eigenlijk welk benieuwd naar de ervaringen van deze mensen, de instellingen, de ruimte, etc. Of van welke subwoofer ze eerst kwamen..
Een foto doet het natuurlijk ook altijd erg goed :D

M.a.w: XXLS400 bezitters: meld je hier en deel je ervaringen! 8)
Een subwoofer is de moeilijkste luidspreker als het om plaatsing en instellingen gaat. Dus dit topic zou nog nuttig kunnen zijn ook.


Bezitters van de XXLS400 subwoofer
Madhouse
Marsh
OMD
Mark89
Crissis
Gerhet
bafke
Beertender
hansvk
Tompiedom
frankp
RA SUBS x4
Morrison
DVDMartinDVD x2
Equazor
XpanD
thunderace
Qlivian
taaiewillem
screw
brownier
Daklem
WimB
Rob Eric Blank
Gijs82
1969mach1
Pinohelmond
Dennis75
d1981
Hans47
Quadrivium
demisb
Zefanjaaudiosurfer
Doebe
gunny_vds
Willem
skank1
MegaJ
VTEC_genieter
B.A.L.
djaxx
Aggie
Robbe77
Binnetie

Madhouse

Die sub staat wel op mijn verlanglijstje, dus ga dit topic even volgen  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

B.

Ik trap maar eens af.. :)

Ik heb de XXLS 400 in satin-black. Zowel low-level als high-level aangesloten.
De low-level aansluiting gebruik ik voor HT gebruik, met bass-management ingeschakeld op mijn receiver. Alle speakers staan op small en worden pas wakker bij 50 Hz. Alles wat daaronder zit gaat dus naar de subwoofer. De gain van low-level staat half open, om goed in te spelen. De crossover staat uiteraard helemaal open, aangezien deze al wordt geregeld door mijn receiver.

De high-level instelling gebruik ik voor muziekweergave. De receiver kan dan in direct mode, zodat ik overbodige DSP functies en HT instellingen passeer. De gain staat op 1/4 en de crossover op 60Hz.

Tot nu toe bevalt de subwoofer erg goed, maar ben ik nog druk bezig met inspelen en afregelen. In de loop der dagen komt er ook nog een dB-meter, zodat ik de sub beter kan afstellen.
De subwoofer staat trouwens op een tegel van 40x60, net voor de rechter front speaker. In de hoek heb ik ook geprobeerd, maar dan is het laag niet strak meer.  

yorkie13

heb je ook de spikes eronder, dat scheelt aardig in de strakheid van het laag
is eenvoudig te testen daar ze er toch bij zitten
een subwoofer in de hoek geeft een behoorlijke versterking van het laag

verder kan je nog met de fase aan de slag, is ook winst mee te behalen

met de db meter kan je inzicht krijgen waar de roommodes liggen die te nadrukkelijk aanwezig zijn
in je luisterruimte
leuk topic, ga ik uiteraard volgen

B.

Quote from: RA SUBS on April  6, 2010, 23:11:07
heb je ook de spikes eronder, dat scheelt aardig in de strakheid van het laag
is eenvoudig te testen daar ze er toch bij zitten
een subwoofer in de hoek geeft een behoorlijke versterking van het laag

verder kan je nog met de fase aan de slag, is ook winst mee te behalen

met de db meter kan je inzicht krijgen waar de roommodes liggen die te nadrukkelijk aanwezig zijn
in je luisterruimte
leuk topic, ga ik uiteraard volgen

De spikes heb ik er direct onder geschroefd, aangezien zij de sub behoorlijk liften.
In de hoek had ik teveel laag en last van staande golven. Met de dB-meter wil ik de sub op gelijk level krijgen als de fronts.

Ook moet ik nog achterhalen wat het -3dB van mijn speakers zijn met afgesloten poort (BR = 32Hz -3dB) en daar een factor 1.5 boven mijn sub crossen.
Zo heb ik een mooi evenwichtig systeem, dat gesloten is en geleidelijk afvalt in het allerlaagste laag :wub:

yorkie13

wat ook goed kan zijn is dan de classic 180 rond de 32 hz gewoon laag weergeven
en de subwoofer ook, is een beetje te veel van het goede denk ik

ik had hetzelfde probleem bij mijn ultimos
met de xxls400 erbij, alleen speelde ik dus toen fullrange en de subwoofer
alleen high level aangesloten
gevolg was een enorme piek bij 33 hz
ik heb de baspoorten toen deels gedempt en dat was al een stuk beter

crossover van de xxls400 stond gewoon op 40 hz

B.

Ralf,

Met de fronts full-range (dus op direct mode), merk ik vreemd genoeg helemaal niet dat er sprake is van overkill.
De integratie lijkt zelfs beter, dan wanneer ik alleen de sub met laag 'voer', low-level dus met bass-management.

Nu spelen er echter wel twee soorten systemen door elkaar; gesloten (sub) en BR (fronts), met elk dus een andere afval in het laag.
Dat moet ik dus nog eens netjes aanpakken, door het toevoegen van een 'stop' in de poort. Als ik dat doe moet ik echter wel precies weten wat de x-over van de sub moet zijn, dus moet ik Rho even navragen hoe mijn fronts exact gebouwd zijn.


Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

B.


Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

nielvm

Ik heb nu ook al een tijdje een xxls400 subwoofer in cherrykleur.



Staat aangesloten via low level voor film en muziek. Ben er nog altijd heel tevreden over.
Waar ik nog altijd moeite mee heb, is de fase regelen. Ik lijk geen verschil te horen. Dit weekend ga ik mij eens meer verdiepen in de theorie en ga ik kijken
of ik hem nog beter kan afstellen.

Zoals jullie kunnen zien, staat ie zonder spikes op tegels. Heb een tijdje met spikes/zonder tegels gespeeld, maar dat vonden de buren niet zo fijn...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Alex Groningen

Quote from: Madhouse on April  6, 2010, 22:22:36
Die sub staat wel op mijn verlanglijstje, dus ga dit topic even volgen  ;)


Hier dus ook. ;D Wil alleen nog graag weten hoe deze presteert met stereo omdat die daar het meest voor gebruikt gaat worden.

Xander32



Ik gebruik de sub alleen voor het lfe. Heb deze nu 3/4 jaar in gebruik. In eerste instantie ook high-level aangesloten gehad maar ik vond dit in mijn set en in mijn ruimte geen meerwaarde hebben. Sterker: ik vond het storend. De vraag is echter of de sub toen wel optimaal was afgesteld. Maar ik ben niet voornemens om de sub nog high-level aan te gaan sluiten. De sub staat op spikes op een tegel tussen de frontspeakers hetgeen voor muziek de meest ideale opstelling schijnt te zijn (¿).

Wat vind ik van de sub: deze doet `t in mijn set en ruimte(staat niet op de meest optimale plek) niet verkeerd. De bas is redelijk strak en droog wat een meerwaarde is bij meerkanaals muziek. Betreft de lfe-effecten bij films mis ik wat kracht, druk, maar de oorzaak daarvan is m.i. grotendeels te vinden in de opstelling.

Bovendien heb ik hier een boost, op welk punt (bij hoeveel hz.) weet ik niet exact, daar zal allicht komend weekend verandering in komen (M&G). Een Antimode kan daarin een oplossing zijn.

M&G: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91497.msg1676755#msg1676755

Plaatje opstelling:


Mijn voorgaande subs waren beide van Infinity: een 10 en een 12 inch gepoorte sub. Die laatste gaf meer druk dan de BK en dreunde er heerlijk op los bij films. Dat laatste deed die echter ook bij muziek :crazy:: daarin is de BK een verademing!



Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mark89

Dan kan ik eigenlijk ook niet achterblijven. Hieronder mijn XXLS400 in black ash (voor een schets van mijn hele setup zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94826.0). Hij staat nu al ongeveer een maand mooi te wezen in zijn hoekje.
Ik heb alleen de low-level aangesloten met een Antimode 8033b in het geluidspad. Crossover op 80 Hz en low level gain op 1 streepje voor het midden. Phase op 0 en filter op Out LFE. De sub staat op, jawel, 4 stelvoetjes met daaronder een laagje rubber.
Komende van een B&W ASW608 en daarvoor een B&W ASW300 is het genieten geblazen. Bas gaat hard en diep (terwijl ik de driver nog nooit echt moeite heb zien doen) maar blijft beheerst en strak (voor zover ik daar met mijn gebrek aan ervaring een uitspraak over kan doen), mede dankzij de Antimode. Met rudimentaire testjes heb ik gemerkt dat ik met de Antimode in bypass een aardige piek heb bij 60 Hz, die netjes wordt weggewerkt als de Antimode aan staat. Een geluidssweeptest van alle speakers en de sub staat in de planning, maar dat ga ik doen als ik ook de laatste speakers binnen heb (686s voor de rear).
Heb net nog de Two Towers (extended edition, alas nog op dvd) zitten kijken, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg blij ben met de aankoop, hoewel mijn kamer niet de meest ideale lokatie is voor een 5.1 audio set up (doing the best I can :)).
Wat overlast betreft: de buren hebben nog nooit lopen klagen, en ik gebruik de sub alleen wanneer ik met iedereen in het huis zit te kijken of als iedereen de deur uit is (bijkomend voordeel: het blijft op deze manier toch speciaal om het ding te gebruiken), dus dat is ook geen probleem.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

Crissis

Wat een verschrikkelijk topic dit....  :wub: Ik kan niet wachten tot ik tot mijn aankoop overga! :D
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Robbert54

pff... sparen, sparen, sparen, sparen, sparen, sparen BK kopen.. .NEE sparen, sparen, sparen, sparen, sparen... :nopompom:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Crissis

Valt mee :) gelukkig... heb alleen een beetje last van dat klote virus... net al een nieuwe receiver gekocht.. moet mezelf een beetje inhouden  :D
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Robbert54

Quote from: Crissis on April  8, 2010, 22:42:39
Valt mee :) gelukkig... heb alleen een beetje last van dat klote virus... net al een nieuwe receiver gekocht.. moet mezelf een beetje inhouden  :D
bij mij niet ;D virus is volop aan het werk!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Mark89

Quotebij mij niet  virus is volop aan het werk!
Same here. Alleen het feit dat het geld vrij langzaam binnenkomt en het gebrek aan ruimte houden me netjes. :)
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

Crissis

Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Robbert54

gefeli... nee wacht... gecond... nee dat is m ook niet... ehmm... sterkte! ja heel veel sterkte!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

B.

Nog steeds heb ik de subwoofer niet echt goed kunnen integreren met mijn speakers.
Resultaat met films is altijd wel goed, dan komt het niet op 1 of 2 streepjes teveel in gain of cross-over. Maar met muziek merk ik gewoon dat ik uitgebreidere tools nodig heb om het goed te krijgen.
Mijn volgende aanschaf wordt dan ook een dB-meter en een Anti-mode. De Anti-mode met doel om staande golven te verminderen en de dB-meter om de gain van het laag gelijk te krijgen met dat van mijn fronts.

Tot het zover is speelt de sub niet mee met muziek. Bij de ene CD klinkt 'ie goed, bij de andere te hard en bij nog een andere te zacht.

Ik zal uiteraard nog geen review schrijven voordat alles goed is ingeregeld.

Xander32

Beste "B",

Tot hoe laag gaan jouw frontspeakers? Ik heb het idee dat je de sub op high-level te hoog affilterd.
Edit: wat ook goed kan zijn is dan de classic 180 rond de 32 hz gewoon laag weergeven >>> zou het high-level-filter op de sub op 35 a 40 hz. zetten (i.p.v. 60)
Daarnaast weet ik niet op je de sub op diens spikes hebt gezet - dat werkte bij mij ook positief door.
Edit: De spikes heb ik er direct onder geschroefd, aangezien zij de sub behoorlijk liften.

Ook kan je nogmaals kritisch kijken/luisteren of je de juiste fase hebt ingesteld: dat is meestal die waarbij de sub op de luisterplek het hardst klinkt (even software opzetten met de nodige bas/ruis uit de receiver en iemand anders bij de sub zetten om aan de fase te draaien terwijl jij op de luisterplek zit).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

yorkie13

je lijkt bij muziek het zelfde probleem te hebben als wat ik met mijn scanspeak ultimos heb
stop als test de baspoorten van je (grote) fronts eens dicht
je hebt dan gesloten monitors aangevuld met een gesloten subwoofer

je fronts gaan tot onder de 40 hz , en daar is de subwoofer ook actief
ze zitten elkaar als het ware in de weg

B.

Bovenstaande adviezen ga ik nu proberen :)
Straks mijn bevindingen, met verschillende CD's.