The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Started by Martijnst1990, February 8, 2010, 20:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Martijnst1990

Quote from: Xander32 on August 15, 2010, 21:41:08
Gaaf hoor :thumbs-up:. Mooie opstelling, mooie set.
Je hebt een aantal flinke stappen vooruit gemaakt, waarschijnljk toch besmet geraakt :P.


Sander.
Dankje, ben er ook heel wijs mee allemaal :) En ben inderdaad wel redelijk besmet geraakt ja, zal ook echt nog niet afgelopen zijn, alleen voor nu even!

Quote from: B. on August 16, 2010, 20:16:56
Martijn, mooi man! Echt een mooie ruimte met spullen waarvan je prima kunt genieten! :)

Ik was altijd jaloers op je ruimte, omdat je de stoelen voor de TV kon neerzetten en je bed aan de andere kant van de kamer.
Nu zet je het precies zo neer als de situatie waar IK van af wil :D
Haha ja, een beetje ironisch is het wel ;) Mij leek het juist heerlijk om vooral 's avonds als ik al wat moeier was lekker vanuit mijn bed een film/serie te kijken.

Ik heb alleen nog wel het voordeel dat het zo weer om te ruilen is, bed past prima op de plaats waar nu de 2 stoelen staan.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Nou Robbert, ik had naar je moeten luisteren ;D

Bed is inmiddels naar de andere kant verhuist en de stoelen zijn weer terug. Kreeg toch last van schouders en rug van op het bed zitten, ging toen in de stoel zitten en voelde gelijk veel meer ondersteuning.

Nou kamp ik wel nog steeds met mijn laag probleem. Ik had eerst een MJ Acoustics Reference MKII, daarmee had ik helemaal weinig bass en als ik hem harder zetten leek de sub over zijn nek te gaan. Daarna over gegaan op een XTZ W12, die deed het in ieder geval al een stuk beter, maar ook daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Ik lees vaak van mensen die hun sub echt voelen, het wapperende broekspijpen verhaal. Dit lees ik vooral vaak bij xxls400 gebruikers. Ik heb dit nog nooit meegemaakt met mijn sub, vandaar dat ik ook niet helemaal tevreden ben.

Nu kan het natuurlijk goed zijn dat het niet aan de sub ligt, maar aan de akoestiek. De sub is in principe krachtig genoeg om een 20 m2 kamer te vullen lijkt mij. Alleen heb ik een vrij hoog punt dag (hoogste punt is zo'n 4 meter). En heb het idee dat veel bass "verloren" gaat naar boven.

Ik heb eigenlijk maar 2 plaatsen waar de sub kan komen, en dat is waar hij nu staat of aan de andere kant in de hoek. Aan de andere kant heb ik wel meer bass maar word het erg overheersend/bonkend.

Nou dus de vraag, wat kan ik hier aan doen? Heb al gedacht aan een subdude oid met spikes (soundcare superspikes)? Maar ik weet niet of dit mijn laag probleem oplost, hij dreunt verder niet door dus daar hoeft het al niet voor. Een Antimode? Ik zou er graag is 1 testen, alleen ken ik niemand die er 1 heeft. Ik vind het een beetje zonde om er 1 op de gok te kopen. En als laatste, misschien een andere (gesloten) sub? Misschien komt een gesloten sub wel meer tot zijn recht in mijn kamer.

Zo, het is een hele post geworden, hoop dat iemand mij hier mee kan helpen of andere ideeën heeft  8)

Edit: Op aanraden van Dirc heb ik ook mijn TS wat overzichtelijker gemaakt :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

sorry :blush: ik heb het zelf ook, daarom gaf ik het ook aan. ik kan alleen niks schuiven.

voor je laagprobleem zou je Htip misschien even een pm kunnen sturen, die kan je denk ik nog wel een beetje helpen.  ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

yorkie13

Heb je veel gipswanden op de kamer ?
Ik denk dat je zo namelijk aardig wat laag verliest.
Als je een antimode gaat testen, denk ik dat je juist minder laag zal ervaren.
Je hebt het over te weinig laag met onvoldoende druk, mijn advies is om toch een langere kabel tussen subwoofer en Pioneer te
plaatsen en te gaan schuiven met de subwoofer........
Zet deze dan eens op de plek waar de MJ stond.

Martijnst1990

Bedankt voor de reactie,

1 muur (achter mijn stoelen) is volledig van gipsplaten inderdaad. Druk, dat is inderdaad wat ik echt mis. Heb het op deze kamer nog nooit ervaren zelfs. De stoelen staan inmiddels bijna tegen de muur omdat het geluidsbeeld dan een stuk beter uitkomt, dus achter de stoelen kan de sub in ieder geval niet meer.

Zal hem straks/morgen in ieder geval is proberen te verplaatsen door de ruimte, hopelijk kan ik toch ngo een andere plek vinden waar hij kan staan. Kan het wel even testen op de plek van de MJ natuurlijk.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Heb de sub inmiddels op de plek gezet waar de MJ eerst stond (achter de stoelen) en dit klinkt/voelt al een stuk beter dan de oude plek. Enig nadeel is wel dat de zit plek iets naar voren moet.

Voorlopig laat ik het even zo staan, kijken hoe dat bevalt, bedankt Ralf :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Prachtige set heb je nu reeds opgebouwd. En dat voor jouw leeftijd :thumbs-up:

Hoorde ik mijn naam roepen? :D

Akoestiek is een moeilijk onderwerp, maar het moeilijkste is het laag onder controle krijgen. Feitelijk luister je bij hele lage tonen (zoals die uit een sub komen) naar de ruimte. Dus hoe de ruimte is opgebouwd, beton, vloerbedekking, schuine daken, alles speelt mee.

Elke wand, vloer en plafond reflecteren het geluid. Als de tonen erg laag worden, dan ontstaan staande golven die elkaar kunnen versterken (je ervaart een zware bas) of uitdoven (je ervaart een lichte of zelfs geen bas). Het kan zijn dat als je een meter van je huidige luisterpositie naar links of rechts beweegt dat je het verschil hoort. Enige wat je dan kan doen is waarmee je al bezig bent en dat is het verplaatsen van de sub. Daar begint het nl. mee. Een goede plaats voor de sub vinden. Tip: zet de sub op de luisterplaats (als het kan, de woofer op oorhoogte) en kruip over de vloer langs de muur. Daar waar de bas het hardste klinkt is de goede uitgangspositie. Van daaruit ga je met fase, x-over en volume aan de gang, totdat je de sub niet meer kunt aanwijzen vanaf de luisterpositie en dat de sub netjes is geïntegreerd in je geluidsbeeld.

Pas als je dat allemaal goed hebt en dat is niet eenvoudig, dan kan je gaan denken aan koppelen (spikes) of ontkoppelen (Gramma/SubDude, etc.)

Het is een heel verhaal, maar ik kreeg het niet korter beschreven ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MLCinema

Mooie set heb je idd al opgebouwd! En de ruimte oogt clean en strak, nice :)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Martijnst1990

Quote from: Kamidioblitz on September 16, 2010, 22:42:16
Mooie set heb je idd al opgebouwd! En de ruimte oogt clean en strak, nice :)
Dankje! :)
Quote from: HTip on September 15, 2010, 23:05:31
Prachtige set heb je nu reeds opgebouwd. En dat voor jouw leeftijd :thumbs-up:

Hoorde ik mijn naam roepen? :D

Akoestiek is een moeilijk onderwerp, maar het moeilijkste is het laag onder controle krijgen. Feitelijk luister je bij hele lage tonen (zoals die uit een sub komen) naar de ruimte. Dus hoe de ruimte is opgebouwd, beton, vloerbedekking, schuine daken, alles speelt mee.

Elke wand, vloer en plafond reflecteren het geluid. Als de tonen erg laag worden, dan ontstaan staande golven die elkaar kunnen versterken (je ervaart een zware bas) of uitdoven (je ervaart een lichte of zelfs geen bas). Het kan zijn dat als je een meter van je huidige luisterpositie naar links of rechts beweegt dat je het verschil hoort. Enige wat je dan kan doen is waarmee je al bezig bent en dat is het verplaatsen van de sub. Daar begint het nl. mee. Een goede plaats voor de sub vinden. Tip: zet de sub op de luisterplaats (als het kan, de woofer op oorhoogte) en kruip over de vloer langs de muur. Daar waar de bas het hardste klinkt is de goede uitgangspositie. Van daaruit ga je met fase, x-over en volume aan de gang, totdat je de sub niet meer kunt aanwijzen vanaf de luisterpositie en dat de sub netjes is geïntegreerd in je geluidsbeeld.

Pas als je dat allemaal goed hebt en dat is niet eenvoudig, dan kan je gaan denken aan koppelen (spikes) of ontkoppelen (Gramma/SubDude, etc.)

Het is een heel verhaal, maar ik kreeg het niet korter beschreven ;)
Bedankt :)

Het is een hele heldere uitleg, heb vanmiddag gedaan wat je zei en de sub op de luisterplaats gezet en wat bleek: Beste plek is waar ik hem gister neer heb gezet op aanraden van Ralf. Sub lijkt nu op momenten dat het moet een stuk subtieler en lijkt er minder moeite mee te hebben, maar als het moet (intro Transformers 2, tunnelscene van The Dark Knight) dan doet hij het ook goed. Voel nu de druk ervan en het zorgt ervoor dat een film een heel stuk beter word ervaren! Nu alleen nog een langere subkabel van een meter of 10, zo'n dikke witte kabel dwars door de kamer is het net niet ;)

En nu komt toch die upgrade drang weer een beetje boven: Hoe zou het toch klinken met 5 maal dezelfde monitor  ::)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Upgradevirus waart rond op het forum, dus pas op voor besmetting :D

Met 5x dezelfde monitor op dezelfde hoogte ben je op weg naar 4G (gelijke speaker, gelijke afstand, gelijke hoogte en gelijk volume). Gelijke afstand is natuurlijk voor de rears niet mogelijk, maar wel voor de fronts en center. Ga je zeker horen, want de surround bubble wordt daarmee veel homogener.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Quote from: HTip on September 16, 2010, 23:33:42
Upgradevirus waart rond op het forum, dus pas op voor besmetting :D

Met 5x dezelfde monitor op dezelfde hoogte ben je op weg naar 4G (gelijke speaker, gelijke afstand, gelijke hoogte en gelijk volume). Gelijke afstand is natuurlijk voor de rears niet mogelijk, maar wel voor de fronts en center. Ga je zeker horen, want de surround bubble wordt daarmee veel homogener.
Inderdaad, daarom ben ik er ook erg benieuwd naar. Gelijke afstand gaat inderdaad niet lukken, waardoor gelijk volume in principe al afvalt? Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik heel veel verschil zou horen in surround,maar dat blijkt toch een stuk hoorbaarder te zijn.
Als in: Kogels die "voor" me worden geschoten klinken toch anders dan de kogels die van achter komen.

Ik ga er maar vanuit dat de 99.26 van XTZ voorlopig nog wel verkocht word ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Gelijk volume kan ondanks de ongelijke afstanden toch gerealiseerd worden. Heb je wel een dB-meter voor nodig. In veel sets die niet goed zijn afgesteld (lees: op gehoor) staan rears veel te hard.

Verschillende speakers hebben verschillende karakteristieken en klank en daarom is gelijke speaker/serie zo'n grote verbetering. Matching is alles ;)

Als je budget hebt, zou ik niet twijfelen. Ga je veel plezier van hebben :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Het staat bij mij inderdaad ook op gehoor afgesteld, moet mij eigenlijk is gaan verdiepen in het afstellen met een DB-meter. Zal bij mij ongetwijfeld een stuk beter kunnen allemaal, maar ook nu ben ikzelf al tevreden, wat natuurlijk het belangrijkst is ;D

Budget is er op het moment nog niet voor, maar kan voor gespaard worden natuurlijk. Helaas is het een merk wat vrijwel niet tweedehands aangeboden word. Het grootste probleem is eigenlijk mijn moeder die de hobby totaal niet begrijpt en dan is het lastig uit leggen als je weer 700 euro uitgeeft voor 2 speakers die "toch maar achter je staan" ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

Quote from: Martijn90 on September 16, 2010, 23:48:49
Het staat bij mij inderdaad ook op gehoor afgesteld, moet mij eigenlijk is gaan verdiepen in het afstellen met een DB-meter. Zal bij mij ongetwijfeld een stuk beter kunnen allemaal, maar ook nu ben ikzelf al tevreden, wat natuurlijk het belangrijkst is ;D

Budget is er op het moment nog niet oor, maar kan voor gespaard worden natuurlijk. Helaas is het een merk wat vrijwel niet tweedehands aangeboden word. Het grootste probleem is eigenlijk mijn moeder die de hobby totaal niet begrijpt en dan is het lastig uit leggen als je weer 700 euro uitgeeft voor 2 speakers die "toch maar achter je staan" ;)
dat "probleem" had ik ook met mijn beide ouders. gewoon niet naar luisteren, Probleem opgelost :D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Quote from: Martijn90 on September 16, 2010, 23:48:49
Het staat bij mij inderdaad ook op gehoor afgesteld, moet mij eigenlijk is gaan verdiepen in het afstellen met een DB-meter. Zal bij mij ongetwijfeld een stuk beter kunnen allemaal, maar ook nu ben ikzelf al tevreden, wat natuurlijk het belangrijkst is ;D
Dat is zeker het belangrijkste en misschien heb je het op gehoor al prima voor elkaar. Ik had in het begin de neiging om de rears meer aanwezig te laten zijn. Met de dB-meter bleek dat te veel van het goede te zijn ;)

Quote from: Martijn90 on September 16, 2010, 23:48:49
Budget is er op het moment nog niet voor, maar kan voor gespaard worden natuurlijk. Helaas is het een merk wat vrijwel niet tweedehands aangeboden word. Het grootste probleem is eigenlijk mijn moeder die de hobby totaal niet begrijpt en dan is het lastig uit leggen als je weer 700 euro uitgeeft voor 2 speakers die "toch maar achter je staan" ;)
Je kan je moeder ook wat HT's hier op het forum laten zien en dan zeggen dat het bij jou best wel meevalt. Sommigen van ons geven die €700 makkelijk uit aan een kabel :unsure: Anderen hebben een ruimte die op een bioscoop lijkt :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on September 17, 2010, 08:13:49
Je kan je moeder ook wat HT's hier op het forum laten zien en dan zeggen dat het bij jou best wel meevalt. Sommigen van ons geven die €700 makkelijk uit aan een kabel :unsure: Anderen hebben een ruimte die op een bioscoop lijkt :D

Mijn moeder bemoeit zich er gelukkig niet mee  :D

Maargoed, ik heb weer een vriendin die het ook gekkenwerk vind! Maar zolang ik het maar zelf bij elkaar spaar is er niets aan de hand.  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Martijnst1990

#241
Quote from: HTip on September 17, 2010, 08:13:49
Dat is zeker het belangrijkste en misschien heb je het op gehoor al prima voor elkaar. Ik had in het begin de neiging om de rears meer aanwezig te laten zijn. Met de dB-meter bleek dat te veel van het goede te zijn ;)
Je kan je moeder ook wat HT's hier op het forum laten zien en dan zeggen dat het bij jou best wel meevalt. Sommigen van ons geven die €700 makkelijk uit aan een kabel :unsure: Anderen hebben een ruimte die op een bioscoop lijkt :D
Ik heb nu wel het idee dat mijn rears redelijk goed staan qua volume. Tenminste als er bv een kogel langs vliegt klinkt hij ongeveer net zo hard door mijn fronts als door mijn rears. Dit was eerst niet zo, konk hij ineens veel harder achter me, toen heb ik de rears wat zachter gezet. (Ik kan er volledig naast zitten natuurlijk)

En inderdaad, als ik het zo vergelijk geef ik er maar weinig aan uit ;D Nou hamert mijn moeder erop dat ik meer aan mijn toekomst moet denken, waar ook wel wat voor te zeggen is natuurlijk.

Quote from: Madhouse on September 17, 2010, 08:15:35
Mijn moeder bemoeit zich er gelukkig niet mee  :D

Maargoed, ik heb weer een vriendin die het ook gekkenwerk vind! Maar zolang ik het maar zelf bij elkaar spaar is er niets aan de hand.  ;)
Zo heeft iedereen wel wat zie ik ;) Als ik er ook zelf goed voor spaar en ook laat zien dat ik ook wel wat apart zet valt er heus wel over te praten. (Het blijft natuurlijk mijn geld en mijn keuze, maar heb ook geen zin om er ruzie over te maken  ???)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Madhouse

Quote from: Martijn90 on September 17, 2010, 10:32:42
Zo heeft iedereen wel wat zie ik ;) Als ik er ook zelf goed voor spaar en ook laat zien dat ik ook wel wat apart zet valt er heus wel over te praten. (Het blijft natuurlijk mijn geld en mijn keuze, maar heb ook geen zin om er ruzie over te maken  ???)

Het moet idd ook geen issue worden. Ruzie over zoiets maken schiet je niets mee op. Gelukkig is Femke (mijn vriendin) wel erg meegaand hoor. Laatst kwam de Gemini II 2e hands voorbij op het forum en dan zegt ze ook wel doe maar, want zo'n aanbieding komt niet vaak voorbij.

Maargoed, wij hebben een eigen huis, we gaan trouwen, willen de badkamer en toilet nog verbouwen en ook nog bodem isolatie aanbrengen. Dus genoeg andere prioriteiten en dan kan nou eenmaal niet alles om mijn hobby draaien. Maar dat is ook niet erg!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Robbert54

jij moet sowieso oppassen met je hobby anders ziet je huis er straks uit als een bloemetjesparadijs :D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Martijnst1990

Kleine foto update van hoe het er hier nu bij staat: Bed is weer naar zijn oude plek verhuist, sub achter de luisterpositie, nieuwe rears op de tafeltjes en nieuwe subkabel en analoge interlinks voor de BD speler :)





En mijn BD colletie so far:


Tot zover ben ik heel erg tevreden met wat ik nu heb, ook de plaatsing van de sub is een stuk beter nu. Nu staan er alleen nog matchende rears op de planning maar dat komt ergens volgend jaar pas.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

erik s.

volgens mij zie ik wat huiswerk van Roy...  O0
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Martijnst1990

Klopt helemaal, echt vakwerk  8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

WimB

De Ikea Lack speakerstands.  ;)

Martijnst1990

Quote from: WimB on October 14, 2010, 20:31:30
De Ikea Lack speakerstands.  ;)
Goedkopere stands zul je niet vinden ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

B.