Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Raphie

Quote from: GPO on April 19, 2016, 00:16:33
En mensen maar zeggen dat er geen laag < 30 hz zit in muziek.... hahaha.

Tis wel een stuk dieper dan verwacht.... dan heb je met deze muziek wel iets meer profijt met diep getunede bass reflex subs... :)
dat zijn room nodes :)
JBL PRX Power!

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: Raphie on April 19, 2016, 07:02:33
dat zijn room nodes :)
Zelfs al zou dat zo zijn, dan moeten die modes wel aangesproken worden. Dus die superlage tonen zitten wel degelijk in dat nummer.... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Raphie

Quote from: GPO on April 19, 2016, 07:59:08
Zelfs al zou dat zo zijn, dan moeten die modes wel aangesproken worden. Dus die superlage tonen zitten wel degelijk in dat nummer.... :)
nee hoor, kunnen ook harmonischen zijn.
JBL PRX Power!

DofN

Ik heb daar geen programmaatje voor je maar je kan dat nummer toch analyseren: weet je precies welke tonen erin zitten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RalphH

#2980
Spectro (freeware tooltje) zou t moeten kunnen.  Herstel, das nie heel duidelijk
Heb alleen dat nummer niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: Raphie on April 19, 2016, 08:04:42
nee hoor, kunnen ook harmonischen zijn.
Heb je het plaatje wel bekeken? Zie jij harmonischen? Zo ja waar is dan de grondtoon? Op 10 hz? Nee dus
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Imo hebben jullie beide gelijk.
Het is een roommodus,maar er moet al wel wat van ik het liedje zitten om die roommodes goed aan te spreken.

Raphie

Quote from: GPO on April 19, 2016, 23:00:28
Heb je het plaatje wel bekeken? Zie jij harmonischen? Zo ja waar is dan de grondtoon? Op 10 hz? Nee dus
de andere kant op 50 > 25 etc..
Typisch voor slechte akoestiek/afstellng.
JBL PRX Power!

GPO

Quote from: Raphie on April 20, 2016, 06:58:54
de andere kant op 50 > 25 etc..
Typisch voor slechte akoestiek/afstellng.
Dat kan dus niet. Harmonischen zijn altijd hogere tonen tov de grondtoon.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Harmonische

Snap niet zo goed wat je met je opmerkingen wilt bereiken of bewijzen?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: goergen on April 10, 2016, 16:40:14
Na afgelopen zaterdag schaar ik me met trots ook bij de SVS-club! Ik heb de tweede SVS SB-12 NSD overgenomen van forumgenoot DoorofNight.

Ik ben nu druk bezig met het inregelen van de subwoofer. Dat is nog best moeilijk. Ik heb gemerkt dat ik bij bepaalde frequenties niets hoor, terwijl ik de bank voel trillen.

Bijvoorbeeld dit nummer:
https://www.youtube.com/watch?v=65GAh-LXVw8 (Ik speel hem zelf via Spotify Premium) - Ik ben benieuwd geworden naar dit nummer toen ik op Youtube zag hoe een zware grill van een SVS sub werd afgeblazen.

Ik hoor van de basslijn alleen de eerste paar "hogere" bassfrequentie. Daarna valt hij weg, onhoorbaar, maar wel voelbaar. Dat heeft zonder twijfel alles te maken met de akoestiek, wij hebben ook een vrij kleine woonkamer. Ik ben benieuwd in hoeverre dit verholpen kan worden. Of zijn dit frequenties waar iedere gesloten sub moeite mee heeft?

Kunnen jullie wel het volledige bereik van dit nummer horen?
Lekker nr voor de sub,s,ik hoor en voel hier ook 4 rifjes in evenwicht  :headbanging:

Raphie

#2986
Quote from: GPO on April 20, 2016, 07:55:21
Dat kan dus niet. Harmonischen zijn altijd hogere tonen tov de grondtoon.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Harmonische

Snap niet zo goed wat je met je opmerkingen wilt bereiken of bewijzen?
je hebt ook lower order harmonics hoor, gaat 2 kanten uit, ik heb 5,25" inch speakertjes die afvallen op 60Hz met 8dB per octaaf, en toch meet ik REW 30hz pieken die 20dB hoger liggen in de gemiddelde nl huiskamer afhankelijk van de plaatsing. :D
Er wordt gewoon weer een hoop onzin verkondigt in dit topic :D
1. Je kan geen muziek frequency distributie weergeven met REW
2. Wil je iets bruikbaars uit rew halen dan doe je dat met een sweep of pink noise
3. Voor muziek gebruik je een spectrum analyzer, zoals hieronder


En dan moet je hem ook nog tot op de milliseconde peilen zodat je exact de transient pakt.

Of via fft met peak hold.
JBL PRX Power!

RalphH

Nou, jakker jij het nummertje even door een echte spectrum analyzer en post hier de plaatjes, kan er mooi gestopt worden met onzin verkopenj. Dan ga ik wel met mijn slechte akoestiek en afstelling aan de gang, iedereen blij. :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Theorie versus praktijk.
Raphie heeft wel gelijk mbt tot uitlezen van de org content zonder de ruimte invloeden.
Maar het blijft ook een feit dat je het soms moet doen met je ruimte.
En die van RalphH heeft nooit echt meegewerkt.

Denk dat jullie alle een punt hebben.
Die punten samen moeten soms ,omdat akoestiek aanpakken zoveel plek kost voor het laag tot een compromie komen.

Ik heb ook een probleem met me akoestiek,ik maak ervan wat ervan te maken is en als het dan nog niet lekker meet stop ik ermee.
Want in deze ruimte krijg ik het niet beter zonder ,en toch klinkt het best goed.
Was wel veel manueel bijstellen zonder REW...wat een ....werk .


GPO

@Raphie : Harmonischen zijn boventonen dat is een natuurkundig feit.

Je wilt gewoon persee gelijk krijgen in een discussie waarin je geen gelijk hebt. Dus ik stop hiermee.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Ik heb het nummer door een spectrum analyzer gehaald. Dus geen akoestische meting, maar gewoon puur de audio file gepakt en laten analyseren.

Er zitten bas-tonen in van tussen de 23 Hz en 48 Hz. De meeste zitten rond de 30 Hz en er zitten flinke uitschieters naar de 23 Hz in. Dus wat RalphH in zn plaatje liet zien kan best zo'n moment zijn waar de bas lekker diep gaat. Heeft dus niets met harmonischen / roommodes e.d. te maken. Het zit gewoon in het nummer.



Overigens wel een prima nummer om de diepgang mee te testen.. Waarvoor dank Goergen...  :clapping:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Goed bezig!
Ik had overigens ook enkel maar de momenten gecaptured waarop mijn ruimte de laagste tonen weergaf.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

goergen

#2992
Ik had niet door dat mijn nummer hier werd geanalyseerd! Maar mooi dat jullie er iets aan hebben gehad. Ik had al zo'n vermoeden dat dit onder de gangbare muziek uit zou schieten. Dit is doorgaans ook niet een nummer dat ik zou luisteren, maar ik wil wel graag dat ik het kan horen als het nodig is.

Inmiddels heb ik mijn SVS SB-12 ingeruild voor een SVS PB-1000 (ik hoor nog steeds bij de club  :pompom:). Ik hoor nu meer van de basslijn, helemaal als ik in de hoek schuintegenover de sub sta, maar de eerste basstoon blijft een stuk luider dan de latere diepere.

Tot mijn verbazing hoor ik nog het meest van het nummer in ons toilet, op de een of andere manier komt het geluid daar samen. Er zit dus niks anders op dan de sub daar neer te zetten en hopen dat het ook terugkomt in de woonkamer.  ;D


Edit:
Nog een nummer waar sub 30hz bass in zou kunnen zitten - wederom, niet mijn smaak:
https://open.spotify.com/track/0Bi1amRigSOIzLc21hOH6p

GPO

Quote from: goergen on April 21, 2016, 10:35:14
Ik had niet door dat mijn nummer hier werd geanalyseerd! Maar mooi dat jullie er iets aan hebben gehad. Ik had al zo'n vermoeden dat dit onder de gangbare muziek uit zou schieten. Dit is doorgaans ook niet een nummer dat ik zou luisteren, maar ik wil wel graag dat ik het kan horen als het nodig is.

Inmiddels heb ik mijn SVS SB-12 ingeruild voor een SVS PB-1000 (ik hoor nog steeds bij de club  :pompom:). Ik hoor nu meer van de basslijn, helemaal als ik in de hoek schuintegenover de sub sta, maar de eerste basstoon blijft een stuk luider dan de latere diepere.

Tot mijn verbazing hoor ik nog het meest van het nummer in ons toilet, op de een of andere manier komt het geluid daar samen. Er zit dus niks anders op dan de sub daar neer te zetten en hopen dat het ook terugkomt in de woonkamer.  ;D


Edit:
Nog een nummer waar sub 30hz bass in zou kunnen zitten - wederom, niet mijn smaak:
https://open.spotify.com/track/0Bi1amRigSOIzLc21hOH6p

Je moet wel rekening houden met het feit dat tonen die zo laag zijn (< 25 Hz) eigenlijk alleen nog maar te horen zijn als je erg hard draait. Dit heeft te maken met ons gehoor; die is een stuk ongevoeliger voor 20 Hz dan bv 40 Hz of 60 Hz. Dat je ze niet hoort wil niet zeggen dat ze niet geproduceerd worden door de subwoofer. Op een gegeven moment voel je de druk ook meer dan dat je de toon daadwerkelijk hoort. Zeker in de buurt van 20 Hz....  :devil:

Als je de toon wel hoort/voelt in het toilet betekent vaak dat je daar in een resonantiepiek zit te luisteren. Als die piek dan precies op die toon zit die geproduceerd wordt door het nummer en de piek is ook nog eens vrij hoog (bv +10 dB), dan hoor je dat daar dus veel beter. Dat heeft alles te maken met akoestiek van je kamer/huis.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

goergen

Quote from: GPO on April 24, 2016, 17:35:40
Je moet wel rekening houden met het feit dat tonen die zo laag zijn (< 25 Hz) eigenlijk alleen nog maar te horen zijn als je erg hard draait. Dit heeft te maken met ons gehoor; die is een stuk ongevoeliger voor 20 Hz dan bv 40 Hz of 60 Hz. Dat je ze niet hoort wil niet zeggen dat ze niet geproduceerd worden door de subwoofer. Op een gegeven moment voel je de druk ook meer dan dat je de toon daadwerkelijk hoort. Zeker in de buurt van 20 Hz....  :devil:

Als je de toon wel hoort/voelt in het toilet betekent vaak dat je daar in een resonantiepiek zit te luisteren. Als die piek dan precies op die toon zit die geproduceerd wordt door het nummer en de piek is ook nog eens vrij hoog (bv +10 dB), dan hoor je dat daar dus veel beter. Dat heeft alles te maken met akoestiek van je kamer/huis.

GPO

Ok, Dank je voor de info! Aankomende vrijdag komt Doorofnight waarschijnlijk bij me meten. Ik ben heel erg benieuwd hoe het er nu daadwerkelijk voor staat met de akoestiek.

Wat je beschrijft herken ik aardig, dat je rond de 20 hz meer voelt dan hoort. Ik heb in mijn woonkamer een doorgang naar de keuken en de eetkamer, daar kan ik ook duidelijk de lage tonen horen, bijvoorbeeld uit dat nummer wat ik in deze groep heb gezet. Als ik daarna op de bank (luisterplek) zit valt die toon bijna helemaal weg. Dat zal dan ook zo'n resonantiepiek kunnen zijn.

Alleen muziek luisteren is echt genieten overigens - elk nummer is weer verassend in hoeveel detail er in zit. Een avondje muziek luisteren is inmiddels een prima besteding van de tijd!

morca

Quote from: goergen on April 25, 2016, 11:03:18
Ok, Dank je voor de info! Aankomende vrijdag komt Doorofnight waarschijnlijk bij me meten. Ik ben heel erg benieuwd hoe het er nu daadwerkelijk voor staat met de akoestiek.

Wat je beschrijft herken ik aardig, dat je rond de 20 hz meer voelt dan hoort. Ik heb in mijn woonkamer een doorgang naar de keuken en de eetkamer, daar kan ik ook duidelijk de lage tonen horen, bijvoorbeeld uit dat nummer wat ik in deze groep heb gezet. Als ik daarna op de bank (luisterplek) zit valt die toon bijna helemaal weg. Dat zal dan ook zo'n resonantiepiek kunnen zijn.

Alleen muziek luisteren is echt genieten overigens - elk nummer is weer verassend in hoeveel detail er in zit. Een avondje muziek luisteren is inmiddels een prima besteding van de tijd!
Je zit op een staande golf zo te horen,dan word de bass uitgedoofd door ze eigen reflectie/,s

Onder 20/25 hz hoor je nooit iets,dat voel je alleen.
Abel heeft het zoch ook al eigen gemaakt,top dat ie even komt meten/helpen.
Veel plezier dan mannen.

goergen

Quote from: morca on April 25, 2016, 12:43:22
Je zit op een staande golf zo te horen,dan word de bass uitgedoofd door ze eigen reflectie/,s

Onder 20/25 hz hoor je nooit iets,dat voel je alleen.
Abel heeft het zoch ook al eigen gemaakt,top dat ie even komt meten/helpen.
Veel plezier dan mannen.


Ok, interessant. Ik had inderdaad het vermoeden dat die bass wegviel om die reden.

Maar 20 hz kan ik wel horen. Helemaal als ik de sub op een andere plek in de woonkamer zet. Het zou natuurlijk door zon piek kunnen komen, maar ik vraag me af of die uitspraak wel klopt.

morca

Mis je normale Bas die vaak in muziek zit, of alleen die 20 Hz impact.
Als je 20 Hz mist op je luisterplek maar de hogere bass van 35 / 40 Hz niet kan ook nog aan je luisterplek tov de sub in die ruimte liggen.
Had je al een overzicht van je kamer gepost ?

goergen

ik hoor 35-40hz inderdaad goed op de luisterplek, 20 hz is niet te horen wanneer ik de sub op plek #1 heb. Als ik bijvoorbeeld een sweeptest doe van 20 naar 200 hz klinkt het op het oor behoorlijk constant vanaf 35 hz - vrijdag hoop ik dat zeker te weten.

Hier een plattegrond van onze woonkamer:

http://i.imgur.com/2eDropy.png?1

Ik heb vorige week een 'subwoofer crawl' gedaan, met een testtone op 20 hz. Als de sub op plek #2 staat hoor ik de 20hz luistertoon beter, maar nog niet zo goed als wanneer ik bijvoorbeeld in de opening ga staan naar de eetkamer toe. Het kan natuurlijk prima zijn dat die piek sowieso door de MCACC zou worden weggewerkt alszijnde een uitschieter.

De meeste muziek klinkt met de sub op #1 goed. Maar films missen af en toe body, zo op het oor. In die gevallen voel ik bijvoorbeeld meer bass dan ik hoor. Dat is al beter wanneer de sub op plek #2 staat, maar ik heb het idee dat op de luisterplek er nog terrein te winnen valt.

morca

Je kan je sub niet echt goed in een hoek plaatsen tov je luisterplek zie ik nu.
Ik vermoede al zoiets gezien je alleen 20 hz output mist.
Cornergain zorgt vaak voor goed voelbare output bij 20 hz.