Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

RalphH

Maak t nou nie nog verwarrender ;D.
De 120Hz die over het lfe (.1) kanaal gaat wil je natuurlijk wel horen, die sturen ze er niet voor niets overheen. Kap je die af, dan haal je wat van het geluidsspoor weg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

nog maar een keer dan:

Je kan een subwoofer op 2 manieren aansturen:
1. Inline > hierbij plaats je de sub "in lijn" met het volledige signaal en laat je de crossover van de sub het signaal in 2en knippen (laag voor sub en hoog voor mains, of soms laag voor sub en full range voor mains)
2. discreet > hier sluit je de sub aan op een LFE (Low Frequency Extention) uitgang, hier laat je de sub full range staan en laat je de processor het signaal discreet uitsturen.

In de meeste setups heb je een x.1 voor zowel multikanaals als stereo preset, indien je dit niet hebt, of tevens source direct wilt luiteren dan moet je je sub zowel via 1, als 2 aansluiten.
JBL PRX Power!

RalphH

Quote from: RalphH on November  8, 2014, 22:18:55
Maak t nou nie nog verwarrender ;D.
De 120Hz die over het lfe (.1) kanaal gaat wil je natuurlijk wel horen, die sturen ze er niet voor niets overheen. Kap je die af, dan haal je wat van het geluidsspoor weg.

Ter aanvulling/verduidelijking, als ik het over .1 kanaal heb, heb ik het specifielk over de .1 in een meerkanaals signaal zoals DTS en Dolby (5.1 7.1 etc).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on November  9, 2014, 13:08:13
Ter aanvulling/verduidelijking, als ik het over .1 kanaal heb, heb ik het specifielk over de .1 in een meerkanaals signaal zoals DTS en Dolby (5.1 7.1 etc).
Ok duidelijk,,ik heb het over algemeen .
Denk dat hij voor muziek en film hier gewoon op 80 staat bij beide.

morca

Quote from: RalphH on November  8, 2014, 22:18:55
Maak t nou nie nog verwarrender ;D.
De 120Hz die over het lfe (.1) kanaal gaat wil je natuurlijk wel horen, die sturen ze er niet voor niets overheen. Kap je die af, dan haal je wat van het geluidsspoor weg.
Ik vraag me wel af wat je mist?
De speakers zijn fullband,als je die op 80 afkapt en je sub op 80 in laat komen is er geen probleem imo.
Dus die 120 hz en wat missen......?
Leg eens uit of mis ik wat want volgens dit plaatje zijn de kanalen fullband en de sub tot 120.
Dat betekend dat je zelf kan kiezen of je 120 of 80 instelt.
Is om het even of je sub of de fronts geven dat stukje 80 -120 hz weer.


RalphH

Dus je bedoelt dat een signaal wat door het discrete .1 kanaal gaat en 120Hz bevat, overgenomen wordt door de fronts (of de rears? of de center?) als de LPF of LFE op 80 staat? Een soort reverse crossover?
Waarom noemen we het nog x.1 dan en niet gewoon x als het niet uitmaakt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie

Hadden wij dit niet uitgeprobeerd gertjan? :colgate:

Fronts geven als ik t me dan niet vergis het stukje .1 NIET weer als je bv je lpf of lfe op 80hz zet.

Gpo?, toch? :D


morca

Quote from: RalphH on November  9, 2014, 19:14:43
Dus je bedoelt dat een signaal wat door het discrete .1 kanaal gaat en 120Hz bevat, overgenomen wordt door de fronts (of de rears? of de center?) als de LPF of LFE op 80 staat? Een soort reverse crossover?
Waarom noemen we het nog x.1 dan en niet gewoon x als het niet uitmaakt?
Ik vat hem  ;)
Blijft het wel apart dat het erop zit.
Want waarom zou je hem dan op 80 willen zetten.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

#1909
Quote from: fluissie on November  9, 2014, 19:43:22
Hadden wij dit niet uitgeprobeerd gertjan? :colgate:

Fronts geven als ik t me dan niet vergis het stukje .1 NIET weer als je bv je lpf of lfe op 80hz zet.

Gpo?, toch? :D

Ja inderdaad, dat was met de setting LFE+main.  Dan blijft het LFE kanaal over de subwoofer-kanaal lopen en doen de fronts idd niet ook nog het LFE signaal weergeven. LFE+main (of double bass / both op sommige andere versterkers) is feitelijk alleen bedoeld om een bepaald gedeelte van het laag van je fronts ook door de sub te laten weergeven (hence the name 'double bass').... maar dus niet andersom (LFE wordt dus niet door de fronts weergeven). Bij Denon kun je dan ook nog bepalen welk gedeelte van het laag door zowel de sub als de fronts weergegeven moet worden (waardoor de 'crossover' weer actief wordt in het menu).

Die LPF/LFE moet op 120 Hz staan, want dat gaat over het pure LFE kanaal wat altijd door je sub weergegeven wordt en er kan idd informatie zitten in de wat hogere bas van het LFE kanaal. De crossover (in het geval waarin ze op small staan) is iets voor je andere speakers en geeft dus aan waar je speakers gaan afvallen en waar de sub dat signaal voor die speaker moet gaan weergeven.

Ja, het blijft wat ingewikkelde materie en de fabrikanten maken het niet veel makkelijker met al die instellingen.....  :-X

GPO (Gertjan mag ook ....  :P)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

yorkie13

Wel handig dat je juist diverse dingen kan instellen bij LFE.

Geeft juist wat meer vrijheid met instellen.

fluissie

Had ik t toch goed begrepen gertjan :thumbs-up: :tounge2:

emo72

#1912
Ik wilde in eerste instantie mijn pb1000 verkopen. Er waren wat zaken wat ik niet zo mooi vond maar ook niet echt storend. Wat ik wel verkeerd had gedaan is de afstelling van de sub. Ik had mijn opstelling veranderd doordat ik nu voor en achter vloerstaande speakers heb staat in de receiver ook alles op large. Mijn insteek was muziek uit de speakers en de sub als extra bij films. Blijkt dat ik al 9 mnd niet optimaal van de sub ben aan het genieten. Ik hoorde bv bij muziek weinig verschil als ik de sub erbij gebruikte. Tijdens edge of tomorrow is er bij de intro een hele lage frequentie. ik proberen om daar meer uit te halen. Maar daarvoor deed ik de sub haarder zetten, maar dat was het niet. Nee deze domme jonge had niet alle optie's geprobeerd. Ik draaide de phase eens van 0 naar 180. Uh wat is dat....... nog eens opnieuw afspelen.  Mijn vrouw komt van de zolder naar beneden... schat het hele huis trilt. he he eindelijk heb ik mijn probleem eruit. Bass is nu vol power daar. Maar ik nog niet klaar. Mijn speakers hebben een metalen cover. ik vind dit mooi uitzien dus is een kwestie van smaak. Tevens bescherming tegen kindjes die hier ook over de vloer komen. Ik had op de markt aangegeven dat ik een metalen frame zou maken. Dat is gedeeltelijk gelukt. De ronde hoeken heb ik niet kunnen realiseren. Maar voor de rest ben ik tevreden voor het eerste exemplaar wat ik heb gemaakt. Hier wat afbeeldingen. ik ben nog zoekende naar een satijn zwarte wrapfolie, ik heb er een monster op de speaker zitten. Dit zie je ook op de foto.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

djaxx

#1913
Heb dezelfde sub, sraks maar eens bekijken wat die phase hier teweeg brengt  :pompom:

RalphH

Het effect van een juiste fase-instelling heeft niks met het merk en type sub te maken, probeer dus vooral te begrijpen wat deze knop doet. ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

emo72

@Ralph ik dacht dat het met de beweging van de woofers van je speakers te maken heeft. Als ze niet juist zijn afgesteld dan heft de golf elkaar op toch? Of zoiets ???
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Quote from: emo72 on November 15, 2014, 13:25:22
@Ralph ik dacht dat het met de beweging van de woofers van je speakers te maken heeft. Als ze niet juist zijn afgesteld dan heft de golf elkaar op toch? Of zoiets ???

:thumbs-up:

Quote from: Staaled on November 15, 2014, 13:28:00
http://rythmikaudio.com/phase1.html :)

:thumbs-up: :thumbs-up:

;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

emo72

Ik zou best wel eens bij iemand uitleg of een workshop omtrent het afstellen van ht systeem. Gewoon zodat je weet wat je doet en waarom. Vooral het begrijpen is belangrijk. Bij wie kan ik eens langskomen?
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

David Gilles

Beste mensen,

Ik ben zo blij met mijn PB-13 Ultra dat ik van plan ben een 2de te kopen, maar nu kwam ik op de site van XTZ de SUB 3x12 tegen voor dezelfde prijs, gaat even laag maar met meer SPL!
Heb nog geen specifieke tests gevonden want hij is pas nieuw!
Any thoughts?

http://www.xtzsound.eu/cinema-series

Dark Room: JVC RS440, Beamax 16:9 106" Electric screen gain 1.0, ShieldTV Pro, Monster-Supra Cable-JIB,
7.3.4 L-C-R XTZ Cinema M6, Surround L-R-LB-RB XTZ Cinema S5 Tripole, Atmos F-B XTZ S2, XTZ Cinema 3x12 sub, Arcam AVR 850, Arcam P429, DIY 18" Dayton Audio Ultimax, Dayton Audio SA1000
TV Room: Panasonic 65" FZ800 Oled TV, ShieldTV Pro, PS4 Pro
Server:Unraid Pro 6.9.2 96TB 26xHDD

snicky

Hij ziet er wel gelikt uit, wat mag die kosten?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

David Gilles

#1921
Quote from: snicky on November 16, 2014, 10:03:33
Hij ziet er wel gelikt uit, wat mag die kosten?
Idem PB-13 = 2000€
http://shop.xtzsound.de/shop/de/lautsprecher/cinema-serie/cinema-subwoofer/xtz-sub-3x12

Kan ook gesealed gebruikt worden! Geen DSP maar dat vind ik toch overbodig op mijn PB-13!

Wat meer details:

Technische Daten:

Typ: 3 x 12" Subwoofer in verschließbarer Bassreflex-Konstruktion
Verstärker: 3 x Claridy Class D Monoblock
Leistung: 3 x 500W RMS / 900W Peak Gesamt: 1500W RMS / 2700W Peak
Frequenzgang (Anechoic EQ, +/-3dB): 16 - 160Hz Bassreflex / 22 - 160Hz Geschlossen
Frequenzgang (Room Gain EQ, +/-3dB): 24 - 160Hz Bassreflex / 28 - 160Hz Geschlossen
Übernahmefrequenz: Variabel zwischen 40 und 160Hz, Bypass
Eingänge: Cinch, XLR
Ausgänge: XLR Passthrough
Phase: Variabel 0-180°
Farbe: Matt schwarzer Anti-Reflexionslack (8 Schichten)
Abmessungen: H 1130 x B 535 x T 555 mm
Gewicht : 71kg
Dark Room: JVC RS440, Beamax 16:9 106" Electric screen gain 1.0, ShieldTV Pro, Monster-Supra Cable-JIB,
7.3.4 L-C-R XTZ Cinema M6, Surround L-R-LB-RB XTZ Cinema S5 Tripole, Atmos F-B XTZ S2, XTZ Cinema 3x12 sub, Arcam AVR 850, Arcam P429, DIY 18" Dayton Audio Ultimax, Dayton Audio SA1000
TV Room: Panasonic 65" FZ800 Oled TV, ShieldTV Pro, PS4 Pro
Server:Unraid Pro 6.9.2 96TB 26xHDD

snicky

Heb ze beiden nooit gehoord maar voor films is deze grote kast denk wel meer geschikt[emoji14]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

Quote from: emo72 on November 15, 2014, 12:40:37
Ik wilde in eerste instantie mijn pb1000 verkopen. Er waren wat zaken wat ik niet zo mooi vond maar ook niet echt storend. Wat ik wel verkeerd had gedaan is de afstelling van de sub. Ik had mijn opstelling veranderd doordat ik nu voor en achter vloerstaande speakers heb staat in de receiver ook alles op large. Mijn insteek was muziek uit de speakers en de sub als extra bij films. Blijkt dat ik al 9 mnd niet optimaal van de sub ben aan het genieten. Ik hoorde bv bij muziek weinig verschil als ik de sub erbij gebruikte. Tijdens edge of tomorrow is er bij de intro een hele lage frequentie. ik proberen om daar meer uit te halen. Maar daarvoor deed ik de sub haarder zetten, maar dat was het niet. Nee deze domme jonge had niet alle optie's geprobeerd. Ik draaide de phase eens van 0 naar 180. Uh wat is dat....... nog eens opnieuw afspelen.  Mijn vrouw komt van de zolder naar beneden... schat het hele huis trilt. he he eindelijk heb ik mijn probleem eruit. Bass is nu vol power daar. Maar ik nog niet klaar. Mijn speakers hebben een metalen cover. ik vind dit mooi uitzien dus is een kwestie van smaak. Tevens bescherming tegen kindjes die hier ook over de vloer komen. Ik had op de markt aangegeven dat ik een metalen frame zou maken. Dat is gedeeltelijk gelukt. De ronde hoeken heb ik niet kunnen realiseren. Maar voor de rest ben ik tevreden voor het eerste exemplaar wat ik heb gemaakt. Hier wat afbeeldingen. ik ben nog zoekende naar een satijn zwarte wrapfolie, ik heb er een monster op de speaker zitten. Dit zie je ook op de foto.

grappig, je stipt EXACT aan wat ik hier in een ander topic als tip had meegegeven:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2709710#msg2709710

Aan die fase knop (is eigenlijk polariteit, maar goed) draaien levert soms erg verassende resultaten op!

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on November 16, 2014, 10:32:04
grappig, je stipt EXACT aan wat ik hier in een ander topic als tip had meegegeven:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2709710#msg2709710

Aan die fase knop (is eigenlijk polariteit, maar goed) draaien levert soms erg verassende resultaten op!

GPO
Je speakers zijn ook nog een gepoort en de sub ook.
Beide zorgt ook voor verschillende vertraging,dit zou daar ook nog aan bij kunnen dragen