Subwoofer doet niet mee bij lage volumes?

Gestart door blueray, oktober 9, 2009, 09:39:56

Vorige topic - Volgende topic

blueray

Ik heb vorige week een velodyne cht12r overgenomen van een forumgenoot. Hij moet nog een keer goed afgesteld worden met db meter etc, maar wat me nu al opvalt is dat ie bij muziek en film zonder lfe niet meedoet op lage volumes (hij gaat nl in standby omdat hij blijkbaar geen signaal meer krijgt). Als ik het volume op de receiver opdraai springt de sub wel weer aan. Ik heb de crossover in de receiver op 100 hz staan, op de sub op 'direct' en het volume in de receiver 2 db lager dan de front speakers (op het gehoor gedaan voorlopig).  Of kan ik het volume beter op de sub zelf regelen en op de receiver juist hoger zetten zodat de sub altijd signaal krijgt? Je zou toch zeggen dat ie het volledige signaal ook op lage volumes moet doorgeven, of is het normaal dat je op lagere volumes de lage tonen sowieso niet hoort te horen?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Xander32

Op welke wijze heb je de sub aangesloten; alleen via lfe (low-level) of ook high-level?
En tip: neem even contact op met forum-genoot "Stadium III" - hij heeft de nodige ervaring met het in-/afstellen van subwoofers en zal jou graag verder helpen.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

blueray

Alleen low level (lfe), maar ik dachtdat dat icm bass management door de receiver ook voldoende moet zijn om ook de lage freqs voor de fronts/rears naar de sub te sturen? (het werkt dan ook op hogere volumes)

VlisChris

Je schrijft dat die op standby springt.
Als het goed is staat de schakelaar daarvoor op uit?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

blueray

Citaat van: Christiaan S op oktober  9, 2009, 15:32:25
Je schrijft dat die op standby springt.
Als het goed is staat de schakelaar daarvoor op uit?
Zie ook pm ;D Ik heb die schakelaar weer op aan gezet want die vind ik wel handig. Maar mogelijk springt ie bij een te zacht signaal ook op standby? Zou ik eigenlijk wel vreemd vinden, maar ja. :confused:

bmateijsen

Citaat van: blueray op oktober  9, 2009, 15:42:22
Zie ook pm ;D Ik heb die schakelaar weer op aan gezet want die vind ik wel handig. Maar mogelijk springt ie bij een te zacht signaal ook op standby? Zou ik eigenlijk wel vreemd vinden, maar ja. :confused:

Dat klopt, als het signaal te zacht is over een periode van 15 minuten, dan gaat ie uit.
Je kan het volume in de A/V receiver iets verhogen, waardoor de subwoofer meer signaal/ stroom krijgt.

blueray

Citaat van: bmateijsen op oktober  9, 2009, 15:44:03
Dat klopt, als het signaal te zacht is over een periode van 15 minuten, dan gaat ie uit.
Je kan het volume in de A/V receiver iets verhogen, waardoor de subwoofer meer signaal/ stroom krijgt.
Bedankt, dat ga ik dan proberen in combi met het volumeregeling van de sub zelf weer wat lager.

morca

ik tip je een mastersleeve stekkerdoos ertussen te zetten is ideaal
een maatje van me had hetzelfde probleem en heeft er nu ook 1 tussen en ikzelf inmiddels ook
vind het ideaal zet de receiver aan gaat ook meteen de sub/dvd/tv en andere dvd aan
de eq had ik er ook op maar de beringer die ik nu heb heeft nukken als je hem zo aan en uit zet dus die laat ik gewoon aan staan gebruikt maar 15 watt

gewoon doen werk super heb zelf mijn sfeerverlichting erop dus kom binnen 1 druk en alles is aan en het licht ook nog ;)

jslaman

Waarom haal je de sub niet gewoon van de ' auto ' stand af? Als je de sub manueel aan en uit zet ben je direct van het probleem af.

morca

dat bedoel ik dus ook
en met de mastersleeve stekkerdoos ertussen schakelt de sub plus wat je nog meer tegelijk met je Receiver aan wil laten gaan ook aan
1 druk op je ab en de sub je tv dvd alles wat je maar wilt krijgt stroom en schakelt aan ;)

jslaman

Citaat van: morca op oktober 13, 2009, 21:36:58
dat bedoel ik dus ook
en met de mastersleeve stekkerdoos ertussen schakelt de sub plus wat je nog meer tegelijk met je Receiver aan wil laten gaan ook aan
1 druk op je ab en de sub je tv dvd alles wat je maar wilt krijgt stroom en schakelt aan ;)

ahh ok, nu is het me duidelijk.

blueray

Citaat van: jslaman op oktober 13, 2009, 21:31:55
Waarom haal je de sub niet gewoon van de ' auto ' stand af? Als je de sub manueel aan en uit zet ben je direct van het probleem af.
Doe ik inmiddels ook, maar ja, als er een feature op zit wil ik hem ook kunnen gebruiken O0. Maar op lage volumes springt ie niet aan, dus dan maar gewoon aanzetten.

BuSpu

Ik had hetzelfde probleem met mijn Mission Sub. Wat Bjorn zegt is correct. Je zet je sub wat zachter en het nivo van je sub in je versterker wat harder en dan doet hij het wel. Hij ziet dan net wat meer signaal aan z'n input en gaat dan veel sneller aan.

morca

Citaat van: BuSpu op oktober 13, 2009, 22:08:45
Ik had hetzelfde probleem met mijn Mission Sub. Wat Bjorn zegt is correct. Je zet je sub wat zachter en het nivo van je sub in je versterker wat harder en dan doet hij het wel. Hij ziet dan net wat meer signaal aan z'n input en gaat dan veel sneller aan.
dit werkt niet bij alle subs klips doet het gewoon niet

blueray

Citaat van: BuSpu op oktober 13, 2009, 22:08:45
Heb ik geprobeerd, maar misschien moet ik de output verder opschroeven, bij 2 db extra werkt het in ieder geval niet.

bmateijsen

Citaat van: blueray op oktober 14, 2009, 07:42:38
Heb ik geprobeerd, maar misschien moet ik de output verder opschroeven, bij 2 db extra werkt het in ieder geval niet.

Nee, gewoon grof doen, minimaal 6 dB, of de standby gewoon niet gebruiken.

blueray

Citaat van: bmateijsen op oktober 14, 2009, 08:52:01
Nee, gewoon grof doen
OK, normaal ben ik redelijk fijn besnaard  :angel:, maar ik zal voor deze sub een uitzondering maken en eens grof gaan doen :headbanging: