MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen K

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic (zo ongeveer hier) is er besloten om een vergelijkende test op te zetten tussen lossy (mp3) en lossless audio. De opzet is als volgt:

Er wordt door mij een CD gemaakt met een aantal keer de twee Dire Straits-nummers "you and your friend" en "iron hand" (nr 6 en nr. 8 van de CD "On Every Street") erop. De nummers worden in verschillende kwaliteiten, uiteenlopend van 192 kbps mp3 tot lossless gebrand en vervolgens twee aan twee geshuffled, zodanig dat de volgorde 686868.... etc. is (waarbij a en b niet noodzakelijkerwijs dezelfde kwaliteit hebben!).

Ik stuur de CD vervolgens op naar de deelnemers, aan wie de taak dan is om tot een correcte identificatie van de mp3-bestanden te komen. De bitrate hoeft niet aangegeven te worden, enkel de informatie of het lossless of mp3 is is voldoende. De CD zal als gewone audio-CD gebrand worden en kan dus afgespeeld worden in normale CD-spelers.

Wie hieraan mee wil doen kan zich daar in dit topic voor aanmelden. Als deadline daarvoor lijkt vrijdag 25 september mij wel een goede datum. Ik neem de kosten voor CD's en verzending voor mijn rekening, en met die reden wil ik de limiet op 20 deelnemers instellen. Aanmelden kan door in dit topic een post neer te zetten dat je mee wilt doen en mij vervolgens een PM te sturen met je adresgegevens.

Deelnemers:

*   1. Frank2
*   2. Ivo1986
*   3. Bas Janssen
*   4. Enno
*   5. Mikekiwi
*   6. Kwabbernoot
*   7. Zee
*   8. Celerontje
*   9. Gianno
*   10. JK-123
*   11. Ghosty J
*   12. Midcall
*   13. Advr
*   14. HTip
*   15. Moviemax
*   16. Neverywhere
*   17. Douma
*   18. Nosferatu
*   19. Ejorne

* = adresgegevens bekend.

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

B.J.

Ik doe graag mee!

Ik heb een aantal vbr mp3 bestanden die mij zo goed klinken dat ik die er nooit uit zo halen!

Spacebass

Pas maar op dat stichting Brein je niet te grazen neemt ;D

Koen K

2 nummertjes die als testsample worden uitgedeeld aan mensen die de CD in veel gevallen zelf ook al zullen hebben lijkt me niet iets waar Tim zijn tijd aan gaat besteden ::)

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Koen K


mikekiwi

Doe mij ook maar! Heb al een keer eerder zo'n test gedaan, ook met lagere bitrates en die bleek akelig lastig te zijn. Ik haalde alleen de laagste bitrates eruit, moet wel gezegd worden dat er geen gelijk nummers op de cd stonden toen, maar 10 verschillende tracks (dus geen onderling vergelijk mogelijk).
Ben benieuwd...

Koen K

Toegevoegd! Dat was het vergelijk van BigJohn op Audiofreaks... Ik kon er ook geen kaas van maken maar wie weet lukt het wel met dezelfde nummers! Mijn eigen idee is dat 256k en hoger niet van CD te onderscheiden is, maar wie weet!!

Enkele adressen zijn me ook al per PM toegestuurd, dank daarvoor!

Kwabbernoot

Ik wil ook wel meedoen. Het wordt wel een "living hell" met die Dire Straits meuk maar dat moet ik er dan maar voor over hebben.  :laugh:

Groeten...

Zee

Ik wil ook wel meedoen Koen.
Is het niet handiger en goedkoper als je de tracks (of anders een image van de compilatie CD) ergens op een webserver zet zodat een ieder ze zelf even op CD kan branden?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Koen K

Goed idee, met dien verstande dat iedereen daar dan akkoord mee moet zijn (en een .iso moet kunnen branden) en dat ik dan ook ergens voldoende webruimte moet zien te vinden om zo'n 700MB te uploaden. Tips?

Kwabbernoot

Gewoon je computer openstellen voor iedereen die geïnteresseerd is. Zoiets?  :angel:

Groeten...

Koen K

Uh-huh. Anders stuur ik hem eerst wel even naar jou en dan kun jij hem op die manier verspreiden, OK? ::)

celerontje

Anders in 3 rarretjes splitsen (met flinke compressie) en dan op rapidshare zetten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Koen K

#16
Ja, maar goed, dan moet men ook weer gaan rarren... Weet je, ik doe het gewoon op de old-fashioned manier. Dus zoals in de startpost omschreven. ;)

Wil jij trouwens ook meedoen?

celerontje

Misschien, ik hoor in ieder geval verschil tussen Dolby Digital en Dolby TrueHD, dus misschien schept dat enige hoop? ;D

Over dat rarren: Gewoon winrar of 7-zip op je PC of MAC kwakken, zo moeilijk is dat niet!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

danielo

Citaat van: Zee op september 18, 2009, 17:21:50
Ik wil ook wel meedoen Koen.
Is het niet handiger en goedkoper als je de tracks (of anders een image van de compilatie CD) ergens op een webserver zet zodat een ieder ze zelf even op CD kan branden?

als je ze toch weer omzet naar cd, maar er dan weer gewoon wav files van en gebruik deze, die kan je dan ook per stuk downloaden en beluisteren.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Koen K

#19
Ik weet dat het niet zo moeilijk is, maar ik doe het toch op de eerder omschreven manier. Dit om het 1. centraal te houden, 2. geen extra moeite voor de deelnemers te veroorzaken, 3. omdat ik geen zin heb om er lang over na te denken en 4. geen zin heb om dit topic te vullen over zo'n onbenullig onderwerp. Maar bedankt voor het meedenken! ;)

Celerontje, je staat op de lijst. Danielo, wil jij ook meedoen?

Kwabbernoot

Als je een donatie nodig hebt hoor ik het graag, Koen.  :)

Groeten...

Nahpets

Citaat van: Kwabbernoot op september 18, 2009, 19:32:56
Als je een donatie nodig hebt hoor ik het graag, Koen.  :)

Groeten...

Wil ook wel een steentje bijdragen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Gianno

Lijkt me een (h)eerlijke test voor mijn nieuwe NAIM installatie. Zeker nu ik mezelf erop heb betrapt mijn hele CD collectie opnieuw op FLAC te rippen tbv mijn SB3. Ik ben nog steeds van mening op mijn set goed het verschil tussen 320kbps en lossless te kunnen horen. Time to put my money where my mouth is (als er nog een plekkie vrij is).

PeterPan

Leuke actie maar mijn luidsprekers en oren zijn helaas niet geschikt voor dit experiment. Ik denk dat ik een 128kbit CBR mp3 gemaakt met een matige encoder er nog wel uit haal maar beter dan dat ook niet.

Wil je misschien nog wat technische uitleg geven over het rippen naar mp3 en het weer branden naar CD?
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

stone56

Mijn oren zijn ook niet best (eufemisme), maar een 128 er moet ik er wel uit kunnen halen. Koen ik kan niet downloaden. Maar stuur je mij een cd, stuur ik jou ook een.
It's only rock 'n roll (but I like it)