HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

rovinggecko

XPR-5?

Je had vast gezien dat er een sale is  :)....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

clockwork

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

MegaJ

Hey Ralph, ook even een berichtje van mijn kant. Ik was gisteren niet meer in de gelegenheid zoals jij en Fear, de vriendin had ook weer wat aandacht nodig na de hele dag M&G   :)

Ik moet onderschrijven dat ik de XPA-2 in jouw opstelling net wat potenter vond klinken dan de XPA-5 in het onderling vergelijk (dat is jammer aangezien ik zelf een 5 heb haha). Tussen de XPA's en de Onkyo vond ik meer kracht uitgaan van de XPA's, ik vind de terminologie van Fear wel passen; het is echt meer in your face. Daarnaast vond ik de kanaalscheiding bij de Onkyo duidelijker aanwezig en bij de XPA een wat homogener beeld, als je snapt wat ik bedoel. Ook ik ga trouwens Yello maar eens even opzoeken, om te kijken hoe dat hier klinkt. Ik vermoed overigens dat we hier een verschil merken niet zozeer in vermogen wat volgens de specs geleverd zou kunnen worden en nodig is voor je speakers (tenslotte een hoog rendement, dus niet veel nodig) maar in het kunnen leveren van piekvermogen (vooral kort kunnen leveren van hoge stromen) wanneer de dynamiek van de muziek erom vraagt. Dat verklaart in mijn ogen ook waarom de XPA-2 nog net wat potenter klinkt, die heeft meer reserve (uF) per kanaal om pieken op te vangen en zo de weergave mooi sprankelend te houden. Mooi ook om te zien dat Denoontje meteen dezelfde conclusie trok in de 2e vergelijking speciaal voor hem.

Verder heb je ons goed verzorgd, meteen een Bossche bol bij binnenkomst en warme broodjes tussen de middag, helemaal goed  :happy: :thumbs-up: Compensatie voor het rugbreken met die XPA's haha, blijft elke keer verbazingwekkend hoeveel het weegt als je ze optilt.

Verder heb ik nog nooit zoveel met akoestiek gedaan, vond het wel interessant om in jouw ruimte te ervaren dat wanneer je enkel die panelen achterin van de muur haalt je meteen veel meer echo hebt. En die bass null dat is helemaal apart! Ik ga van de week maar eens even die ASIO driver downloaden voor REW trouwens, als ik er niet uitkom weet ik je te vinden  :P Wil e.e.a. hier ook wel eens goed in beeld krijgen per speaker, ondanks dat ik in de woonkamer niet zoveel aanpassingen zal kunnen en willen doen.

Jammer dat we niet aan de UMC zijn toegekomen, was wellicht ook wel weer een aardig vergelijk geweest, het is tenslotte geen vreselijk dure processor. Wie weet een andere keer.

:headbanging:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Quote from: rovinggecko on December 22, 2013, 13:40:07
XPR-5?

Je had vast gezien dat er een sale is  :)....

Yup, gezien ;).
De XPR is wat enthousiast alleen, wel leuk, maar enthousiast :)

Quote from: clockwork on December 22, 2013, 13:46:28
Of er staan 2 xpa-2's op marktplaats..... :colgate:

Gespot :thumbs-up:. Een oude en een nieuwe.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de gain in de oude en nieuwe serie? Oud is 32dB en nieuw 29. Wat doet wat? Wel wat gegoogled, maar kom r niet helemaal uit.

Quote from: MegaJ on December 22, 2013, 13:53:27
Hey Ralph, ook even een berichtje van mijn kant. Ik was gisteren niet meer in de gelegenheid zoals jij en Fear, de vriendin had ook weer wat aandacht nodig na de hele dag M&G   :)

QT is zeer belangrijk op zijn tijd ;).

Vond de XPA-2 ook wat potenter, dat maakt de keuze ook wat lastig en kom er niet helemala achter of de Gen2 XPA5 het gat wellicht wat verkleint.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Mooi aan het spelen geweest hier, leuk om te lezen!

Toen ik mijn Marantz receiver nog had heb ik ook gekeken naar Emotiva, maar nooit de kans gehad om het op een vergelijkbare manier thuis te beluisteren/vergelijken. Als ik dit zo lees, dan lijkt het wel weer interessant. De "in your face" beschrijving spreekt me best aan, alleen moet het hoog bij mij niet veel scherper worden.

Heel benieuwd of (wanneer ;)) je over gaat tot koop ;D 
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

MegaJ

#1830
Quote from: RalphH on December 22, 2013, 14:45:53
Wat is eigenlijk het verschil tussen de gain in de oude en nieuwe serie? Oud is 32dB en nieuw 29. Wat doet wat? Wel wat gegoogled, maar kom r niet helemaal uit.

QT is zeer belangrijk op zijn tijd ;).

Vond de XPA-2 ook wat potenter, dat maakt de keuze ook wat lastig en kom er niet helemala achter of de Gen2 XPA5 het gat wellicht wat verkleint.

De gain maakt alleen verschil voor hoe hard je kan spelen op vol volume. Er zit dus eenzelfde soort verschil tussen de oude XPA's en de gen 2 zoals we ook zagen dat de Onkyo harder moest spelen om dezelfde geluidsdruk te halen als de XPA's. Ik weet verder dat er een verbetering is in standy verbruik bij gen 2 tov gen 1. Ik zal mijn emails eens nalezen van Emotiva daarover. Ik heb destijds wat specifieke vragen gesteld toen ik mijn XPA-5 aan het fixen was. Overigens zal de gain verlaging wel zijn om de SNR te verbeteren, ik kan eigenlijk geen andere reden verzinnen en denk niet dat ze het ontwerp drastisch veranderd hebben.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Ok, thanks.

Quote from: MegaJ on December 22, 2013, 17:15:07
zoals we ook zagen dat de Onkyo harder moest spelen om dezelfde geluidsdruk te halen als de XPA's.

Kan ik dit corrigeren met de level settings in de Onkyo voor 5 kanaals weergave als ik enkel een tweekanaals eindversterker aanschaf....? Of krijg ik dan toch een vertekend geluidsbeeld (meen dat iemand dat al ergens aangegeven had, maar denk r nu pas fatsoenlijk over na...sorry Ray :lookaround:)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

evilniek

Ja hoor, dat zou gewoon moeten kunnen, waarschijnlijk gewoon een kwestie van het level van de stereo uitgang naar beneden bijregelen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

RalphH

Klnkt logisch idd.

Heb bij Emotiva nog een vraagje gedropt tav xpa2 gen1 tov xpa5 gen2.
Denk dat ik t antwoord wel weet, maar toch :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Ik zie het al voor me....Ralph in zijn handje wrijven....new toy new toyyyyy NEWWW TOYYYYY

:D

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: evilniek on December 23, 2013, 21:30:43
Ja hoor, dat zou gewoon moeten kunnen, waarschijnlijk gewoon een kwestie van het level van de stereo uitgang naar beneden bijregelen.
Klopt! In mijn geval is het andersom, omdat mijn stereo-eindversterker een lager vermogen heeft.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Quote from: Raymond187 on December 24, 2013, 08:05:12
Ik zie het al voor me....Ralph in zijn handje wrijven....new toy new toyyyyy NEWWW TOYYYYY

:D

Niet "MYYYYY PRECIOUSSS!!!" ?  :tongue2:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Quote from: larzie on December 24, 2013, 17:50:08
Niet "MYYYYY PRECIOUSSS!!!" ?  :tongue2:

Moet r eerst wat hier staan ;D en vooralsnog reageert Emotiva sales niet hard.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

larzie

Quote from: RalphH on December 24, 2013, 18:15:22
Moet r eerst wat hier staan ;D en vooralsnog reageert Emotiva sales niet hard.

Staat wel een Parasound in de markt hier op het forum, maar goed dat is weer een andere prijscategorie.
Jammer dat die op marktplaats een UPA-5 is en geen XPA-5.  XPA's hebben meer power las ik net.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Quote from: larzie on December 24, 2013, 18:25:19
Staat wel een Parasound in de markt hier op het forum, maar goed dat is weer een andere prijscategorie.
Jammer dat die op marktplaats een UPA-5 is en geen XPA-5.  XPA's hebben meer power las ik net.

XPA is wel wat zwaarder, xpr nog meer ;D. Maar dat is niet perse het enige wat verschil maakt tov de xpa2 denk ik.
De parasound komt er in een vergelijking met een xpa5 iets te layed back uit en er mag wel wat pit inzitten.
Emotiva heb ik nu ook gehoord en klonk erg lekker. mgoe, de 2 dus beter dan de 5..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

larzie

#1841
Quote from: RalphH on December 24, 2013, 18:36:14
XPA is wel wat zwaarder, xpr nog meer ;D. Maar dat is niet perse het enige wat verschil maakt tov de xpa2 denk ik.
De parasound komt er in een vergelijking met een xpa5 iets te layed back uit en er mag wel wat pit inzitten.
Emotiva heb ik nu ook gehoord en klonk erg lekker. mgoe, de 2 dus beter dan de 5..

Heb een keer tijdens een M&G met Spijkie hier van het forum een Chord SPM2400 mogen beluisteren. Toen nog icm met mijn Marantz.
Chord icm Tannoy is echt mooi.  :wub: Helaas alleen een beetje duur.   :blush:

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Dat laatste ja ;D.

1 vijfkanaals is natuurlijk altijd wel een compromis tov een tweekanaals in dezelfde prijsklasse. Maar zou toch mooi zijn als er een vergelijkje te maken was tussen de oude xpa2 en den nieuwe xpa5. Maar wellicht vraag ik wel teveel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

evilniek

Quote from: RalphH on December 24, 2013, 19:10:09
Dat laatste ja ;D.

1 vijfkanaals is natuurlijk altijd wel een compromis tov een tweekanaals in dezelfde prijsklasse. Maar zou toch mooi zijn als er een vergelijkje te maken was tussen de oude xpa2 en den nieuwe xpa5. Maar wellicht vraag ik wel teveel.


Ik vraag me af of die aaname perse klopt, volgens mij heb je juist meer reserves met een 5-bak, of zie ik dat verkeerd?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

RalphH

In dit geval is het geen aanname omdat ik de xpa2 en 5 heb kunnen vergelijken. Zal ook meer zijn dan enkel reserve wat het verschil maakt. Opbouw van de 2 is heel anders.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

evilniek

Aha, ik snap m, ouwe xpa5 vs nieuwe xpa2, duidelijk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

RalphH

Bijna goed. ;D
Heb van beide de oude versie gehoord, maar vraag me af of de nieuwe xpa5 wat meer in de buurt komt van de oude xpa2.

Sorry voor de onduidelijkheid.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Ooohh gaat het dan echt gebeuren....
Ik hoor het al zeggen...jij mag geen m&g meer doen schatje

Maro

Ik zou toch ook even verder kijken dan Emotiva. Staan zeker ook mooie(re) optie's in de marktsectie.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

RalphH

Quote from: Maro on December 25, 2013, 10:19:23
Ik zou toch ook even verder kijken dan Emotiva. Staan zeker ook mooie(re) optie's in de marktsectie.

An sich is verder kijken natuurlijk nooit verkeerd, enkel weet ik wat de emotivas doen en dat tussen verschillende versterkers van 1 merk al weer verschillen kunnen zitten. Iets uit de markt en van een ander merk, kan ik niet zomaar ff vergelijken en daarom ook lastig stellen of het wellicht beter is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer