2023 - it's a wrap

Started by brt, December 22, 2023, 23:29:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Zoals Spotify elk jaar een wrap geeft van je muziek, is het misschien wel leuk om een topic te starten met je ontwikkelingen op audiogebied in 2023.

Ik zal zelf aftrappen met mijn 'wrap'

Tot juli was het stil en stabiel. Ik speelde met Focal Sopra 1 op een Line Magentic LM219IA middels een Sonnet Morpheus dac. Streamer de Innuos Zenith (tevens Roon Core). Over het algemeen tot volle tevredenheid, maar er waren regelmatig momenten dat ik het too much vond (upfront).

Toen kwam er in juli - lekker impulsief - opeens een Yamaha A-S3000. Prachtige versterker. Ik bleef met de felheid van de Focals zitten. Hoorde bij toeval een Dynaudio Contour 20i. Deze op MP gekocht. Prachtige speakers, maar uiteindelijk niet mijn geluid.

Ook had ik de Dynaudio Focus 30 toen al eens gehoord en was daarvan onder de indruk. Gekocht met recht op retour binnen 14 dagen. Thuis waren ze op momenten erg goed maar legden ze het wel af tegen de Focals. Niet zo gek misschien: mijn set was 3x zo duur als deze actieve Dyns.

Tussendoor nog actieve studio Focals geluisterd, en voor de verandering eens niet impulsief aangeschaft :)

Dit jaar dankzij de metingen en files van @Richi ook met dsp in het laag gespeeld. Dat gaf echt een meerwaarde en wil ik graag weer gaan verkennen met de huidige set-up.

Nog wat lopen klooien met interlinks, dankzij een zeer vriendelijke geste van @Laan, namelijk de AQ Earth en Pegasus mocht ik van hem lenen. De Earth was em niet, de Pegasus erg mooi, maar geen enorm verschil met mijn Chord Signature. Maar toch heb ik hem nog op het oog.

Tot slot kwamen er NOS buisjes: de Valvo 6201 ECC81 Blue Label. Bijzondere en moeilijk verkrijbare buisjes die omstreeks 1960 gemaakt zijn. Voor mij was dat het puzzelstukje waar ik naar op zoek was.

Twee grote, stoffen fauteuils deden ook nog een beetje voor de akoestiek, maar uiteindelijk ben ik terug bij af en ga ik het nieuwe jaar in waar ik ook mee startte, met alleen nieuwe vv buisjes.

Ik hoop dat jullie jaar iets minder turbulent was :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

#1
Euhhhhh....euhhhhhh.

Volgens mij heb ik begin dit jaar een test gedaan ? Of was dat alweer vorig jaar ?

Geen verschillen waargenomen. Maar wel andere netkabels en stekkerdoos gekocht. Kan dus ook vorig jaar zijn geweest. En de grootste verandering de hernieuwde "aanschaf" van BACCH.

Laatste heeft de grootste invloed. Nog steeds. En dan nog wat geknutsel op de rukkamer. Die op deze manier nu naast een positieve invloed op het geluid ook op het visuele een prettigere indruk maakt.

Dat is het wel.

Plannen voor 2024 ? Op dit moment geen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

#2
Bij mij een zeer saaie 2023  ???

Zoals ik 2023 qua hardware ben begonnen, zo wordt 2023 ook weer afgesloten.

Mijn plannen om mijn huidige versterker & streamer te verkopen
(ter vervanging door een All-in-One = Atoll SDA300) zijn in 2023 niet gelukt, wellicht dat het in 2024 wel zal lukken.

Verder in 2023 een demo gehoord van een set van ruim 3,5 ton,
een absoluut persoonlijk record  :satisfied:

Verder heb ik in 2023 een dubbel Live-Cd ontdekt en ook aangeschaft van Cuby and the Blizzards "Grolloo Blues"  welke nu tot 1 van mijn favorieten behoort.  :inlove:
Deze heeft als bonus een goede geluidskwaliteit met een welhaast ongefilterde ("raw") karakter.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jahtari

#3
Het was een mooi 2023.

3 audiobeurzen bezocht. Veel geluisterd.

In de woonkamer heb ik de setup geüpgraded. De Kef R5 voorzien van een lyngdorf TDAI 2170 als vervanging van een NAD C368 (verkocht). Daarmee een sub perfect kunnen integreren (roomperfect top systeem!) en dat klonk opeens een heel stuk beter.

Later kon ik de Kef LS60 aanbieding niet weerstaan en deze heeft de woonkamer setup in zijn geheel vervangen. Wauw, wat een geluid.  :inlove:

Helaas staat er sinds een paar dagen een nieuwe hoekbank die mijn hele ideale driehoek opstelling om te luisteren naar de LS60 onmogelijk heeft gemaakt.  :ohmy: Benieuwd of ik dat kan oplossen.

In de HT ruimte ging mijn 82 inch LCD stuk en deze is deze week vervangen door een 77 inch OLED.

Met alle wijzigingen de afgelopen jaren staat er wat spul dat ik wil verkopen of ga bewaren voor mijn kids (nu 7 en 9):
- Elipson 1303
- XTZ 10.12 subwoofer
- Lyngdorf TDAI 2170
- Kef R5
- Kef LS50
- Bluesound Node
- SVS PC 2000 Pro

Voor 2024 het voornemen om sober te gaan leven  :D en te sparen voor een nieuwe auto. Of "live now, pay later" en een private lease.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Staaled

Chromecast 4K , makkelijk met die afstandsbediening.

Nieuwe snaar voor de Transrotor Fat Bob S TMD. Speelt weer strak.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

marcush

Met een set Audionote speakers een oude liefde weer terug in huis.

Maar vooral een mooi concertjaar met o.a. Arctic Monkeys, War on Drugs, The Cure, Muse, Coldplay, Beyoncé, The National en ... Normaal!

chansig

Quote from: chansig on December 23, 2023, 07:58:41Euhhhhh....euhhhhhh.

Volgens mij heb ik begin dit jaar een test gedaan ? Of was dat alweer vorig jaar ?

Geen verschillen waargenomen. Maar wel andere netkabels en stekkerdoos gekocht. Kan dus ook vorig jaar zijn geweest. En de grootste verandering de hernieuwde "aanschaf" van BACCH.

Laatste heeft de grootste invloed. Nog steeds. En dan nog wat geknutsel op de rukkamer. Die op deze manier nu naast een positieve invloed op het geluid ook op het visuele een prettigere indruk maakt.

Dat is het wel.

Plannen voor 2024 ? Op dit moment geen.

Gr. Hans

Ik heb begin 2023 ook nog een Yamaha Wxc 50 gekocht.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jazzy

Ook hier een relatief saai jaar. In de woonkamer bewust niets met apparatuur gedaan omdat ik eerst de (galmende) akoestiek wilde aanpakken. In Oktober heb ik Easy Noise Control over de vloer gehad die een meting en rapport hebben opgeleverd. Weet nu wat ik moet doen, maar de uitvoering komt in 2024.

Gelukkig hebben we ook nog een kantoor, waar ik in de praktijk de meeste uren doorbreng. Met dank aan het advies hier op het forum een mooie Rega platenspeler aangeschaft, met voorversterker en interlinks. Hier al volop van genoten, mede door een paar fijne albums aan te schaffen. Voor het eerst gebruik gemaakt van Discogs om de juiste versie/pressing van een album te vinden.

Volgend jaar wordt dus door met de akoestiek in de woonkamer, en vooral lekker platen draaien.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jahtari

@jazzy benieuwd hoe je het aanpakken vd akoestiek gaat bevallen!

Mooi vooruitzicht die je wellicht veel gaat brengen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Maximus_Aurelius

#9
Het jaar 2023 is hier een bewogen jaar geweest. Is nog niet ten einde dus kan er nog veel gebeuren  :D

Op audio hebben er wat kleine aanpassingen plaats gevonden:
- PS Audio P10 is mijn set komen kietelen.
- Kabel verandering en the last of Mohicans in mijn set(NordOst) heeft de set verlaten en er is een Final Touch Audio kabel voor in de plaats gekomen.
- De YG Acoustics verder opgekrikt. De Diva's of de verwende diva's staan nu op Townshend seismic podiums.
- OXCO Clock op mijn usb kaart van Pink Faun
- Switch gekocht.
- veel tot heel veel muziek aangeschaft.

Dat is het op audio gebied.

Maar het mooiste en grootste voor mij in 2023 is mijn trein machinisten vergunning.  :pompom:  :pompom:   :headbanging: :headbanging:
Daar komt het bovenstaand niet tegenop. ;)
Op naar de aanvullende vergunningen.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Kwabbernoot

Hier is het alleen BACCH wat nieuws is. Ik wist al een hele tijd dat men bezig was met een BACCH plug-in voor mijn luidsprekers. Dit jaar was het dan zover. Eerst meegedaan aan het testprogramma, daarna nog een paar weken de officiële versie op proef gehad. En dan nu sinds gisteren de Life Time licentie.

Volgend jaar nog een beetje aanklooien met de akoestiek en dan lijkt het wel klaar te zijn.

Groeten...


JoWa

#11
De grootste verandering in de set was de vervanging van de Linn Akurate Exakt DSM/1 door een Akurate Katalyst DSM/3.
Daarnaast de komst van de PS5, waardoor de set extra game-uren draait.

Verder de bekabeling verder weggewerkt en een kabelgoot aangelegd.

Voor nu dik tevreden met de set.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

marcel1970

Hier me dolby atmos set er uit gedaan/verkocht en nu enkel nog 2.1 met een NAD M10v2 en B&W 707 S2 speakers en me oude sub. Best blij met mijn keuze hoewel ik het soms bij films nog een beetje mis maar muziek is belangrijker voor mij tegenwoordig :) Al met al blij met de overgang wil alleen me speakers een keer vervangen met de blauwe Kef R3 meta's
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

morca

Mijn jaar was meer verrassend dan ooit.
Nieuwe Arcam Receiver en advies in nieuwe rca en power cables.
Heeft samen met alle gekke akoestische aanpassen in mijn kamer,mijn geluid naar onvoorstelbare levels gebracht.

Marco66

Veel gebeurd in zowel de HT alsook de woonkamer in 2023.
Voornemen is weer veel genieten vd sets en het leven samen met mijn lief.


Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Faxe

Nu ik zo even terugkijk toch nog aardig wat nieuwe spullen aangeschaft.

Een UberLight Flex lamp voor bij de draaitafel. Prima lamp met 3 kleurtemperaturen (2700K, 4000K en 6000K) en 3 intensiteitsinstellingen (6W, 4W en 2W).



Nieuw element voor de draaitafel een Brinkmann PI. Mooi element wat erg mooi klinkt vind ik



Een Norstone Como meubel. In Het Norstone Slender meubel wat ik had zat een productiefout waardoor de glasplaten niet vlak lagen. Daarom maar omgeruild voor het Norstone meubel.



Isoacoustics Gaia voetjes voor onder mijn speakers. Met de Gaia's klinkt het weer net iets beter.



Zonder stofkap vind ik mijn draaitafel beter klinken. De kap van de LP12 kan er wel af maar vind ik de praktijk niet handig om er dagelijks af te halen. Daarom een ander stofkap gekocht die je er zo afpakt.




Voor op zolder een Topping D10s dac zodat ik daar ook kan genieten van muziek via Roon.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

minplus

Saaie bedoening hier. Eigenlijk niets veranderd. Never change a winning team met troep hier.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kwabbernoot

Troep? Heb jij geen McIntosh spul of vergis ik mij daarin.

minplus

Klopt. McIntosh, gemodde Flipsen, JBL, Naim, JMR, Leak en zo nog wat. Vooral die 1e 3 zijn bijzonder.
Dus geen enkele neiging om wat te veranderen. Behalve naar een v/d Heide set met speciale Tannoy's.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kwabbernoot

#19
Zoals die Tannoy set van Van Kermiswerken?
Een aantal jaar geleden gehoord. Erg goede set maar niet uitmuntend goed, imho. Ik weet niet wat hij tegenwoordig heeft staan.

Maar om jouw set nu troep te noemen..? :laugh:

minplus

Maar de goedkope set in m'n slaapkamer die via de kringlopen 80 euri gekost heeft, Pioneer dubbel CD en Kenwood  versterker, tuner en cassettedeck torentje met Celestion SL 6 speakers zijn ook erg fijn.
Als het m'n enige set was zou ik er heel gelukkig mee zijn .
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

minplus

Quote from: Kwabbernoot on December 25, 2023, 20:40:30Zoals die Tannoy set van Van Kermiswerken?
Een aantal jaar geleden gehoord. Erg goede set maar niet uitmuntend goed, imho. Ik weet niet wat hij tegenwoordig heeft staan.

Maar om jouw set nu troep te noemen..? :laugh:

De Tannoy's zijn bijzonder zoals hij ze toepast, dat is buiten kijf. En wat er tegenwoordig aan versterking staat ook. Dat is fenomenaal.

Maar zoals ik al aangaf, ook voor weinig heb je een waanzinnig mooie set.
Betere troep gaat vaaklanger mee en is net iets mooier. Vaak qua uiterlijk.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

AudioEnZo

#22
Mijn jaaroverzicht, niet echt heel veel veranderingen, op wat kabeltjes en software na:

  • De Pink Faun IL-1 I2S kabel heeft mijn set betreden tussen de Mano Ultra mkIII streamer en de Holo May KTE dac.
  • Een aantal zelfbouw AEZ Carbon CAT700 met Telegärtners MFP8 IE connectoren netwerkkabeltjes hebben de Purecable netHQ V2's vervangen
  • Maar de grootste verbetering is het installeren geweest van Gentooplayer software op de Mano streamer

Graphtuner

Quote from: Faxe on December 24, 2023, 12:50:13Een Norstone Como meubel. In Het Norstone Slender meubel wat ik had zat een productiefout waardoor de glasplaten niet vlak lagen. Daarom maar omgeruild voor het Norstone meubel.

wat een mooi meubel seg
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

katwax

2023 was rustig, na in 2022 de nodige akoestische aanpassingen is er niet veel meer op het verlanglijstje.
Wel begin 2023 testen gedaan met kabels, maar dit gaf niet (voldoende) verandering om over te gaan tot aanpassingen. Wel een stekkerblok behouden, maar dit was meer uit praktische reden dan wegens verbetering  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543