Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

WickedGame

Quote from: Flo Amsterdam on February 27, 2014, 15:03:02
thx voor de reactie :)
Yep volgens mij kan ik minimaal zo ver omlaag voor alle kanalen...

Zou ik trouwens de sub moeten instellen op LFE+main, of alleen op LFE?

Alleen LFE, LFE+Main laat de frequenties van het laag door zowel je fronts als je sub gaan.

MegaJ

#2276
Quote from: Flo Amsterdam on February 27, 2014, 15:03:02
thx voor de reactie :)
Yep volgens mij kan ik minimaal zo ver omlaag voor alle kanalen...

Zou ik trouwens de sub moeten instellen op LFE+main, of alleen op LFE?

Ik neem aan dat de stand LFE+main bedoeld is zodat de sub ook het laag meepakt wanneer je iets afspeelt waar geen LFE kanaal bij zit. Dus als je wilt dat de sub alleen meespeelt voor films en muziekbestanden met een LFE kanaal dan LFE stand kiezen, moet de sub ook in stereo meedoen dan LFE+main.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Flo Amsterdam

Thx :)

Ik neem dit mee, zodra de sub binnen is en ik kan gaan instellen...

W.Otter

je sub is ook wel erg klein tov je luidsprekers?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Goos

Hoi,

Heb een vraag. Stel je wil een nieuw systeem van b&w, en dan doel ik op de nieuwe 600 lijn, wat kun je dan het best als rears gebruiken? Zag nml de nieuwe ds3 speakers. Gebruik nu m1 speakers als rears en die doen het prima maar ben toch benieuwd.

Ghosty J

Je zou de hele 600 reeks als rears kunnen gebruiken.
Ik heb voor en achter de zelfde speaker gekozen.


Quote from: Goos on March 22, 2014, 10:29:36
Hoi,

Heb een vraag. Stel je wil een nieuw systeem van b&w, en dan doel ik op de nieuwe 600 lijn, wat kun je dan het best als rears gebruiken? Zag nml de nieuwe ds3 speakers. Gebruik nu m1 speakers als rears en die doen het prima maar ben toch benieuwd.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Hans47

Jup mee eens, ik heb zelf de nieuwe 685 S2 icm achter 686 S2
Andere combinaties in de 6xx lijn is ook mogelijk

Vind ze overigens nog steeds erg mooi, ik verbaas mij over de details die hoorbaar zijn icm een erg prettig geluidsbeeld wat uitnodigt om harder te willen spelen doordat het niet onrustig of scherp gaat worden, de nieuwe tweeter is een juweeltje

Ron_HT

Hallo allemaal,

Ik hoop dat een van jullie me uit de brand kunnen helpen.

Momenteel speel ik met CM8's als fronts op een Marantz PM15-S2 Limited Edition versterker (met een SA15-S2 LE cd-speler en NA11-S1 netwerkspeler).

De CM8's zijn mooie speakers, maar ik benut het potentieel niet van de versterker, daarnaast mis ik een hoop laag. Maat van mij speelt met een Marantz PM-KI Pearl Lite en heeft daaraan een set Klipsch RF83's als fronts. Die blaast mij echt wel weg. Ik mis de punch in het laag, de druk die de Klipsch combi wel geeft.

Ik kan mijn CM8's inruilen tegen een set CM10's. Ik heb deze beluisterd bij een lokale hifi-shop. En ja ze klinken beter, maar ik vond het overall niet 10 stappen beter. De CM10 geeft een ruimer geluidsbeeld en in het laag doet hij het een stap beter dan de CM8.

Kan een gebruikte 803S set kopen, volgens mij is dat een upgrade die veel verder gaat dan de CM10. Het is alleen wel zo dat de speakers al een paar jaar oud zijn en dat deze set niet matched met mijn CM Center en CM1's als surrounds.

Wat zouden jullie doen?

Of doorsparen en voor de 804 Diamonds gaan? Een bak extra qua centen, maar wellicht toch beter dan de CM10's.
Marantz | B&W

Rach

QuoteWat zouden jullie doen?

Of doorsparen en voor de 804 Diamonds gaan? Een bak extra qua centen, maar wellicht toch beter dan de CM10's.
De 803 S kopen, als deze technisch in orde zijn, en de versterker inruilen voor een Marantz PM 11

Ron_HT

Quote from: Rach on May 29, 2014, 19:27:32
De 803 S kopen, als deze technisch in orde zijn, en de versterker inruilen voor een Marantz PM 11

Technisch zijn ze in orde volgens de eigenaar. Ze zijn in 2009 nieuw gekocht...

Maar het is een no-go om mijn PM15 nu in te ruilen, hij is nog geen jaar oud... misschien nog niet eens een half jaar in gebruik. Die 803S lijken me toch wel goed aan te sturen met mijn PM15?

Of toch voor de CM10 gaan?
Marantz | B&W

Rach

QuoteDie 803S lijken me toch wel goed aan te sturen met mijn PM15?

Ja, ze zijn aan te sturen met de PM15 en misschien wel tot jouw grote tevredenheid. Je doet de speakers dan wel een groot tekort, er valt veel meer uit te halen qua snelheid, detaillering, bas, diepte etc. Het is alsof je in een formule 1 racewagen rondrijdt met een motor uit een middenklasse auto. Als een betere basweergave je prioriteit is, dan zou ik zeker voor de 803 s gaan. Die CM-serie klinkt best aardig, maar is geen partij voor de 803 s




RPO

Ik weet wel wat ik zou doen, maar er zijn meerdere overwegingen:
- er wordt altijd gesteld dat je speakers het belangrijkste deel van de set zijn. Met de 803-en koop je een klasse hoger dan de CM-s
- Uiterlijk: over smaak valt niet te twisten.....zeggen ze
- Economisch: op een set nieuwe CM's zal je nog redelijk afschrijven, op de 803's niet.
- (naar verluid) hebben de 803's meer bas dan de 804's. Dat kan een probleem zijn als je een kleine kamer hebt, óf een pluspunt als je nu bas tekort komt....

Idealiter zou je de 803's, of een andere speaker,  thuis moeten horen voordat je ze koopt (niet dat dat mij ooit tegengehouden heeft...).
Classé SSP-800 + CA-5300, B&W 804S & HTM3S ,PV1 en Kef Q1-tjes. Pioneer LX-6090, Dune HD Max, QNAP 469L.

Ron_HT

Het klinkt stom, maar ik zit gewoon met mijn gevoel in mijn maag. Of een 2009 803s speaker, of een nieuwe 2014 CM10. Toch alweer 5 jaar verschil in de speakers. En gewoon vanaf dag 1 garantie op de CM10's.

Ik heb zelf een ruime woonkamer van om en nabij de 55/60 vierkante meter. Mijn huidige CM8's staan zo'n (komt de breedte van de tv meubel) 3,5m uit elkaar. Mijn luister positie is op zo'n 4m verwijderd van de speakers.

De prijs van de gebruikte 803s en een nieuwe CM10 ligt niet heel ver van elkaar.

Voor het zicht alleen (ik heb een strak ingerichte woning) is een CM10 beter, dat matched beter met mijn CM1's en CM Center. Ik zou bij een 803s t.z.t toch voor passende achterspeakers en center gaan, wat uiteindelijk mij dus meer geld gaat kosten :(

Enfin, het gemis in flinke push in de bas en dito geluidsdruk in mijn woonkamer is gewoon groot...
Marantz | B&W

WickedGame

Quote from: Ron_HT on May 30, 2014, 08:59:35
Het klinkt stom, maar ik zit gewoon met mijn gevoel in mijn maag. Of een 2009 803s speaker, of een nieuwe 2014 CM10. Toch alweer 5 jaar verschil in de speakers. En gewoon vanaf dag 1 garantie op de CM10's.

Ik heb zelf een ruime woonkamer van om en nabij de 55/60 vierkante meter. Mijn huidige CM8's staan zo'n (komt de breedte van de tv meubel) 3,5m uit elkaar. Mijn luister positie is op zo'n 4m verwijderd van de speakers.

De prijs van de gebruikte 803s en een nieuwe CM10 ligt niet heel ver van elkaar.

Voor het zicht alleen (ik heb een strak ingerichte woning) is een CM10 beter, dat matched beter met mijn CM1's en CM Center. Ik zou bij een 803s t.z.t toch voor passende achterspeakers en center gaan, wat uiteindelijk mij dus meer geld gaat kosten :(

Enfin, het gemis in flinke push in de bas en dito geluidsdruk in mijn woonkamer is gewoon groot...

Een 803S is leuk en zal wat meer punch geven, maar de D variant doet dit beter. Dus ga je voor een 803 dan nog beter de D variant. Ik ga het voor je op een andere boeg gooien. Je kan namelijk ook kiezen voor een subwoofer welke goed in muziek integratie is. Scheelt misschien ook nog weer wat geld.

Overigens zegt leeftijd geen fluit bij luidsprekers. Ik durf met gemak een 5 jaar oude B&W 80x serie te kopen mist je ze maar kan beluisteren. Meeste 80x gebruikers weten wel hoe ze hun luidsprekers moeten behandelen en zijn vaak wel liefhebbers, okay uitzonderingen heb je maar vaak kom je wel bij liefhebbers terecht.

Stuff

WickedGame heeft hier wel een punt!
Ik draai met precies dezelfde setup qua speakers, maar dan met sub.
Ik heb voldoende laag!

Succes met kiezen....
Versterker: Marantz SR7007 4x Marantz MA500
Bron: Marantz UD5007, Pioneer N-P01, Humax IRHD-5000C, Synology DS212+.
Speakers: B&W CM8, CMC, CM1, PV1D
Beeld: Panasonic 42" plasma.

Rach

QuoteEen 803S is leuk en zal wat meer punch geven, maar de D variant doet dit beter. Dus ga je voor een 803 dan nog beter de D variant. Ik ga het voor je op een andere boeg gooien. Je kan namelijk ook kiezen voor een subwoofer welke goed in muziek integratie is. Scheelt misschien ook nog weer wat geld.

Misschien i.i.d. wel een goed idee om te kiezen voor een subwoofer, maar ik blijf erbij dat de Marantz PM 15 in dit geheel toch wel een erg zwakke schakel is. Als je meer punch wil, neem er dan ook een betere versterker bij. Die PM 15  is o.k., maar ritmisch niet de meest strakke versterker.

abbcdcg

Quote from: RPO on May 30, 2014, 06:51:11
Ik weet wel wat ik zou doen, maar er zijn meerdere overwegingen:
- er wordt altijd gesteld dat je speakers het belangrijkste deel van de set zijn. Met de 803-en koop je een klasse hoger dan de CM-s
- Uiterlijk: over smaak valt niet te twisten.....zeggen ze
- Economisch: op een set nieuwe CM's zal je nog redelijk afschrijven, op de 803's niet.
- (naar verluid) hebben de 803's meer bas dan de 804's. Dat kan een probleem zijn als je een kleine kamer hebt, óf een pluspunt als je nu bas tekort komt....

Idealiter zou je de 803's, of een andere speaker,  thuis moeten horen voordat je ze koopt (niet dat dat mij ooit tegengehouden heeft...).

even een andere invalshoek m.b.t. je gevoel: je MOET nu niets. Ik wilde vorig jaar een andere versterker, is er door omstandigheden niet van gekomen. Nu, een jaar later, heb ik iets wat een stap verder gaat, en een dubbelle grijns op mijn gezicht.
Ik snap wel dat 'het' jeukt. Neem alleen geen overhaaste beslissing.


Quote from: RPO on May 30, 2014, 06:51:11
Ik weet wel wat ik zou doen, maar er zijn meerdere overwegingen:
- er wordt altijd gesteld dat je speakers het belangrijkste deel van de set zijn. Met de 803-en koop je een klasse hoger dan de CM-s
- Uiterlijk: over smaak valt niet te twisten.....zeggen ze
- Economisch: op een set nieuwe CM's zal je nog redelijk afschrijven, op de 803's niet.
- (naar verluid) hebben de 803's meer bas dan de 804's. Dat kan een probleem zijn als je een kleine kamer hebt, óf een pluspunt als je nu bas tekort komt....

Idealiter zou je de 803's, of een andere speaker,  thuis moeten horen voordat je ze koopt (niet dat dat mij ooit tegengehouden heeft...).
Ik heb de 804D. Die geeft ruim voldoende laag, echter, je moet het er wel instoppen. Daarmee doel ik op de soort muziek en aansturing.


Quote from: WickedGame on May 30, 2014, 09:11:06
Een 803S is leuk en zal wat meer punch geven, maar de D variant doet dit beter. Dus ga je voor een 803 dan nog beter de D variant. Ik ga het voor je op een andere boeg gooien. Je kan namelijk ook kiezen voor een subwoofer welke goed in muziek integratie is. Scheelt misschien ook nog weer wat geld.

Overigens zegt leeftijd geen fluit bij luidsprekers. Ik durf met gemak een 5 jaar oude B&W 80x serie te kopen mist je ze maar kan beluisteren. Meeste 80x gebruikers weten wel hoe ze hun luidsprekers moeten behandelen en zijn vaak wel liefhebbers, okay uitzonderingen heb je maar vaak kom je wel bij liefhebbers terecht.
Tja, ik ga het tegen spreken. Een sub zal je ongetwijfeld veel meer laag geven, geen discussie over mogelijk. Een sub zal je wel heel goed moeten voeden, en nog belangrijker goed moeten filteren voor het voor jouw gewenste resultaat op iedere muzieksoort. Vooral dat laatste gaat wel eens mis.....

Rach

#2292
QuoteOf toch voor de CM10 gaan?

Ik heb voor de aardigheid het duitse blad Audio geraadpleegd. Daar werken ze met een een Audio Kennzahl (een rekenkundige waarde voor de apparatuur die zij testen). Persoonlijk vind ik het een handig hulpmiddel om te beoordelen of een versterker technisch matcht met een luidspreker. Het AK van een luidspreker moet kleiner zijn, of gelijkwaardig aan het AK van de versterker.
Marantz PM 15S2 =AK 60       B&W CM8  = AK67    B&W CM 10 = AK60    B&W 803 D = AK55
Je gaat er dus op vooruit wanneer je de CM8 vervangt door de CM10 of de 803 S (zal niet veel afwijken van de D).

Xander32

#2293
Quote from: Rach on May 30, 2014, 14:52:24
Ik heb voor de aardigheid het duitse blad Audio geraadpleegd. Daar werken ze met een een Audio Kennzahl (een rekenkundige waarde voor de apparatuur die zij testen). Persoonlijk vind ik het een handig hulpmiddel om te beoordelen of een versterker technisch matcht met een luidspreker. Het AK van een luidspreker moet kleiner zijn, of gelijkwaardig aan het AK van de versterker.
Marantz PM 15S2 =AK 60       B&W CM8  = AK67    B&W CM 10 = AK60    B&W 803 D = AK55
Je gaat er dus op vooruit wanneer je de CM8 vervangt door de CM10 of de 803 S (zal niet veel afwijken van de D).
... echter geeft betreffende AK enkel enige richting. Zo hebben bijna alle grote Tannoys een zeer lage AK(een grote gevoeligheid), maar wil je diens grote drivers (10, 12 of 15") onder controle houden, dan ben je met een wat meer krachtige versterker beter af (hoge dempingsfactor helpt).

Daarnaast speelt de grote van de luisterruimte mee maar ook de luisterafstand.
Complexe materie; er zijn vast forumgenoten die hierin goed kunnen adviseren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

thepioneer

Ik heb mijn sub ingeruild, misschien is dat iets voor je. Dan heb je gegarandeerd diep laag.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

danielo

Quote from: abbcdcg on May 30, 2014, 10:08:28
Ik heb de 804D. Die geeft ruim voldoende laag, echter, je moet het er wel instoppen. Daarmee doel ik op de soort muziek en aansturing.

Bedenkt wel dat vooral de 800 lijn over tijd behoorlijk verschillende belastingen voor de versterkers inhoud. De laatste lijn (waar de 804D ondervalt (D2) ) is een stuk makkelijker aan te sturen als sommige oudere. Ik heb geen problemen met de hoeveelheid bass uit mijn 802D2's maar het feit is dat er nu eenmaal bassheads zijn :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

JCL

Quote from: danielo on May 31, 2014, 11:47:58
Bedenkt wel dat vooral de 800 lijn over tijd behoorlijk verschillende belastingen voor de versterkers inhoud. De laatste lijn (waar de 804D ondervalt (D2) ) is een stuk makkelijker aan te sturen als sommige oudere. Ik heb geen problemen met de hoeveelheid bass uit mijn 802D2's maar het feit is dat er nu eenmaal bassheads zijn :).

Daniel.

En dat je bepaald geen kinderachtige versterker hebt ;-)

danielo

#2297
Quote from: JCL on May 31, 2014, 12:29:36
En dat je bepaald geen kinderachtige versterker hebt ;-)

ja hier staan de fronts gebridged dus hebben ze elk iets wat 400watt. Misschien was dat niet zo'n goed voorbeeld bedoelde meer dat wat ik lees ook met tubes bv de nieuwe versies een stuk makkelijker zijn om aan te sturen. Wilde alleen aangeven dat dingen over tijd (800 lijn wordt alweer  decades gemaakt :) niet gelijk zijn gebleven de eerste 801 is een ander ding dan een 804D2.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Ron_HT

Ik lees dat jullie me adviseren om een sub te gebruiken. Voor mijn homecinema gedeelte maak ik oa gebruik van een ASW650 die nog ruimschoots voldoet. Maar kan en wil geen sub met stereo gebruiken omdat ik weet en hoor dat het ook zonder sub kan.
Marantz | B&W

Rach

Maar kan en wil geen sub met stereo gebruiken omdat ik weet en hoor dat het ook zonder sub kan.
Quote

Daarom zou ik de B&W 803 S kopen en gaan sparen voor een nog betere versterker, tenzij je tevreden bent over de combinatie PM 15 / 803 S.