Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Richi

Quote from: chansig on May  5, 2022, 08:35:52
Ik weet het ook niet. Ik heb weinig inhoudelijks gevraagd/gemeld aangaande jullie bijeenkomsten en ervaringen. Even over het waarom wel/niet gebruiken van de sub. Over de laatste bijeekomst nog helemaal niets gezegd. Dus zover de inhoud.

Vriendelijk ? Geen onvertogen woord tegen jou geschreven. Wel een sneer naar Tabcam omdat hij even een momentje, in mijn ogen (en dus waar), gebruikte om een punt te maken.

Daarnaast mijn opmerking over dat ik vind dat men niet meer tegen kritiek kan en dat dan waar is omdat ik het vind. Dat zou je als sneer kunnen opvatten. Maar dat het is ook wat er gezegd wordt (oa door jezelf). Had het net toevallig gelezen van je in een ander topic. Vind het wel een "nare" ontwikkeling/manier van redeneren etc.

Moet ik dat dan via zo'n opmerking doen ? Mijn ervaring is inmiddels van wel. Discussie/praten/gewoon laten erover heeft geen nut. Ik had hem ook niet kunnen maken. Gebeurt ook bijzonder vaak en steeds meer eigenlijk. Mijn ervaring is dat men weinig meer kan hebben. Is wat mij betreft een groter probleem dan dit forum. Maar hier in het klein is het ook zo enorm duidelijk aanwezig.

Nu lees ik ook jij er niet zo goed tegen kan. Dan houd ik daar simpelweg wel rekening mee. Want ik vind het oprecht jammer/vervelend dat jij je op deze wijze stoort aan mijn posts.

Wat mij betreft het laatste hierover ?

Gr. Hans

Dank voor je reactie Hans. Ik heb er nog eens over na zitten denken. Het is echt niet dat ik niet tegen kritiek kan, dat is wat mij betreft het punt niet.  Opbouwende kritiek is prima, graag zelfs. Daar leren we met elkaar van en dat is wat mij betreft een van de doelstellingen van een forum. Het gaat meer over de (althans zo interpreteer ik het) onderliggende toon waarbij waarnemingen in twijfel worden getrokken. Zoals dit voorbeeld:

Quote from: chansig on May  4, 2022, 19:47:22
Door de spitsvondigheid van deze opmerking kreeg ik toch wel een brede glimlach op het gezicht.

Voor de rest: Het is mij duidelijk dat gene en dene (niet in het bijzonder iemand) niet zit te wachten op kritische opmerkingen (welke kant dan de ook op). Het is sneu om vast te stellen maar voor mij waar, dus waar. :D

Gr. Hans

Voor mij voegt dit niets toe aan dit topic. In tegendeel zelfs. Maar misschien is het omdat we elkaar nog niet in levende lijve hebben ontmoet, dat ik dit soort opmerkingen lastig in de juiste context kan plaatsen.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: DofN on May  5, 2022, 09:07:13
Jammer dat je het zo ervaart want dat is geenszins mijn bedoeling. Ik voer gewoon een open gesprek en heb niets onaardigs gezegd over wie jullie zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik zal bij mijzelf nagaan waarom opmerkingen van jouw kant door mij als onaardig worden gevoeld, terwijl jij het niet zo bedoelt. Blijf vooral reageren, maar probeer het alsjeblieft opbouwend en inhoudelijk te laten zijn. Dan komen we er wel uit.  :thumbs-up:

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

#2702
Quote from: Richi on May  5, 2022, 09:40:08
Dank voor je reactie Hans. Ik heb er nog eens over na zitten denken. Het is echt niet dat ik niet tegen kritiek kan, dat is wat mij betreft het punt niet.  Opbouwende kritiek is prima, graag zelfs. Daar leren we met elkaar van en dat is wat mij betreft een van de doelstellingen van een forum. Het gaat meer over de (althans zo interpreteer ik het) onderliggende toon waarbij waarnemingen in twijfel worden getrokken. Zoals dit voorbeeld:

Voor mij voegt dit niets toe aan dit topic. In tegendeel zelfs. Maar misschien is het omdat we elkaar nog niet in levende lijve hebben ontmoet, dat ik dit soort opmerkingen lastig in de juiste context kan plaatsen.

Groet,
Richard

Het voegt weinig toe, dat klopt. Mogelijk dat daar ook een verschil dan is. Voor mij hoeft het niet altijd (vaak niet) wat toe te voegen, in mijn topic post je maar wat je wilt posten. Van audio tot vissen. Boeit me weinig. Dat zal ik te makkelijk meenemen naar een ander.

En de opmerking van Dorf vind ik qua humor geniaal. Qua inhoud heeft hij ook nog eens een punt. Maar die laat ik dan dus varen. Heeft weinig zin meer is mijn ervaring. En dus waar.  :D

Voor de rest: Mijn deur staat open, de koffie is heerlijk, de set klinkt geweldig (ondanks de brakke stroomvoorziening) en mijn aanwezigheid ? Altijd leuk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Quote from: DofN on May  5, 2022, 09:00:34
Ja ik denk dat jullie technisch prima versterkers hadden, en dat op alle posities de laagweergave hetzelfde zou moeten zijn. Dwz versterkers 1,2,3 klinken op plek A hetzelfde. Als op plek B versterker 1 anders klinkt in de laagweergave, dan moeten versterkers 2 en 3 dat ook doen. Omdat de reden voor anders klinken de akoestiek is. Verschillende versterkers gaan niet anders om met akoestiek.
Dat zou je dus verwachten en was voor zover ik mij herinner niet het geval. Ik heb bewust door de kamer gelopen toen we bij LAAN waren om te kijken wat de verschillende versterkers deden. Toen ik de Tannoy TD-8 (ongemodificeerd) had, kon ik door de kamer lopen en dan hoorde je duidelijk dat het geluid sterk veranderde afhankelijk van waar je stond. Na de modificatie door Louis Raatjes was dit vele malen minder en kon je bij wijze van spreken achter de luidspreker gaan staan en had je nog steeds een compleet stereobeeld. Ook de laagweergave werd veel constanter na de modificatie.

Mijn verklaring is dat het niet alleen akoestiek is, maar dat bepaalde versterker-luidspreker combinaties andere frequenties meer of minder aanspreken, wat dan weer lijdt tot meer of minder dominante room modes. Dus ja, de oorzaak is de akoestiek, maar bij de ene combi is dat meer een probleem dan bij de andere combi. Waar de Warp 1 bij LAAN niet goed uit de verf kwam (het te veel aanspreken van bepaalde room modes) kwam de Benchmark bij mij niet goed uit de verf (misschien wel vanwege het onvoldoende aanspreken van bepaalde room modes?).

Daarom denk ik dat jouw opmerking "Verschillende versterkers gaan niet anders om met akoestiek" niet juist is. Anders kan ik niet verklaren wat we zowel bij mij thuis als bij LAAN hebben gehoord met de verschillende versterkers.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: chansig on May  5, 2022, 09:46:34
Qua inhoud heeft hij ook nog eens een punt.
Het zal echt aan mij liggen, maar welk punt heeft hij dan precies gemaakt?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Quote from: Richi on May  5, 2022, 09:53:38
Het zal echt aan mij liggen, maar welk punt heeft hij dan precies gemaakt?

Dat groepsdynamiek invloed heeft op hetgeen individueel ervaren wordt en vervolgens conclusies.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

#2706
Quote from: chansig on May  5, 2022, 09:56:23
Dat groepsdynamiek invloed heeft op hetgeen individueel ervaren wordt en vervolgens conclusies.

Gr. Hans
Aha. Got it. Ik durf stellig te beweren dat dit niet aan de orde was.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Er zal altijd een vorm van invloed zijn. Als je die onderkent ben je geen knip voor de neus waard als mens zijnde.  :D

Er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken (al dan niet moreel verwerpelijk) die dit aantonen.

Maar ik lees jullie ervaring lees als een ervaring. Niet als een waarheid. Bij mij blijft bv nog steeds de vraag: Waarom klonk de Benchmark niet goed (volgens jullie) op jouw speakers ? Vandaar mijn mijl op zeven voorstel om jouw speakers mee te nemen naar Laan. Maar ik zal moeten leren leven met het gegeven dat ik daar nooit een antwoord op ga krijgen. Behalve dat het de match is.

Voor de rest leest het allemaal als leuke en gezellige avonden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Ik zit al paar dagen mee te lezen  :popcorn:
Mijn arcam gaat ook anders om met de akoestiek als mijn oude marantz.

Ik ervaar ook zoiets tussen mijn oude en nieuwe receiver als jullie in de test heren.
Akoestische invloeden en iets andere klank in de bass.
Zorgen ervoor dat je akoestiek anders aangesproken word.


kermy

De invloeden in het laag zouden eventueel verklaart kunnen worden door de combinatie dempingsfactor van de versterker, dit in samenwerking met en de speaker en het laag daarvan (gesloten of een vorm van bass reflex) en natuurlijk de kamer waarin het systeem staat.

Een versterker met een heel strak laag daarvan word vaak gevonden dat deze minder laag heeft, dit in tegenstelling tot een wat losser laag, wat weer het idee geeft van meer laag.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Quote from: Richi on May  5, 2022, 09:40:08
Voor mij voegt dit niets toe aan dit topic. In tegendeel zelfs. Maar misschien is het omdat we elkaar nog niet in levende lijve hebben ontmoet, dat ik dit soort opmerkingen lastig in de juiste context kan plaatsen.
Hans voegt nagenoeg nooit iets toe en in real life is het een leuke vent.

Quote from: kermy on May  5, 2022, 10:41:31
De invloeden in het laag zouden eventueel verklaart kunnen worden door de combinatie dempingsfactor van de versterker, dit in samenwerking met en de speaker en het laag daarvan (gesloten of een vorm van bass reflex) en natuurlijk de kamer waarin het systeem staat.

Dat is zeker zo daarom gedragen ze zich niet hetzelfde op alle speakers en is de match tussen speaker en versterker belangrijk.
Een ander belangrijk punt is dat niet iedereen even goede oren heeft net zoals niet iedereen goed kan zien.

Rob

DofN

Quote from: kermy on May  5, 2022, 10:41:31
De invloeden in het laag zouden eventueel verklaart kunnen worden door de combinatie dempingsfactor van de versterker, dit in samenwerking met en de speaker en het laag daarvan (gesloten of een vorm van bass reflex) en natuurlijk de kamer waarin het systeem staat.

Een versterker met een heel strak laag daarvan word vaak gevonden dat deze minder laag heeft, dit in tegenstelling tot een wat losser laag, wat weer het idee geeft van meer laag.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Ja, verklaren de dempingsverschillen de gehoorde verschillen van deze luistersessie?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: Rob_Dingen on May  5, 2022, 21:58:46
Hans voegt nagenoeg nooit iets toe en in real life is het een leuke vent.

Rob

Eindelijk, we zijn het eens.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

#2713
Quote from: Rob_Dingen on May  5, 2022, 21:58:46
Een ander belangrijk punt is dat niet iedereen even goede oren heeft net zoals niet iedereen goed kan zien.

Het opmerkelijke is dat in een gecontroleerde omgeving de gehoorde verschillen tussen versterkers in normale gebruikers omstandigheden ineens niet mee hoorbaar zijn. Het lijkt zich grotendeels in het subjectieve domein af te spelen. Dat zou een simpele mogelijke verklaring kunnen zijn.

Ik dacht vroeger ook dat ik verschillen tussen versterkers en dacs enz kon horen? Tot ik in een abx ging  vergelijken en overduidelijke verschillen ineens niet mee hoornaar waren en het meer op gokken leek. Imo was het een circus van denkbeelden in m'n hoofd. Ik zeg niet dat verschillen nooit hoornaar zijn maar het brein werk veel complexer en is zeker niet berouwbaar of ook maar enigszins geschikt om zoiets berouwbaar te doen.

Het probleem met het menselijk gehoor is dat je hersenen verwerken wat er binnen komt. Je hebt snel geneigd informatie te 'labelen' en betekenis te geven. Dat kun je ook niet 'uitzetten'. Objectieveren is niet mogelijk. Dus je kunt wel denken dat je gehoor superieur is maar ook jij bent maar gewoon een mens..
Gr. Martijn

Richi

Quote from: MAW on May  5, 2022, 23:12:12
Het opmerkelijke is dat in een gecontroleerde omgeving de gehoorde verschillen tussen versterkers in normale gebruikers omstandigheden ineens niet mee hoorbaar zijn. Het lijkt zich grotendeels in het subjectieve domein af te spelen. Dat zou een simpele mogelijke verklaring kunnen zijn.

Ik dacht vroeger ook dat ik verschillen tussen versterkers en dacs enz kon horen? Tot ik in een abx ging  vergelijken en overduidelijke verschillen ineens niet mee hoornaar waren en het meer op gokken leek. Imo was het een circus van denkbeelden in m'n hoofd. Ik zeg niet dat verschillen nooit hoornaar zijn maar het brein werk veel complexer en is zeker niet berouwbaar of ook maar enigszins geschikt om zoiets berouwbaar te doen.

Het probleem met het menselijk gehoor is dat je hersenen verwerken wat er binnen komt. Je hebt snel geneigd informatie te 'labelen' en betekenis te geven. Dat kun je ook niet 'uitzetten'. Objectieveren is niet mogelijk. Dus je kunt wel denken dat je gehoor superieur is maar ook jij bent maar gewoon een mens..
Oh Martijn, was je er maar bij geweest. Dit waren echt overduidelijke verschillen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Quote from: Richi on May  5, 2022, 23:37:39
Oh Martijn, was je er maar bij geweest. Dit waren echt overduidelijke verschillen.

Zullen we iedere maandag een voorstelling gaan geven?  :colgate:

Een abx zegt imo dat we in zo'n omgeving geen verschillen meer kunnen duiden.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mediator


Hannibal_

Quote from: MAW on May  5, 2022, 23:12:12
Het opmerkelijke is dat in een gecontroleerde omgeving de gehoorde verschillen tussen versterkers in normale gebruikers omstandigheden ineens niet mee hoorbaar zijn. Het lijkt zich grotendeels in het subjectieve domein af te spelen. Dat zou een simpele mogelijke verklaring kunnen zijn.

Ik dacht vroeger ook dat ik verschillen tussen versterkers en dacs enz kon horen? Tot ik in een abx ging  vergelijken en overduidelijke verschillen ineens niet mee hoornaar waren en het meer op gokken leek. Imo was het een circus van denkbeelden in m'n hoofd. Ik zeg niet dat verschillen nooit hoornaar zijn maar het brein werk veel complexer en is zeker niet berouwbaar of ook maar enigszins geschikt om zoiets berouwbaar te doen.

Het probleem met het menselijk gehoor is dat je hersenen verwerken wat er binnen komt. Je hebt snel geneigd informatie te 'labelen' en betekenis te geven. Dat kun je ook niet 'uitzetten'. Objectieveren is niet mogelijk. Dus je kunt wel denken dat je gehoor superieur is maar ook jij bent maar gewoon een mens..

Volgens mij gaat het er juist om om je die effecten van je brein te realiseren tijdens het luisteren.
En je kunt jezelf zeker wel conditioneren (in de juiste staat brengen) om die effecten behoorlijk te verkleinen.

Verschillen in DACs worden kleiner, maar er is een tijd geweest dat ze best aanzienlijk waren.
Nog steeds hoorde ik daar laatst bij vergelijk verschillen (ondanks dat ze niet in het voordeel van mijn favoriet uitvielen, mijn eigen zeer gewaardeerde DAC ;) ).

Versterkers die goed zijn, daar zit minder tussen is mijn beleving. Maar ook daar hoor je gewoon verschillen, bv in de controle over de bas en detaillering. Dat zou trouwens ook een match kunnen zijn met luidsprekers inderdaad, zoals eerder geopperd is.

Dan nog zijn het wel verschillen.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

chansig

Als de consensus bv is dat stroom een set kan maken maar ook breken. Dit ook geldt voor netkabels en idem voor interlinks, speakerkabels. Dan wordt het sowieso erg lastig om te conclusies te trekken wanneer je alleen versterkers gaat wisselen (in het geval van de afgelopen 2 bijeenkomsten). Lastig is dan een understatement.

Gr. Hans





Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Oh? Dus als je niks verandert behalve de versterker, dan kan een verschil in elk geval niet door de versterker komen? Zo had ik het nog niet bekeken. Ik moet deze stelling even een plekje geven hoor.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Quote from: chansig on May  6, 2022, 08:59:44
Als de consensus bv is dat stroom een set kan maken maar ook breken. Dit ook geldt voor netkabels en idem voor interlinks, speakerkabels. Dan wordt het sowieso erg lastig om te conclusies te trekken wanneer je alleen versterkers gaat wisselen (in het geval van de afgelopen 2 bijeenkomsten). Lastig is dan een understatement.

Gr. Hans
Wauw, mooi getheoretiseerd. Ik hou het liever bij de praktijk.  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

vanzomereng

Gezien de specs van de AMP: Benchmark AHB2. Speakers, LSA Warp 1 & LS: Fyne audio F703, Dynaudio Contour S 3.4 LE
zijn welke combinaties je ook maakt (welke Amp aan welke LS) vanuit technisch oogpunt (rendement, impedantieverloop etc.)
geen mismatches mogelijk.
Ben dus zeer benieuwd hoe jullie gedane ervaringen, zijn te verklaren

Moeten vele forummers hiero, hun eventuele gedane eerdere ervaringen/uitspraken over "slechte" luidsprekers allemaal terugnemen,
omdat ze wellicht geluisterd hebben naar slechte matches LS/Amp-combinaties  :ohmy:



Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

MAW

#2722
Quote from: Richi on May  5, 2022, 23:37:39
Oh Martijn, was je er maar bij geweest. Dit waren echt overduidelijke verschillen.

ja sorry. had ik moeten doen inderdaad. is m'n eigen schuld dan! ;)
Gr. Martijn

MAW

Quote from: Laan on May  6, 2022, 08:12:51
Een abx zegt imo dat we in zo'n omgeving geen verschillen meer kunnen duiden.

Wat bedoel je daarmee?
Gr. Martijn

Rob_Dingen

Quote from: MAW on May  5, 2022, 23:12:12
Dus je kunt wel denken dat je gehoor superieur is maar ook jij bent maar gewoon een mens..
Waar staat dat ik dat vind.
Mijn oren zijn niet perfect ik word ook al ouder en merk dat.
Het was een algemene opmerking die mijn inziens valide is.

Dat jij het niet hoort heeft net zoveel waarde als degene die het wel hoort.
Dat jij het niet hoort wil ook niet zeggen dat het er niet is, net zoals degene die het wel hoort dat het ook werkelijk zo is.

Piet hoort het niet en Jan hoort het wel, prima toch laat iedereen in hun waarde.
Waarom altijd die drang om het te ontkrachten daar word het forum niet leuker van en niemand wijzer.

Rob