Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

JeroenGRT

Mooie aanschaf! Ben benieuwd wat je er straks van vind!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Roeru117

Quote from: Richi on August 27, 2021, 13:00:22
Als alles meezit, staat de Atom HE hier morgen te spelen.  :wow:

En? Zit alles mee?
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Richi

Ja! Hij is binnen gekomen vandaag. Snel aangesloten en alles werkt. Druk met de kinderen en nu visite, dus hopelijk morgenochtend luisteren voordat de kinderen wakker zijn.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Zo, de eerste luister ervaringen met de Naim Uniti Atom Headphone Edition (what's in a name) zijn gedaan gisterenavond toen de kindertjes op bed lagen. En het bevalt uitstekend. In een notedop: het klinkt zoals de 'oude' Atom, maar dan strakker, ruimtelijker, meer puur of zuiverder. Geen idee hoe ik het omschrijf, maar ik word meer in de muziek getrokken. De muziek beleving is intenser en daar is het mij uiteindelijk om te doen. Mijn vrouw had 2 seconden nodig om te horen dat het beter klonk en dat is vaak een goede graadmeter. :satisfied:

Er zijn wat verschillende manieren om de zaak aan te sluiten, dus daar ben ik even mee aan het rommelen geweest gisteren. De opties zijn:

Optie 1: Signaal via de DSP van de subwoofer naar de luidsprekers
Route: Atom HE > XLR kabel > Subwoofer > XLR kabel > Purifi eindversterker > luidsprekerkabel > Luidsprekers

Voordelen:

  • DSP van de subwoofer heeft een preset voor mijn luidsprekers zodat de overgang tussen sub en luidsprekers perfect is
  • de afstanden kunnen worden ingesteld in de sub voor time-alignment tussen de sub en de luidsprekers

Nadelen:

  • De weergave is minder sprankelend en ruimtelijk
  • Er wordt wat ruis toegevoegd aan het signaal, weliswaar alleen hoorbaar van dichtbij en als er geen muziek speelt
  • Het grootste nadeel is dat de sub pas aan springt als het volume wordt opgeschroefd boven de 30 (van 100), waardoor ik de auto on/off functie van de sub niet meer kan gebruiken. De sub hoeft voor mij bij lage volumes (achtergrond muziek) en als de Atom uit staat, niet continue aan te staan

Optie 2: Signaal rechtstreeks naar de sub èn een signaal rechtstreeks naar de eindversterker
Routes:
1. Atom HE > XLR kabel > Purifi eindversterker > luidsprekerkabel > Luidsprekers
2. Atom HR > RCA-XLR kabel > Subwoofer

Voordelen:

  • De Audioquest Earth kan tussen de Atom HE en de Purifi wat erg fijn klinkt
  • De auto on/off functie van de sub kan worden gebruikt
  • Geen van de nadelen van optie 1

Nadelen:

  • De integratie tussen sub en luidsprekers lijkt iets minder, zou een time-alignment dingetje kunnen zijn

Vooralsnog ga ik voor optie 2, omdat de geluidskwaliteit boven 200Hz dan het beste is: sprankelend, open, stemmen klinken heerlijk en de weergave is mooi ruimtelijk. Dus zo heb ik het nu ook aangesloten. In de sub heb ik de preset voor mijn luidsprekers geactiveerd, zodat de overgang tussen sub en luidsprekers goed is ingesteld. De luidsprekerafstanden heb ik in de sub op 0cm gezet. Ik ga er dan vanuit dat de sub dan geen time alignment op het signaal toepast; de standaard na een factory reset is trouwens 100cm voor alle luidsprekers.

Met de nieuwe Atom heb ik minder last van room modes, zo lijkt het. Dat is mooi, maar helemaal weg is het nog niet. Recentelijk heb ik met REW metingen gedaan en convolution filters aangemaakt voor Roon. Die filters zijn gebaseerd LFQ waardes die je door REQ laat corrigeren (zie afbeelding hieronder). Toen ik gisteren de handleiding van de subwoofer nog eens doornam, werd ik er aan herinnerd dat de sub ook equalisation kan toepassen op het signaal, door middel van 3 handmatig in te stellen presets. Dat betekent dat ik in de sub kan corrigeren voor room modes, waardoor die correctie niet alleen voor Roon werkt, maar voor alle bronnen die ik afspeel. Dus daar wil ik nog mee aan de slag, om te kijken of ik de integratie van de sub in de ruimte optimaal kan krijgen.

Lang verhaal kort: het klinkt erg goed, we zijn meer dan tevreden en nu lekker hobbyen om de laatste puntjes op de i goed te krijgen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kerre

Misschien vloeken in de kerk, maar kun je de subwoofer niet met een smart plug apart in/uit schakelen ipv auto modus? Dan is dit onafhankelijk aan te sturen.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

WillyP

Blijft je dan niet zitten met de inschakelautomaat? Overigens vind ik die automaat meer een vloek dan een zegen. Ik denk dat een handige Harry die wel kan omzeilen maar dat is ook al zo wat, om te gaan sleutelen aan een (bijna) nieuw apparaat.

Leuk om te lezen dat de nieuwe Atom een verbetering is. Dat verwacht je natuurlijk alleen het moet wel uitkomen. En noem me een purist, maar ik vind het ook sjiek dat de ongebruikte eindversterker uit de keten is verwijderd.

Groet,

WillyP

Richi

Quote from: Kerre on August 30, 2021, 10:35:26
Misschien vloeken in de kerk, maar kun je de subwoofer niet met een smart plug apart in/uit schakelen ipv auto modus? Dan is dit onafhankelijk aan te sturen.
Daar heb ik ook aan gedacht. Er ligt hier nog een Brennenstuhl blok dat ik daarvoor kan gebruiken. Maar eigenlijk vind ik optie 2 wel prima. De sub staat op stand-by en gaat alleen aan als ik het volume boven de 30 draai. Dat is alleen als er niemand thuis is en ik de muziek opschroef. Meest van de tijd als ik zachter speel, is dat omdat de kinderen of mijn vrouw liggen te slapen en dan is het wel prettig dat de sub uitstaat.

Het enige 'probleem' dat ik ervaar, is dat de time alignment tussen sub en luidsprekers niet perfect is, maar dat kan ook een idee van mijzelf zijn. Ik ga binnenkort weer eens meten met REW, misschien geeft dat meer inzicht.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: WillyP on August 30, 2021, 10:45:12
Leuk om te lezen dat de nieuwe Atom een verbetering is. Dat verwacht je natuurlijk alleen het moet wel uitkomen. En noem me een purist, maar ik vind het ook sjiek dat de ongebruikte eindversterker uit de keten is verwijderd.
Dank je! Maar wat bedoel je met ongebruikte eindversterker? De Purifi staat er nog hoor.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

Misschien heb ik het verkeerd onthouden maar ik dacht dat de vorige Atom ingebouwde eindversterking had die niet meer gebruikt werd na de aanschaf van de Purifi versterkers. De nieuwe Atom heeft toch geen eindversterkers (meer)?

WillyP

Richi

Quote from: WillyP on August 30, 2021, 11:04:41
Misschien heb ik het verkeerd onthouden maar ik dacht dat de vorige Atom ingebouwde eindversterking had die niet meer gebruikt werd na de aanschaf van de Purifi versterkers. De nieuwe Atom heeft toch geen eindversterkers (meer)?

WillyP
Aha, op die manier. :D Helemaal correct!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Probeer eens de aansluiting via de VV rechtstreeks naar de ev te maken, denk dat dat stuk beter kan klinken. Heeft de purify geen dubbele aansluiting? Dan kan de sub meedoen via high level ls aansluiting.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Quote from: frank2 on August 30, 2021, 14:14:25
Probeer eens de aansluiting via de VV rechtstreeks naar de ev te maken, denk dat dat stuk beter kan klinken. Heeft de purify geen dubbele aansluiting? Dan kan de sub meedoen via high level ls aansluiting.
Hoi Frank, dat heb ik nu, de VV is rechtstreeks verbonden met de EV en dat klinkt inderdaad het beste. Mijn sub heeft geen high level aansluiting. In het verleden had ik een REL Strata die dat had, maar ik was er niet van onder de indruk.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fugazi_2009

Gevoelsmatig ging ik ook gelijk voor opstelling 2, maar dat had je zelf ook al uitgevonden. Komt de time alignment wellicht door de DSP van de sub? Kan je wellicht eens testen zonder DSP (en gewoon heel ouderwets enkel een crossover instelling)?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Richi

#2263
Quote from: fugazi_2009 on August 30, 2021, 16:14:50
Gevoelsmatig ging ik ook gelijk voor opstelling 2, maar dat had je zelf ook al uitgevonden. Komt de time alignment wellicht door de DSP van de sub? Kan je wellicht eens testen zonder DSP (en gewoon heel ouderwets enkel een crossover instelling)?
Daarvoor zou ik de DSP uit moeten kunnen zetten, en dat heb ik nog niet gevonden.

Edit: bedenk me net dat ik de subwoofer afstand heb ingesteld op 0cm. Maar misschien moet ik die juist op 390cm zetten, omdat ik nu juist een timing verschil creëer. Ga ik uitproberen!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Sprankelend lees ik hierboven, volgens mij is dat een meer nieuwerwetse "vereiste" van het geluid. Deze moet anno 2021 dus schijnbaar sprankelend zijn, want ik kom die term in toenemende mate tegen  ::)

Echter ben ik zelf nog nooit naar een concert geweest waarbij ik het geluid hoorde sprankelen, ongeacht het genre/de setting 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... het helpt ook niet dat ik de term sprankelen ook niet kan definiëren 🙄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WillyP

Dat is een algemeen probleem. Het is ontzettend lastig om geluid te omschrijven en niet alleen geluid. Probeer maar eens smaak te omschrijven. Hoe smaakt een aardbei?

Of op een ander vlak, hoe smaakt whisky? Ik heb wel eens van die "wielen" gezien met 18 of 36 onderverdelingen waarin je iets aan moest geven. Professionals kunnen daarmee uit de voeten, ik helemaal niet. In het verleden had een bekende slijter een vereenvoudigd systeem, daar kon ik meer mee.

Sommige Duitse tijdschriften werken met profielen voor luidsprekers. Voor mij werkt dat wel informatief maar ik denk dat opnieuw veel ervaring is vereist om zo'n profiel op te stellen.

Voorlopig moeten we ons behelpen met termen als sprankelend...

WillyP

Tabcam

Quote from: Xander32 on August 31, 2021, 06:44:52
... het helpt ook niet dat ik de term sprankelen ook niet kan definiëren 🙄
Voor mij betekent dat vaak dat hi-hats, triangles en dat soort metalen instrumenten natuurlijk klinken. Meestal klinkt het doffer als in het echt. Het is met muziek omschrijven net als met smaak zoals met wijn en whiskey. Naarmate je meer hebt geproeft kan je meer met de omschrijvingen, ook van 'experts'.

Neemt niet weg dat ik muziek ook moeilijk vind te omschrijven. Ik meet liever en dan kijken waar problemen in de frequentieresponse zitten. Dit artikel van planetofsound helpt met het vertalen van de termen naar waar in het frequentiespectrum de problemen of het goede gedrag zit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Quote from: Tabcam on August 31, 2021, 08:30:27
Voor mij betekent dat vaak dat hi-hats, triangles en dat soort metalen instrumenten natuurlijk klinken. Meestal klinkt het doffer als in het echt.

Precies dat bedoel ik met sprankelen. En de de soort sprankeling waar je geen hoofdpijn van krijgt na een tijdje.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

En daar stopt dan wel de vergelijking met Whiksy.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Quote from: Richi on August 30, 2021, 23:10:21
Daarvoor zou ik de DSP uit moeten kunnen zetten, en dat heb ik nog niet gevonden.

Edit: bedenk me net dat ik de subwoofer afstand heb ingesteld op 0cm. Maar misschien moet ik die juist op 390cm zetten, omdat ik nu juist een timing verschil creëer. Ga ik uitproberen!
Afstand in de sub gewijzigd naar 390cm en time alignment probleem is opgelost. Plus de sub een half dB harder gezet omdat deze via RCA wordt aangestuurd, wat iets zachter uitstuurt dan XLR naar de eindversterker. Klinkt prima zo.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a


Richi

Quote from: morca on August 31, 2021, 12:12:55
Het is aardig gelukt met de dsp als ik zo lees Richard 👌👌
Yep, alleen nog kijken of ik wat PEQ settings aan de sub ga toevoegen om eventuele pieken en dips (vanwege onze kamer) weg te werken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

Quote from: Richi on August 31, 2021, 11:57:16
Afstand in de sub gewijzigd naar 390cm en time alignment probleem is opgelost.

...

Klinkt prima zo.

Het kan zijn dat je nog even met de afstand kunt spelen. De ingebouwde elekronika van de sub zorgt voor enige vertraging en dat kun je corrigeren door een iets grotere afstand te kiezen, al snap ik nooit helemaal waarom.

In ieder geval was dat een tip van Bjorn en Garmt en omdat de twee mannen er veel meer van weten dan ik, heb ik hun advies opgevolgd en de afstand met 50 cm vergroot. Het valt te proberen.

WillyP

Richi

Dank je. Mocht ik toch niet helemaal tevreden zijn, dan doe ik dat.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a