the Monitor Audio Lounge. met Atmos 5.2.4. > De stekker er weer in

Started by yorkie13, September 27, 2006, 14:48:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

yorkie13

ja, met antimode

verder wordt de dip bij 60 hz keurig aangevuld, daar ik de fronts op 60 hz heb staan.

Ik ben dik tevreden over het laag zo, heeft voldoende body en loopt tot 25 hz in room.

yorkie13

Even een update van de set .

om stereo beter tot zijn rechte te laten komen op de UMC-1, heb ik een aantal stappen gedaan welke zeker
tot een veel beter en vooral losser geluid hebben geleid.

V-dac >Dacmagic upgrade , een behoorlijke stap vooruit, geluid heeft meer rust (Vdac weg)

vervolgens met de luidsprekers gaan schuiven en deze meer de kamer in geschoven.

laag onder de 60 hz gaat via de XTZ DSP amp.

Tevens de subs nu op rubber dempers direct op de houten vloer geplaatst.
ik ben nu de 33 hz piek bijna helemaal kwijt.

En als laatste vandaag de Dacmagic met Level 2 modificatie binnen gehad.

Ook is de UMC-1 op Master Base dempers geplaatst.

Dat alles is weer een stapje vooruit .

Later dezse week komt er nog een Philips loopwerk bij voor de cd's af te spelen via de Dacmagic.

Martijnst1990

Je hebt niet stil gezeten, mooie verbeteringen!  :thumbs-up:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Weer een aantal kleinen aanpssingen gedaan , vooral aan de XTZ fronts .

De subs staan nu op spikes (was rubber dempers) , en ik heb het belgisch hardsteen vervangen door graniet.

Dat is toch wel een rustiger laag, en het leuke is dat de aanpassingen minimaal zijn.

verder voor de 2 LFE subwoofers een kleine upgrade in de vorm van een Antimode S ipv C model.

yorkie13

Vandaag eens de Monolith + links naast de bank geplaatst en met de Antimode S ingeregeld.

Voorts de XTZ subs ook van een beperkt LFE signaal voorzien, dwz op 25 hz afgefilterd daar het maar 25 cm woofers zijn.

Het laag is nu echt heel mooi door de ruimte verdeeld.

Verdere afstelling door de fase van de monolith in te regelen met de Matrix op blu ray.

Hierna de soundtrac van de Matrix met 2.1 eens gepakt, daar er hier een aantal nummers op staan welke ook in de film voorkomen.

Klinkt erg lekker, zeker nu het laag tot onder de 20 hz doorloopt.

Xander32

Quote from: RA SUBS on October 18, 2011, 13:38:43
Vandaag eens de Monolith + links naast de bank geplaatst en met de Antimode S ingeregeld.

Voorts de XTZ subs ook van een beperkt LFE signaal voorzien, dwz op 25 hz afgefilterd daar het maar 25 cm woofers zijn.

Het laag is nu echt heel mooi door de ruimte verdeeld.

Verdere afstelling door de fase van de monolith in te regelen met de Matrix op blu ray.

Hierna de soundtrac van de Matrix met 2.1 eens gepakt, daar er hier een aantal nummers op staan welke ook in de film voorkomen.

Klinkt erg lekker, zeker nu het laag tot onder de 20 hz doorloopt.
Mooi resultaat. Maar nergens een dip en/of boost?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

yorkie13

Gisteren de boel eens compleet omgegooid , met als uitgangspunt dat het laag op stereogebied
beter kan.

Ik speel nu in direct mode op de UMC-1 en de UPA-2 stuurt alleen de 99.26 fronts aan.

De 99w10.17P subs staan uit en hiervoor in de plaats heb ik nu 1 subwoofer voor links en 1 subwoofer voor rechts geplaatst

om te testen 2 x de 99w12.18 Ice (kan ik sealed en basreflex afstemmen)

de fronts spelen nu tot een 42 hz en de subs vullen het laag aan tot een 25 hz (sealed)

Hier is zeker nog winst te behalen met een manier van DSP en goed afstellen van de de fase.

Voor LFE gaat de Monolith + met antimode S zijn werk doen 8)

en nu maar op zoek naar een mooie stereo versterker met HT bypass.

Maar over een week of 3 hoop ik mijn MKII filters uit Zweden binnen te krijgen voor de 99.26.

yorkie13

Afgelopen weekend heb ik eindelijk de filters van de xtz 99.26 vervangen door MKII filters.

Een van de belangrijkste verbeteringen is het hoger cross-over punt tussen Seas woofer en Fountek bandtweeter.

deze een stuk hoger gelegd, iets wat hoorbaar voor meer rust in het stemmengebied zorgt.

Tevens is de bandtweeter zo hoger belastbaar.

Zeker een zeer geslaagde upgrade, al is inbouwen van de filters redelijk bewerkelijk.

yorkie13

Komende week wi ik het volgende gaan testen :

Alle luidsprekers op large instellen, en een BK Gemini subwoofer aansluiten op de surrounds en center.

deze aansluitingen wil ik High Level gaan doen dmv de Speakon/Neutrik kabel.

Het signaal pak ik weg achter op de luidsprekers om lange kabels door de kamer te voorkomen.
Hieronder de assemblage van de te gebruiken subwoofers, daar een Gemini een upgrade naar Gemini II krijgt. :ph34r:

foto van Gemini 1, 2 >>>3

Martijnst1990

Word weer een aardig projectje. Wat ik me altijd al afgevraagd heb: is het voor relatief kleine speakers niet schadelijk om ze op large te zetten als je op redelijk hoog volume speelt? Die woofers proberen dan toch frequenties neer te zetten die ze eigenlijk niet kunnen halen lijkt me? Het is volgens mij niet zo dat een sub met high level die tonen overneemt van de monitor?

Hoe is de match tussen Emotiva en XTZ nadat je er een tijdje mee hebt gespeeld?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Emotiva +XTZ is heel goed, zeker na de modificatie van de filters.

Ik hoef niet op enorme levels te spelen, maar wil het gewoon eens testen.

In de Emotiva kan je de x-over heel ruim instellen.

Verder speel ik al een aantal dagen SACD via external 7.1 input en de XTZ worden dan 20 tot 20 kHz aangestuurd.

Dit gaat prima.

Martijnst1990

Duidelijk :) Ben zelf ook wel erg benieuwd naar Emotiva, is misschien wel een mogelijke upgrade voor mij tegen die tijd.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Vandaag de 2de Gemini II binnen gehad, en gelijk maar aangesloten om in te spelen.

1 x Links en 1 x Rechts, dus echt stereo laag via rca/low level.

Komende week nog met High level kabels aan de slag.

Martijnst1990

Quote from: RA SUBS on December 12, 2011, 15:08:33
Vandaag de 2de Gemini II binnen gehad, en gelijk maar aangesloten om in te spelen.

1 x Links en 1 x Rechts, dus echt stereo laag via rca/low level.

Komende week nog met High level kabels aan de slag.
Lijkt me weer een leuk experiment ;) Wat ik me afvraag: hoe zorg je ervoor dat beide subs een stereo signaal (dus de 1 links de ander rechts?) krijgen als je het via low level aansluit? Neem aan dat je processor maar 1 sub out heeft voor het .1 kanaal, of zie ik dat verkeerd?

En goed om te horen dat de match tussen Emotiva en XTZ goed is, vind Emotiva ook erg interessant. Ik heb nu een instap Pioneer receiver (VSX-919) en ik vind het geluid op hoge volumes gauw schel worden, niet prettig om naar te luisteren in een heel druk stuk van een actie film, of harde muziek. En ik hoop dat Emotiva daar verandering in kan brengen. Mocht ik tegen die tijd echt op de koop over willen gaan, misschien dat ik van te voren eens bij jou kan komen luisteren? Mits je dan nog met XTZ en Emotiva speelt :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

nee, de Gemini II subs zijn dus mono, en samen dus stereo

dus links krijgt signaal van linker kanaal, en rechter idem.

samen stereo , vooral bij goede opnames is dit goed te horen.
Nadeel is dat je dus 2 extra subjes hebt staan

yorkie13

Vandaag als test de center op large ingesteld en een Gemini II subwoofer via de High level
Neutrik kabel aangesloten.

Alle ander xtz monitors staan op 80 hz, voor LFE de antimode S en Monolith +.

yorkie13

Wow  heb ik een andere centerluidspreker ?????

Net even U2 blu ray 360 concert op gezet als test, en dat klinkt erg lekker.

Met een beetje fine tunen aan de fase van de Gemini II lijkt het laag prima te kloppen met de
LFE subwoofer.

Apoc@

Gebruik je de W10.17P ook nog in dit geheel, want als ik eerlijk ben dan ben ik je soms even kwijt voor ik weer helder heb wat je nu precies met welke onderdelen aan het testen bent.
Ik lees het allemaal met veel belangstelling, maar je gaat soms te snel :D
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

yep

in de muziek stand , dus met pure audio direct met gewoon 2.0 stereo.

yorkie13

Toch weer de nodige veranderingen in de set.

Dacmagic vervangen voor Emotiva xad-1 dac

XTZ 99.26 voor hoogglans zwarte 99.26 vervangen (komt ook mkII filter in )

MJ Acoustics Pro55 subwoofer erbij

yorkie13

Om wat meer diffusie te krijgen achter de luisterplek heb ik vandaag een 2 tal diffusers besteld.

Ze zijn 50 x 50 cm en gemaakt van Plywood en komen ongeveer 90 cm achter de luisterplek in een raam van
70 x 200 cm te staan.

yorkie13

verder worden er plannen uitgewerkt om een zogenaamde Superchunk bastrap/diffuser te bouwen in de hoek lnks naast
de luisterplek.

zie linkje waar de ideeën zijn opgedaan.

http://forum.recordingreview.com/content/why-your-bass-traps-don-t-work-156/

yorkie13

Tevens is de 2de 12 inch gesloten subwoofer met Scanspeak 30w/ 4558t00  woofer klaar.

de kast is 40 x 40 x 40 cm en heeft een demping met Dacron longhair.

op de foto een testopstelling van deze subwoofer op een 50 cm hoge stand.

uiteraard heeft deze subwoofer een eigen versterker en de nodige regelbare fase.

Verder nog even de vermelding dat ik met de 3 subwoofers met 12 inch die ik voor het project gebruik zeker
niet in een megadip zit :D

Eeder een gevalletje van (te) veel laag en daar wordt dus aan gewerkt om het in mijn eigen ruimte dik voor elkaar te krijgen.


larzie

Quote from: RA SUBS on January 29, 2012, 15:38:40
Om wat meer diffusie te krijgen achter de luisterplek heb ik vandaag een 2 tal diffusers besteld.

Ze zijn 50 x 50 cm en gemaakt van Plywood en komen ongeveer 90 cm achter de luisterplek in een raam van
70 x 200 cm te staan.

Ben wel nieuwsgierig of zoiets heel veel helpt :) 2 van die bakjes van 50x50.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

yorkie13

Dat is een deel van de oplossing en er staan al 2 paneeltjes van 60 x 60 cm en dat scheelt al enorm.

bij merford vandaan.

Een testje met 3 x een omgekeerde Auralex gramma gaf al een behoorlijke verbetering.