Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

MarkD

Ik begrijp hieruit dat je mijn feedback niet ter harte neemt. ;) Het was een cadeautje, maar als je het niet wilt uitpakken...

Zelf hoor ik ook best grote verschillen in mijn set door ingrepen in bekabeling en componenten. Soms omdat ik ze wil horen en soms omdat het echt zo is. Andere mensen horen vrijwel geen verschillen in diezelfde set. Ik heb echter niet de illusie dat ik daarom de betere luisteraar ben. Dat maakt het voor mij allemaal zeer relatief. Bij jou lees ik alleen absolute beweringen, gebracht met de grootste stelligheid. Dat roept begrijpelijkerwijs weerstand op, omdat iedereen een ander referentiekader heeft. Op de vorm valt zeker iets af te dingen, maar ook hieraan draag je zelf bij in je eigen reacties.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

AbZ

Quote from: Stefan S. on January  4, 2014, 12:13:01
Het is gewoon jammer dat er zoveel off topic onzin in o.a. jouw showcase topic staat.
Daar hebben Arjan, technative en jij vandaag ook weer flink wat aan bijgedragen en uitgelokt. 
Wil je het hier over hebben, ik vind het prima, maar zoals MarkD zegt:
weet wel wat je zelf oproept met je communicatie.

chansig

Als het iets bij je oproept kan je vervolgens altijd nog de schuld hiervan bij de ander leggen.

G Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted Member 2

Quote from: AbZ on January  4, 2014, 12:23:06
weet wel wat je zelf oproept met je communicatie.

geldt ook voor jou Abel (en voor mij) ;)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

alexander2

11079 Reacties en het gaat maar door heerlijk leesvoer. :D

AbZ

Geheel eens met chansig en Onder  :coffee:  Heb dan ook het genoegen gehad
om die drie moraalridders er ff op te wijzen dat het niet minder over henzelf gaat.

Perfectionist

Een van de topics die je als admin meestal in de gaten moet houden. Wel erg jammer eigenlijk. En iedereen weet hoe het werkt. Gisteren is al door collega's gewaarschuwd, dus iedereen weet wat de volgende stap is. Dus kunnen we de meta communicatie en onderlinge verwijten even laten voor wat het is en weer on topic gaan? Dank.
Een beter forum begint bij jezelf.

frank2

Zoals bekend speel ik mijn muziek af van HDD via usb rechtstreeks naar de Anthem.
Af en toe heb ik daar problemen mee, komt door een software probleem, ik wacht de reactie af van Anthem.

Maar mijn Anthem heeft natuurlijk ook digitale ingangen. Als test heb ik een oude computer die voorzien is van XP gebruikt. Ik heb hier JRiver opgezet en 'm op Kernel streaming gezet omdat Asio niet kon. (heeft die oude PC schijnbaar niet) Dezelfde HDD eraan gehangen en maar voor proef eens geluisterd. (PC heeft coax uit)
De digitale coax was een oelbach, niets bijzonders, een goede standaard.

Het geluid is anders dan bij de HDD via usb, dat is gewoon beter, maar het geluid via PC is wel  net zo dynamiekrijk, alleen de bassen klinken "hollig" niet strak. Dreunt ook iets meer.  Hij klinkt ook iets helderder maar verder eigenlijk geen opmerkingen. Ik heb hier ook een Project DS BOX gehad, ook aangesloten via dezelfde kabel, die klonk ook beter.

Nu kan dit door de oude PC komen, maar als dit echt de maatstaf is.... dan wordt ik er niet vrolijk van. Ja het klinkt afgezien van de bassen wel beter dan afspelen via de Boxee, die heeft wel betere bas e.d. maar die is over het geheel genomen iets flauwer in geluid, minder dynamiek.

Als test leuk om te proberen, ik kan nog eens een laptop proberen met een Mtech2 usb>coax  kijken wat dat doet, ding is ook nieuwer heeft Vista. Als ik daar dezelfde resultaten zie/hoor weet ik tenminste wat een PC achter een audio set doet.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Dat is een goed initiatief om eens te kijken wat "PC" als bron voor jou kan betekenen. Geef het wel even de tijd in die zin dat het tijd kost om de juiste instellingen boven water te krijgen.

Onhandigheid van Pc is de vele variabelen  (instellingen) die er zijn. Deze kunnen een goede klank flink in de weg zitten.

Prima dat je het een kans geeft en dat je dat éérst doet zónder veel geld uit te geven. :thumbs-up:

Bas Akkerman

Tof Frank dat je het probeert. Ga je ook nog testen zonder de externe harde schijf, dus met bestanden vanaf de harddisk op de laptop/pc? Nu heb je er een extra schakel bij met de vraag wat/of die bijdraagt aan de kwaloteit van de geluidsweergave.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Quote from: Bas Akkerman on January  5, 2014, 08:43:10
Tof Frank dat je het probeert. Ga je ook nog testen zonder de externe harde schijf, dus met bestanden vanaf de harddisk op de laptop/pc? Nu heb je er een extra schakel bij met de vraag wat/of die bijdraagt aan de kwaloteit van de geluidsweergave.

Persoonlijk denk ik dat het niets uitmaakt HDD of HDD intern. Maar mijn modernste laptop met windows 8 zal ik straks even proberen, op hdmi, want dat zit erop. Geluid is direct sound, heb ik gezien, heb hier nog geen Jriver op. Zet 'm op batterij en laat even 2 nrs spelen. De oude PC viel tegen. Deze laptop wordt poging 2, kijken hoe deze het doet zonder hulpmiddelen. Gewoon eerste indruk.
Ik denk namelijk dat geluid via een PC/laptop niet echt hi-end is, tenzij je zwaar gaat modificeren met software en voedingen e.d. Maar dat moet ik wel zeker weten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

Quote from: frank2 on January  5, 2014, 08:57:59
Maar mijn modernste laptop met windows 8 zal ik straks even proberen, op hdmi, want dat zit erop. Geluid is direct sound, heb ik gezien, heb hier nog geen Jriver op.
Dit is precies een manier om er niet achter te komen of er 'muziek' zit in een laptop.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

frank2

Quote from: Isflicka on January  5, 2014, 09:26:13
Dit is precies een manier om er niet achter te komen of er 'muziek' zit in een laptop.

Waarom niet?


Heb het net gedaan, via hdmi aangesloten op de reciever, klonk in ieder geval al een stuk beter dan met de oude PC. Heeft inderdaad nog niet de kwaliteit van de HDD aan de Anthem, maar komt een stuk dichter in de buurt. Het is voor mij nu om te bekijken of een M2tech gekoppeld aan de reciever beter is met JRiver op deze laptop. Dus dat ga ik tzt ook nog proberen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Nog even een aanvulling: Heb net dezelfde muziek via de Boxee afgespeeld, die dezelfde HDMI kabel heeft en zo ook aangesloten is. D'r hangt wel vanaf de HDD een AQ cinnamon aan. Geluid is eigenlijk hetzelfde als via de laptop. Klinkt zeker niet verkeerd, fractioneel iets beter, maar je zou het wel hetzelfde kunnen noemen. Het enige wat je mist tov. de HDD aan de Anthem is kracht, pit. Verder klinkt het goed.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Quote from: frank2 on January  5, 2014, 08:57:59
Persoonlijk denk ik dat het niets uitmaakt HDD of HDD intern. Maar mijn modernste laptop met windows 8 zal ik straks even proberen, op hdmi, want dat zit erop. Geluid is direct sound, heb ik gezien, heb hier nog geen Jriver op. Zet 'm op batterij en laat even 2 nrs spelen. De oude PC viel tegen. Deze laptop wordt poging 2, kijken hoe deze het doet zonder hulpmiddelen. Gewoon eerste indruk.
Ik denk namelijk dat geluid via een PC/laptop niet echt hi-end is, tenzij je zwaar gaat modificeren met software en voedingen e.d. Maar dat moet ik wel zeker weten.

HDMI?   Nee!


Niet High-End?  Zucht, dan heb je echt lang onder die kei gelegen :nopompom:


Ik had even hoop toen je begon met jezelf in te leren in de materie, maar nee......

This guy is "beyond repair"

Deleted Member 2

Quote from: twani on January  5, 2014, 10:35:34
HDMI?   Nee!


Niet High-End?  Zucht, dan heb je echt lang onder die kei gelegen :nopompom:


Ik had even hoop toen je begon met jezelf in te leren in de materie, maar nee......

This guy is "beyond repair"

Je conclusie is voorbarig:

citaat van Frank2 in een eerdere posting: "Het is voor mij nu om te bekijken of een M2tech gekoppeld aan de reciever beter is met JRiver op deze laptop. Dus dat ga ik tzt ook nog proberen."

Gr
Henk

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

Quote from: Onder013 on January  5, 2014, 10:47:53
Je conclusie is voorbarig:

citaat van Frank2 in een eerdere posting: "Het is voor mij nu om te bekijken of een M2tech gekoppeld aan de reciever beter is met JRiver op deze laptop. Dus dat ga ik tzt ook nog proberen."

Gr
Henk
Gelukkig neemt Frank2 nog de moeite om het via de M2tech te willen proberen maar 90% van de gebruikers laat het na een poging met HDMI of andere aansluiting vanaf laptop/pc voor wat het is... Vervolgens lachen ze iedereen uit die er wel serieus mee bezig is. We wachten weer af...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

morca

Een losstaande usb DAC met externe voeding doet het vaak een stuk beter dan de digitale uitgang vd comp.
En dan nog even kijken of hij wasapi of asio is.
Zelf het prog waar je mee afspeelt verschilt soms.

frank2

Quote from: morca on January  5, 2014, 11:01:11
Een losstaande usb DAC met externe voeding doet het vaak een stuk beter dan de digitale uitgang vd comp.
En dan nog even kijken of hij wasapi of asio is.
Zelf het prog waar je mee afspeelt verschilt soms.

Ik heb niets aan een losstaande DAC, maar een losstaande streamer is die ook beter?

Naast afspelen van de HDD via usb > Anthem zijn er een paar opties:

1. standalone audiostreamer
2. standalone mediaplayer
3. PC met M2Tech en JRiver

Willekeurige volgorde; Ik denk dat M2tech op PC beter zal klinken als de HDMI, al is dat geen gewone maar eentje uit de betere klasse. Vraag mij verder af of een standalone audiostremer zoveel beter is. Mediaplayer kan ook nog, aangesloten via coax. (wat de boxee niet kan)

Ik wil de kwaliteit bereiken die de anthem mij nu geeft via de usb>HDD
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Mitch--

om ook de kabel berg te verkleinen denk ik aan een standalone audio streamer. Deze apparaten zijn er voor gemaakt, in mijn ogen met een laptop ga je toch weer neuzelen met een grote berg "tweaks" en blijf je vooral met de m2tech afhankelijk van de beperkingen van het SP/DIF protocol Ben hier begonnen met een squeezebox met losse dac, best leuk maar toen kwam er een standalone streamer (Linn Sneaky), en mijn god er ging een wereld voor me open. De Boxee is leuk maar ook niet meer dan dat, wil je iets serieus neerzetten in je serieuze audio set zou ik zeker een streamer een kans geven (Probeer eens een Sneak of Unitiquite, het zal je verbazen) vooral nu je niet tevreden bent met de bediening van de Anthem. Met de streamer doe je het in een keer goed, ipv met een computer gaan 'proberen' en uiteindelijk aan tweaks misschien net zoveel uit te geven als een losse streamer, btje van de regen in de drup verhaal voor mij.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

DofN

Als de SQBT met een goede voeding en een aparte DAC zoveel slechter klinkt dan bijvoorbeeld een Linn Sneaky, dan moet een Linn Sneaky heel veel beter klinken dan het loopwerk van een goede/fatsoenlijke CD-speler (lees bijvoorbeeld een NAD 565BEE) met de aanname is dat tussen de SQBT en het loopwerk van een gewone CD speler geen -hoorbare- verschillen zitten? Althans, ík hoor het niet.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mitch--

Quote from: doorofnight on January  5, 2014, 11:55:19
Als de SQBT met een goede voeding en een aparte DAC zoveel slechter klinkt dan bijvoorbeeld een Linn Sneaky, dan moet een Linn Sneaky heel veel beter klinken dan het loopwerk van een goede/fatsoenlijke CD-speler (lees bijvoorbeeld een NAD 565BEE) met de aanname is dat tussen de SQBT en het loopwerk van een gewone CD speler geen -hoorbare- verschillen zitten? Althans, ík hoor het niet.

Het gaat hier toch niet over loopwerken? en loopwerken is toch ook hetgeen waar de discussie niet over gaat en al helemaal het probleem van frank2 niet?

Mijn ervaring met de SB met DAC is dat deze altijd 'digitaler' 'killer' en minder dynamisch heeft geklonken dan de Sneaky (all in streamer) die hierna kwam (niet om een discussie op te starten over of voedingen voor de SB iets uitmaken hoor, het is slechts mijn eigen ervaring). Wil je ook het uiterste uit een computer hale moet je veel tweaken denk ik, mijn vader is ooit aan de gang gegaan met de Mac Mini, uiteindelijk was ie meer aan het 'proberen' wat er 'beter' klonk en niet meer aan het luisteren naar muziek (waar deze hobby toch zo mooi om draait). Toen ie dat besef eindelijk gevonden had heeft ie snel de hele mac mini verkocht en een geïntegreerde Naim streamer gekocht (na vergelijk met mijn Sneaky en Majik) en inmiddels luistert hij ook weer naar de muziek ipv de afzonderlijke onderdelen en tweaks in zijn set. Keep it simple!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

frank2

Wat ik hier gehoord heb tot nu toe klinkt alles helderder, killer. Maar een goede setup met PC heb ik nog niet geprobeerd, al denk ik wel een beetje in jouw richting, al zal een audiostreamer nooit een Linn worden, te prijzig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren