Blackball's theater ( update 31-12-07)

Started by blackball147, March 17, 2005, 13:32:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbie12345

#50
AHHH wat is dat voor een crimineel die daar dat scherm maakt  ;D ;D GRAPJEEE!!!

Ziet er goed uit kerel, heel precies gedaan mooi vakwerk! Het spannen van het doek is geen probleem hoor gewoon bovenaan in het midden beginnen dan het verticaal in een lijn van het eerste nietje naar benenden glad trekken en daar een niet je zetten

|-------------------------------------------------------|
|                                |                                            |
|                                |                                            |
|                                |                                            |
|                                |                                            |
|                                |                                            |
|-------------------------------------------------------|

Je krijgt dan dit idee, hetzelfde doe je horizontaal, zodat je een kruis hebt. en dan trekken en naar de hoeken toe werken. Zo heb ik dat laken ook heel goed bevestigd gekregenl. (waarschijnlijk wist je dit al lang maar goed)

Ik heb trouwens nog naar de bon gekeken en kan hem dus echt niet vinden, ik heb wel nog de owners manual gevonden. Ik heb wel nog de mail gevonden, hij komt van dvd theater, die kan je doorsturen als je wilt... (besteld was ie 26 augustus 2004)
groetjes robbie

Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

blackball147

vandaag het doek aan de plaat geniet. hoewel ik er aanvankelijk een beetje schrikkerig tov stond, is het uiteindelijk vrij vlot en makkelijk gegaan, evenwel met de lieve hulp van moeder de vrouw  :D.

wanneer je het doek uitrolt zie je allerhande oneffenheden, bobbels ed, bijna zou je denken aan productie fouten, maar eens je bent begonnen met opspannen en nieten verdwijnt het als sneeuw voor de zon ( gelukkig maar )

uiteindelijk zijn er een 150 tal nietjes ingegaan  :o , mss wel een beetje overkill, maar liever 50 nieten te veel dan 1ntje te weinig. uiteindelijk is het totaalconcept een beetje overkill, maar het is ten goede voor stevigheid en robuustheid  ;)


blackball147

volgende fase wordt het afwerken van de randen met afwerklatten en bekleven met zwarte velourband.

vermoedelijk ook de zijkanten met latten en verder afwerken.

daarna een soort van verstelbaar ophangsysteem voorzien met behulp van kettingen en verstelbare schroefdraadbeugels, om zo makkelijk pas te hangen, maar dat zal iets voor morgen of overmorgen worden  :)

blackball147

#53
vandaag wederom materiaal gehaald om verder af te werken, nl afwerklatten voor de zijkanten en kader.

verder nog een superverrassing van moeder de vrouw voor vaderdag ( is hier nu komende zondag, weet niet of het in nederland ook zo is ).

net wakker van de nachtshift rond 12 u telefoon: 'kun jij onmiddellijk naar IKEA komen met de bestelwagen?'
ik wist dat ze daarheen was met haar moeder, zodus nog slaapdronken toegezegd zonder eigenlijk verder te vragen waarom. daar aangekomen stond mijn verrassing al klaar  :D een aantal maanden terug hadden we deze bank al gezien en waren er direct verliefd op: net groot en handig genoeg, en lekkerlui liggen. nu bleek er een exemplaar in de koopjeshoek te staan met een mooie korting ( 30% ), en aangezien ze toch aan het uitkijken was voor een mooie vaderdag cadeau.........zal haar dit jaar voor moederdag 2 ruikers kopen  ;D ( 2de aan halve prijs of zoiets ).

kortom: weer een stapje verder in de HT-evolutie............




Gijs82

Gaaf bankje hoor  ;D! Maakt het filmkijken nog fijner!

Kon het bankje niet vinden op de website van ikea.
Als ik vragen mag, wat kost het bankje normaal geproken?

Groeten,
Gijs
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

garmtz

Blackball, in je signature: Apogee Wide Open.

Dient Apogee Wyde Eye te zijn denk ik...  ;D

wh-vanderpost

Als je het doek langs de rand, van de plaat waar hij opzit, afsnijdt .. kan je de afwerk-latjes (het kader) eerst aan de achterkant voorzien van het velours om ze vervolgens op de plaat te schieten/schroeven. Daarna kan je het overgebleven stuk velours eromheen vouwen/plakken tot achterop de plaat. Heb je in 1x de complete afwerking te pakken ;)

Beetje lastig uitleggen .. misschien een tekeningetje maken ???
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

wil

Quote from: Garmt on June  6, 2005, 16:40:14
Blackball, in je signature: Apogee Wide Open.

Dient Apogee Wyde Eye te zijn denk ik...  ;D
en aangezien dit ook een Apogee is, kan ik me wel iets voorstellen bij een Apogee Wide Open  ;D



wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

robbie12345

He wil hoe kom jij aan foto van mijn vriendin.... Ik wist wel dat ze vreemd ging :-[ >:(
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

wil

Quote from: robbie12345 on June  6, 2005, 16:51:32
He wil hoe kom jij aan foto van mijn vriendin.... Ik wist wel dat ze vreemd ging :-[ >:(
vraag het haar  ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

blackball147

Quote from: Gijs82 on June  6, 2005, 16:37:21
Gaaf bankje hoor  ;D! Maakt het filmkijken nog fijner!

Kon het bankje niet vinden op de website van ikea.
Als ik vragen mag, wat kost het bankje normaal geproken?

Groeten,
Gijs

normaal kost ie 360 euro incl. bekleding ( 4 kleuren: blauw, bruin, rood en beige )

Quote from: Garmt on June  6, 2005, 16:40:14
Blackball, in je signature: Apogee Wide Open.

Dient Apogee Wyde Eye te zijn denk ik...  ;D

:-[ oeps, helemaal geen erg in gehad, direct wijzigen  ;)

Quote from: wh-vanderpost on June  6, 2005, 16:45:27
Als je het doek langs de rand, van de plaat waar hij opzit, afsnijdt .. kan je de afwerk-latjes (het kader) eerst aan de achterkant voorzien van het velours om ze vervolgens op de plaat te schieten/schroeven. Daarna kan je het overgebleven stuk velours eromheen vouwen/plakken tot achterop de plaat. Heb je in 1x de complete afwerking te pakken ;)

Beetje lastig uitleggen .. misschien een tekeningetje maken ???

ik denk wel dat ik het begrijp, mijn bedoeling is de latten allemaal te monteren, en dan de velour al te snijden op de breedte van de kader+zijkant, en dan erop te plakken. ik hoop dat de 'plak' sterk genoeg om erop te blijven, zoniet zal ik mss ook nog een paar nagels moeten schieten om zeker te zijn.

wh-vanderpost

Quote from: blackball147 on June  6, 2005, 16:59:35
ik denk wel dat ik het begrijp, mijn bedoeling is de latten allemaal te monteren, en dan de velour al te snijden op de breedte van de kader+zijkant, en dan erop te plakken. ik hoop dat de 'plak' sterk genoeg om erop te blijven, zoniet zal ik mss ook nog een paar nagels moeten schieten om zeker te zijn.
Ik bedoel dus dat je vóórdat je de latten monteert, je al een klein stukje van het velours op de lat hebt zitten (1cm bijvoorbeeld). Je sluit dus het velours op tussen de lat en het doek. Zodra je dus de lat vastzet hangt er nog een flap velours aan... als het latje vastzit haal je de rest van het beschermfolie van het velours en plak je het netjes over het latje heen en zo verder tot aan de achterkant van het scherm.

Voordeel is dan dat je niks ziet in de naad waar het velours overgaat in het doek en je ziet niks aan randen en naden aan de zijkanten van het scherm ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

blackball147

intussen de eerst lat er provisoir even op gespannen, en de kamer leeg gemaakt: de bank letterlijk door het raam naar beneden gesmeten, de tv gewoon verplaatst naar de slaapkamer.


ps: de HT is het bovenste raam  ;D

blackball147

Quote from: wh-vanderpost on June  6, 2005, 17:06:45
Ik bedoel dus dat je vóórdat je de latten monteert, je al een klein stukje van het velours op de lat hebt zitten (1cm bijvoorbeeld). Je sluit dus het velours op tussen de lat en het doek. Zodra je dus de lat vastzet hangt er nog een flap velours aan... als het latje vastzit haal je de rest van het beschermfolie van het velours en plak je het netjes over het latje heen en zo verder tot aan de achterkant van het scherm.

Voordeel is dan dat je niks ziet in de naad waar het velours overgaat in het doek en je ziet niks aan randen en naden aan de zijkanten van het scherm ;)

hey, das nog niet zo slecht bedacht, ik hoop alleen dat ik dan toekom met mijn zwarte rand: 45 cm breed, 2.5 meter lang. ik heb in totale omtrek 1.95+1.95+100+100 nodig ( zijnde 5.90 meter) alles zal een beetje afhangen ven de juiste breedte dat ik moet afsnijden.

zal het nog eens bekijken.

wh-vanderpost

Quote from: blackball147 on June  6, 2005, 17:15:27
hey, das nog niet zo slecht bedacht, ik hoop alleen dat ik dan toekom met mijn zwarte rand: 45 cm breed, 2.5 meter lang. ik heb in totale omtrek 1.95+1.95+100+100 nodig ( zijnde 5.90 meter) alles zal een beetje afhangen ven de juiste breedte dat ik moet afsnijden.

zal het nog eens bekijken.
Ik heb de rol velours toen ook in lange stroken geknipt (wel wat werk). Gewoon stroken van zo'n 10 a 15 cm breed. Met de vakjes achterop de rol is dat vrij makkelijk te doen.

Die foto van die bank, erg droog ;D ;D ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

blackball147

nog even snel doorgewerkt om toch de kader al in orde te hebben.

Gijs82

Ziet er strak uit  ;D

Had je niet beter eerst de latjes kunnen schilderen?
Of plak je er vilt op?
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

blackball147

Quote from: Gijs82 on June  7, 2005, 14:02:23
Ziet er strak uit  ;D

Had je niet beter eerst de latjes kunnen schilderen?
Of plak je er vilt op?

er komt vilt over, heb nu nog geen tijd gehad wegens nog een paar andere huishoudelijke reparatiewerkjes. ik denk donderdag verder te werken en mss alles af te hebben dwz de rand afwerken, het scherm ophangen, de projector ophangen en de nieuwe zetel op zijn plaats.

Gijs82

Quote from: blackball147 on June  6, 2005, 16:59:35
normaal kost ie 360 euro incl. bekleding ( 4 kleuren: blauw, bruin, rood en beige )



Hi there,

Vanmiddag maar eens even gekeken naar dat mooie bankje van jou  :D!
Toch niet helemaal waar ik op zoek naar was, maar het blijft een mooi bankje  ;)

In Hengelo was het bankje wel iets goedkoper, namelijk € 309,- incl. bekleding.

Groeten,
Gijs
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

blackball147

laatste update:

- velours is rond het scherm geplakt ( met dank aan mijn twee toffe helpsters, zijnde echtgenote en schoonmama  :D ).

- aanpassen van een bestaand ikea tvmeubel tot steun voor de center en dvdspeler ( gereduceerd van 150 cm naar 55  breed )

- ophanging voorzien aan het scherm

- alles ophangen op zijn plaats.

ik heb eerst het scherm op zijn plaats, exact het midden van de kamer.

ik moet zeggen dat ik het ophangen van de projector heb onderschat wat betreft het juist hangen en afstellen. ik had op voorhand alles zo correct mogelijk afgemeten waarbij ik de projectiemuur als vaste waarde heb aangehouden, ook hoogte scherm-projector 'berekend' en uitgemeten.

alles opgehangen en het projectie beeld viel een 10tal cm teveel naar rechts en een 5 te laag  ??? ik weet zeker dat ik alles bijna tot op de cm juist heb gemeten en toch zo een verschil. uiteindelijk alles verder afgesteld met 'trial and error', aldus verschilllende keren de projector verhangen en verdraaid tot het ongeveer goed was, ook geprobeerd mbv de lensshift, maar dat gaf ook geen bevredigend resultaat.

uiteindelijk gisterenavond rond 23.30 lag alles zo goed als vast in orde, mooi schermvullend, juiste hoogte.

deze middag projector aan en toe bleek het beeld een paar cm gezakt te zijn  :o blijkbaar was mijn constructie toch niet stevig genoeg. bovendien zag ik opeens dat mijn beeld toch niet correct was bij het afspelen van en 2.35/1 film, de zwarte balken hingen scheef en klopten niet!  uiteindelijk bleek een groot deel van de fout te liggen aan het feit dat ik de lensshift had gebruikt, en dacht deze terug op nul gezet te hebben, wat uiteindelijk niet zo bleek te zijn. dan maar gewoon een reset gedaan en alles nog eens opnieuw, wederom met trial and error tot ik eindelijk terug tot een bevredigend resultaat ben gekomen. alles hangt nu pas en juist, dwz bovenkant beeld komt overeen met bovenkant scherm, een beetje zoomen en het beeld wordt mooi gevuld. tot zover alles ok, maar wederom bij een 2.35/1 film blijken de zwarte balken onderling te verschillen, onderste is zo een 3tal cm breder dan de bovenste  ??? logischerwijze zou ik dan weer moeten zakken met mijn beeld, maar dan heb ik weer een verschil bij gewoon 16/9 beeld, nl dat deze in zijn totaliteit te laag hangt.

weet iemand hier een verklaring voor? opzich is het niet zo erg om dat verschil te hebben, maar ik wil weten hoe het komt.

blackball147

nog een foto van het aangepaste meubel en een detail van de hoekafwerking van het scherm en van de ophanging

blackball147

nu volgt nog een detail afwerking, vermoedelijk morgen zijnde:

- nieuwe meubeltje op graniet, graniet op meubel onder center
- een apart stopcontact voorzien voor de projector
- wat mooier wegbergen van bekabeling ed
- alles nog eens opnieuw callibreren ( geluid )
- mss nog proberen, mits toestemming van de vrouw om de deur te veranderen naar schuifdeur zodat de rears wat verder naar achter kunnen

Jean Pierre

Netjes hoor!! Je hebt het trouwens goed voor me elkaar! De vrouwen aant werk (¿en jij filmpjes kijken?)  O0

Rappie

Waarom hangt je scherm zo hoog ? Komt er een 2e rij, of ga je gewoon weer liggend films kijken :)
Eigenaar van Paulthé

blackball147

Quote from: Rappie on June 11, 2005, 20:21:50
Waarom hangt je scherm zo hoog ? Komt er een 2e rij, of ga je gewoon weer liggend films kijken :)


uiteindelijk hangt het scherm op ongeveer 1 m hoog, en das best te doen. het is idd zo dat we half liggend kijken en dus ook een beetje omhoog, dus hier geen problemen. een tweede rij is uitgesloten, te weinig plaats.


Quote from: Jean Pierre on June 11, 2005, 19:57:35
Netjes hoor!! Je hebt het trouwens goed voor me elkaar! De vrouwen aant werk (¿en jij filmpjes kijken?)  O0

we kijken allemaal film hoor  :D hoewel ik best een handige harry ben op veel vlakken, is zoiets ' minuscuul' niet echt mijn ding, en de ruime schilder- en behang ervaring van mijn schoonmama kwam goed van pas in zo een geval ( zoals het verstek snijden van de rand, zou ik nooit opgekomen zijn ).